Any76 skrev 2012-10-30 17:37:15 följande:
Jag har handlat från Blue Nile (uk) och Whiteflash i USA.
Enstensringen köpte jag först, 0.7 ct excellent cut (hearts&arrows), färg H, SI. Infattning i platina. Den har aldrig sett annat än vit ut och har härkligt mkt "fire" i sig. Jag kan, om jag anstränger mig ordentligt, se inneslutningen i viss belysning, men det är inget man ser om man inte vet vad man letar efter.
Sedan köpte jag enstensörhängen från Whiteflash. 0.336 och 3.337 ct, färg J, den ena VS2 och den andra SI1, hearts&arrows "a cut above". Också platina. Helt galet vackra, glittrar som bara den! De ser också "varma" ut i visst ljus, men inte gula. Ingen chans att se inneslutningarna ens med lupp (x10).
Jag fortsätter på samma linje, nästa sten kommer att bli STÖRRE, med bästa möjliga slipning, färg nånstans runt H-I-J, inneslutningar kan vara fula eller väldigt charmiga -så gärna en charmig inneslutning så att jag känner igen min sten :)
Har bilder i mitt galleri.
Wow, nu ville jag plötsligt ha större sten igen.. INTE bra detta!

Otroligt fin solitär du har! Hur är skenan/fattningen, är den doserad? Av nån anledning har jag fått för mig att jag vill ha en helt slät skena utan dosering, (tänk klassisk svensk förlovningsring) och sen en fattning "uppepå". Postar bild i separat inlägg hur jag menar då det inte verkar funka när jag citerar.
Jag känner mig mer o mer trygg med kankse H-I-färg nu, eftersom så många är nöjda med sina J-K. Man får ju också tänka att H&A-cuten gör att stenen är mer förlåtande för färg, om jag fattat det rätt. Jag har också tänkt tanken när jag surfat runt på JA, att en inneslutning utanför bordet kanske inte är helt fel. Alltså en sån som jag kan se om jag tittar nog men som inte grannen ser från sin balkong liksom..

Det sparar ju mååånga pengar och man kan ju vara filosofisk och tänka på att äktenskapet inte är fritt från skavanker men att man ju njuter av det varje dag ändå, och då kan väl stenen få visa det?
Om du vill.. Vad tänkter du dig för ct på nästa? (Som man vet hur stor upgrade man kommer drömma om sen.. ) Och hur tänker du med allians?