• Yenniej

    Jobbigt att välja gäster och hur gör vi med ekonomin?

    Jag har ett delemma och det har verkligen skuttit upp min fästmans och mina bröllopsplaner. Saken är den att jag har bott i familjehem sedan jag var 8 år, jag ser dem som min extra familj och jag älskar dem. Men jag vet att de inte gillar varken min killes familj eller min biologiska familj. Jag vill ju bjuda in alla, men det känns som att hur jag än vrider på allt så kommer jag  i efterhand få höra saker jag tycker är jobbigt. Jag kommer ju inte placera dem nära varandra, men jag vill ha ett enkelt och litet bröllop med våran kärlek i centrum. Jag vet att man kan fråga om pengar, hur gör man med såna saker?... Jag vet att min killes familj säkerligen vill ge pengar, men kanske inte har ekonomin för det. Min biologiska mamma kommer vilja hjälpa till med allt hon kan då hon känner att jag är kanske den ända barnet som kommer gifta mig av min syskon, som hon också kommer kunna ta del av.Familjehemmet tror jag kommer att vilja ge lite pengar. Vad kan man göra? kan man säga att man vill ha 5000 kr av alla familjer? Är det något som skulle kunna vara okey?... Eller kan man be dem om att hjälpa till med att ta med mat till våran buffe? 

  • Svar på tråden Jobbigt att välja gäster och hur gör vi med ekonomin?
  • Aniara4

    Man kan INTE be någon om pengar till sitt bröllop! Om de själva erbjuder sig är en annan sak, men ett brudpar förväntas vara vuxna och självständiga och kunna stå för den fest de bjuder in till. En del tar kuvertavgift, en liten summa för varje gäst (som inte ska vara mer än vad maten kostar för den personen då), men hur man ser på det är olika i olika bekantskapskretsar. Kanske att ni försiktigt kan pejla om de kan tänka sig att hjälpa till lite med maten, men absolut inte be om pengar.

    Sen är det synd att familjerna inte verkar komma överens. Självklart borde ni kunna bjuda de ni vill ha med utan att fundera på vad de tycker om varann. Tror du att de ändå skulle klara att bete sig civiliserat mot varann om ni ber dem lägga sina antipatier åt sidan för en dag?

  • PimPim83

    Jag håller med Aniara4 om att man inte ber om pengar till sitt bröllop även om man tror att den man frågar vill bidra. Att någon erbjuder sig att ge pengar eller tex betala för maten är en annan sak.

    Trist att familjerna inte fungerar så bra ihop. Förhoppningsvis kan de lägga det åt sidan på er bröllopsdag.


  • FruForsmark

    Håller med ovan, jag tycker inte att någon annan skall sponsra ens bröllop. Se då hellre till att lägga bröllopet längre fram så ni har tid att spara pengar istället. speciellt om ni vet att familjerna kan ha ont om pengar... Och bjud de NI vill bjuda, så får man lita på att folk beter sig.

  • daniiel

    Vi måste nog vara dom mest "fula" och ouppfostrade människorna som någon här på BT någonsin stött på, för vi hade både kuvertavgift och bad våra föräldrar om pengar till bröllop. Se där! Det var ingen stor summa, men ändock pengar.

    Jag hoppas att min dotter ska kunna prata lika öppet med mig när hon blir vuxen, om allt, även pengar och ekonomin. Att hon ska våga och vilja be om något (pengar eller annan hjälp) när det är något så speciellt som  hennes bröllop. Jag vill att vi ska ha den typen av relation som jag och maken idag har med våra familjer. Där man stöttar och hjälper och finns för varandra, alltid. Där pengar inte är något man alltid måste förtjäna eller jobba ihop själv, där pengar inte alltid är "hysh hysh" och något man inte pratar om och defintivt inte ber om.

    Hur ni ska göra TS, det måste ni bestämma. Ni känner era familjer och vet hur dom skulle reagera på att ni eventuellt ber om pengar eller annat. Försök tänka efter vad dom helst skulle kunna tänka sig att göra. Hjälpa till och laga mat eller bidra med pengar? Fråga sedan, vänligt och utan förväntningar, om det ni tror att dom helst skulle kunna tänka sig att hjälpa till med. Fråga kan man faktiskt alltid göra, det värsta som kan hända är att man får ett nej. Se bara till att inte pressa era familjer, så att dom känner att dom måste svara ja. Fråga, men se till att dom vet om att ni är glada oavsett vad svaret blir.


  • dellelgarin

    Jag är oxå uppfostrad till att man i första hand skal ordna sitt eget, vi planerade efter våran ekonomi och sedan har vi blivit erbjudna viss hjälp under vägen. Men vi hade ekonomin till att klara av att betala vårat eget bröllop.
    Sen har vi nu tagit ut svängarna lite och unnat oss grejer vi inte tänkt från början pga några av de inblandade familjerna har velat vara med (det är många inblandade pga skiljsmässor, plastföräldrar, styv och allt möjligt ) :)

    Jag skulle aldrig få för mig att be om pengar till något sådant här, men jag hoppas själv kunna erbjuda mina barn hjälp. Men för mig är det en principsak att man inte tar för givet att andra människor skall betala för mitt "extra allt" själva vigseln kostar ju inte mer än kanske än 1000:- och det är ingen mänsklig rättighet att ha stor balunsfest =)

  • Chicita

    Jag tror inte att ni ska säga "vi vill ha 5000:- av dig och dig och dig (föräldrar mm) till vårt bröllop".
    Alltså en fast summa som alla ska hjälpa till med.

    Att kunna prata om pengar och vad saker kostar är inget fult eller konstigt.
    Men att på sätt och vis begära pengar kan vara det...

    Jag vet inte hur realtionen mellan pengar och familjer ser ut TS men skulle ni kunna sätta er ner med var och en av dom som kan tänkas bidra och fråga om dom är villiga att hjälpa er att få ert drömbröllop och vad dom i så fall vill hjälpa till med.
    Oavsett om det är fysisk hjälp med att laga mat, ta hand om disk eller baka tårtan eller om det är ekonomisk hjälp så är det ju givarens val och det är för mig A och O.

    Min mamma var svårt sjuk, men hon ville givetvis vara med och hjälpa till och då blev det ekonomiskt. Jag frågade helt enkelt hur mycket hon ville bidra med / månad i sparandet fram till bröllopet.
    Svärföräldrarna är duktiga på olika saker. Så vi bad svärfar att snickra en pulpet där gästboken kunde ligga och som även var låsbar och hade en springa där dom som ville ge en pengagåva kunde stoppa ner kuverten.
    Och svärmor hjälpte oss att sy servetter och stolstäcken.
    Sen kom dom månaden innan bröllopet och frågade hur mycket mamma hade bidragit med i pengar (vilket jag vägrade berätta) för dom ville ge oss lika mycket dom också.
    Vi tackade nej eftersom vi ansåg att det dom hjälpt oss med fysiskt var värt mycket mer i slutänden. Men jag tror att dom la ner dom pengarna i ett gåvokuvert istället Flört 

  • Yenniej

    Hej! Oj vad många som har svarat på min tråd. Jag förväntar mig givetvis inte att få pengar av någon på våran viktiga dag. Och självklart så får de ju betala i den mån de kan. Men jag menade bara att jag har hört och vet att min halv bror och hans fru fick hjälp med pengar... De löste det på något vis där alla fick betala en del av bröllopet. Vi varken jag eller min blivande är intresserade av en maffigt bröllop med en budget för en halv förmögenhet. Jag tror det löser sig, jag är bara så nervös och vill inte att något ska bli dålig... Jag kommer att få hjälp av min mamma med bröllopstårtan. Jag tror familjehemmet kommer att ge pengar, jag tvingar dem ju inte (men jag vet att de ser mig som sin dotter) och jag vet att mina "syskon" har fått pengar. Min killes familj ska vi prata med eventuellt idag. 

    Jag menade ju liksom inte 5000 kr det var mest en symbolik, men jag funderar mest på att det får inte bli illa åt det andra hållet heller. Jag menar att min killes familj vill ju säkert ge pengar, men kanske inte kan. Sedan kommer familjehemmet och gör det. Men gör man som sagt ett kista där de kan lägga pengar så gör det ju inget :)

    Vi kommer givetvis betala hela kalaset själva och jag har alltid betalat allt själv. Jag räknar inte att någon annan ska stå för kalaset mer än jag och min blivande. Jag ska prata med min omgivning så får vi se hur det löser sig, jag tror alla familjerna kan tänka sig att hjälpa till med mat då de älskar att stå i köket. Men som sagt förväntar mig inget! Vi har ju inte pratat med någon än mer än tärnan o marsalken och min mamma... Vi ska prata med brudgummens familj snart och kanske bara nämna något för familjehemmet.Men alla andra tänker vi inte prata med fören efter sommaren :) Kyrka o pastor är klart

    tack för alla svar :) MVH Yenniej 

  • Chicita

    Det finns ju många alternativ för att minska kostnaderna utan att dra ner på gästantal eller bli bankrutt.

    Ni kan ha kuvertavgift. Och den kan vara så liten som 50:- eller upp till 300:- där smärtgränsen verkar gå (och då förväntar man sig en riktigt riktigt bra middag för det mesta Flört)
    Eller man kan avsäga sig fysiska presenter och säga att ni hellre tar en slant i present som får gå till fest eller resa. Lämna ut ett kontonummer till ett konto ni startar enbart för detta, men avstå från frestelsen att kolla vem som gett vad, utan avsluta bara kontot efter bröllopet. I ert fall skulle jag då sagt att man gärna ville få slanten  ungefär samtidigt med att man berättar om man kommer eller inte så ni vet hur mycket pengar ni har att lägga på middag och fest (som en sorts frivillig kuvertavgift).
    Man kan ha knytis och be någon hålla i trådarna och "dela ut" uppgifter så att inte alla kommer med en form med potatisgratäng och ingen tänker på kött exempelvis Flört 

    Möjligheterna är många.
    Men även om någon har gett en slant till ett annat bröllop så skulle jag aldrig förvänta mig att få något själv.
    Mitt bröllop är ju mitt så att säga Glad 

    Det låter bra att ni ska prata med dom. Men gå försiktigt fram när det gäller ekonomin. Ni kan ju fråga om ni tror att folk skulle ha något emot att betala någon hundring i kuvertavgift så ni fick lite bidrag till mat och dryck och på så sätt styra in det på ekonomi och bidrag... 

Svar på tråden Jobbigt att välja gäster och hur gör vi med ekonomin?