• CharliesChoice

Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?

Hej alla blivande brudar!

Jag undrar om det finns nån mer därute som är på gång att leta sten utomlands? Eller kanske du redan har beställt en och vill dela med dig?

Själv funderar jag just  nu på hur jag ska välja och prioritera de kära små "c:na".

Jag har fastnat för James Allen och kommer nog beställa därifrån.

Hur har du tänkt? Vad av kriterierna värderar du högst/lägst? Själv är jag inne på att välja excellent cut och neråt H-I i färg och VVS2 i klarhet.

• Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?
  • CharliesChoice
    GustavB skrev 2012-10-30 14:50:10 följande:
    Äh, konstigt och konstigt, huvudsaken är att du trivs :) 

Hahah, det första jag gjorde när jag fick ringen i handen tillbaka från den svenska värderingen var att ringa försäkringsbolaget och ta ut en extra försäkring på ringen. Min sambo är extremt klantig av sig :D Så jag har full förståelse för att du är nojjig över att något ska lossna :p Var också lite nojig inför fattningen, men vill nog låta form komma framför funktion i det här fallet, då både jag och hon tycker det är skitsnyggt. 

Tack för tipset! Då är det väl ungefär som vi tänkt, att det kan vara ivägen ibland och det vill ingen av oss.

Mm... varit inne på runt 0,5 på dom, tror det kommer bli kanon. Ska se om vi hittar någon butik som har liknande inne och för att gå och kika. Viktigt att det ser snyggt ut ihop =)
    Du får gärna lägga upp bild sen när du fått din och visa hur det blev!

Tack, nej, jag har aldrig burit ring i mitt 30 åriga liv, så bara att prova lite vigselringar här i stan har varit en jobbig upplevelse :p Min sambo skrattar fortfarande när hon ivrigt berättar för alla hur otroligt okomfortabel jag såg ut när vi prövade ringar tillsammans :]
    Ja, skulle man vara heeelt praktiskt hade man ju fått gå på helt släta stålringar eller nåt, men lite flärd vill vi ju ha!

Spännande, lägg gärna upp om du hittar nån snygg match!

Jag kommer lägga upp bild på hela processen, på stenen, skenan och sedan slutresultatet

Det låter som min sambo, han har en examensring som är superfin men som han aldrig haft på sig. Han var också väldigt obekväm när han skulle testa ringar, ganska komiskt, jag kände nästan att jag borde förklara för butiken att han faktiskt VILL gifta sig, helt frivilligt! Nu kan han inte ta av sig sin förlovningsring alls utan att det känns jättetomt.
  • Any76

Jag har handlat från Blue Nile (uk) och Whiteflash i USA.

Enstensringen köpte jag först, 0.7 ct excellent cut (hearts&arrows), färg H, SI. Infattning i platina. Den har aldrig sett annat än vit ut och har härkligt mkt "fire" i sig. Jag kan, om jag anstränger mig ordentligt, se inneslutningen i viss belysning, men det är inget man ser om man inte vet vad man letar efter.

Sedan köpte jag enstensörhängen från Whiteflash. 0.336 och 3.337 ct, färg J, den ena VS2 och den andra SI1, hearts&arrows "a cut above". Också platina. Helt galet vackra, glittrar som bara den! De ser också "varma" ut i visst ljus, men inte gula. Ingen chans att se inneslutningarna ens med lupp (x10).

Jag fortsätter på samma linje, nästa sten kommer att bli STÖRRE, med bästa möjliga slipning, färg nånstans runt H-I-J, inneslutningar kan vara fula eller väldigt charmiga -så gärna en charmig inneslutning så att jag känner igen min sten :)

Har bilder i mitt galleri.

• Any76

Äsch, jag lägger bilderna här :) 0.7 ct excellent cut (hearts&arrows) från Blue nile:

• Any76

Enstensörhängen från Whiteflash. 0.336 och 3.337 ct, färg J:

• CharliesChoice
    Willow skrev 2012-10-30 16:53:37 följande:
    Ett tips ar att kolla blunile diamonds och 77diamonds.co.uk (det ar ratt manga har pa BT som bestallt fran dem och vart jatte nojda).

Angaende farg sa bor du absolut prioritera fargen over clarity, om du ska ha en brilliant cut sa gor det inte nan skillnad for det nakna ogat om du har en VS1 VS2 mot en VVS1 eller VVS2, daremot gor det en stor skillnad i priset. Spendera hellre dina pengar pa en sten som ar hogre kvalite i farg och cut an att ha battre kvalite pa clairty. Personligen har jag hellre an mindre sten med bra cut och colour an en storre sten med lag fargkvalite.

Min forlovningsring ar en cushion cut pa 0.62, farg E, clarity VS1, pa ett platina band med 3/4 micropave och knife edge. Innan jag valde denna hade jag chansen att fa en brilliant cut pa 0.76 carat, farg H och clarity kommer jag inte ihag. Men jag tyckte inte att det var nan spark och fire i stenen, den glittrade inte alls lika mycket som manga andra jag provat och jag insag att jag hellre valde en sten med basta kvalite och spark aven om den var mindre.

Du ska absolut inte ha daligt samvete for att du provar i en butik utan att kopa, jag var in till flera olika butiker och provade innan jag bestamde mig, var aven in och provade ringar som vi visste att vi inte alls hade rad med. Man maste ju prova sig fram innan man vet vad som passar. Det ar sallan man gar in till en butik, provar en dyr diamantring och koper den forsta gangen man ar dar. Sa prova pa du! & Lycka till i jakten!

Bifogar bild pa min ring ocksa.

Wow, vilken fantastisk ring!

Det ger verkligen en nätt känsla med knife edge, väldigt vackert. Ursäkta min okunnighet, men med 3/4 micropave, menar du detsamma som att 75% av skenan har stenar?

Tack tips, ska absolut kolla upp de sidorna.

När det gäller kvaliteér så har det ju blivit lite enklare nu när jag insett att jag inte vill ha en så stor sten som möjligt. Jag tror det kommer att hamna på ca .5. Om jag räknar med samma budget som förut när jag kollade på .7-stenar kan jag gå upp ett par kliv i färg och clarity för samma peng som en sämre .7:a. Jag hade ju från början bestämt mig för att inte tumma på slipningen utan kommer satsa på excellent/ motsvarande hearts&arrows collection på JA.

Hur tänkter du med allians till din fina ring?
  • CharliesChoice
    Any76 skrev 2012-10-30 17:37:15 följande:
    Jag har handlat från Blue Nile (uk) och Whiteflash i USA.

Enstensringen köpte jag först, 0.7 ct excellent cut (hearts&arrows), färg H, SI. Infattning i platina. Den har aldrig sett annat än vit ut och har härkligt mkt "fire" i sig. Jag kan, om jag anstränger mig ordentligt, se inneslutningen i viss belysning, men det är inget man ser om man inte vet vad man letar efter.

Sedan köpte jag enstensörhängen från Whiteflash. 0.336 och 3.337 ct, färg J, den ena VS2 och den andra SI1, hearts&arrows "a cut above". Också platina. Helt galet vackra, glittrar som bara den! De ser också "varma" ut i visst ljus, men inte gula. Ingen chans att se inneslutningarna ens med lupp (x10).

Jag fortsätter på samma linje, nästa sten kommer att bli STÖRRE, med bästa möjliga slipning, färg nånstans runt H-I-J, inneslutningar kan vara fula eller väldigt charmiga -så gärna en charmig inneslutning så att jag känner igen min sten :)

Har bilder i mitt galleri.
    Wow, nu ville jag plötsligt ha större sten igen.. INTE bra detta! Otroligt fin solitär du har! Hur är skenan/fattningen, är den doserad? Av nån anledning har jag fått för mig att jag vill ha en helt slät skena utan dosering, (tänk klassisk svensk förlovningsring) och sen en fattning "uppepå". Postar bild i separat inlägg hur jag menar då det inte verkar funka när jag citerar.

Jag känner mig mer o mer trygg med kankse H-I-färg nu, eftersom så många är nöjda med sina J-K. Man får ju också tänka att H&A-cuten gör att stenen är mer förlåtande för färg, om jag fattat det rätt. Jag har också tänkt tanken när jag surfat runt på JA, att en inneslutning utanför bordet kanske inte är helt fel. Alltså en sån som jag kan se om jag tittar nog men som inte grannen ser från sin balkong liksom.. Det sparar ju mååånga pengar och man kan ju vara filosofisk och tänka på att äktenskapet inte är fritt från skavanker men att man ju njuter av det varje dag ändå, och då kan väl stenen få visa det?

Om du vill.. Vad tänkter du dig för ct på nästa? (Som man vet hur stor upgrade man kommer drömma om sen.. ) Och hur tänker du med allians?
  • CharliesChoice
    CharliesChoice skrev 2012-10-30 18:00:59 följande:
    Any 76, nån sån här fattning/skena är jag inne på:

Vad skumt egentligen, jag bara snodde en bild för att visa ungefärlig fattning, men när jag kollade så är ringen en Schalins Seine. Då undrar man ju varför i hela fridens namn den är graverad med 0.5 CZ?? Det måste väl vara att de tagit bilden på en "dummy" de har och visar i butik, eller?
  • Willow
    CharliesChoice skrev 2012-10-30 17:41:48 följande:
    Wow, vilken fantastisk ring!

Det ger verkligen en nätt känsla med knife edge, väldigt vackert. Ursäkta min okunnighet, men med 3/4 micropave, menar du detsamma som att 75% av skenan har stenar?

Tack tips, ska absolut kolla upp de sidorna.

När det gäller kvaliteér så har det ju blivit lite enklare nu när jag insett att jag inte vill ha en så stor sten som möjligt. Jag tror det kommer att hamna på ca .5. Om jag räknar med samma budget som förut när jag kollade på .7-stenar kan jag gå upp ett par kliv i färg och clarity för samma peng som en sämre .7:a. Jag hade ju från början bestämt mig för att inte tumma på slipningen utan kommer satsa på excellent/ motsvarande hearts&arrows collection på JA.

Hur tänkter du med allians till din fina ring?
    Tack Glad

En van till mig kopte sin forlovningsring via bluenile UK och dem var mycket nojda! En annan sida som ar bra for info om diamanter ar thetruthaboutdiamonds.com Valdigt mycket bra information dar!

Ja alltsa, det ar micro pave runt lite mer an halva bandet, fast inte riktigt 75% nat mittimellan typ. 

Ja det ar ju latt att man fastnar i att man ska ha den storsta stenen som mojligt for sin budget, fast oftast nar man satter sig ner och gor sin research sa kommer man till sans och inser vad som ar vettigast och hur man far mest men aven bast for pengarna. 

Jag ar gift sen i juli i ar och jag valde inte en alliansring med stenar som vigselring. Jag ville ha nagot enklare och nat som brot av, sa jag valde en slat rose guld ring istallet. Konstigt kanske vissa tycker, men jag har alltid gillat att blanda guld och silver farger och nar jag provade dem tillsammans kandes det ratt. Plus att jag ville att forlovningsringen skulle fa vara 'centre of attention'. Den undre(borstad rose guld) ringen ar makens och den tunnare polerade ringen ar min. 

• CharliesChoice
    Willow skrev 2012-10-30 18:32:09 följande:
    Tack Glad

En van till mig kopte sin forlovningsring via bluenile UK och dem var mycket nojda! En annan sida som ar bra for info om diamanter ar thetruthaboutdiamonds.com Valdigt mycket bra information dar!

Ja alltsa, det ar micro pave runt lite mer an halva bandet, fast inte riktigt 75% nat mittimellan typ. 

Ja det ar ju latt att man fastnar i att man ska ha den storsta stenen som mojligt for sin budget, fast oftast nar man satter sig ner och gor sin research sa kommer man till sans och inser vad som ar vettigast och hur man far mest men aven bast for pengarna. 

Jag ar gift sen i juli i ar och jag valde inte en alliansring med stenar som vigselring. Jag ville ha nagot enklare och nat som brot av, sa jag valde en slat rose guld ring istallet. Konstigt kanske vissa tycker, men jag har alltid gillat att blanda guld och silver farger och nar jag provade dem tillsammans kandes det ratt. Plus att jag ville att forlovningsringen skulle fa vara 'centre of attention'. Den undre(borstad rose guld) ringen ar makens och den tunnare polerade ringen ar min. 

Har lusläst thetruth.. förut, väldigt bra info.

Inte ett dugg konstigt val av vigselring tycker jag, jag kan ju erkänna nu att jag var nyfiken på om du kunde få ihop den bling-bling-förlovningensringen med en allians med bibehållen klass. Det hade nog varit väldigt svårt, så i min bok gjorde du ett klockrent val! Jag bär två ringar ihop på högerhanden, en i silver och en i rödguld, I like!

En bra sak med att ha en av ringarna helt slät är ju att man kan bära bara den om man ska göra nåt som inte lämpar sig för stenar men när man ändå vill ha en ring på sig. Typ när man tränar osv. Jag har löst det genom att ta in min mormors förlovningsring så jag kan ha den som reservring. Iofs ett dåligt val på träningen eftersom den är i 23K och mjuk som smör nästan, haha!
Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?