Inlägg från: Kroatien2013 |Visa alla inlägg
  • Kroatien2013

    Bröllop utomlands

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 20:00
    Oj, gick lite snabbt. Detta är en tråd för oss som gifter oss utomlands under 2013. själv blir det i kroatien i slutet av juni. Hur går alla förberedelser? tycker det är lite komplicerat att planera på distans och har precis börjat.

  • Svar på tråden Bröllop utomlands
  • Kroatien2013

    Vi kommer att beställa de dekorationer vi vill ha av hotellet vi ska vigas på. Det går ju inte att välja jättedetaljerat, men de tillhandahåller tex blommor på bordet, ljus, dekorationer vid vigseln etc mot kostnad, så vi ska bara välja. Även brudbukett och fotograf kommer jag att boka via dem, tänker bara ha vita rosor, så hur fel kan det bli?;) Och så väljer vi det dyraste fotoalternativet för att få det så bra som möjligt. Ca 3000 kr så billigt mot svenska mått. Vi ska ju bara ha närmaste familjen dvs föräldrar, syskon, barn och syskonbarn så vi blir inte så många lite över 20 pers. Men inbjudningar ska gå ut snart, mest för att det känns roligt att skicka ut ngt fint kort hellre än att låta bli, trots att alla redan är informerade om datum etc.

    Smink o hår kan man med göra på hotellet men har inte fått priser än.

  • Kroatien2013

    Ska ni ha vigselprogram/festhäften? Vi kommer att göra minifesthäften fast bara med lite rolig info etc.

  • Kroatien2013

    Nä förstår att ni hoppar över då. Vi ska ju ha en borgerlig vigsel o kan styra själv, då vi inte bjuder ngn släkt där nere.

  • Kroatien2013

    Jag är oxå lite orolig för språket o stilen de har därnere då det gäller frisyr o smink, men hoppas det blir bra. Får kanske ta med ngn svägerska dit för tolkning...

  • Kroatien2013
    Ruben skrev 2013-02-05 13:26:01 följande:
    Vi gifter oss på tomten vid en sjö på landet i Kanada där min sambo växte upp. Det blir i slutet av juli och festen blir i trädgården.

    Kruxet här är att jag är skild sedan tidigare och måste fixa med pappaer på domslut, översättningar osv innan. Så det fixar jag med nu.

    Men det är sant, det är lite svårt att planera på distans det håller jag med om.
    Vi har oxå mkt papper att fixa med så att allt blir giltigt. Massor som ska översättas och stämplas etc men inget får vara mer än tre mån gammalt så allt måste göras i slutet.
  • Kroatien2013
    Annamolly skrev 2013-02-05 16:12:40 följande:
    Vi har fatt olika besked av olika personer, vilket ar jattefrustrerande. Den lokala prasten sager att vi behover gora en borgerlig ceremoni pa morgonen innan kyrkbrollopet pa kvallen "for att det ska vara juridiskt giltigt utomlands" MEN bade de Svenska myndigheterna och de Brittiska (vi bor i England) sager att "ett brollop som galler i landet ar med storsta sannolikhet aven gallande i Sverige/England". Jag har ingen alls lust att gifta mig tva ganger, jag vill att kyrkbrollopet ska vara det enda brollopet. Annars ar man ju redan gift nar man gar till kyrkan, liksom. OK det kanske inte spelar jattestor roll men for mig vore det roligare att slippa den borgerliga ceremonin.

    Tror inte lokala praster i smabyar har sa stor koll pa vad som galler i Europa om jag ska vara arlig. Men jag har ju ingen lust att chansa heller!
    2013.06.22 Samos, Grekland
    I många länder måste man först gifta sig borgerligt. Nu ska vi bara ha borgerlig ceremoni, men om  vi skulle gift oss i kyrkan hade vi varit tvungna att göra det borgerligt först.
  • Kroatien2013

    Hej tjejer!

    Jag har inte varit så aktiv i tråden då jag har väntat på att slå fast planerna lite mer, men nu verkar allt vara någorlunda iordning.

    Min nya klänning är på väg och jag är spänd på hur jag ska se ut i den. (tränar som en galning då den är ganska kroppsnära och jag har lite mer höfter o lår än jag skulle vilja för tillfället). Om släpet är för långt har min mamma sagt att hon nog kan korta det själv, så det vore ju ekonomiskt. inte för att vi har tajt budget, men det skenar ju iväg lite med allt. Näbbklänningen har jag redan fått så nu ä det mannens kostym och min lilla ettårings kläder kvar.

    Hotellet vi ska vara på i Kroatien har preliminärbokat fotograf, florist, musiker, frisör och vigselförättare och när vi kommer ner 12 dagar innan vigseln ska vi träffa dessa samt de på hotellet och fixa med detaljerna. (Måste nog börja samla bilder på hår och bukett etc. att ta med) lite nervöst att ordna allt där, men antar att det blir bäst.

    Min syster ska sjunga på vigseln och det blir "Why do birds suddenly appear..." (ja vad den nu heter)

    Vigselring har jag fått med, den är underbar och jag längtar efter att bära den.

    Sen är det ju det där med allt pappersarbete, lite meckigt, men vi kan ju börja beställa papper o få dem översatta först när det är mindre än tre månader kvar. Hotellet har iaf lovat att om vi skannar dokumenten så ska de kolla så att vi har allt vi behöver och det känns bra, vill liksom att vigseln ska bli giltig;)

  • Kroatien2013
    Annamolly skrev 2013-04-14 11:41:18 följande:
    Jag ar i Grekland just nu och fixar med den sista planeringen med fastmannens familj (som bor har). Vi var och traffade den ortodoxa prasten idag, vilket var lite nervost, men han var jattetrevlig och alla vara papper var OK!! Stor lattnad, verkligen. Dock rekommenderade han starkt att vi har en borgerlig ceremoni nagra dagar innan kyrkbrollopet, sa det kommer vi att ha, vilket jag nu faktiskt tycker ar helt OK, for da far vi ju gifta oss tva ganger. Inte alla som far den mojligheten! :)

    Wardelli: Det maste vara svart att planera helt pa distans! Men det later ju som att det gar bra i alla fall. Jag har en hellang klanning i silkenchiffon och spets. Den ar inte svar att transportera och blir inte skrynklig (sager dom i butiken i alla fall). Sedan ska jag kopa en enklare klanning till den borgerliga ceremonin.

     
    2013.06.22 Samos, Grekland
    Vad skönt för er att få vara på plats o planera lite... Vi (jag) gör det ju oxå helt på distans, via mail mest o det är lite stressande. Blir en hel del möten veckan innan när vi väl kommit ner...

    Jag har en riktig bröllopsklänning, dock ganska smal siluett.
  • Kroatien2013

    Hur har det gått/ går det med era utlandsbröllop? Vi är nu gifta o allt blev jättebra. Skönt att all planering o allt mailande gav resultat:) Skulle verkligen välja att gifta mig utomlands igen.

Svar på tråden Bröllop utomlands