• Kroatien2013

    Bröllop utomlands

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 20:00
    Oj, gick lite snabbt. Detta är en tråd för oss som gifter oss utomlands under 2013. själv blir det i kroatien i slutet av juni. Hur går alla förberedelser? tycker det är lite komplicerat att planera på distans och har precis börjat.

  • Svar på tråden Bröllop utomlands
  • Kroatien2013
    Annamolly skrev 2013-04-14 11:41:18 följande:
    Jag ar i Grekland just nu och fixar med den sista planeringen med fastmannens familj (som bor har). Vi var och traffade den ortodoxa prasten idag, vilket var lite nervost, men han var jattetrevlig och alla vara papper var OK!! Stor lattnad, verkligen. Dock rekommenderade han starkt att vi har en borgerlig ceremoni nagra dagar innan kyrkbrollopet, sa det kommer vi att ha, vilket jag nu faktiskt tycker ar helt OK, for da far vi ju gifta oss tva ganger. Inte alla som far den mojligheten! :)

    Wardelli: Det maste vara svart att planera helt pa distans! Men det later ju som att det gar bra i alla fall. Jag har en hellang klanning i silkenchiffon och spets. Den ar inte svar att transportera och blir inte skrynklig (sager dom i butiken i alla fall). Sedan ska jag kopa en enklare klanning till den borgerliga ceremonin.

     
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Vad skönt för er att få vara på plats o planera lite... Vi (jag) gör det ju oxå helt på distans, via mail mest o det är lite stressande. Blir en hel del möten veckan innan när vi väl kommit ner...

    Jag har en riktig bröllopsklänning, dock ganska smal siluett.
  • Hellahell

    Hej! Jag hoppar in, jag med. Vi gifter oss i juni på Ibiza. Wiiiiiie, kommer bli så himla, himla fantastiskt! Vi har hyrt en stor villa och familjen kommer ner den första delen va veckan och är med på vigsel etc, sen åker de hem för att ge plats åt våra närmsta vänner andra hälften av veckan. (så det blir 20 åt gången)Det kommer bli en informell vigsel, och eftersom vi inte är katoliker får vi helt enkelt inte gifta oss i kyrkan (det hade jag inte gjort ändå) men vigseln i sig blir inte "giltig" så att säga. Vi kommer därför att gifta oss helgen innan vi åker, borgligt här hemma. Men då kommer det bara vara jag och sambon och sen går vi och äter en god middag nånstans. Så inget ringbyte eller så ens :)   Det mesta är klart, vi ska väl egentligen bara prata ihop oss det sista med han som håller i ceremonin, vad han ska säga etc. Och sen stämma av med fotografen när hon ska komma och så. Sen väntar jag på att sömmersakn sak höra av sig eftersom klänningen inte är klar än, sen har sonen inga kläder än, nån form av bordsplacering vill vi ha, vad för musik vid själva starten vet vi inte än, musik till festen har vi inte ens pratat om. Och det där talet jag vill hålla till min blivande har jag inte ens börjat med. HJÄLP!!! När jag staplade upp sakerna sitter jag ju fan i skiten...Jag tänker mig att jag fixar med blommorna när jag kommer ner. Jag vill ha enkla pioner och har de det så blir jag glad; har de inte det får jag ta något annat. Det är väl egentligen det enda jag "nojjar" över; tänk om det är stängt, eller att de bara har sktifula blommor? Jag kanske ska beställa blommor ändå innan? Men det är så satans dyrt, så fort man nämner ordet "wedding" drar de allra flesta öronen åt sig, hehe!

  • Kroatien2013

    Hur har det gått/ går det med era utlandsbröllop? Vi är nu gifta o allt blev jättebra. Skönt att all planering o allt mailande gav resultat:) Skulle verkligen välja att gifta mig utomlands igen.

  • Annamolly

    Det gick jattebra for oss pa Samos ocksa!!! :) Allting klaffade perfekt, alla gaster hade jatteroligt och stannade till sent. Vi ar jattenojda. Men vi hade ju massor av hjalp av mina svarforaldrar som tur var. Vet inte hur latt det hade varit annars!


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • AugustiVegas

    Jag och min sambo ska gifta oss i Las Vegas den 2 augusti (på hans 30års dag!). Anledningen till resan (Los Angeles i 9 dagar och Vegas i 4) var för att vi skulle fira min sambo, istället för en stor fest lägger han hellre pengarna på en minnesvärd resa.
    Nån månad efter att vi bokat resan kom jag på att det skulle vara rätt roligt att gifta sig i Vegas, och han höll med! *phu!* ;)
    Vi är inte ens förlovade "offentligt" och det är ingen förutom vi som vet något, så det är lite hemligt kan man säga. Kommer bli en överraskning för familj o vänner kan man lugnt säga ;) Men efter 8 år tillsammans kände vi att det var dags.

    Och allt är klart. Hindersprövning på engelska är skaffat, och själva Marriage License skaffar man där i Vegas innan själva vigseln. Har bokat tid o plats på Little White Wedding Chapel.
    Och appropå vigseln, det kommer bli en drive thru-vigsel :D haha, och det känns faktiskt så rätt!  Det kommer gå snabbt och smidigt men vi kommer ha så roligt och det kommer verkligen bli ett minne för livet!
    Ringarna är skaffade och klänningen är beställd. Blev en enkel, fin, vit klänning som jag kan använda fler gånger.
    Längtar som en tok!



  • Mimmi78

    Av byråkratiska skäl blir det två vigslar för oss då vi inte är bosatta i Sverige men vill gifta oss där. Den ena är redan gjord i Las Vegas. Vi tänkte att om vi ändå ska göra det två gånger, kan vi göra det ordentligt!  

    Jag har full förståelse för att det kan kännas jobbigt att göra det två gånger, jag var jätteledsen när vi insåg att det var det bäst att göra så. Men, det är faktiskt skönare att ha gjort det, än att i efterhand inse att man måste göra om vigseln för att den första inte var laglig.
    Jag var rädd för att det "riktiga" bröllopet inte kommer att kännas högtidligt och äkta. Min blivande man (eller ja, vi är ju egentligen redan gifta men bara i smyg!) sa något till mig som hjälpte mig: Är det viktigaste att lova varandra inför alla vänner och familj eller en okänd vigselförättare? Och det stämmer ju faktiskt. Ja, rent lagligt kommer vi att vara gifta, men det är vad vi lovar inför alla vi känner som faktiskt spelar roll.

    Nu är som sagt ena vigseln gjord och även om alla inte har möjlighet att göra den lagliga vigseln i Las Vegas, tycker jag att det är toppen att få göra det två gånger och att få ha upplevt galenskapen i Las Vegas.
    AugustiVegas, ni kommer att ha så roligt!

    Dessutom är där ett par saker som jag gjorde "fel" på första vigseln, t ex höll blomsterbuketten alldeles för högt upp och fick black out över vilket finger jag skulle sätta ringen på, så nu har vi övat på det! Vi tog av ringarna när vi kom hem igen. På bröllopet får mannen hjälpa till genom att sträcka fram vänster hand!  

    Lycka till, brudar! Härligt med utomlandsvigsel! 

  • Mimmi78

    Alltså, vi har inte övat hemma på att sätta på ringen, jag menar att vi har haft en ceremoni som genrep. Det blev lite fel där!

  • AugustiVegas

    Varför var inte eran vigsel laglig? Finns det "låssas"-vigslar där i Vegas åxå? Iofs, finns ju allt möjligt där.. Ja, jag längtar verkligen!! Ska bli grymt kul! Snacka om upplevelse alltså!

  • Mimmi78
    AugustiVegas skrev 2013-07-08 21:00:58 följande:
    Varför var inte eran vigsel laglig? Finns det "låssas"-vigslar där i Vegas åxå? Iofs, finns ju allt möjligt där.. Ja, jag längtar verkligen!! Ska bli grymt kul! Snacka om upplevelse alltså!
    Vår Vegas-vigsel är vår lagliga! Vi valde att göra den där, istället för att gå till rådhuset där vi bor. Så du kan vara lugn!
  • Pippilångstump

    Vi ska gifta oss utomlands också, dock först lagligt i hans land och sedan i Paris. Hoppas bara alla papper är rätt och att alla hinner komma i tid och att de är snabba att fixa det.

    Att gifta sig med någon som ej bor i samma land är ett hiskeligt gissel. Vi hade tänkt gifta oss i Paris, men det var mer eller mindre omöjligt. Ambassaderna viger också bara folk som bor eller tom möjligt har samma nationalitet. 

  • Sherlock

    Vi ska gifta oss i Danmark nästa vecka Det blir bara vi två, sedan blir det fest ett par veckor senare. Ska bli underbart att bli man och fru! Jag är svensk men bosatt i england och min fästman är engelsk. Presis som pippilångstump säger så är det rätt krångligt att gifta sig utomlands när man är från två länder. Danmark är dock ett undantag då de har någon lag som gör det lättare för "utlänningar" (ej danska medborgare) att gifta sig så länga man har alla papper osv. För mig som är skild blev det också lättare att gifta oss där än tex vid medelhavet.Vi hade kunnat gift oss i rådhuset i tex england eller i sverige men då bör man ju bjuda de som är i samma land och då känner sig den andres familj sig utanför (varken min eller hans kan resa pga sjukdommar, hundar som ska passas osv) så nu blir det mittemellan i Danmark.Det har verkligen varit så lätt att fixa allt och bröllopskordinatorn fixar allt det som inte är så kul  Jag  ska ha en enklare bröllopsklänning och fästmannen en snygg kostym m kravatt. Fotograf har vi bokat också så vi kan dela våran dag med familjen senare.          

  • SoonToBeBride2013

    Jag är svensk och gifter mig med min fransman i Paris den 30e augusti =) Vi bor här, så det har inte varit så svårt att organisera. Kul att se att det är så många som gifter sig utomlands!

  • izolde

    Jag vill gifta mig på en strand på Jamaica, bara min Niklas och jag.

    Vore så romantiskt! Så nu är det bara att spara ihop till det! Lägger hellre pengarna på det än på ett bröllop här hemma med allt vad det innebär. Så får man ju bröllopsresan på en gång med.

    Jag hoppas alla ni som planerar bröllop utomlands får fina brölllop!

Svar på tråden Bröllop utomlands