• Myris

Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?

Kommer ha ett lite mindre kyrkbröllop i Juli och har börjat kolla på klänningar.

Har provat lite vanliga brudklänningar men jag trivs inte alls med det vita.

Är det okej med tex en lila eller röd kläning istället eller bör bruden ha vitt?

• Svar på tråden Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?
  • daniiel
    Myris skrev 2013-03-14 11:34:53 följande:
    Tack för alla svar =)

Jag hade inte tänkt mig någon mörk färg, utan en ljusare men inte vit.

Typ ljuslila.
    Ljuslila låter väldigt fint tycker jag :)
  • afturelding
    daniiel skrev 2013-03-14 11:53:02 följande:
    Det är vad jag har hört också och vad jag tror på, att det är en modern vandringsmyt som det inte alls ligger något bakom och jag tycker defintivt att man inte bör lägga någon vikt vid det.
    Den moderna myten har ju dock blivit tradition, och det var så jag menade. En tradition måste ju inte vara flera hundra år gammal. Men det är givetvis inget man måste lägga vikt vid nej, som med alla andra traditioner :) 
  • daniiel
    afturelding skrev 2013-03-14 11:57:01 följande:
    Den moderna myten har ju dock blivit tradition, och det var så jag menade. En tradition måste ju inte vara flera hundra år gammal. Men det är givetvis inget man måste lägga vikt vid nej, som med alla andra traditioner :) 
    Fast jag tycker det är skillnad på en myt och en tradition. En tradition är ju något som många gjort och känt till och något som varit/är väldigt vedertaget. Medan en myt är mer en sägen, att man hört talas om det, men att det inte är mer än så.

Nåja, oavsett, så får man ju själv välja om man vill bry sig om det eller inte :)
  • SingingFantacia
    Chicita skrev 2013-03-14 10:41:33 följande:
    Du kan ha vad du vill. Det finns inga lagar på att man måste se ut på ett visst sätt för att bli gift.

Det finns faktist bara 3 saker du måste

1: Någon att gifta dig med Flört 
    2: Godkänd och giltig hindersprövning
    3: En vigselförrättare med vigselrätt
    Håller med.
    Du kan ha precis vad du vill på dig. Vill du gifta dig i Mjukisbyxor så är det helt ok. Det är ert bröllop och ni ska ha det precis som ni vill ha det. 
    I inbjudningar eller på en vigsel sida så kan ni meddela gäster vilken färg du kommer att bära i fall ni vill undvika att gäster bär samma färg. Det är ju lite av en sed att man gäst inte kommer i helvitt då bruden oftast bär det.
    Sen vet jag inte om det är ett rykte eller en tradition att hel vit klänning betyder oskuld.  
  • daniiel
    SingingFantacia skrev 2013-03-14 12:32:38 följande:
    Sen vet jag inte om det är ett rykte eller en tradition att hel vit klänning betyder oskuld.  
    Vit klänning betydde mer att man var rik nog att bära en vit klänning som användes enbart en dag. Brudkronan och brudslöjan är det som stått för oskuld :)
  • niriel

Jag vet en kvinna som när hon gifte sig för andra gången gifte sig i kyrkan iförd en flammande röd klänning med spets. Hon var tydligen otroligt vacker i denna och kände sig otroligt vacker, och det är väl det man är ute efter med en brudklänning? 

Ljuslila låter otroligt fint tycker jag! 

• SingingFantacia
    daniiel skrev 2013-03-14 12:36:44 följande:
    Vit klänning betydde mer att man var rik nog att bära en vit klänning som användes enbart en dag. Brudkronan och brudslöjan är det som stått för oskuld :)
    Ah ok tack.. =)
  • FruForsmark
    Myris skrev 2013-03-14 10:38:49 följande:
    Kommer ha ett lite mindre kyrkbröllop i Juli och har börjat kolla på klänningar.

Har provat lite vanliga brudklänningar men jag trivs inte alls med det vita.

Är det okej med tex en lila eller röd kläning istället eller bör bruden ha vitt?
    Du ska ha en klänning som känns som "dig" och om det är en annan färg så är det ändå rätt :) det viktigaste är att känna sig uppklädd och inte utklädd.
  • Myris

Nu har jag nog hittat den jag vill ha.

En vit klänning utan massor med pärlor osv =)

Har beställt hem den & får se vad jag tycker om den när den kommer på.

Svar på tråden Jag vill helst inte ha en vit klänning.."Måste" man?