• Myris

Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?

Kommer ha ett lite mindre kyrkbröllop i Juli och har börjat kolla på klänningar.

Har provat lite vanliga brudklänningar men jag trivs inte alls med det vita.

Är det okej med tex en lila eller röd kläning istället eller bör bruden ha vitt?

• Svar på tråden Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?
  • Chicita
    Myris skrev 2013-03-20 22:20:11 följande:
    Den första köpte jag hem en annan gång, men den satt jättedåligt på mig som är lite rund.

De andra är inte heller så smickrande modeller, men väldigt fina på de smala modellerna =)
    Hur ser du ut?
    Vilken kroppsform alltså? 
    Äpple, päron, timglas (eller "curvy" och "oval" som är två nya former som introducerats... Oval är i princip när man inte har någon direkt mage, men man är lika bred över höfter, midja och axlar/byst. Curvy är som timglas men inte lika defenierad midja)
  • Myris

Ingen aning om vad min form kallas. Stor byst,, plufsig mage, stor & lång men ändå platt rumpa. Bara 158 cm. Har nu 2 bilder i galleri under starka bilder. Ena är mest bara gravidmagen men där ser man min rumpa, ser likadan ut nu. Enda som ändrades efter graviditeten var att magen blev alldeles degig

• Tessla

Tycker du ska titta lite på regencyklänningar. Verkar på din beskrivning att du har ungefär samma kroppstyp som mig. Jag kommer att ha blågrön sk Jane Austen klänning i sommar köpt via en sömmerska på etsy.com regencyregalia heter hennes shop. Om du inte vill sy upp ny klänning så har hon färdiga i lite större storlek son är jättefina.

• Chicita
    Myris skrev 2013-03-20 23:12:34 följande:
    Ingen aning om vad min form kallas. Stor byst,, plufsig mage, stor & lång men ändå platt rumpa. Bara 158 cm. Har nu 2 bilder i galleri under starka bilder. Ena är mest bara gravidmagen men där ser man min rumpa, ser likadan ut nu. Enda som ändrades efter graviditeten var att magen blev alldeles degig
    Låter som att du kan vara "äpple".
    I så fall brukar det mest smickrande vara något som är avskuret under bysten och sen liksom flyter iväg.
    Regency är en benämning.
    Jane Austen-klänningar brukar det också kunna kallas.
    Men empire-skärning är väl det vanligaste uttrycket (det kan vara små varianter mellan dessa tre modeller, men i basen ska dom vara rätt lika.
    Vissa A-linjeklänningar kan också vara snygga.

Men akta dig för off the shoulders eller små cap-sleeves, båtringningar mm. För dom gör dig bredare upptill

Hoppas det hjälpte lite Glad 
  • Tessla

Regency är tidsperioden medan empire är mer skärningar av klänning. Eftersom jag själv letat mkt efter tidstypiska klänningar från tidigt 1800-tal på nätet så funkar regency bättre på brittiska sidor medan söker man på empire så blir det iaf en massa vita bröllopsklänning från Kina som resultat istället. Är inte objektiv om detta förståss. Men kolla uop Katys klänningar på www.etsy.com/listing/123867626/regency-dressball-gown-jane-austen

• Chicita
    Tessla skrev 2013-03-20 23:44:20 följande:
    Regency är tidsperioden medan empire är mer skärningar av klänning. Eftersom jag själv letat mkt efter tidstypiska klänningar från tidigt 1800-tal på nätet så funkar regency bättre på brittiska sidor medan söker man på empire så blir det iaf en massa vita bröllopsklänning från Kina som resultat istället. Är inte objektiv om detta förståss. Men kolla uop Katys klänningar på www.etsy.com/listing/123867626/regency-dressb...
    Jag ville mer förtydliga vad Regency var (om man inte vet att det är i princip samma som en empreskuren klänning Flört)
  • daniiel

Länken funkade för mig, tror jag, så kan ju lägga in bilden (bilderna) jag fick fram.

Och det är ju inte roligt alls om man ser ut (eller känner sig) gravid när man inte är det. Och speciellt inte i sin brudklänning. Tråkigt att klänningen från Bonprix inte blev bra Myris :(
  • Myris

Nu har jag bokat tid för att prova och kolla klänningar i morgon. Hoppas jag hittar nåt som faller mig i smaken.

• Chicita

Hoppas du hittar en klänning när du ska ut och prova Glad
    Kolla även bland balklänningarna om du inte hittar någon dröm bland dom vita Glad

Att du ser gravid ut i den modellen beror antagligen på att du har provat modeller med tunna tyger som har lite "extra tyg" mitt fram (alltså rynkade under bysten).
    Men sen är det inte helt säkert att jag uppfattar beskrivningen av din kropp som den verkligen är.
    Jag har sett många kunder i butiken som hävdar att dom har den ena eller den andra formen fast dom defenitivt inte är i närheten ens Flört 
    Alltså vissa tycker att dom har en helt enorm bakdel och alltså är ett klassiskt päron. Men dom är egentligen "curvy" (alltså timglas men utan den väldigt defenierade midjan).

• Norrskensflamman

Vad synd att klänningarna inte var bra Myris! Hoppas du hittar nåt idag istället

@Chicita; Jag är imponerad av att du hittar så många jättefina klänningar till vettiga priser! Jag blir så sugen själv. När jag letar nåt hittar jag aldrig nåt. Du verkar mycket kunnig

Får jag höra av mig till dig när jag ska köpa festklänning? ;)

• Myris

Nu har jag provat klänningar.

Provade 5 olika, 3 av dem har jag bild på. De 2 andra var katastofala.

En av de dåliga var väldigt tunn i tyget och la sig på ett runt överkroppen så man såg varenda liten ojämnhet på magen & den andra var av den modellen det finns bild på här uppe. Den såg jag väldigt gravid ut i.

Klänningen på bild nr 2 trivdes jag bäst i, men den kändes ändå för mycket. Vill helst ha nåt enklare.

Jag ska ringa & boka in på ett ställe till i nästa vecka för provning, kanske har lite andra modeller.

• Chicita
    Norrskensflamman skrev 2013-03-22 09:46:40 följande:

Får jag höra av mig till dig när jag ska köpa festklänning? ;)

Hehe.. självklart. Flört
    Men jag tror att daniiel är snäppet bättre faktiskt 
  • MrsM

Vit klänning är en relativt ny tradition. Ljuslila låter ju jättefint. En tradition säger ju att bruden som inte är oskuld bör gifta sig i ljusblått....Jag tycker man ska vara bekväm och känna sig vacker, sen får det vara vilken färg som helst :) 
    Lycka till! 

• jannovich

Jag gifte mig i lördags i en rosa klänning, det gick finfint Skrattande

Svar på tråden Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?