• LinneaR

    Välgörenhetsfavours!?

    Jag sitter och funderar på om vi ska ha favours eller ej...tycker dock det är lite roligt och hade först tänkt att ge lite godis i en fin påse....men sedan ska vi ju ha godisbuffé så känner att en godisfavour inte blir lika rolig då.

    Har, efter tips på nätet, kommit fram till att det kanske skulle vara trevligt att göra något för välgörenhet, typ:

    plantera ett träd i Hiamalaya (IM), eller köpa poliovaccin mm från Unicef.

    Har någon tänkt i samma banor?
    Har ni fått en välgörenhetsfavour på bröllop?
    Skulle ni uppskatta en sådan här favour?

    Behöver tips, idéer och hjälp!!

    Just nu lutar det åt ett träd i Himalaya för då får man ett kort för varje träd man planterar....och för att inte budgeten ska spricka för mycket så tänkte jag att man kan plantera ett träd för varje sällskap.

  • Svar på tråden Välgörenhetsfavours!?
  • Future Mrs Martin
    Festochfoto skrev 2013-03-13 12:57:56 följande:
    Ni kan göra en donation i tex läkare utan gränser, cancerfonden eller sos barnbyar till varje sällskap och sedan kombinera det med något av de personliga sakerna som jag nämnde ovan

    Ja vi hade inte tankt gora personliga donationer med varje gasts namn, hellre de hundralappar man skulle lagga pa godis ger man till cancerfonden ochsa far gasterna tex en rosa bandet pin.

  • Chicita
    Future Mrs Martin skrev 2013-03-13 12:29:36 följande:
    Jag och min fastman har ochsa tankt ha valgorenhets favours pa varat brollop.

    Jag kan inte tanka mig att nagon kan bli sur for att tex cancerfonden far pengar hellre an att de far nagra chocladbitar nar de far 3 ratters middag samt tarta.
    Go for it :)
    Det handlar inte om att "bli sur" och inte heller att man är ute efter att få godis.
    Det handlar om att jag i första hand hellre ser att brudparet lägger sina pengar på något annat.
    Som exempel:
    Varför ska vissa absolut ha favours för kanske 2-4000:- (totalt alltså, inte per gåva) när dom inte anser sig ha råd med tårta, utan köper frysta kladdkakor från ICA istället.
    Eller dom som tar kuvertavgift - och ändå promt ska ge bort en gåva... 
    Många tycker nämligen att dom "måste" ge gåvor. Det låter ofta som att det är något som man absolut måste göra (om man läser i trådarna här)
    Och även de som har råd - tja om det inte är något som hör ihop med/ speglar brudparet så tycker jag att det är slöseri med pengar...

    Och i andra hand - jag vill (som majjja också skrev) gärna välja vilken välgörenhetsorganisation jag stödjer själv.
    Det kan vara så att man har tagit ett aktivt val att inte stödja en viss organisation pga olika anledningar och då vill man inte helt plötsligt få sitt namn kopplat till den organisationen.
    Det är som sagt en helt annan sak att brudparet säger  "det här ligger oss varmt om hjärtat, istället för presenter till oss så vill vi hellre att ni sätter in en slant här".

    De flesta gånger så är det inte en donation i gästens namn heller, eftersom att man då skulle behöva göra lika många transaktioner/ beställningar som man har gäster. Utan det brukar bli att brudparet beställer X antal "vaccinationspaket" eller liknande. Alltså i sitt eget namn, det är ju det som står på kvittot. Och sen gör dom egna små kort där det står "vi har donerat det här i ditt namn"... Det är faktiskt lurendrejeri... Gästens namn är inte nämnt någonstans där donationen är gjord.

    Om jag var gäst på ditt bröllop och du hade gjort en donation "i mitt namn" till cancerfonden.
    Men att du inte på något sätt hade koppling till något med cancer. Att varken du eller någon släkting eller nära vän hade cancer alltså... Tja jag hade inte blivit sur, jag hade inte skällt ut dig, jag hade inte sagt något alls. Men jag hade tänkt "Vad onödigt. Dom pengarna hade dom kunnat lägga på något annat istället" och den så kallade "gåvan" hade lämnat en fadd smak i  min mun, för du har i så fall gjort ett försök att framstå som omtänksam och engagerad i något du inte är. Och det känns falskt för mig.

    Om du däremot har en koppling till cancer i någon form (har själv, har haft eller någon du känner har/har haft) så hade jag uppskattat att få vara med och ge en gåva. Men det är i så fall mitt val. Och jag hade gärna gett ett bidrag själv, där jag bestämmer hur mycket jag vill ge.
    För ärligt talat... "donationer i gästens namn"... Hur mycket brukar det bli per person? 15-20 Det är nästan mycket för att vara en favour... Och även om den totala summan blir en rejäl slant, så är det en spott i havet mot vad jag själv skulle kunnat donera.

    Men ett förslag
    Varför inte sätta upp en liten "insamlingsbössa" med en fin skylt bredvid där ni skriver något i den här stilen:
    Vi har valt att inte dela ut gästgåvor (så kallade favours) utan vi lägger dom pengarna åt sidan för en donation till *valfri organisation*.
    Vill du hjälpa oss att göra bidraget större?
    Lägg en slant i bössan (och skriv ditt namn på kortet här bredvid om du vill, det är helt ok att donera anonymt)

     
  • Future Mrs Martin
    Chicita skrev 2013-03-13 13:25:23 följande:
    Det handlar inte om att "bli sur" och inte heller att man är ute efter att få godis.
    Det handlar om att jag i första hand hellre ser att brudparet lägger sina pengar på något annat.
    Som exempel:
    Varför ska vissa absolut ha favours för kanske 2-4000:- (totalt alltså, inte per gåva) när dom inte anser sig ha råd med tårta, utan köper frysta kladdkakor från ICA istället.
    Eller dom som tar kuvertavgift - och ändå promt ska ge bort en gåva... 
    Många tycker nämligen att dom "måste" ge gåvor. Det låter ofta som att det är något som man absolut måste göra (om man läser i trådarna här)
    Och även de som har råd - tja om det inte är något som hör ihop med/ speglar brudparet så tycker jag att det är slöseri med pengar...

    Och i andra hand - jag vill (som majjja också skrev) gärna välja vilken välgörenhetsorganisation jag stödjer själv.
    Det kan vara så att man har tagit ett aktivt val att inte stödja en viss organisation pga olika anledningar och då vill man inte helt plötsligt få sitt namn kopplat till den organisationen.
    Det är som sagt en helt annan sak att brudparet säger  "det här ligger oss varmt om hjärtat, istället för presenter till oss så vill vi hellre att ni sätter in en slant här".

    De flesta gånger så är det inte en donation i gästens namn heller, eftersom att man då skulle behöva göra lika många transaktioner/ beställningar som man har gäster. Utan det brukar bli att brudparet beställer X antal "vaccinationspaket" eller liknande. Alltså i sitt eget namn, det är ju det som står på kvittot. Och sen gör dom egna små kort där det står "vi har donerat det här i ditt namn"... Det är faktiskt lurendrejeri... Gästens namn är inte nämnt någonstans där donationen är gjord.

    Om jag var gäst på ditt bröllop och du hade gjort en donation "i mitt namn" till cancerfonden.
    Men att du inte på något sätt hade koppling till något med cancer. Att varken du eller någon släkting eller nära vän hade cancer alltså... Tja jag hade inte blivit sur, jag hade inte skällt ut dig, jag hade inte sagt något alls. Men jag hade tänkt "Vad onödigt. Dom pengarna hade dom kunnat lägga på något annat istället" och den så kallade "gåvan" hade lämnat en fadd smak i  min mun, för du har i så fall gjort ett försök att framstå som omtänksam och engagerad i något du inte är. Och det känns falskt för mig.

    Om du däremot har en koppling till cancer i någon form (har själv, har haft eller någon du känner har/har haft) så hade jag uppskattat att få vara med och ge en gåva. Men det är i så fall mitt val. Och jag hade gärna gett ett bidrag själv, där jag bestämmer hur mycket jag vill ge.
    För ärligt talat... "donationer i gästens namn"... Hur mycket brukar det bli per person? 15-20 Det är nästan mycket för att vara en favour... Och även om den totala summan blir en rejäl slant, så är det en spott i havet mot vad jag själv skulle kunnat donera.

    Men ett förslag
    Varför inte sätta upp en liten "insamlingsbössa" med en fin skylt bredvid där ni skriver något i den här stilen:
    Vi har valt att inte dela ut gästgåvor (så kallade favours) utan vi lägger dom pengarna åt sidan för en donation till *valfri organisation*.
    Vill du hjälpa oss att göra bidraget större?
    Lägg en slant i bössan (och skriv ditt namn på kortet här bredvid om du vill, det är helt ok att donera anonymt)

     
    Hur kan tex pengar till forskning mot cancer ge en fadd smak i munnen?
    Jag vill inte ge mig in i en diskussion jag gav endast en annan sida till valgorenhets favours an din.
    Nar jag gar pa brollop och ser att brudparet har gett pengar till valgorenhet sa tanker jag endast fint att de har gett till andra som behover det.  Och sadana har saker avspeglar ju ofta brudparets personlighet.

    Vi har olika asikter, vill man ge till valgorenhet tycker jag att det ar bra och vill man inte, sa gor det inte :) Valet ar ditt. Jag tycket inte att man som gast behover bry sig jatte mycket om vilka favours det ar utan istallet lata brudparet ha den dag som de sjalva vill.
  • Chicita
    Future Mrs Martin skrev 2013-03-13 13:54:31 följande:
    Hur kan tex pengar till forskning mot cancer ge en fadd smak i munnen?
    Jag vill inte ge mig in i en diskussion jag gav endast en annan sida till valgorenhets favours an din.
    Nar jag gar pa brollop och ser att brudparet har gett pengar till valgorenhet sa tanker jag endast fint att de har gett till andra som behover det.  Och sadana har saker avspeglar ju ofta brudparets personlighet.

    Vi har olika asikter, vill man ge till valgorenhet tycker jag att det ar bra och vill man inte, sa gor det inte :) Valet ar ditt. Jag tycket inte att man som gast behover bry sig jatte mycket om vilka favours det ar utan istallet lata brudparet ha den dag som de sjalva vill.
    Självklart ska brudparet få ha den dag dom vill. Men då är det ju bra om dagen speglar dom och inte något dom försöker att vara.
    Om dom aldrig ger till välgörenhet, inte är engagerade på något sätt så känns det fejkat och fult. Som att någon försöker göra sig bättre än dom är.

    Som sagt. Om brudparet har en koppling till den organisation som dom vill donera till så är det bara trevligt. Men jag (och fler med mig) vill få välja välgörenhet själva och inte på ett sätt då "tvingas" att stödja något.

    Vi hade favours. Så jag är inte emot favours generellt.
    Men jag är emot att folk ska ha favours "bara för att ha" favours. Det är slöseri på pengar. Och om det också bara är för att framstå som bättre än man är... tja då är det ännu onödigare.
  • Principisessan

    fast jag förstår hur Chicita menar, och jag håller med. 
    Det som egentligen stör mig, är att man ska hålla på och skylta med "kolla vad goda människor vi är"
    det kanske inte är menat så, men vad är poängen med att istället för favors ge välgörenhet som en slags present till gästen. Det är ingen present. Gästen har ju inte fått något alls utan välgörenhetsorganisationen har fått en present.
    då är det väl bättre att bara skita i favors över huvud taget och bara ge de pengarna till välgörenhet. om du sen gör det idag, imorgon, på din bröllopsdag, ja vad spelar det för roll. om man inte vill att fler ska tänka på behövande, varför berätta så tydligt att man ger pengar till välgörenhet som någon sorts låtsaspresent till gästerna?
    Och hur långt kan man i så fall dra det hela? kan jag istället för favors skriva en lapp att jag gav de pengarna till cancerfonden -varsågoda
    sen istället för chom loy lyktor tyckte vi att vi istället köpte glödlampor till behövande, varsågod kära gäst.
    och istället för vickning på vårt bröllop så gav vi rena sprutor till narkomaner, varsågod kära gäst. hoppas du tyckte att det var snällt av mig, för jag ville egentligen bara berätta hur god jag är.

    nu hoppas jag att ni kan ta mina något överdrivna exempel rätt, jag menar såklart inte att det är helt fel och att man inte får göra som man vill, men jag försöker bara förklara varför jag tycker att det här är så himla märkligt.

    om man vill istället för att lägga pengar på favors, lägga pengar på välgörenhet, ja men gör det. Men varför kalla det en favor? det går inte ihop alls för mig .  

  • Aniara4

    Jag tänker nog ungefär som Chicita. Jag hade för det första aldrig ens hört talas om favors innan jag kom till Bröllopstorget, så det är verkligen ingenting som känns direkt nödvändigt.

    Men ok, det är en del som vill ha det, och det kan kanske vara en kul och trevlig grej. Men vad är egentligen syftet med favors? Jag måste erkänna att jag inte är helt insatt, men som jag uppfattar det handlar det om en liten minnesgrej från bröllopet, en souvenir man kan ta hem från bröllopet och glädjas över även efter att festen är slut. Det är inte en present, på samma sätt som gästerna förväntas ge brudparet presenter. Gästerna blir bjudna på fest, det är present nog.

    Som flera har skrivit är det därför en stor skillnad mellan att brudparet, som anser sig själva ha vad de behöver, uppmanar gästerna att omvandla de förväntade presenterna till gåvor till mer behövande - och att brudparet först bestämmer att de ska ge gästerna något och sen bestämmer sig för att ge pengar till något annat istället. Det verkar... konstigt.

    Det är lite som majjja är inne på. Favors, om man har det, är en del av den fest man bjuder gästerna på. Ja, det blir lite som att säga "vi tänkte ha oxfilé, men vi körde på varmkorv istället och så gav vi pengarna som blev över till välgörenhet i ert namn"."Vi bestämde oss för att ha en DJ, men istället för DJ kommer det upp en person som säger att DJ-pengarna är donerade till välgörenhet".

    Jag har absolut ingenting emot att ge pengar till välgörenhet (även om jag själv också helst vill välja när, hur mycket och till vad), och jag har heller inga krav på att som gäst bli bjuden på det ena eller det andra. Men de två sakerna ska inte blandas ihop. Jag tycker det är helt ok om brudparet väljer att bjuda på korv och inte ger några favors. Men om de berättar att de dragit ner på saker på bröllopet bara för att ge till välgörenhet känns det väldigt konstigt.

  • CoG

    Det är ju jättefint att plantera träd osv,
    men att ge bort till gästerna att man gett bort ngt bli knas...
    Men det behöver ju inte vara en "favour".

    Ni ju bara berätta att ni valt att plantera ett träd för varje gäst på ER stora dag, som en kärleksfull gåva till jorden och framtiden.

  • Aniara4
    CoG skrev 2013-03-13 19:29:20 följande:
    Det är ju jättefint att plantera träd osv,
    men att ge bort till gästerna att man gett bort ngt bli knas...
    Men det behöver ju inte vara en "favour".

    Ni ju bara berätta att ni valt att plantera ett träd för varje gäst på ER stora dag, som en kärleksfull gåva till jorden och framtiden.
    DET skulle jag också kunna uppskatta! Att det är brudparets sätt att fira sin lycka (eller så), inte att det är gästerna som ger bort sina favors.
  • TheD
    Chicita skrev 2013-03-13 13:59:47 följande:
    Självklart ska brudparet få ha den dag dom vill. Men då är det ju bra om dagen speglar dom och inte något dom försöker att vara.
    Om dom aldrig ger till välgörenhet, inte är engagerade på något sätt så känns det fejkat och fult. Som att någon försöker göra sig bättre än dom är.

    Som sagt. Om brudparet har en koppling till den organisation som dom vill donera till så är det bara trevligt. Men jag (och fler med mig) vill få välja välgörenhet själva och inte på ett sätt då "tvingas" att stödja något.

    Vi hade favours. Så jag är inte emot favours generellt.
    Men jag är emot att folk ska ha favours "bara för att ha" favours. Det är slöseri på pengar. Och om det också bara är för att framstå som bättre än man är... tja då är det ännu onödigare.
  • LinneaR

    Kul att läsa diskussionen:) Jag tycker själv att välgörenhetsfavours är en bra sak och skulle bli glatt överraskad om jag fick en sådan. Självklart tycker jag också att det bör vara en välgörenhet som på något sätt förknippas med brudparet eller en välgörenhet som de normalt stödjer för att det hela inte ska bli en grej man gör bara för att göra det. Tycker själv det är en kul tanke och ett träd i Himalaya betyder något för oss....köpte ett kort från IM bara för att "prova"...

    Har dock nog bestämt oss för att inte ha välgörenhetsgåvor....vet faktiskt inte om vi kommer ha några överhuvudtaget, men kommer klura lite mer på det:) Tanken om välgörenhet på ngt sätt finns dock kvar i huvudet..

  • Chicita
    LinneaR skrev 2013-03-17 00:00:28 följande:
    Har dock nog bestämt oss för att inte ha välgörenhetsgåvor....vet faktiskt inte om vi kommer ha några överhuvudtaget, men kommer klura lite mer på det:) Tanken om välgörenhet på ngt sätt finns dock kvar i huvudet..
    Ställ en tulpanvas eller något på ett bord och en fint textad skylt i en ram med text *typ*
    ------------------------------------------
    Denna dag är en dag att minnas
    Vår önskan är att alla som här finnas

    Vill hjälpa oss att ge andra en gåva 
    Några doser vaccin sitter bra vill vi lova
    Vi kanske kan köpa in en och annan bok
    Det är en gåva som på många sätt är klok
    Ett träd i Amazonas kan vi väl plantera
    Det finns många gåvor som gynnar flera...

    (Alla pengar går oavkortat till "välgörenhetsprojekt")
    ----------------------------------------------------
    Ge era gäster en möjlighet att bidra av egen fri vilja till ett projekt som ligger er varmt om hjärtat.
    Det är något jag gärna skulle ställa upp på som gäst Glad 
  • Alyllyra

    Vilken bra koll ni verkar ha på era vänners gåvorutiner.
    Av de välgörenhetsorganisationer jag och sambon skänker till så tror jag att det enda som de flesta av mina vänner skulle vara någorlunda säkra på är att vi har ett fadderbarn. I övrigt skulle det nog vara "jaha, skänker du till röda korset" liksom.
    Så om ett vänpar till mig skulle bestämma sig för att de vill ge gåvor till cancerfonden tex så skulle jag knappast fråga ut dem om familjens medicinska historia. Tycker inte att man måste ha en specifik anledning att skänka till en viss fond, det räcker med att man tycker att de gör en bra sak. Även om inga av våra familjer har någon historia av hjärtproblem så gör det inte forskningen om hjärtsjukdomar mindre viktig, eller hur? Det som gör det personligt är ju att brudparet har valt just det ändamålet till sin stora dag. De har tagit ett aktivt val att strunta i brösroster, glasvaser och smekmånadspengar för att istället satsa på en bättre framtid för mänskligheten. Sen om det är en organisation som de skänker till varje månad, mindre regelbundet eller aldrig har skänt till förut spelar väl ingen roll? Pengarna kommer ju till lika mycket nytta ändå.


    I
  • Margaux

    Vi gjorde så..... Vi köpte små fina glänsande kuvert som vi skrev namnet på som placeringskort och lackade igen på baksidan. Sen hade jag köpt massa vaccin, nyggnät etc från Unicef som blev som en "favour" till gästen. Alla orginalkort från Unicef satte vi upp på ett bord i hallen om någon ville gå och se på dem.....

    Så här såg korten ut:




     
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2013-03-17 13:58:30 följande:
    Vilken bra koll ni verkar ha på era vänners gåvorutiner.
    Av de välgörenhetsorganisationer jag och sambon skänker till så tror jag att det enda som de flesta av mina vänner skulle vara någorlunda säkra på är att vi har ett fadderbarn. I övrigt skulle det nog vara "jaha, skänker du till röda korset" liksom.
    Så om ett vänpar till mig skulle bestämma sig för att de vill ge gåvor till cancerfonden tex så skulle jag knappast fråga ut dem om familjens medicinska historia. Tycker inte att man måste ha en specifik anledning att skänka till en viss fond, det räcker med att man tycker att de gör en bra sak. Även om inga av våra familjer har någon historia av hjärtproblem så gör det inte forskningen om hjärtsjukdomar mindre viktig, eller hur? Det som gör det personligt är ju att brudparet har valt just det ändamålet till sin stora dag. De har tagit ett aktivt val att strunta i brösroster, glasvaser och smekmånadspengar för att istället satsa på en bättre framtid för mänskligheten. Sen om det är en organisation som de skänker till varje månad, mindre regelbundet eller aldrig har skänt till förut spelar väl ingen roll? Pengarna kommer ju till lika mycket nytta ändå.
    I
    Nu var det ju inte frågan om att avstå från gåvor från gästerna (för jag tror inte att man ger varje gäst en brödrost eller bjuder dom på en smekmånad) till förmån för något välgörande ändamål.
    Utan det var frågan om att brudparet istället för att ge några godisbitar i en tyllpåse, donerar några kronor till en välgörenhetsorganisation.
    Eftersom sådana gåvor (så kallade favours) är totalt onödiga att ge över huvud taget så kan det kännas lite falskt om brudparet helt plötsligt får för sig att göra massa saker "i gästens namn" (dvs i sitt eget, dom bara påstår att det är i gästens namn), om dom inte är sådana som är engagerade i såna här saker i vanliga fall. Och då känns det extra onödigt.

    Att "fråga ut dom om deras medicinska historia" osv låter rätt spydigt faktiskt. Och jag har inte uppfattat dig som sådan förut. Så jag undrar vad som ligger bakom den här starka reaktionen. 
  • LinneaR
    Margaux skrev 2013-03-17 14:10:39 följande:
    Vi gjorde så..... Vi köpte små fina glänsande kuvert som vi skrev namnet på som placeringskort och lackade igen på baksidan. Sen hade jag köpt massa vaccin, nyggnät etc från Unicef som blev som en "favour" till gästen. Alla orginalkort från Unicef satte vi upp på ett bord i hallen om någon ville gå och se på dem.....

    Så här såg korten ut:



    Kul idé!! Jag hade uppskattat en sådan gåva!!
Svar på tråden Välgörenhetsfavours!?