• Tokig

    Kära Forumvärd!

    Kära Forumvärd,

    Bröllopstorget är en härlig plats, både för personer som drömmer om ett framtida bröllop, personer som är mitt inne i planeringen och för oss oldies som redan är gifta men ändå hänger kvar.

    Anledningen till att jag hänger kvar trots att jag är gift är just för att det är en trevlig plats. Det är så härligt att se främlingar hjälpa främlingar. Och med tanke på all hjälp jag fick inför min stora dag så vill jag gärna skicka vidare det jag kan.

    Men jag tycker att du börjar ta lite stor plats i Forumet.
    Ett exempel är denna skärmdump som jag tog för bara en liten stund sedan. Av de tio översta trådarna så är det sju av dom dina. Varav de tre översta skapades inom 20 minuter och är fästa.
      
    Det är Lekar och Hissa och Dissa och grejer till höger och vänster. 
    Jag förstår om du vill lägga upp lite trådar för att få rull på forumet... men jag tycker det är bra rull som det är.

    Det är massor av människor inne som ber om hjälp, synpunkter, som vill hjälpa till eller som vill berätta en vacker historia. När du lägger upp lektrådar, som du sedan till och med fäster, så förstörs rytmen. Om du ska lägga upp trådar så kan du väl åtminstone följa de regler som vi andra får följa. Det vill säga, tråden ramlar ner när det skrivs i någon annan. Det är fusk att fästa tråden högst upp.

    Så, kära Forumvärd. Jag tycker som sagt att detta är en trevlig plats. Men för att behålla denna trevliga stämning så kanske du också kan hjälpa till. Fäst inte dina trådar.

    Du kanske istället kan använda din tid till att städa bland de trådar som inte är lika trevliga.

    Hoppas att du får en fortsatt bra dag.

    Kram
    Tokig

  • Svar på tråden Kära Forumvärd!
  • Aniara4
    Forumvärd skrev 2012-11-07 09:28:15 följande:
    Det stämmer att jag har fäst och klistrat och haft mig. Anledningen till det är att lektrådar är en ny kategori och att vi ville sätta lite extra highlight på det.
    Jag har gjort så nu att jag har släppt lös lektrådarna så att de inte ligger fästa.
    Tanken med den nya kategorin är att de som känner för det ska kunna lägga bröllopsbestyren åt sidan ett tag och leka av sig.
    Andra trådar som vi fäster är t.ex tävlingar men även trådar där vi gärna vill ta del av era åsikter.
    Sådana trådar kan t.ex vara hissa och dissa eller "vad tycker du om den här klänningen" etc. eller viktig information
    Tack för responsen! Det blir lite mer begripligt om det var så att ni ville göra alla uppmärksamma på den nya kategorin. Men nu tror jag vi har uppfattat budskapet!

    Sen kan jag inte låta bli att undra lite över fästandet av trådar som "vad tycker du om den här klänningen". Ofta är det tre ganska konstiga klänningar, eller halvfula buketter osv som man ska tala om vilken man föredrar. Jag kanske har udda smak, men för mig känns det mer som "pest eller kolera"-frågor. Och senast var det en enda jättekonstig klänning med frågan "vad tycker ni om den här?". Är det verkligen så viktigt att få ta del av allas åsikter i såna trådar?

    Det vore en annan sak om det var åsikter om kyrklig eller borgerlig vigsel, hemligt bröllop, hur involverade föräldrarna ska vara, hur man betalar för bröllopet, brudöverlämning (nej förresten, inte den diskussionen igen! Spöke), varför man gifter sig osv.

    Men det är klart, såna diskussionen pågår ju hela tiden ändå, det är liksom det som är forumet! (Det och mer konkreta tips såklart.)
  • Tokig
    Forumvärd skrev 2012-11-07 09:28:15 följande:
    Jag har gjort så nu att jag har släppt lös lektrådarna så att de inte ligger fästa.
  • Tokig
    Aniara4 skrev 2012-11-07 10:13:56 följande:
    Sen kan jag inte låta bli att undra lite över fästandet av trådar som "vad tycker du om den här klänningen". Ofta är det tre ganska konstiga klänningar, eller halvfula buketter osv som man ska tala om vilken man föredrar. Jag kanske har udda smak, men för mig känns det mer som "pest eller kolera"-frågor. Och senast var det en enda jättekonstig klänning med frågan "vad tycker ni om den här?". Är det verkligen så viktigt att få ta del av allas åsikter i såna trådar?
    Håller helt med. Det är jättemånga BT:arne här inne redan som frågar om råd om vilken klänning, ring, skor, hår, etc de ska välja, så att fästa en tråd i "vad tycker ni om denna" känns överflödigt.
  • PiaB

    Tackar också för respons från forumvärden! Och jag håller med om att det kanske känns överflödigt med hissa och dissa och annat, men om jag inte kan få allt är jag nöjd med att lekarna rullar som alla andra trådar


     


     


  • Fröken fantastisk
    Forumvärd skrev 2012-11-07 09:53:59 följande:
    Vet du jag har sett samma sak!
    Det är vissa tävlingstrådar som det krånglar i.
    En del blir fästa rätt och riktigt men vissa inte.
    Märker också att det blir lite fel när man ska svara i tävlingarna. På dom där tävlingarna när man skulle gissa vad motivet blev kunde jag inte svara på någon av dom. Supertråkigt eftersom jag var först (egentligen) på både örat och kaffekoppen och jag såg det långt innan det skrevs i tråden. 

    Hade så gärna velat vinna det där kittet, så jag hoppas på fler sådana tävlingar

    Tävlingar är kul! 
  • passionsblomman
    Forumvärd skrev 2012-11-07 09:28:15 följande:
    När det gäller frågan om att städa upp i forumet så är det en riktigt viktig fråga.
    Jag jobbar med det också av och till men främst är det ett jobb som sköts av våra moderatorer.
    Är det så att ni upptäcker en tråd eller några inlägg som är otrevliga så anmäl gärna det genom att klicka på den röda cirkeln med den vita handen i.
    Då hamnar det i vår rapportlista och behandlas av våra moderatorer.

    Det är superbra att ni säger till och ett stort tack till Chicita som inboxade {#emotions_dlg.flower}
    Jag påstår helt frankt att den delen av forumjobbet är helt lämnad åt medlemmarna själva att ansvara för.
    Inte ett skit tas bort, eller tas tag i utan att det anmäls av någon av oss först. Det är medlemmarna själva som städar-moderatorerna behöver bara plocka bort eller välja att neka det som rullar in till dem.
    Det finns inga aktiva moderatorer på det här forumet. De är helt osynliga.
    En gång i tiden bestod de av medlemmar som själva var aktiva i trådarna.
    Av någon anledning ändrades det. Jag är rätt säker på att det ansågs vara för kompis-aktigt eller något sådant.

    När det gäller lekar och sådant hittepå, så har det alltid funnits -på initiativ av medlemmarna. Ibland riktiga långkörare. Skojtrådar med roliga historier osv. Jag tycker faktiskt att det och frågor som "vad tycker ni om den här?" är saker som vi medlemmar själva kan ta initiativ till, alltså vad vi vill eller inte vill snacka om. Rena tävlingar är ju såklart en helt annan sak, liksom en viss typ av undersökningar kanske.

    Men, jag tycker forumets arbetsfördelning som helhet skulle vara mer rimlig om det vore redaktion och upprätthållning som tillbringade tid med att notera reklam och spam (inte så himla svårt-det syns rätt omgående när någon plötsligt postat samma text i 10 trådar), styra upp där saker spårar ur etc, än att försöka komma på trådar bara för att hålla forumlivet vitalt.

    För att de verkligen skulle vara vitalt tror jag personligen att diskussioner och samtal under kategorin övrigt skulle behöva leva upp igen. Det fanns en tid då det var full fart på heta debatter-som visserligen ibland behövde styras upp-men som verkligen gav aktivitet, och många givande samtal. sådana där man faktiskt småningom hittade vänner. Sådana vänner som jag efter åren numera umgås med privat. Jag hade aldrig blivit vän med dem om det varit som nu-att de flesta diskussioner som är lite engagerande sker mellan anonym anonym och anonym.

    På den tiden det var mer identitet, lärde man under en viss period faktiskt känna och började ofta prata med, olika medlemmar-inte sällan någon man nästan grälat med, men sedan lyckats möta längs vägen.

     
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tokig
    passionsblomman skrev 2012-11-07 12:54:22 följande:
    Men, jag tycker forumets arbetsfördelning som helhet skulle vara mer rimlig om det vore redaktion och upprätthållning som tillbringade tid med att notera reklam och spam (inte så himla svårt-det syns rätt omgående när någon plötsligt postat samma text i 10 trådar), styra upp där saker spårar ur etc, än att försöka komma på trådar bara för att hålla forumlivet vitalt.
    Håller helt med!
  • PiaB

    Jag håller med om att det vore bra om moderatorer vore mer aktiva här. Vad jag förstått händer det aldrig att någon visar sig i en tråd? Jag har inte varit med så länge här, men har tänkt på det flera gånger då trådar spårat ur. Nu verkar det fungera så att man måste anmäla själv om man tycker något är fel?


     


    På ett annat forum där jag är aktiv är moderator och forumvärd väldigt aktiva och deltar i diskussionerna. Naturligtvis hinner de inte läsa allt men de är med som andra medlemmar och tycker och tänker. Det är en träningssida och inte alltför ofta blir folk osams om tex. olika löpsteg eller vilken cykel som är bäst osv. Men ganska snabbt är moderatorn där då och varnar om att stänga ner tråden eller t.o.m. att stänga av den som missköter sig för en tid.


     


    Där kan man inte vara anonym heller, mer än att man som här har ett nick som ju kan vara väldigt opersonligt och svårt att lista ut vem som döljer sig bakom det. Det tycker jag räcker. Jag kan förstå i vissa fall att man vill vara anonym, men nu är ju alla anonyma i frågor som inte borde behövas vara anonym i. Det blir ingen givande diskussion när man får svar från anonym 1, anonym 2, anonym 3 o.s.v. Om det handlar om vardagliga saker som klädkod, middagen, festen eller dyligt.


     


    Jag drar mig för att svara eller starta en tråd eftersom det inte intresserar mig vad Anonym tycker. Lite tråkigt eftersom det här forumet är det som ligger mig varmast om hjärtat just nu då jag planerar bröllop.


     


    Och som sagt, jag förstår absolut att man kan behöva vara anonym ibland av hänsyn till anhöriga o.s.v. Men just nu känns det som att det missbrukas och det känns bara som att man inte riktigt törs stå för sin åsikt. Och då har jag ingen lust att diskutera.


  • Tokig

    Hade det inte varit bra om man som trådstartare också kunnat moderera?

  • PiaB

    Det hade varit jättebra om det nu ändå är så att det är vi medlemmar som ska hålla koll i trådarna. Risken är väl att den som får oönskade svar börjar plocka bort dem och då blir det jättesvårt att följa diskussionen. Det händer ju då och då att folk blir sura över svaren och känner sig påhoppade fast de bara fått hjälp o.s.v.


    Däremot riktiga påhopp och kränkningar borde trådstartaren på något sätt kunna moderera. Eller så anses det kanske vara trådstartarens ansvar att anmäla sådant i sin tråd. Jag vet inte. Svårt med ett forum som ligger i användarnas händer, har faktiskt aldrig varit med om det förut.


  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-11-07 12:54:22 följande:
    Och som vanligt kan jag bara hålla med en av våra klokaste medlemmar här... Solig
  • Forumvärd
    Fröken fantastisk skrev 2012-11-07 12:29:29 följande:
    Märker också att det blir lite fel när man ska svara i tävlingarna. På dom där tävlingarna när man skulle gissa vad motivet blev kunde jag inte svara på någon av dom. Supertråkigt eftersom jag var först (egentligen) på både örat och kaffekoppen och jag såg det långt innan det skrevs i tråden. 

    Hade så gärna velat vinna det där kittet, så jag hoppas på fler sådana tävlingar

    Tävlingar är kul! 
    Hejsan!

    Anledningen att det inte går att svara i tråden är att den är stängd och öppnas en given tid.
    I det här fallet brukar det vara runt klockan 19:00.
    Tråden öppnas när tävlingen startar och då gäller det att vara snabb och gissa på
Svar på tråden Kära Forumvärd!