• Johanna78

    Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

    Hej på Er!

    Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

  • Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • Red Lion

    Det har jag aldrig hört. Och etiketten, enligt Ribbing, säger ju nej (om man nu vill följa sånt och henne, men hon är ju en auktoritet på ämnet..) Kanske är olika var man kommer ifrån, skulle aldrig ha svart på bröllop. Tycker svart skulle vara värre än vitt på gästerna på mitt bröllop, blir som att man visar sin sorg, missnöje, på en glädjens dag. 
     

  • daniiel

    Jag vet vad etiketten säger och vad Ribbing säger, det är ju dock ingen lag man måste följa och det är mer och mer accepterat med svart även på bröllop. Även enligt etiketten, faktiskt. Ska man vara petnoga, så hade ju faktiskt bruden ofta svart klänning långt tillbaka, för att det var praktiskt.


  • Chicita

    Jag säger nog i alla fall hellre svart i en modell som följer klädkoden - än något i färg som är helt fel.

    När man som jag är storlek 48 så kan man inte bara gå och köpa något snyggt. Passformen är jättesvår att få till och ofta är klänningar i större storlekar formade som storblommiga tält.
    I butiken jag har jobbat så har vi i princip bara haft vita och svarta klänningar nu ett tag. Och om jag måste välja mellan någon av dom (som sitter bra och passar till kavaj) men är svart.
    Eller ett tält/ långklänning (passande till Mörk kostym)  från "Big is beautiful" eller andra "tjockis-hörnor" på dom vanliga butikerna så väljer jag den svarta som jag känner mig fin i och som passar klädkoden i övrigt. 

    Man kan alltid fixa till en mörk klänning med ljusa accessoarer. 
    Kanske en ljus boléro/ kavaj, ljusa strumpbyxor och skor. Färgglada smycken och kanske en blomma i håret 

  • Red Lion

    Nej klart det inte är nån lag men många känner nog till det gamla och kan ta illa upp och det kan ju vara bra att veta om. Men som sagt det var nyheter för mig, då vet jag det... Tror dock att våra familjer tänker som jag så det blir ju bra. (Även om jag såklart inte skulle freaka om nån kom i svart..) ;) 

  • Fjärilen
    Red Lion skrev 2013-04-11 21:11:19 följande:
    Det har jag aldrig hört. Och etiketten, enligt Ribbing, säger ju nej (om man nu vill följa sånt och henne, men hon är ju en auktoritet på ämnet..) Kanske är olika var man kommer ifrån, skulle aldrig ha svart på bröllop. Tycker svart skulle vara värre än vitt på gästerna på mitt bröllop, blir som att man visar sin sorg, missnöje, på en glädjens dag. 
    Men om Sommarfin inte är en "riktig" klädkod, så behöver man väl inte bry sig om vad etiketten säger? För då har ju brudparet redan undgått etiketten.
  • TheD
    Red Lion skrev 2013-04-11 20:44:53 följande:
    Men svart ska man väl inte ha på bröllop? Det räknas ju som sorgfärg. Svart och vitt är ju färgerna man ska undvika, traditionellt och enligt bl.a. Magdalena Ribbing. Nuförtiden måste man ju inte ha svart på begravning så det kanske luckras upp lite men har det verkligen gått så långt än att de tär ok på bröllop? Skulle nog tycka det var lite underligt om nån kom i svart på mitt bröllop... (Svart kavaj eller kofta till klädseln undanräknat).

    Det är väl klart att man kan ha svart! Det är ingen sorgfärg.... Svart är en färg som alla andra. Det är personen i kläderna som gäller så att säga.


     


     

  • TheD
    Fjärilen skrev 2013-04-12 08:05:17 följande:
    Men om Sommarfin inte är en "riktig" klädkod, så behöver man väl inte bry sig om vad etiketten säger? För då har ju brudparet redan undgått etiketten.
    Hehe
  • Chicita

    Jag hade en tjej i affären i dag som förälskade sig i en cremevit klänning som hon ville ha på sin systers bröllop men blev övertalad av mamma och kompis att inte välja den.
    Nu är det så att den hade lätt kunnat fixats till så att det var tydligt att hon inte var bruden.
    En färgad kofta eller boléro och ett färgat band/bälte i midjan skulle gjort den till en fin somrig blommig klänning (då den är överdragen med en lite grövre blommönstrad tät spets).
    Och sen ett par färgglada skor till det så hade hon varit som vilken gäst som helst i en ljus och somrig klänning...

    Nu måste hon leta vidare.
    Och om man inte är en storlek 38 så har man inte så många valmöjligheter.
    Hon var dessutom gravid så det minskar ju ännu mer 

  • daniiel
    Chicita - Jag måste bara få fråga om det var den här klänningen www.zizzi.dk/da/webshop/kjoler-og-nederdele/kjoler/Y93341A/y93341a%C3%A5hvid ? Jag satt nämligen och kikade på den igår och tänkte "Oj, så fin klänning!". Nu hade nog inte jag personligen valt den i vitt/creme som bröllopsgäst, men den ser verkligen fin ut! Och ja, det är ju extra svårt om man är större och dessutom gravid :/
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-04-13 09:53:39 följande:
    Jepp precis den.
    Överdelen sitter bara fast med ett par stygn i axelsömmen så den går att ta av.
    Då är det en slät trikåöverdel (typ linne) under med en spetskjol.
    Den är inte fullt så vit som den ser ut på bilden. Färgen kallar vanilla ice och ser väl ut ungefär som glass gjord på grädde och äkta vanilj, lite sådär gulvit .

    Det går ju som sagt att göra den mindre vit med hjälp av asseccoarer Glad 
  • daniiel
    Chicita skrev 2013-04-13 11:38:06 följande:
    Ahaa, ja för på bilden ser det ju väldigt vit ut. För vit för min del egentligen :P Men den fanns ju i blått och svart också. Jag gillar egentligen inte blått, men det såg ut att vara en väldigt fin blåfärg faktiskt :) Usch, ska inte kika på kläder, kan inte köpa kläder nu haha

    Men ja, det mesta går att "hotta upp" med accessoarer så det blir passande :)
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-04-13 12:19:30 följande:
    Ahaa, ja för på bilden ser det ju väldigt vit ut. För vit för min del egentligen :P Men den fanns ju i blått och svart också. Jag gillar egentligen inte blått, men det såg ut att vara en väldigt fin blåfärg faktiskt :) Usch, ska inte kika på kläder, kan inte köpa kläder nu haha

    Men ja, det mesta går att "hotta upp" med accessoarer så det blir passande :)
    Den finns inte i blått i Sverige tror jag. Då måste man nog beställa den från Danmark.

    Ja jag känner igen det där. Det blev 3(!) par byxor i går. 
    Förvisso väldigt billiga. en kort modell i tunnt tyg. Perfekta "ut och gå med hunden-byxor" i sommar sen. Och dom svarta kan jag till och med ha på nya jobbet om det är extra varmt någon dag Glad 
    Men nu är det slutshoppat med kläder på ett tag.
    Jag ska lägga pengarna på nya medeltidskläder istället inför sommarens evenemang Skrattande 
  • PimPim83
    Fjärilen skrev 2013-04-12 08:05:17 följande:
    Men om Sommarfin inte är en "riktig" klädkod, så behöver man väl inte bry sig om vad etiketten säger? För då har ju brudparet redan undgått etiketten.
    Skrattande
Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"