Ladurée Addict skrev 2012-11-13 12:51:22 följande:
Vad kul att du är nöjd CharliesChoice!!! Finns så många i den här tråden som har jättefina ringar måste jag säga.
Har du bestämt dig för vilken fattning du vill ha än? Något jag noterat är att fattningarna här i Sverige är betydligt mer "enkla" och mindre ornamenterade än i USA. Trestensringar med maffiga sidostenar och micropavè är även något jag ser relativt ofta men inte här hemma.
Juveler och vackra smycken är verkligen roligt att inhandla. Finns en uppsjö av riktigt välslipade diamanter i USA till betydligt mer fördelaktigt pris än hemma. Jag skulle inte köpa en något större sten utan AGS eller GIA cert.
Skickade nyligen min diamant till en appraiser som är utbildad gemmolog innan jag bestämde mig. Tycker det är oerhört viktigt att få en andra åsikt av en oberoende part när det handlar om ett större inköp. Nu befinner sig min sten hos en skicklig juvelerare, och det skulle ta nästan 2 månader innan ringen skulle bli färdig. Har valt en totalt handtillverkad ring i platina. Väntar med spänning!
Hej!
Jag har noterat samma sak om fattningarna! Jag kommer att ha en väldigt "svensk" fattning, närmast att likna vid en krabbfattning men framtagen unikt av min guldsmed för mig. Min ring är handsmidd i vitguld och jag kommer troligen inte låta den rhodieras. Skenan kommer att vara 2,2 mm hög, 3,5 mm bred och lätt välvd. Jag kommer ha kupad insida för ökad bekvämlighet. Jag älskar de här sirliga fina arbetena men det passar mig inte som person. Jag är en kvinna med stadiga mått och händer som en grovsmed, haha!
Nu har ju jag inte en så stor sten, men det var ändå viktigt för mig att den har rätt certifikat så jag vet att allt stämmer. Jag ville också gärna handla från James Allen efterosm jag fått så otoligt fin service där.
Giuldsmeden håller i detta nu på med förlovningsringen, efter mkt om och men kommer jag att skrota den och göra en helt ny då det helt enkelt inte gick att få ihop min förlovningsring på ett vettigt sätt med vigselringen. Förlovningsringen blir 2,2 mm hög och troligen nånstans 3-3,5 mm bred med 3st 0.06-princesser och tio 0.02-briljanter.
Jag kommer alltså att ha ett "wedding band" som förlovningsring och en solitär som vigselring, lite bakvänt med det känns perfekt för oss!