• Johanna78

    Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"

    Hej på Er!

    Jag behöver er hjälp med synpunkt på huruvida man kan skriva "Klädsel: Sommarfin" i inbjudan.
    Anledningen till att jag inte vill skriva "Kavaj" är att regelboken säger att man alltid bör klä sig snäppet högre än den angivna kodexen. Vi vill att våra gäster ska få komma i precis det som de vill, men kanske inte i jeans och T-shirt...
    Nu är ingen av våra vänner sådana att de inte skulle klä upp sig, men ändå, är det ok?
    Vi gifter oss 6/7 och det kan ju i princip vara hur varmt som helst varför vi tycker att det är helt ok med en snygg sommarklädsel, vit linnekostym etc.

  • Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"
  • anne på grönkulla
    amerika skrev 2013-02-20 10:07:21 följande:
    Jag kan tycka att det är den som kommer i avklippta jeansshorts eller vadlånga trekvartsbyxor som har missuppfattat vad det är för slags fest man är bjuden till. Det är ju ingen tillfällighet att det alltid är långbyxor till olika slags uniformer (militärer, poliser, väktare osv) eller att t ex kungen aldrig har shorts i officiella sammanhang: man bär helt enkelt långbyxor i lite mer formella sammanhang! Sen måste det inte vara hel kostym, men långbyxor och hela skor, ej sandaler. Och kvinnorna kan vara barbenta med lång eller kort kjol och olika slags längd på ärmarna. Om man skriver "sommarfin" får man väl helt enkelt acceptera att gästerna kommer i allt från strandklänning till pikétröja men om gästerna över huvud taget inte anstränger sig för att klä sig snyggt och vårdat, tycker jag att det är de som gör bort sig.
    Och när det gäller att råka klä sig snyggare än brudparet: visst vet era vänner och släkt vilken nivå ni har tänkt vara klädda på bröllopsdagen? Så borde de kunna anpassa sig efter det.
    Du har helt rätt, men problem kan fortfranade uppstå om folk (t ex pga av en mkt avslapnnad eller obefintlig klädkod?) inte uppfattar att det rör sig om en formell tillställning. Många brudpar som inte vill ha en vedertagen kod motiverar också det med att det inte ska vara så fornellt, men sen har de ändå kanske ganska specifika krav och förväntningar på gästernas klädsel. Klädkoden är en service till gästerna, inte för att regissera dem så de passar in i ens tema t ex.

    Och detta inlägg är en följd av det inlägg jag citerar med inte direkt ställt till den personen, utan en mer allmän reflektion på trådens innehåll. 
  • Cadillacan

    Har inte läst igenom all svaren men här är mitt!


    Sommarfin tycker jag var ett jättebra ord! Det ska jag ha på min inbjudan! Så TACK


    Personligen så tycker jag gästerna få ha på sig vad de vill, bara det är sina finkläder.


     

  • Chicita
    amerika skrev 2013-02-20 10:07:21 följande:
     visst vet era vänner och släkt vilken nivå ni har tänkt vara klädda på bröllopsdagen? Så borde de kunna anpassa sig efter det.
    Hur ska man kunna veta vilken nivå brudparet tänker klä sig?
    Om dom sätter klädkod "sommarfin" om jag då hittar en fin klänning typ dessa... (bortse från färgerna, det är stilen jag tänker på). Det är ju ändå bröllop och jag vill ju vara fin... Dom här tycker jag är passande på ett sommarbröllop i stil och modell. Några bättre än andra förvisso...


    Sen har bruden valt en sån här klänning för hon vill också vara "sommarfin" för det skulle inte bli så stelt (var ju tanken)...

     

    Vissa av klänningarna är rätt lika i "nivå" men andra är snäppet finare.
    Ska man tänka "passande för ett sommarbröllop" eller ska man tänka "midsommarfest" när man får klädkoden "sommarfin"?
    Det är som sagt inte så lätt... Flört 
  • Fjärilen

    Jag undrar fortfarande (och det är inte en tyken fråga) får man lov att ha på sig svart kostym som man eller svart kjol eller klänning som kvinna vid klädkoden sommarfin?

  • daniiel
    Fjärilen skrev 2013-02-20 10:49:46 följande:
    Jag undrar fortfarande (och det är inte en tyken fråga) får man lov att ha på sig svart kostym som man eller svart kjol eller klänning som kvinna vid klädkoden sommarfin?
    Det är klart att man får. Du får ha på dig det oavsett klädkod. Klädkoden är bara en rekommendation, en hjälp. Ingen regel och inget måste. Sedan om den som sätter klädkoden tycker att svart kosty eller svart kjol eller klänning är lämpligt, det är ju en annan sak. När det gäller "klädkoden" sommarfin, så finns det ju ingen typ av klädsel som är allmänt vedertagen.
  • darkHorse
    amerika skrev 2013-02-20 10:07:21 följande:
    Jag kan tycka att det är den som kommer i avklippta jeansshorts eller vadlånga trekvartsbyxor som har missuppfattat vad det är för slags fest man är bjuden till. Det är ju ingen tillfällighet att det alltid är långbyxor till olika slags uniformer (militärer, poliser, väktare osv) eller att t ex kungen aldrig har shorts i officiella sammanhang: man bär helt enkelt långbyxor i lite mer formella sammanhang! Sen måste det inte vara hel kostym, men långbyxor och hela skor, ej sandaler. Och kvinnorna kan vara barbenta med lång eller kort kjol och olika slags längd på ärmarna. Om man skriver "sommarfin" får man väl helt enkelt acceptera att gästerna kommer i allt från strandklänning till pikétröja men om gästerna över huvud taget inte anstränger sig för att klä sig snyggt och vårdat, tycker jag att det är de som gör bort sig.
    Och när det gäller att råka klä sig snyggare än brudparet: visst vet era vänner och släkt vilken nivå ni har tänkt vara klädda på bröllopsdagen? Så borde de kunna anpassa sig efter det.
    Avklippta jeansshorts tror jag ingen av mina vänner skulle ha på sig, men ordet "sommar" i sommarfin tycker jag signalerar att det ska vara lättklätt utifrån väder. Shorts och korta kjolar eller leggings och tunika hade absolut passat in i det jag tycker är sommarfint. Ljusa jeans likaså. Sommarfint för mig är något man kan ha på en mer organiserad grillfest eller till stranden innan man byter om till badkläder. Det är typiska sommaraktiviteter. Hel och ren är jag alltid så trasiga jeans går ändå bort.
  • sommar2014

    Jag skulle inte sätta klädsel: Sommarfin. Om man inte har en bekantskapskrets där alla är vana vid att gå på frackbröllop kommer det alltid att komma någon i jeans eller shorts. Har varit på bröllop med "valfri klädsel" och det finns alltid de som inte klär upp sig nämnvärt för ett bröllop.

    Om man vill att gästerna ska klä sig på kavajnivå är det enklast att skriva Klädsel: Kavaj. Det är ju inget tvingande utan ger bara gästerna en vink om på vilken nivå de flesta gästerna kommer att vara klädda.

    Om man har ett utomhusbröllop/picknickbröllop etc och vill att gästerna ska vara avslappnat klädda (pikétröjor, shorts, enklare klänningar etc) är det bättre att skriva "Klädsel: valfritt, tänk på att bröllopet är utomhus och klä dig efter väder" eller något liknande. Då tar man inte på sig finaste festklänningen.

    Men klädsel: Sommarfin - det säger ju absolut ingenting! För någon kan det vara kavajnivå, för någon annan mer avslappnade kläder. Förutom svårigheten att lägga sig på rätt "finhetsnivå" - betyder sommarfin att mörka kostymen, mörkblå klänningen, svarta skorna etc är bannlysta? Ska man komma i blommigt?

    Tycker Chicita visar hur fel det kan bli i inlägget här under:


    Chicita skrev 2013-02-20 10:26:26 följande:
    Hur ska man kunna veta vilken nivå brudparet tänker klä sig?
    Om dom sätter klädkod "sommarfin" om jag då hittar en fin klänning typ dessa... (bortse från färgerna, det är stilen jag tänker på). Det är ju ändå bröllop och jag vill ju vara fin... Dom här tycker jag är passande på ett sommarbröllop i stil och modell. Några bättre än andra förvisso...


    Sen har bruden valt en sån här klänning för hon vill också vara "sommarfin" för det skulle inte bli så stelt (var ju tanken)...

     

    Vissa av klänningarna är rätt lika i "nivå" men andra är snäppet finare.
    Ska man tänka "passande för ett sommarbröllop" eller ska man tänka "midsommarfest" när man får klädkoden "sommarfin"?
    Det är som sagt inte så lätt... Flört 
  • mirreth

    Skulle det stå -sommarfin i en inbjudan jag fick skulle jag absolut ta någon av de klänningarna Chicita visar, jag skulle känna mej just så somrig och fin.

  • trixie71

    Vi skrev "festfin" efter att ha stött o blött "sommarfin".....


    För våran del innebär det att jag har en knälång klänning, han har en mörk kostym o våra gäster är välkomna i det de tycker passar :)


    Jag vet att mina bröder planerar mörka kostymer, min mamma ska ha en enklare långklänning och mina brorsbarn pratar redan om sina flugor de ska ha :)


    Mitt enda önskemål, som jag förmedlat muntligt till den som frågat, har varit "inte mysbyxor o T-shirt".
    Känner man sig festfin i snygga jeans o skjorta så varsågod.


    Vi kommer att ha festen i en gammal lada så prinsessklänningar hade nog inte riktigt funkat....

Svar på tråden Kan man ange dresskod "SOMMARFIN"