• Johanna78

Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

Hej på Er!

Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

• Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • Theuglyorgan

Nej tycker inte det kan stå sommarfin.
    Din tolkning av sommarfin verkar vara precis vad Klädkoden Kavaj står för. Så varför inte bara skriva det?: )

• Principisessan

Vi har precis blivit bjudna på ett bröllop med valfri klädsel. Och tanken från brudparet är ju säkert god men jag tycker det är jobbigt. Antar då att de inte räknar med att 100 gäster ska ringa och fråga vad de ska ha på sig.

Så nu har jag beställt en klänning och hoppas för guds skull att hon inte ska ha samma klänning själv. Såg att det fanns några trådar där blivande brudar funderade på samma klänning fast i vitt som brudklänning. Har ju tidigare varit med om att jag känt mig överklädd på bröllop med fri/sommarklädsel. Och jag tycker att det är oerhört svårt, speciellt med tanke på att alla kanske inte väljer en regelrätt brudklänning. Och då är det gästen som såklart känner sig mest dum. 

Eller som ett annat bröllop jag var på, då hade bruden en svart brudklänning och hade till sina tärnor och närmaste kompisar sagt att de inte fick ha svar på sig för det var "hennes färg". Det kom ju inte fram till alla gäster då det inte stod i inbjudan så det fanns ju flera som hade svart med lite färgglada accessoarer på sig. Alla dessa märkliga egenkonstruerade klädkoder eller avsaknad av klädkoder är jobbiga *gnäller lite*

• Chicita
    majjja skrev 2013-04-11 15:54:12 följande:
    Jättefin och lite sådär "lagom" klänning för ett sommarbröllop.

Egentligen kan man nog tänka sig att de flesta som inte har klädkod har nog ändå ungefär det som motsvarar kavaj-koden i åtanke. Men dom vill inte att gästerna ska känna sig "tvingade" att ha kostym med slips och hela grejen...
  • daniiel
    Åh, jag fullkomligt älskar den där klänningen. Har inte sett den i den där färgen/mönstret tidigare, supersnygg! Personligen hade jag nog valt något ännu lite mer mörkt/färgglatt och inte fullt så ljust till ett bröllop, men det är ju min personliga smak. På sommaren har ju dom flesta rent allmänt lite ljusare kläder, så det blir nog bra :)
  • TheD

Jag gillar klänningen. Du kan ha en finare kofta till den t.ex. eller en kavaj.

:)

• Principisessan
    Chicita skrev 2013-04-11 16:07:35 följande:
    Jättefin och lite sådär "lagom" klänning för ett sommarbröllop.

Egentligen kan man nog tänka sig att de flesta som inte har klädkod har nog ändå ungefär det som motsvarar kavaj-koden i åtanke. Men dom vill inte att gästerna ska känna sig "tvingade" att ha kostym med slips och hela grejen...
    jo jag kan tänka mig det. Det känns bara så besvärande för det är ju vid det tillfällena som jag inte vet vad jag ska ha på mig alls. blir liksom tvärtomeffekt på mig, haha 

Men klänningen blir nog bra, hoppas på att det är rätt storlek från början så man slipper strula med att byta och så.
    Fanns ett erbjudande på Ellos med 25% rabatt så det blev klänning, skor, jeans och ett par sneakers för 1000 kr inkl. frakt. Kul med lite nytt i min vintertrötta garderob 
  • imoen

Jag tycker att sommarfin eller kalasfin är bra klädkoder. Det signalerar att man inte bör komma i arbets/vardagskläder men att man inte heller behöver köpa en kostym för att få komma på mitt bröllop. Heja heja för att få klä sig så man själv känner sig fin och bekväm!

• Principisessan
    daniiel skrev 2013-04-11 16:13:11 följande:
    Åh, jag fullkomligt älskar den där klänningen. Har inte sett den i den där färgen/mönstret tidigare, supersnygg! Personligen hade jag nog valt något ännu lite mer mörkt/färgglatt och inte fullt så ljust till ett bröllop, men det är ju min personliga smak. På sommaren har ju dom flesta rent allmänt lite ljusare kläder, så det blir nog bra :)
    den fanns bara i kritvitt, svart, korall, denna eller en blåblommig. Det har funnits en med mörk botten och röda blommor men den var slut. Så denna kändes mest rätt. Helt korallfärgad kändes inte som "jag" och den är ju definitivt inte helvit så jag tror väl att det ska bli bra. Den var så sockersöt så tänkte att den kan vara gångbar på fler bröllop eller midsommar eller så kanske. 
  • Chicita
    majjja skrev 2013-04-11 16:16:29 följande:
    jo jag kan tänka mig det. Det känns bara så besvärande för det är ju vid det tillfällena som jag inte vet vad jag ska ha på mig alls. blir liksom tvärtomeffekt på mig, haha 

Men klänningen blir nog bra, hoppas på att det är rätt storlek från början så man slipper strula med att byta och så.
    Fanns ett erbjudande på Ellos med 25% rabatt så det blev klänning, skor, jeans och ett par sneakers för 1000 kr inkl. frakt. Kul med lite nytt i min vintertrötta garderob 
    Jo men exakt... 
    Det är jobbigt att komma i för fina kläder precis som det är att komma och vara underklädd.
    Man blir besvärad och stel liksom 
  • Chicita
    imoen skrev 2013-04-11 16:21:05 följande:
    Jag tycker att sommarfin eller kalasfin är bra klädkoder. Det signalerar att man inte bör komma i arbets/vardagskläder men att man inte heller behöver köpa en kostym för att få komma på mitt bröllop. Heja heja för att få klä sig så man själv känner sig fin och bekväm!
    Och jag tycker att det är väldigt förvirrande.
    Du kan ju se bildkollaget jag la in tidigare som exempel på hur förvirrande det kan bli 
Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"