Inlägg från: kramen |Visa alla inlägg
  • kramen

    Mat och pris, vad tycker ni ?

    Hej alla !
    Jag har precis pratat med catering-firman.  Vi gifter oss 29 juni. Vill ha en somrig och god middag utan att det ska kännas för mastigt men utan hungriga gäster såklart.

    Detta var deras förslag:

    Förrätt: Melonsallad med honungs- och vatten melon med lax.

    Varmrätt: Kallskuren porterstek med portersås, kokt potatis och sallad.

    efterrätt: Syrlig sorbé med bärkompott med krisp/flan

    detta för 260kr per person

    om vi tar tårtan där kostar den 37kr/bit (de gör endast gräddtårta).

    De erbjuder severing och disk för 1500kr då ingår att förrätten står på bordet när gästerna kommer, vid varmrätt står potatis och sallad på borden och de bjuder köttet från fat. De serverar efterrätt  samt sköter disken.

    Vad tycker ni om pris och menyförslag ?

    TACK för hjälpen ! 

  • Svar på tråden Mat och pris, vad tycker ni ?
  • kramen

    Tack för allas svar, vi ska nog dit och provsmaka maten nästa vecka. Ang. tårtan så pratade jag med ett konditori, dom erbjuder marsipan/gräddtårta med valfri fyllning, dom sa att mousse (en.. eller två,Hon rekomenderade hallon och choklad) är populärt och mycket gott, de gör både svenska och amerikanska modeller. Där kostar det 29kr/biten. Ska dock kolla mer fler ställen innan vi bestämmer oss.

    Själv tycker jag menyn låter god, med sommar örter och grönsaker tror jag det blir jättegott. Vill bara inte att menyn ska vara för smaklös, måste provätas. Efter trerättersmiddag så kommer vi att ha dans och äta tårta m kaffe efter det så inte gästerna är för mätta för tårta.

    Vi kommer själva att göra snittar, kanapeer och ostkex till brudskålen. Som nattamat ska vi ha pizzasnurror med sallad och jansonsfrestelse samt lite chips och snacks. Vi kommer servera rött vin till maten samt alkoholfria förslag, samt avec till kaffet. Sedan har vi "gör det själv-bar" med några recept på drinkar så gästerna får blanda själv och sedan öl, cider, vin till festen. Borde man ha typ 10kr/faska under festen för att motverka fylleslag ?

    TACK igen för er respons.

  • kramen
    Och även angående dryck till maten. Kommer det bara finnas rött vin eller alkoholfritt till maten? Jag tänker att även om man inte tycker om vin, vissa gillar ju inte rött vin, så kanske man inte vill ha alkoholfritt. Nåja, det är såklart upp till er att bestämma :)
    Ja det är sant, alla kanske inte gillar rött vin, vi borde bjuda på vitt vin oxå. Har du något bra förslag på ytterligare någon dryck ?
  • kramen
    daniiel skrev 2013-01-11 17:25:01 följande:
    Jag tycker det låter som en bra idé att kolla upp det med tårta även på andra ställen och att provsmaka maten :) Ibland är det ju så att även om det låter gott på papper, så betyder det inte att det nödvändigtvis smakar lika gott. Förhoppningsvis ska ni inte bli besvikna :)

    Jag tänkte dock.. behöver ni bjuda på så många olika saker? Vilken tid är vigseln och vilken tid kommer ni till festlokalen? Finns det gott om tid före middagen att hinna äta snittar på? Och på natten, är det nödvändigt med vickning efter en 3-rätters plus tårta? Vi hade lite frukt före middagen, sedan 3-rätters och tårta lite senare. Jag tror inte att jag hade orkat äta en smula till den kvällen/natten. Många av gästerna var av samma åsikt. Bara en tanke som sagt...

    Och även angående dryck till maten. Kommer det bara finnas rött vin eller alkoholfritt till maten? Jag tänker att även om man inte tycker om vin, vissa gillar ju inte rött vin, så kanske man inte vill ha alkoholfritt. Nåja, det är såklart upp till er att bestämma :)

    Jag tycker också det kan vara en bra idé att ta 10kr/flaska eller glas (om man blandar en drink) under kvällen. Det finns egentligen inte anledning att bjuda på sådant hela kvällen och gästerna kommer ändå väldigt billigt undan, om man jämför med en kväll på krogen :)
    Vi vigs kl 15:00 och har tillgång till lokalen då :) ja det kanske blir för mycket mat, vi behöver nog kanske inte så matigt till vickningen utan endast snacks ?
  • kramen
    Chicita skrev 2013-01-11 17:45:10 följande:
    det är sant att det blir alldeles för mycket mat. Vi skippar nog vickningsmaten, har endast snacks  och snittarna som blir över. 

    Det med drinkarna har du en bra poäng, ska prata med sambon, vill inte ha några  som hlandar hejvilt hela kvällen :) tack för era tips! 
  • kramen
    FrökenMäkelä skrev 2013-01-11 18:42:27 följande:
    Låter bra meny och vettiga priser. Men tårtan hade jag beställt från annat ställe. Om NI själva inte vill ha gräddtårta förståss ;)
    jag älskar marsipan och fästmannen gräddtårta ? what to do ? hahah ... vi ska begära offerter och smakprova :)
  • kramen
    daniiel skrev
    tack för tipsen :) frukspett låter jättegott , mums :) jag tror kanske att vi skippar "hemma" blandningen och köper på vin, öl, cider, alko-läsk å alkoholfritt :)

    vi kommer att ha en bröllopstårta och sedan 7 sorters kakor plus lite fika som svärmor ville göra :) hennes spec. så blir lite av en blandning :) kram 
Svar på tråden Mat och pris, vad tycker ni ?