• kramen

    Mat och pris, vad tycker ni ?

    Hej alla !
    Jag har precis pratat med catering-firman.  Vi gifter oss 29 juni. Vill ha en somrig och god middag utan att det ska kännas för mastigt men utan hungriga gäster såklart.

    Detta var deras förslag:

    Förrätt: Melonsallad med honungs- och vatten melon med lax.

    Varmrätt: Kallskuren porterstek med portersås, kokt potatis och sallad.

    efterrätt: Syrlig sorbé med bärkompott med krisp/flan

    detta för 260kr per person

    om vi tar tårtan där kostar den 37kr/bit (de gör endast gräddtårta).

    De erbjuder severing och disk för 1500kr då ingår att förrätten står på bordet när gästerna kommer, vid varmrätt står potatis och sallad på borden och de bjuder köttet från fat. De serverar efterrätt  samt sköter disken.

    Vad tycker ni om pris och menyförslag ?

    TACK för hjälpen ! 

  • Svar på tråden Mat och pris, vad tycker ni ?
  • daniiel

    Jag tycker det låter som en bra idé att kolla upp det med tårta även på andra ställen och att provsmaka maten :) Ibland är det ju så att även om det låter gott på papper, så betyder det inte att det nödvändigtvis smakar lika gott. Förhoppningsvis ska ni inte bli besvikna :)

    Jag tänkte dock.. behöver ni bjuda på så många olika saker? Vilken tid är vigseln och vilken tid kommer ni till festlokalen? Finns det gott om tid före middagen att hinna äta snittar på? Och på natten, är det nödvändigt med vickning efter en 3-rätters plus tårta? Vi hade lite frukt före middagen, sedan 3-rätters och tårta lite senare. Jag tror inte att jag hade orkat äta en smula till den kvällen/natten. Många av gästerna var av samma åsikt. Bara en tanke som sagt...

    Och även angående dryck till maten. Kommer det bara finnas rött vin eller alkoholfritt till maten? Jag tänker att även om man inte tycker om vin, vissa gillar ju inte rött vin, så kanske man inte vill ha alkoholfritt. Nåja, det är såklart upp till er att bestämma :)

    Jag tycker också det kan vara en bra idé att ta 10kr/flaska eller glas (om man blandar en drink) under kvällen. Det finns egentligen inte anledning att bjuda på sådant hela kvällen och gästerna kommer ändå väldigt billigt undan, om man jämför med en kväll på krogen :)


  • kramen
    Och även angående dryck till maten. Kommer det bara finnas rött vin eller alkoholfritt till maten? Jag tänker att även om man inte tycker om vin, vissa gillar ju inte rött vin, så kanske man inte vill ha alkoholfritt. Nåja, det är såklart upp till er att bestämma :)
    Ja det är sant, alla kanske inte gillar rött vin, vi borde bjuda på vitt vin oxå. Har du något bra förslag på ytterligare någon dryck ?
  • daniiel
    kramen skrev 2013-01-11 17:30:24 följande:
    Ja det är sant, alla kanske inte gillar rött vin, vi borde bjuda på vitt vin oxå. Har du något bra förslag på ytterligare någon dryck ?
    Jag har ingen aning egentligen. På vårat bröllop hade vi rött vin, vitt vin, starköl, lättöl, cider, läsk och kolsyrat vatten. Ja, samt karaffer med vanligt vatten med is i. Då var vi ju dock på ett hotell, så dom hade ju all dryck där oavsett. Gästerna sa bara till vid bordet till serveringspersonalen vad dom önskade dricka.

    Det blir ju svårare om man ska köpa in själv, då kanske man inte vill inhandla så många sorter, med det borde ju gå att servera samma som man ska ha i baren senare. Minus drinkarna då.
  • Chicita

    Våra gäster orkade inte ens ta en bulle eller kaka på senkvällen (vår nattvickning). Så jag tycker också att det känns mycket.
    Tänk på hur mycket ni själva äter på en dag.

    Brukar ni ta ett mellanmål en relativt kort stund innan en stor middag med efterrätt, och efter någon timme eller två ta kaffe med tårta på det och ytterligare någon timme senare äta kvällsmacka och ovanpå det tugga i er lite chips mm?

    Ok om ni har förmiddagsbröllop och sen tänkt hålla igång hela natten, så att det hinner gå så pass mycket tid mellan måltiderna att  ni hinner bli hungriga emellan.
    Speciellt när de flesta kommer att bara sitta eller gå korta sträckor under dagen och alltså inte gör av med maten så snabbt (matsmältningen blir inte så snabb när man sitter still)

    När det gäller baren så skulle jag inte ha "blanda själv".
    Jag skulle valt att ha vin, öl och cider. Kanske alkoläsk eller "färdiga drinkar".
    För fylleslag blir det inte av att det är gratis (om ingen kollar att dom betalar så är det inte säkert att dom lämnar den där tian varje gång ändå). Utan fylleslag blir det av att några blandar busgroggar för att dom tappar omdömet efter en middag med alkohol och den/de första starka drinkarna.
    Med vin/öl osv så kan man lättare reglera spritintaget eftersom att dom måste dricka mycket snabbare för att få i sig samma alkoholmängd som i en drink/grogg.

    Jag skulle också valt öl till middagen förresten (som daniiel säger)
     

  • FrökenMäkelä

    Låter bra meny och vettiga priser. Men tårtan hade jag beställt från annat ställe. Om NI själva inte vill ha gräddtårta förståss ;)

  • kramen
    daniiel skrev 2013-01-11 17:25:01 följande:
    Jag tycker det låter som en bra idé att kolla upp det med tårta även på andra ställen och att provsmaka maten :) Ibland är det ju så att även om det låter gott på papper, så betyder det inte att det nödvändigtvis smakar lika gott. Förhoppningsvis ska ni inte bli besvikna :)

    Jag tänkte dock.. behöver ni bjuda på så många olika saker? Vilken tid är vigseln och vilken tid kommer ni till festlokalen? Finns det gott om tid före middagen att hinna äta snittar på? Och på natten, är det nödvändigt med vickning efter en 3-rätters plus tårta? Vi hade lite frukt före middagen, sedan 3-rätters och tårta lite senare. Jag tror inte att jag hade orkat äta en smula till den kvällen/natten. Många av gästerna var av samma åsikt. Bara en tanke som sagt...

    Och även angående dryck till maten. Kommer det bara finnas rött vin eller alkoholfritt till maten? Jag tänker att även om man inte tycker om vin, vissa gillar ju inte rött vin, så kanske man inte vill ha alkoholfritt. Nåja, det är såklart upp till er att bestämma :)

    Jag tycker också det kan vara en bra idé att ta 10kr/flaska eller glas (om man blandar en drink) under kvällen. Det finns egentligen inte anledning att bjuda på sådant hela kvällen och gästerna kommer ändå väldigt billigt undan, om man jämför med en kväll på krogen :)
    Vi vigs kl 15:00 och har tillgång till lokalen då :) ja det kanske blir för mycket mat, vi behöver nog kanske inte så matigt till vickningen utan endast snacks ?
  • kramen
    Chicita skrev 2013-01-11 17:45:10 följande:
    det är sant att det blir alldeles för mycket mat. Vi skippar nog vickningsmaten, har endast snacks  och snittarna som blir över. 

    Det med drinkarna har du en bra poäng, ska prata med sambon, vill inte ha några  som hlandar hejvilt hela kvällen :) tack för era tips! 
  • kramen
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-11 18:42:27 följande:
    Låter bra meny och vettiga priser. Men tårtan hade jag beställt från annat ställe. Om NI själva inte vill ha gräddtårta förståss ;)
    jag älskar marsipan och fästmannen gräddtårta ? what to do ? hahah ... vi ska begära offerter och smakprova :)
  • Chicita
    kramen skrev 2013-01-11 21:34:15 följande:
    det är sant att det blir alldeles för mycket mat. Vi skippar nog vickningsmaten, har endast snacks  och snittarna som blir över. 

    Det med drinkarna har du en bra poäng, ska prata med sambon, vill inte ha några  som hlandar hejvilt hela kvällen :) tack för era tips! 
    Alternativet kan vara att be någon kompis agera "bartender" och ha koll på blandningen.
    Eller (som dom gjorde på ett bröllop jag var gäst på) ett schema för de som anmält sig i förväg som frivilliga.
    Dom hade ett rullande schema där någon alltid stod i baren, men ingen stod där mer än 30 min i sträck. Även brudparet stod där ibland - så kunde folk komma och hänga i baren och prata med dom också Flört 

    Men ja annars kan man ju säga så här.
    En normal drink (som man mäter upp med mätglas) ska innehålla 4-6 cl alkohol.
    När man blandar själv (utan mätglas) så brukar det sällan bli mindre än 10-15 cl alkohol per drink. (det ser ju så lite ut i glaset Flört)
    Det betyder alltså dels en nästan tredubblad kostnad i alkohol / drink. Men också att varje person som dricker drinkar får i sig väldigt mycket alkohol.
    3 cl snaps = 1st 33 cl mellanöl (eller var det 50 cl öl... minns inte riktigt)
    Man dricker kanske lika många öl som drinkar. Men om man skulle säga att varje person dricker 4 drinkar med ca 10 cl sprit under kvällen så motsvarar det alltså 13,5 mellanöl per person... Och man kan ju tänka sig hur full någon skulle vara som har druckit den mängden öl...

    Vi hade bartender, och vi valde att bara servera 3:or. Ingen fick starkare drinkar. Det fanns liksom ingenting för dom att välja på förutom namn på dom olika drinkarna Flört 
    Vi hade även cider och vin.
    Samt lättöl, vanlig "icacider" och alkoholfritt vin. Bartendrarna hade "order" om att om någon trots allt verkade lite full så skulle dom hälla upp en lättöl åt dom istället för starköl eller "råka" glömma spriten i drinken osv...
    Men det behövdes aldrig vad jag vet Glad 
  • daniiel

    Jag tycker det låter som en bra idé att bara ha snacks under kvällen och skippa vickning. Jag tror faktiskt det skulle bli en onödig utgift, och även om man inte absolut måste spara in på kronorna, så finns det oftast andra saker att lägga dom på istället :) Jag tror inte heller att ni behöver så "matiga" snittar och blanda gärna upp det med lite fruktspett eller något. Jag älskar sånt och det var väldigt uppskattat på vårat bröllop. Lite läskande och sött, utan att alls bli sliskigt på något sätt som godis kan bli. Nåja, jag tror som sagt att det kommer bli bra :)

    När det gäller baren, så går det ju också höra sig för om någon av er vänner har en syster/bror/kusin eller något liknande som kan tänka sig att agera bartender för en kväll för en liten slant :) Jag har många vänner som har stått i baren på bröllop och födelsedagsfester för en femhundring eller något.

    Och när det gäller tårtan, varför inte ha en tårtbuffé? Då kan ni både två få eran favorit och kanske ännu någon sort :) Vanligtvis brukar det vara uppskattat bland gästerna också, för även där har ju folk sina favoriter :P


  • kramen
    daniiel skrev
    tack för tipsen :) frukspett låter jättegott , mums :) jag tror kanske att vi skippar "hemma" blandningen och köper på vin, öl, cider, alko-läsk å alkoholfritt :)

    vi kommer att ha en bröllopstårta och sedan 7 sorters kakor plus lite fika som svärmor ville göra :) hennes spec. så blir lite av en blandning :) kram 
Svar på tråden Mat och pris, vad tycker ni ?