• Chicita

Har du inget snällt att säga....

... så säg inget alls?

Det här är en tråd där jag tänkte att man kanske kunde reflektera över ett fenomen här på BT.

Jag vet inte hur många gånger som någon gör en tråd och ber om ärliga åsikter, för att dom känner att något inte är riktigt rätt och dom vill se om andra också ser samma sak.
    När man då kommer in och inte faller in i kören av lovord (Åååh vad fin. Gör som ni vill det är er dag. osv) utan man säger "jag tycker så här" så brukar genast flera personer rusa till TS försvar. Oavsett om det behövs eller inte. Och oavsett om TS själv kliver in och säger "åh tack så mycket - äntligen någon som vågar säga vad dom tycker".
    Vad är det för fel med att säga "nej jag tycker inte att det är ett bra sätt, eller en snygg klänning - jag tycker så här istället" ?
    I alla fall så länge som TS frågar om råd.

Däremot kan jag tycka att det är lite fult att skriva "nej usch jag gillar inte klänning nr 2" efter att TS gått ut i tråden och tackat för alla åsikter och sagt att hon bestämt sig för nr 2... 
    Det är liksom lite skillnad på att säga "hmm nja jag skulle inte valt en klänning med den där skärningen / den där frisyren" när TS ber om råd - mot när hon säger "det här ska jag ha, visst är det fint".

Mantrat här på BT är "gör som ni vill det är er dag".
    Ja, självklart. Det är brudparets dag. Men är det inte bra att få veta att det finns någon som kan ta illa upp av *vad det nu kan vara* innan det händer, eller att någon undrar om man har alla hästar i stallet när man väljer en fluff-fluff-klänning med 4 meter släp när man ska gifta sig i en skogsglänta eller på en sandstrand.
    Jag tar ju tusen gånger hellre en diskussion här inne angående brudöverlämning och dess symbolik, eller lekarnas vara eller ej eller vad det nu kan vara - än att stå där på bröllopsdagen med gäster som skruvar på sig och försöker låta bli att visa sitt missnöje (eftersom man ju är väluppfostrad och inte säger något den dagen för att inte förstöra för brudparet).

Alltså det finns tusen olika åsikter och exempel jag kan dra upp men då blir det rörigare än nödvändigt.
    Poängen är: Är det inte bättre att få en tankeställare i förväg, än att få höra i efterhand att vissa saker inte var så uppskattade?
    Även om man väljer att ignorera alla som har en annan åsikt än man själv, så är man i alla fall förberedd om det skulle gå som "olyckskorparna" spådde.

Att ha alla fakta och därigenom kunna göra ett kvalificerat beslut måste väl vara bättre än att lullas in i rosa moln där allt bara faller på plats och alla är så lyckliga för att man ska gifta sig osv osv...

För det är långt att falla om man är på ett rosa moln och det rycks undan av något som inte gick som man hade tänkt... 

• Svar på tråden Har du inget snällt att säga....
  • FruForsmark

Jag uppskattar ärlighet men att den är konstruktiv såsom du nämnder Chicita. Ber man om folks åsikter så får man räkna med att alla inte tycker samma som ensjälv. Bra att du lyfter upp detta.

• Chicita
    FruForsmark skrev 2013-04-23 11:26:17 följande:
    Jag uppskattar ärlighet men att den är konstruktiv såsom du nämnder Chicita. Ber man om folks åsikter så får man räkna med att alla inte tycker samma som ensjälv. Bra att du lyfter upp detta.
    Jo men precis... 
    Jag har dock märkt att det oftare är dom som svarar i tråden som blir sura för att man ger konstruktiv kritik - än TS.
    Visst det finns vissa fall där TS lägger upp en tråd för att hon vill få bekräftat att hon gör rätt val. Och så röstar majoriteten på ett av de alternativ som hon inte egentligen gillar.
    Men det är oftast "klungan" som skriker högst när det kommer till "du är dum- om du inte kan säga något snällt...."
    Flört 
    ------------------------------------------
    Jag försöker förutsätta att alla är här för att få den bästa dag man kan få.
    Eller för att man fick en så bra dag tack vare alla råd och nu vill man få ge tillbaka av den positiva upplevelsen och hjälpa andra att få det lika bra.

Man kan säga samma sak på flera olika sätt. Och det är vi som skriver som har ett visst ansvar för hur saken uppfattas. Man kan säga "åh men usch vilken ful klänning" eller man kan vara tyst och inte säga något alls. Men är något av dom alternativen bra egentligen?
    Är det inte bättre att säga "vet du, jag tror att den där klänningen skulle vara mycket snyggare på dig om du markerade midjan med ett bälte / om du tog bort bältet / om den inte var så jättepuffig / om du lägger till en underkjol". 
    Man kan jobba med det som finns liksom för att ge tips om hur det kan bli bättre (enligt min smak). Men man får ha lite fingertoppskänsla.  
  • gloriousgirlgirl

Ja, så är det ju. Man får ju lära sig att hålla isär tyckanden och kritik. Det är inte samma sak. Och frågar man något så får man räkna med ärliga svar. Det är ju det jag gillar med BT, för här är det folk som inte känner mig som tycker saker på riktigt. Mina vänner är så färgade av annat att jag har svårt att på riktigt lita på dem. Sen får man ju tycka som man vill ;)

• Chicita
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-23 11:37:36 följande:
    Ja, så är det ju. Man får ju lära sig att hålla isär tyckanden och kritik. Det är inte samma sak. Och frågar man något så får man räkna med ärliga svar. Det är ju det jag gillar med BT, för här är det folk som inte känner mig som tycker saker på riktigt. Mina vänner är så färgade av annat att jag har svårt att på riktigt lita på dem. Sen får man ju tycka som man vill ;)
    Ja vännerna är ju säkert rädda att trampa en på tårna också så där är det lättare att dom bara håller med för att inte skada vänskapen eller göra en ledsen.
    En okänd människa kan vara mycket ärligare, för det gör ju inget om du inte gillar mig för att jag säger att jag inte gillar din klänning (eller vad det nu kan vara). Jag behöver ju inte umgås med dig liksom...
    Flört
  • Mmmaria

Bra reflektion Chicita! Håller verkligen med.

Jag hänger en del på Minbebis-forumet nu och där är tonen en helt annan. Mer positiv, hjälpande och förstående. Jag har funderat över varför tonen ofta blir så hetsk här inne.

• Chicita
    Mmmaria skrev 2013-04-23 11:49:06 följande:

Bra reflektion Chicita! Håller verkligen med.

Jag hänger en del på Minbebis-forumet nu och där är tonen en helt annan. Mer positiv, hjälpande och förstående. Jag har funderat över varför tonen ofta blir så hetsk här inne.

Tja men där håller jag inte riktigt med. Jag tycker inte att tonen är hetsk här. Då ska du kolla andra forum (typ familjeliv) och se hur det låter där Flört
    Jag tycker snarare att det är många som vill att det bara ska vara gullegull och "allt du vill är jättebra".
    Och det tycker inte jag...
    Jag tror att man gör andra en björntjänst genom att bara stryka medhårs och hålla med.
    För om du har fått 50 "det kommer att bli jääääättebra, gör som ni vill, det är er dag" på din fråga om man kan kräva av gästerna att dom ska klä sig i en viss färg (förutom klädkoden då), eller om du frågade om man kan ha midsommarlekar i form av äggrace, hitta sockerbiten i mjöltallriken osv på bröllopet...
    Tja då kanske man blir extra ledsen när gästerna sätter sig på tvären sen, för man hade blivit invaggad i falsk säkerhet om att allt kommer att bli precis sådär perfekt som man har drömt om...

Däremot behöver man inte säga saker på ett elakt sätt om man kan undvika det.
    Jag brukar försöka ta tid på mig och formulera det jag tänker skriva om jag vet att det kan tas illa upp.
    Men jag kan ju inte veta hur andra "betonar" i den text jag skrivit. Och då kan det få en helt annan innebörd om inte betoningen hamnar på rätt ord så att säga... 
  • gloriousgirlgirl

Fast har ni sett en hel del trådar på Familjeliv då... my god vad folk är elaka där. Fast det finns mycket folk som säger bra saker också ;)

• Chicita
    gloriousgirlgirl skrev 2013-04-23 12:01:24 följande:
    Fast har ni sett en hel del trådar på Familjeliv då... my god vad folk är elaka där. Fast det finns mycket folk som säger bra saker också ;)
    hehe precis....
    Jag är inte medlem på Familjeliv, men flera av mina vänner är.
    Jag administrerar istället en liten privatägd (inte jag som äger) community som mest finns kvar av nostalgiskäl och där kan storsläggan komma fram ibland också.

Här är det otroligt vilsamt tycker jag. Nästan för gullegulligt och snuttigt ibland Flört 
  • jimmyojennifer

Om man uttrycker sig, " Vad tycker du" då får man också räkna med att svaret man får kanske inte är det man vill höra.
    Annars så får man uttrycka sig "Håll med mig"

Det här var en bra synpunkt att lyfta och jag tror att om man skulle läsa det flesta texter med en trevlig röst i sitt huvud så skulle det nog bli annorlunda. Ofta skriver man saker som ser argt ut i text, fast man som skribenten inte var ute efter att låta arg.

Alla åsikter måste få vara välkomna, enligt mig i alla fall =)

Svar på tråden Har du inget snällt att säga....