• Kroatien2013

    Bröllop utomlands

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-11 20:00
    Oj, gick lite snabbt. Detta är en tråd för oss som gifter oss utomlands under 2013. själv blir det i kroatien i slutet av juni. Hur går alla förberedelser? tycker det är lite komplicerat att planera på distans och har precis börjat.

  • Svar på tråden Bröllop utomlands
  • Wardelli

    Hej!
    vad härligt att höra att fler har samma planer som oss :)

    Vi ska gifta oss på Rhodos, Grekland i slutet av augusti. Det blir ett litet och intimt bröllop med den närmsta familjen, max 15 pers. Jag har alltid drömt om ett bröllop utomlands, så det var ingen tvekan när sambon friade för bröllop på Rhodos.

    Jag håller med om att det är lite komplicerat att planera allt på distans. Jag skulle egentligen behöva åka dit ett par dagar för att kunna boka allt - men det fungerar inte med jobbet. Mitt största problem just nu är var vi ska ha receptionen efter vigseln. Försöker boka någon bra restaurang härifrån, men då det var 12 år sedan jag var där senast - så känner jag inte till var det finns några bra restauranger.

    Men annars tycker jag att det känns bra. Inbjudningskorten skickades innan jul och vi har fått positiv respons och nästan alla har tackat ja redan.

    Hur går det för er? Varför bestämde ni er för att gifta er utomlands? Skrattande

  • Annamolly

    Som min signatur sager: Samos, Grekland den 22a Juni!

    Vi kommer nog aka dit i Februari eller Mars och fixa lite med pappersarbete, blommor, frisor och grejer. Det ar svart att planera pa avstand men hans foraldrar och slaktingar hjalper lyckligtvis till eftersom dom bor dar. Det svara ar att fa en balans mellan att dom hjalper till och att dom bestammer for mkt. Det har hant med nagra smasaker, vilket ar helt OK, men nar det galler saker som blommor och dekorationer vill jag ha kontrollen... 

    Det dar med dekorationer kan nog bli lite svart for hade det varit hemma skulle man ju ha kunnat samla pa sig saker som dukar, ljusstakar, etc fran olika butiker eller loppmarknader och tagit med till festplatsen. Men sant kan man ju inte ta med pa flyget och man hinner inte samla ihop mycket en vecka innan! Hur ska ni gora med sadant?

    Jag har forresten en bra ide for latta och billiga dekorationer som man kan ta med sig pa flyget! Ljuspasar! Enkelt, fint och stamningsfullt.



    Man satter bara i ett varmeljus sa far man en fin lykta.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Wardelli

    AnnaMolly: 
    Jag är inte säker alls på hur vi ska göra med alla dekorationer, då vi inte ens vet var vi ska äta och om sådant är tillåtet. Men det lutar åt att vi satsar på såpbubblor (lätt att frakta) till vigseln, och sedan har vi en stor fest när vi väl kommer hem till Sverige igen. Då ska vi satsa på en massa dekorationer och pyssel :)
    Vi har endast en dag på oss när vi landat, innan vigseln, vilket gör att vi inte direkt att tid på oss att hitta frisör och/eller florist, vilket är väldigt trist. Så mina systrar ska hjälpa mig med smink och hår, och så får jag se hur vi gör med blommor.  

  • Kroatien2013

    Vi kommer att beställa de dekorationer vi vill ha av hotellet vi ska vigas på. Det går ju inte att välja jättedetaljerat, men de tillhandahåller tex blommor på bordet, ljus, dekorationer vid vigseln etc mot kostnad, så vi ska bara välja. Även brudbukett och fotograf kommer jag att boka via dem, tänker bara ha vita rosor, så hur fel kan det bli?;) Och så väljer vi det dyraste fotoalternativet för att få det så bra som möjligt. Ca 3000 kr så billigt mot svenska mått. Vi ska ju bara ha närmaste familjen dvs föräldrar, syskon, barn och syskonbarn så vi blir inte så många lite över 20 pers. Men inbjudningar ska gå ut snart, mest för att det känns roligt att skicka ut ngt fint kort hellre än att låta bli, trots att alla redan är informerade om datum etc.

    Smink o hår kan man med göra på hotellet men har inte fått priser än.

  • Kroatien2013

    Ska ni ha vigselprogram/festhäften? Vi kommer att göra minifesthäften fast bara med lite rolig info etc.

  • Annamolly

    Nej vi ska inte ha festhaften eller vigselprogram for den Grekiska vigseln ar bara en lang gudstjanst utan sang eller andra moment, och man har inga tal eller lekar under festen (vilket jag ar nojd med for jag gillar inte sadant).

    Festen ar pa en liten taverna som vi far dekorera om vi vill. 

    Frisor kommer bli krangligt, speciellt om dom ar daliga pa engelska. Jag litar inte pa att min fastman kan oversatta sana ord som "omvand inbakad flata". Jag ska forsoka fa till en prov-uppsattning nar vi aker i Februari/Mars. Sminket ska jag gora sjalv. 

     


    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Kroatien2013

    Nä förstår att ni hoppar över då. Vi ska ju ha en borgerlig vigsel o kan styra själv, då vi inte bjuder ngn släkt där nere.

  • Kroatien2013

    Jag är oxå lite orolig för språket o stilen de har därnere då det gäller frisyr o smink, men hoppas det blir bra. Får kanske ta med ngn svägerska dit för tolkning...

  • Annamolly
    Kroatien2013 skrev 2013-01-31 12:04:52 följande:
    Jag är oxå lite orolig för språket o stilen de har därnere då det gäller frisyr o smink, men hoppas det blir bra. Får kanske ta med ngn svägerska dit för tolkning...
    Ja, jag litar inte heller 100% pa att en grekisk frisor pa en liten o ska forsta att jag inte vill se alldeles for formell ut pa min brollopsdag utan ha en mjukare stil. Och sminket vagar jag inte lata nagon annan gora, speciellt inte en mork grekiska som ar van vid en helt annan palett an min. Dom sminkar sig ju ganska mycket dar (stilen ar ganska lik overallt pa Balkan tror jag), och det passar ju om man ar mork men jag skulle se ut som en clown med sa mkt smink.
    2013.06.22 Samos, Grekland
  • Wardelli

    Vi kommer inte heller att ha några vigselprogram/festhäften, tror det lutar mer mot en middag med familjen - inte direkt så mycket lekar och stoj som på bröllopsfester i Sverige. Mina systrar har erbjudit sig att hjälpa mig med hår och smink, så om jag inte hittar en bra frisör som kan hjälpa mig, så blir det systrarna mina som kommer fixa det.


    2013-08-31 Rhodos, Grekland
Svar på tråden Bröllop utomlands