• Anonym (ekono­men)
    Äldre 6 Feb 16:05
    24229 visningar
    152 svar
    152
    24229

    Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?

  • Svar på tråden Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?
  • Äldre 24 Apr 12:12

    dellelgarin jag svarade på ditt inlägg

  • Äldre 24 Apr 12:50

    Det är väldigt lätt att miastolka saker och ting och jag känner att det jag ville säga inte riktigt gick fram på rätt sätt, även om jag försökte vara tydlig. Jag visade ju ändå på exempel att man kan få en fantastisk fest med mycket pengar, MEN att det inte behöver vara så. Paket innebär inte automatiskt tråkigt, men lägger man inte sin själ i det, vilket många ändå gör, så blir det opersonligt. Det går inte att generalisera, dör det finns oändliga möjligheter. Jag ville eg. Inte citera men det som bland annat fick mig att känna tonen var detta: "Om vissa vill ha engångs porslin med plastbestick, massa gör det själv grejer och sy sin klänning själv och hyra en gammal bygdegård eller lokal på en camping så får dom väl det" Sättet det är skrivet på skulle göra mig lite ledsen om jag hade den typen av bröllop, för det låter som att "vill dom fattiga stackarna ha ett bröllop som skriker billigt billigt så..." Men, det kan ju vara jag som misstolkar med.

  • Anonym (Skyhi­gh)
    Äldre 24 Apr 13:20

    Det här med intimitet...Ja det beror väl på tolkningen av det? Kommer man från en stor familj, med stora släkter, där man umgås ofta (som t ex jag faktiskt gör) så är intimitet för mig kanske mer uttänjt (gud vad den stavningen ser märklig ut...säkerligen fel men iaf...) än för någon annan.
    Vårt bröllop kommer vara väldigt stort i antalet folk. Men varenda en som kommer (utom ett få antal som bjuds för att vi inte vill selektera bort i familjer) är folk vi vill ha där. Folk som ser fram emot och längtar till detta bröllop nästan lika mycket som vi gör. Folk som älskar oss och är lyckliga för vår skull för dem ser den där kärleken mellan oss som många i min omgivning vet att jag, med universitetsfokus och karriär, aldrig trodde skulle ske för mig och han för honom likaså.
    Så nej, jag tycker inte man tappar intimitet för att ett bröllop är stort... Men som flera skrivit här så har det ju väldigt mkt att göra med vad gästerna bidrar med för stämning.
    Sedan kan jag ju bara prata för mig själv här men att bunta ihop alla gäster trångt för att det ska bli intimt känns främmande för mig. Jag vill att våra gäster ska sitta luftigt och kunna röra sig fritt. De är så pass sociala att de tar kontakt med varandra och oss som brudpar ändå, som Pagnie sa.

    Som Pagnie sa så innebär ett paket även för oss att vi inte behöver lägga ner lika mkt aktiv tid (som att leta dukar, porslin eller vad det kan vara) utan det ordnar bröllopsfixaren efter våra önskemål. Tycker att jag har nog så det räcker med att föreställa mig hur jag vill ha det och ränna till dekoratör med idéer stup i kvarten än att jag sen också ska behöva leta efter dessa saker själv med.

    (Sen finns det mkt som tillkommer på vårt bröllop som jag måste fixa själv om jag vill ha det ändå).

    Men, för att avsluta, alla har sin bild utav hur man vill att ens bröllop ska se ut och upplevas! Jag har varit på många "mindre" bröllop som i upplevelsen känts som ett gigantiskt bröllop (eller hur man nu ska uttrycka sig). Och jag har varit på det motsatta! Inget är fel eller rätt. Inget är bättre eller sämre! Och så länge varje brudpar känner sig nöjda med sin dag så kan det kvitta om det kostat 1000kr eller 100.000kr eller om det varit 10 pers eller 100 pers.

  • Äldre 24 Apr 13:22

    det var det jag som skrev och om man tar illa upp av det så ligger det ju hos personen själv och i att denna person inte själv är nöjd med ditt bröllop. är man osäker och missnöjd kanske man tar illa upp av det. men jag står för det jag skrev och håller fast vid det att om man väljer att göra det på det sättet så ska dom få göra det. inget som varken jag eller någon annan ska behöva säga något illa om. det är ju inte direkt riktat till någon och om någon helt random person säger detta till någon annan så ska man ju inte behöva ta illa upp av det. då ligger som sagt problemet hos en själv.

  • Äldre 24 Apr 13:23

    delellgarin ignorera mitt inlägg. trodde det var du som skrev det långa ovan också.

  • Anonym (Skyhi­gh)
    Äldre 24 Apr 13:26

    Och intresset för kostnaden...
    Antar att det bara är så i en del kretsar tyvärr. Det har aldrig intresserat mig vad någon annans bröllop kostar eller dylikt. Förrän förvisso nu, då jag är nyfiken för att jag på ett ungefär vill veta vad det kan gå på för summa. Men då frågade jag en av mina närmsta vänner som hade ett bröllop med ungefär det antal vi ska ha...sen utgick jag från det helt enkelt och blev inte chockad av bröllopsfixarens priser.
    Men jag har en del "nyfikna själar". Kan väl helt ärligt säga att det nog tillhör min folkgruppen lite att vara nyfikna och jämföra sig osv...

  • dellel­garin
    Äldre 24 Apr 14:22

    Skyhigh: vi låter inte folk sitta trångt för att uppnå intimitet, det var ju skrivet med ett leende. Och i vårat fall har vi valt att vara hemma på våran gård för det känns viktigt för oss, och eftersom nästan alla tackat ja så får de gå att sitta lite trångt. Det kommer gå fint, inte ens om jag försöker tänka efter kommer jag ihåg om det varit luftig eller trångt på de bröllopsmiddagar jag varit på :) prioriteringar är ju alltid det de handlar om:)

  • flisan­02
    Äldre 24 Apr 15:05

    Här blir det ett budgetbröllop på ca 20 000 då min sambo är arbetslös. Får en del av föräldrarna tack & lov. Bröllopsresa har vi inte tänkt så mkt på, önskar oss bidrag till det istället för presenter så det blir kanske en mysig weekend iallafall

  • Anonym (Skyhi­gh)
    Äldre 24 Apr 17:40
    dellelgarin skrev 2013-04-24 14:22:36 följande:
    Skyhigh: vi låter inte folk sitta trångt för att uppnå intimitet, det var ju skrivet med ett leende. Och i vårat fall har vi valt att vara hemma på våran gård för det känns viktigt för oss, och eftersom nästan alla tackat ja så får de gå att sitta lite trångt. Det kommer gå fint, inte ens om jag försöker tänka efter kommer jag ihåg om det varit luftig eller trångt på de bröllopsmiddagar jag varit på :) prioriteringar är ju alltid det de handlar om:)
    Rätt dum kommentar faktiskt. Av mig alltså Även om jag faktiskt inväger en sådan sak i val av lokal/plats för fest/middag... Men fortfarande onödig kommentar...givetvis förstod jag att du inte menade att du ska stapla gästerna på varandra! Kanske man ska prova dock...
  • confuz­ed86
    Äldre 24 Apr 17:46

    Flisan02: vi har också önskat oss bidrag i present. Dock är resan redan bokad och betald men då vet vi att vi kan unna oss det lilla extra på själva resan och inte behöver snåla! Gud vad man längtar!!

  • Äldre 24 Apr 22:20
    FruForsmark skrev 2013-04-24 11:36:43 följande:
    Huvudet på spiken. Alla gör sina bröllop på sitt sätt och därmed kostar det olika. Att säga att påkostade bröllop per automatik blir opersonliga och att minibröllop blir tråkiga är ren generallisering. Jag vet ett bröllop som gick på 500 tkr och det var tydligen hur personligt och kul som hellst och speglade verkligen brudparet. Det är trist att det är så ok att fråga om bröllopsbudget och per automatik kritisera ett bröllopsupplägg. Alla prioriterar olika och har olika förutsättningar och det måste man acceptera. Fick höra lite ang vår bröllopsbudget av en person i vår närhet, att hen aldrig skulle kunna lägga de pengarna på EN dag.. detta fick vi svälja. Samtidigt så köper samma person en kitchen aid för närmare 8 tkr (vi skulle aldrig lägga en sådan summa på en hushållsmaskin) men inte sjutton kritiserade vi personen för det. Men det var helt ok att ifrågasätta vår prioritering.. intressant
    Fru Forsmark - jag kunde inte halla med mer!

    Kul att det ar lite positiv anda i traden nu i alla fall!

    Alla diskutioner om att det skulle bli stelt och opersonligt bara for att man valjer att ha festen i ett slott eller herrgard forstar jag overhuvud taget inte!?! Ar det plotsligt hemmagjorda dekorationer eller moster Elsas lasagne som gor festen?
    Vi har ett riktigt avslappnat utomhusbrollop med mycket musik, underhallning, en avslappnad kladkod, ater var forratt staende sa att inte sittningen blir far lang, har ett riktigt partyband, tander bastu och hoppas pa utomhusbad i soluppgangen och later alkoholen floda. So what om nagon blir lite full!? Varfor skulle det bli mer stelt pa ett slott and i en foreningslokal?? 
  • Anonym (Litet bröllo­p)
    Äldre 24 Jun 17:18
    Anonym skrev 2013-02-08 18:50:49 följande:
    Ni som har väldigt stor budget: Tjänar ni väldigt mycket så att 150.000 är något ni relativt snabbt tjänar in igen, eller lägger ni en enorm del av det ni tjänar på bröllopet?

    Vi tjänar rätt bra. Min blivande man har kring 40.000 i måanden. Jag är student, men kommer ha upp mot 30.000 som ingångslön och börjar jobba nu i juni. Så inga små summor oss emellan. Men vi har ändå en budgett på ca 60.000 (som vi kanske överskrider liiiite).

    Jag tycker det är svårt att bestämma mig. På ett sätt vill jag ha ett stort bröllop då detta bara görs en gång i livet, å andra sidan klarar jag inte helt rättfärdiggöra sådana summor på ett bröllop. De pängara kunde ju gått till huslån, besparingar till tiden det blir barn osv.

    Detta är absolut inte påhopp på något sätt. Jag bara undrar hur ni har tänkt kring detta.. 
    Bröllopet inkl ringar, resa etc kommer gå på runt 150 000kr. Vi har ingen direkt "budget", men varken jag eller fästmannen är några romantiker som gärna lägger massa pengar på detta, så det får räcka. Vi har det bättre ställt än medelsvensson, men anser inte att vi är rika. Jag är föräldraledig och tar inga föräldradagar, men fästmannen drar in 70 - 80 000kr per månad i snitt. 
Svar på tråden Vad kommer ert bröllop kosta/kostade (exkl smekmånad)?