• CharliesChoice

Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?

Hej alla blivande brudar!

Jag undrar om det finns nån mer därute som är på gång att leta sten utomlands? Eller kanske du redan har beställt en och vill dela med dig?

Själv funderar jag just  nu på hur jag ska välja och prioritera de kära små "c:na".

Jag har fastnat för James Allen och kommer nog beställa därifrån.

Hur har du tänkt? Vad av kriterierna värderar du högst/lägst? Själv är jag inne på att välja excellent cut och neråt H-I i färg och VVS2 i klarhet.

• Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?
  • CharliesChoice
    Any76 skrev 2012-11-05 18:07:05 följande:
    Kul! Blev det en ring också eller köpte du stenen för sig?
    Hej!

Det blev bara stenen, eftersom jag dels är rädd för nickel i amerikanska ringar och dels har en lite knasig skena på min förlovningsring så jag behöver en custom-made skena till vigselringen.

Nu har de godkänt min order och stenen är på väg från lagret till packningen. Troligtvis kommer den skickas den 8/11.

I natt kom det ett mail från JA där de ville att jag skulle logga in på min order och bocka i en ruta att jag looooovar att betala tull och moms i mitt hemland.. Jag loooovade det.
  • Ladurée Addict
    CharliesChoice skrev 2012-11-02 20:46:15 följande:
    Nu är ni bra nyfikna va? Här är specen:

Shape: Round Carat Weight: 0.46 Cut: Hearts & Arrows Ideal Color: H Clarity: VS2 Certificate: AGS Depth: 61.9% Table: 55.5% Polish: Ideal Symmetry: Ideal Girdle: Culet: None Fluorescence: Negligible Measurements: 4.96*4.99*3.08 Crown Angle: 34.8 Crown %: 15.50 Pavilion Angle: 40.7 Pavilion %: 43.00
    Please säg att jag köpt en ok sten!

Jättefin sten! Grattis!

HCA score: 1.1-Excellent

Light return: Excellent

Fire: Excellent

Scintillation:Excellent

Spread: Very Good

• Ladurée Addict

Du kan läsa mer om HCA=Holloway cut adviser på nätet om du är intresserad. Om det handlar om en AGS000 certifierad diamant behöver du knappast ens använda HCA.

• CharliesChoice
    Ladurée Addict skrev 2012-11-12 11:04:09 följande:
    Du kan läsa mer om HCA=Holloway cut adviser på nätet om du är intresserad. Om det handlar om en AGS000 certifierad diamant behöver du knappast ens använda HCA.
    Ååå tack så jättemycket, vad roligt att höra! Den är AGS-certifierad men det är ju ändå kul att få mer info!

Stenen är nu hemma hos mig och den är så underbar! Den kom med bud i en jättefin kartong, och i kartongen var själva asken där stenen fanns, innefattad i en "ring". Det låg en lapp i asken att det inte var en riktig ring utan bara ett sätt att ha något att hålla fast stenen i tills man innefattat den själv. Verkligen smart av dem att sätta stenen i en ring, för då kunde jag ju testa den direkt och få en känsla för storleken. (Den var infattad i en neutral fyra-klorsfattning i vit metall.)

Summa summarum är jag galet nöjd med min beställning. Nu ska bara de sista detaljerna beslutas om ringens utseende och sen ska stenen iväg till guldsmeden för fattning.

Tyvärr åkte jag på tull och moms, men lika jag är jag för det!
  • Ladurée Addict

Vad kul att du är nöjd CharliesChoice!!! Finns så många i den här tråden som har jättefina ringar måste jag säga.

Har du bestämt dig för vilken fattning du vill ha än? Något jag noterat är att fattningarna här i Sverige är betydligt mer "enkla" och mindre ornamenterade än i USA. Trestensringar med maffiga sidostenar och micropavè är även något jag ser relativt ofta men inte här hemma.

Juveler och vackra smycken är verkligen roligt att inhandla. Finns en uppsjö av riktigt välslipade diamanter i USA till betydligt mer fördelaktigt pris än hemma. Jag skulle inte köpa en något större sten utan AGS eller GIA cert.

Skickade nyligen min diamant till en appraiser som är utbildad gemmolog innan jag bestämde mig. Tycker det är oerhört viktigt att få en andra åsikt av en oberoende part när det handlar om ett större inköp. Nu befinner sig min sten hos en skicklig juvelerare, och det skulle ta nästan 2 månader innan ringen skulle bli färdig. Har valt en totalt handtillverkad ring i platina. Väntar med spänning!

• CharliesChoice
    Ladurée Addict skrev 2012-11-13 12:51:22 följande:

Vad kul att du är nöjd CharliesChoice!!! Finns så många i den här tråden som har jättefina ringar måste jag säga.

Har du bestämt dig för vilken fattning du vill ha än? Något jag noterat är att fattningarna här i Sverige är betydligt mer "enkla" och mindre ornamenterade än i USA. Trestensringar med maffiga sidostenar och micropavè är även något jag ser relativt ofta men inte här hemma.

Juveler och vackra smycken är verkligen roligt att inhandla. Finns en uppsjö av riktigt välslipade diamanter i USA till betydligt mer fördelaktigt pris än hemma. Jag skulle inte köpa en något större sten utan AGS eller GIA cert.

Skickade nyligen min diamant till en appraiser som är utbildad gemmolog innan jag bestämde mig. Tycker det är oerhört viktigt att få en andra åsikt av en oberoende part när det handlar om ett större inköp. Nu befinner sig min sten hos en skicklig juvelerare, och det skulle ta nästan 2 månader innan ringen skulle bli färdig. Har valt en totalt handtillverkad ring i platina. Väntar med spänning!

Hej!

Jag har noterat samma sak om fattningarna! Jag kommer att ha en väldigt "svensk" fattning, närmast att likna vid en krabbfattning men framtagen unikt av min guldsmed för mig. Min ring är handsmidd i vitguld och jag kommer troligen inte låta den rhodieras. Skenan kommer att vara 2,2 mm hög, 3,5 mm bred och lätt välvd. Jag kommer ha kupad insida för ökad bekvämlighet. Jag älskar de här sirliga fina arbetena men det passar mig inte som person. Jag är en kvinna med stadiga mått och händer som en grovsmed, haha!

Nu har ju jag inte en så stor sten, men det var ändå viktigt för mig att den har rätt certifikat så jag vet att allt stämmer. Jag ville också gärna handla från James Allen efterosm jag fått så otoligt fin service där.

Giuldsmeden håller i detta nu på med förlovningsringen, efter mkt om och men kommer jag att skrota den och göra en helt ny då det helt enkelt inte gick att få ihop min förlovningsring på ett vettigt sätt med vigselringen. Förlovningsringen blir 2,2 mm hög och troligen nånstans 3-3,5 mm bred med 3st 0.06-princesser och tio 0.02-briljanter.

Jag kommer alltså att ha ett "wedding band" som förlovningsring och en solitär som vigselring, lite bakvänt med det känns perfekt för oss!
  • Ladurée Addict

Jag tycker du gör helt rätt i som struntar i konventionerna och gör det ni känner för. Låter som du kommer tillverka en subtil och stilren ring.

Vi kommer att skippa vigelsring och istället köpa en RHR vid ett senare tillfälle. Folk kommer se att man är upptagen även om man endast har en ring, och att lägga pengar på saker för att man "bör" göra det har aldrig passat oss. Min juvelererae har även varnat mig för att två ringar på lång sikt skulle nöta och förstöra varandra. Jag är inte pigg på att göra om denna process så jag lyssnar noga på vad han rekommenderar. Uppskattar hans ärlighet! Det ligger ju i handlarnas intresse att vi konsumenter ska köpa två ringar.

Jag kommer med all sannolikhet inte lägga ut några bilder. I denna tråd har stämningen varit underbar, hjälpsam och generös. Men i andra trådar har jag uppfattat missunnsamhet och bitterhet mot människor som valt att lägga en generös summa på sina ringar. Orkar inte med negativa kommenterarer rörande diamantens storlek/ fattning utan vill njuta av min ring i lugn och ro.

• CharliesChoice
    Ladurée Addict skrev 2012-11-14 07:31:22 följande:

Jag tycker du gör helt rätt i som struntar i konventionerna och gör det ni känner för. Låter som du kommer tillverka en subtil och stilren ring.

Vi kommer att skippa vigelsring och istället köpa en RHR vid ett senare tillfälle. Folk kommer se att man är upptagen även om man endast har en ring, och att lägga pengar på saker för att man "bör" göra det har aldrig passat oss. Min juvelererae har även varnat mig för att två ringar på lång sikt skulle nöta och förstöra varandra. Jag är inte pigg på att göra om denna process så jag lyssnar noga på vad han rekommenderar. Uppskattar hans ärlighet! Det ligger ju i handlarnas intresse att vi konsumenter ska köpa två ringar.

Jag kommer med all sannolikhet inte lägga ut några bilder. I denna tråd har stämningen varit underbar, hjälpsam och generös. Men i andra trådar har jag uppfattat missunnsamhet och bitterhet mot människor som valt att lägga en generös summa på sina ringar. Orkar inte med negativa kommenterarer rörande diamantens storlek/ fattning utan vill njuta av min ring i lugn och ro.

Tack, jag hoppas vi kan landa designen! Jag är också något bekymrad över nötningen, men eftersom jag kommer ha så rejäla fattningar och inte några diamanter som kan nöta mot den andra ringen känner jag mig lugn. Min guldsmed rekommenderade att lämna in båda ringarna varje år för att kontrollera fattningarna, då riskerar man aldrig att det slits utan att man märker det.

Jag är redan sååå fäst vid min sten och skulle bli så förtvivlad om den skulle lossna och försvinna, även om den är helförsäkrad. det är ju inte bara det ekonomiska värdet man är rädd om!

Jag vet att många har svårt att hålla inne med sina kommentarer om större stenar, det är så tråkigt. Det är på något vis socialt accepterat att ge pikar och negativa kommentarer inom det området, väldigt konstigt. Jag har faktiskt upplevt det IRL fast jag har en VÄLDIGT moderat sten som knappast är uppseendeväckande så får jag lite småkonstiga kommentarer..

• GustavB

Om du alltid bär 2 st ringar tillsammans så kan du säkert lämna in dom till din smed, som sedan kan sätta ihop dom utan att det syns, så riskerar man inte det där slitaget. Det tipsade en juvelerare oss om. Ska tydligen även gå att ta bort sen utan synlig åverkan. I alla fall på den design vi har tänkt oss :] Kanske kan vara något för dig CharliesChoice?

• CharliesChoice
    GustavB skrev 2012-11-14 10:31:30 följande:
    Om du alltid bär 2 st ringar tillsammans så kan du säkert lämna in dom till din smed, som sedan kan sätta ihop dom utan att det syns, så riskerar man inte det där slitaget. Det tipsade en juvelerare oss om. Ska tydligen även gå att ta bort sen utan synlig åverkan. I alla fall på den design vi har tänkt oss :] Kanske kan vara något för dig CharliesChoice?

Tack Gustav! Min smed har också tipsat om det! Tyvärr blir min kombo så bred att det blir lite klurigt att ha dem ihopsatta. Jag vill gärna kunna flytta ringarna lite när jag tvättat händerna så jag kan torka under dem då jag har känslig hud. Det blir betydligt svårare om de är i en enhet jmf om de är ihopsatta. Sen vill jag gärna kunna bära bara min vigselring ihop med min mormors förlovningsring ibland. Jag har dock varit väldigt lockad av tanken.

En kollega till mig har ytterligare en lösning.. han har en liten "flärp" som håller ihop ringarna på insidan. Det är som en klammer som är helt lös. Hon har den eftersom hennes sten snurrar in på insidan av handen annars. (Här snackar vi 1,5+ så inget problem jag är orolig för, haha!)
  • CharliesChoice

Jag vet inte varför jag kallar min kvinnliga kollega för "han" här ovan, får skylla på att det är lite mkt nu.

(Och när jag skriver 1,5+ menar jag att stenen är större än 1,5ct.)

• 2011

Jag köpte också ringen till min fru på JamesAllen. 0,83C, H, VS1, Hearts & Arrows Ideal. Jag prioriterade slipningen och tror att det var ett bra val. Diamanten gnistrar en hel del.

Det var svårt att hitta en vigselring som som passade till ringen. Vanliga ringar kunde inte ligga mot förlovningsringen utan att det blev en glipa emellan så vi specialbeställde en ring som man kunde sätta solitärringen i (Dock inte från JamesAllen).

• 2011

Ringen blir skitig efter ett tag (Se diamanten på sesta bilden, ser lite mjölkig ut) så skaffa ett rengöringssett. De är inte dyra och håller ringarna rena och gnistrande.

• CharliesChoice

2011: Vilka ringar! RIKTIGT snyggt och coolt att ha en ring som ser ut som två allianser på det sättet!

Putsnings-set är på inköpslistan, tack!

• Willow

Billigaste, enklaste och ett av dem absolut basta sattet att rengora en diamant ring ar att lagga den i ett glas/skal med fingervarmt vatten och diskmedel, lat ligga en stund (10-20min) och sen putsa forsiktigt med en mjuk tandborste. Fungerar lika bra, om inte battre an att kopa putsningset och billigare och battre for miljon!

Fick detta tips av personalen i butiken dar dem gjorde min ring.  

• Ladurée Addict

Fick nyligen reda på att min förlovningsring är klar och för närvarande hos min appraiser. Ringen kommer att skickas till Hawaii där jag kommer att hämta den om några veckor. Det har varit många turer fram och tillbaka över hela USA. Ska bli fantastiskt roligt att få se den IRL för första gången!

Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?