• CharliesChoice

Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?

Hej alla blivande brudar!

Jag undrar om det finns nån mer därute som är på gång att leta sten utomlands? Eller kanske du redan har beställt en och vill dela med dig?

Själv funderar jag just  nu på hur jag ska välja och prioritera de kära små "c:na".

Jag har fastnat för James Allen och kommer nog beställa därifrån.

Hur har du tänkt? Vad av kriterierna värderar du högst/lägst? Själv är jag inne på att välja excellent cut och neråt H-I i färg och VVS2 i klarhet.

• Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?
  • GustavB

Blivande brudgum, hoppas det går bra ändå ;)

Jag beställde min fästmös ring via James Allen och kan inte vara mer nöjd faktiskt. Fick otroligt bra personlig service från en tjej som hette Stacy. Svarade på alla frågor osv som dök upp via.

Det mesta hänger väl på budget, jag ville att hon skulle få maximal "fire" i ringen och då blev det en Hearts & Arrows cut. Color kändes viktigare än Clarity, så prioriterade det. Färgen på ringen blev E, vilket gör sig väldigt bra mot platinan i ringen. Clarity blev en VS1 då det ändå inte finns en chans att man kan se det med ögat, jag ser det t ex inte själv med luppen dom skickade med. För mig kändes det inte värt att betala upp för VVS2 då det skulle bli några 1000 extra. 
    Ska du ha själva ringen i guld så spelar färgen mindre roll då ev "gul"het syns mindre mot guld än mot t ex vitguld eller platina.

Hoppas det var till hjälp och kom ihåg att det är bara mina preferenser :) Svarar gärna på fler frågor! 

• GustavB

Hittar inte vart man editerar sitt inlägg :/ Det jag menade med: "då det ändå inte finns en chans att man kan se det med ögat" är att jag inte ser den lilla inclusion som finns där :] 

• CharliesChoice
    GustavB skrev 2012-10-30 09:23:14 följande:
    Blivande brudgum, hoppas det går bra ändå ;)

Jag beställde min fästmös ring via James Allen och kan inte vara mer nöjd faktiskt. Fick otroligt bra personlig service från en tjej som hette Stacy. Svarade på alla frågor osv som dök upp via.

Det mesta hänger väl på budget, jag ville att hon skulle få maximal "fire" i ringen och då blev det en Hearts & Arrows cut. Color kändes viktigare än Clarity, så prioriterade det. Färgen på ringen blev E, vilket gör sig väldigt bra mot platinan i ringen. Clarity blev en VS1 då det ändå inte finns en chans att man kan se det med ögat, jag ser det t ex inte själv med luppen dom skickade med. För mig kändes det inte värt att betala upp för VVS2 då det skulle bli några 1000 extra. 
    Ska du ha själva ringen i guld så spelar färgen mindre roll då ev "gul"het syns mindre mot guld än mot t ex vitguld eller platina.

Hoppas det var till hjälp och kom ihåg att det är bara mina preferenser :) Svarar gärna på fler frågor! 
    Men oj vad klumpigt av mig att bara vända mig till brudar!

Vad roligt att höra att du är nöjd med James! Jag har också chattat med dem och de är verkligen otroligt tillmötesgående.

Jag kommer att ha en ring i vitguld. Kanske jag borde fokusera lite mer på color än clarity då..

Fast samtidigt har jag sett en ring i så "dålig" färg som K och jag gillade den väldigt mycket. Den satt i palladium/platina (minns ej, men en vit metall som skiftade mot grått; som orhodierat vitguld ungefär.) Den som hade den ringen sa att hon kunde se en vis "värme" (finare ord för gulhet?) i vissa ljus, men jag såg absolut inget annat än en vit sten med mitt otränade öga. Därför känner jag mig inte rädd för tex I-färg.

I dag har mitt ringletande kommit helt på ända, jag trodde tills i dag att the bigger the better, men inser att jag har fel bild av hur stort tex 0.5 är! Jag hade hoppats kunna hitta nån uppåt 0.7 till bra pris och sänka kvaliten lite, men i dag var jag i en butik och tjuvprovade olika stenar. (Alltså jag stal inget, men det känns sååå oetiskt att ta upp deras tid i en timme och sen köpa en sten på nätet.. )

Hursomhelst funderar jag på att välja en mindre sten nu.. Typ 0.5.

Får jag fråga hur stor din sten är? Har du fattat den ännu? Vad blir det för fattning? Vet den lyckliga tjejen nåt ännu?
  • GustavB

Förstår vad du menar med värme och tycker absolut du ska köra på det du själv tycker är  finast, ringen kommer ändå sitta på ditt finger resten av ditt liv =) Viktigast är att du är helnöjd!

Jag har också varit lite storleksskadad, speciellt efter jag bott i USA där kvalitet spelade mindre roll och ringen skulle gärnavara uppe i 2c. Så jag förstår dig helt och hållet. Men sen får man också tänka på ju större den är desto jobbigare kommer det bli sen när man ska ha handskar på sig, fastna i kläder osv :)

Sen tycker jag det är helt ok att du provar ringar i butik innan, det kan ju alltid vara så att man blir så nöjd att man faktiskt köper ringen från deras butik. Vi har gjort liknande nu när vi kikat på vigselringer. Kommer beställa min fästmös alliansring från James Allen. Kommer dock köpa min egen från Tiffanys. 

Min syster fick en 0.5c solitärring av sin man när dom förlovade sig, den passar henne jättebra och ser kanonfin ut.

Stenen jag köpte till min älskling är på 0.9c, i en 6 prong setting. Vi förlovade oss den 25e augusti i år :)

Bifogar bild!

• CharliesChoice

Först, grattis till förlovningen, kan tänka mig att hon sa ja när du kom med den ringen!

Wow, vilken sten och vilken ring! För att gå in på nördigheter; vilken underbar match mellan henne finlemmade fingrar och den nätta skenan, och sen en BOOOM sten på det, riktigt snyggt!

Vad tänker ni för allians till den då?

Själv har jag tyvärr händer som en hel karl trots att jag har ministorleken 15,75. Jag förstår inte hur det kan vara så. Alltid när jag kommer in i en butik så tittar dom på mina händer och vill ge mig en strl 18 att prova, haha!

Här är min förlovningsring!

• GustavB

Tjusigt! Ser ju kanonsnygg ut!
    Vill du kompletera med en enstensring till det? Kommer bli jättefint :)

Att nörda ner sig i saker är bara kul, satt själv och råläste diamantforum i säkert 2 månader innan jag bestämde mig för vad jag skulle köpa till henne :p. Vet att många tjejer vill vara med och bestämma, men min sambo visste inget och är supernöjd. Vi har båda snarlik smak när det kommer till saker och ting så jag var inte alls orolig att hon inte skulle gilla den, däremot blev hon lite chockad över storleken ändå, men det är ok :)

Tack för de snälla orden!

Ang. vigsel så kikar vi på något liknande åt henne: http://www.jamesallen.com/wedding-and-anniversary/Ladies-Anniversary-Rings/ring/item_494-7264.asp . Däremot så är jag inte helt 100 på vilket storlek på stenarna vi ska ha för att matcha bäst. Vill att ska kompletera varandra perfekt, utan att den ena helt tar övertaget eller tvärtom. 
    Dessutom så kanske 7 stenar blir för mycket, ev blir det 5 st istället, hon vill kunna stänga ihop handen utan att få diamanter inkörda i sidorna på fingrarna runt omkring :]
    Själv tittar jag på denna http://www.tiffany.com/Shopping/Item.aspx?fromGrid=1&sku=GRP00365&mcat=148204&cid=288222&search_params=s+5-p+1-c+288222-r+101323340-x+-n+6-ri+-ni+0-t+; ska besöka min syster i London och se hur den passar. Blir det fint så köper vi via USA där också :) 

• CharliesChoice

Tack! Ja det blir ju liskom i lite konstig ordning, först ett "wedding band" och sen en solitär, men vad gör det? Jag är en riktig smyckesnörd så lite glad är jag att min sambo är så intresserad, för då får jag ju bestämma själv. Han är mer på nivån "tja, ringar, det är väl fint". Han kommer dock att få äran att delta i den delen av detta projekt som innfattas i begreppet "bank wire", så lite delaktig är han ju, stackarn! *bridezilla*

Mycket snygg allians! Jag hade nog inte vågat ha en sån, inbillar mig att den oskyddade kanten på stenens bord är liksom för öppen! Ser framför mig hur jag tar tag i en tung matkasse tex och den andra ringen hävs mot den där kanten på stenarna och så pling-plong har man stenarna i golvet! :-O Å andra sidan måste en sån fattning ge enormt bra glitter! Jag är nog dock orimligt rädd för sånt, för guldsmeden som ska fatta min sten menar att jag överdriver riskerna och inte alls behöver en så klumpig fattning som jag ritat, utan att de sitter supersäkert i en mkt mer nätt fattning. (dvs, lyssna inte på mina spaningar inom det här området, haha!)

Jag som har en allians på nästan 50% kan verkligen råda er att välja bara fem stenar. Det är ett bekymmer att få stenarna mot de andra fingrarna, ett fenomen som speciellt uppkommer när man har barn faktiskt! Det är enda gången jag upplever obehag från min ring, när jag lyfter upp ett barn under armarna så kläms min ring ihop mellan fingrarna o då gör det ont av stenarna.

Tror ni har chansen att få till en bra balans inom en ganska stor vidd av stenstorlekar. Jag kommer tex matcha min ca 0.5 med mina pyttiga 0.02-0.06 i förlovningsringen och tycker det blev supersnyggt! Då blir det ju inte "match" utan mer "kontrast" men väldigt fint tycker jag. En total av 0.5 fördelat på fem stenar tror jag hade blivit supersnyggt till din flickväns 0.9!

Mkt snygg ring du har kikat på! Har du ingen ring alls ännu eller kommer du ha två?

• GustavB

Äh, konstigt och konstigt, huvudsaken är att du trivs :) 

Hahah, det första jag gjorde när jag fick ringen i handen tillbaka från den svenska värderingen var att ringa försäkringsbolaget och ta ut en extra försäkring på ringen. Min sambo är extremt klantig av sig :D Så jag har full förståelse för att du är nojjig över att något ska lossna :p Var också lite nojig inför fattningen, men vill nog låta form komma framför funktion i det här fallet, då både jag och hon tycker det är skitsnyggt. 

Tack för tipset! Då är det väl ungefär som vi tänkt, att det kan vara ivägen ibland och det vill ingen av oss.

Mm... varit inne på runt 0,5 på dom, tror det kommer bli kanon. Ska se om vi hittar någon butik som har liknande inne och för att gå och kika. Viktigt att det ser snyggt ut ihop =)
    Du får gärna lägga upp bild sen när du fått din och visa hur det blev!

Tack, nej, jag har aldrig burit ring i mitt 30 åriga liv, så bara att prova lite vigselringar här i stan har varit en jobbig upplevelse :p Min sambo skrattar fortfarande när hon ivrigt berättar för alla hur otroligt okomfortabel jag såg ut när vi prövade ringar tillsammans :]

• Willow

Ett tips ar att kolla blunile diamonds och 77diamonds.co.uk (det ar ratt manga har pa BT som bestallt fran dem och vart jatte nojda).

Angaende farg sa bor du absolut prioritera fargen over clarity, om du ska ha en brilliant cut sa gor det inte nan skillnad for det nakna ogat om du har en VS1 VS2 mot en VVS1 eller VVS2, daremot gor det en stor skillnad i priset. Spendera hellre dina pengar pa en sten som ar hogre kvalite i farg och cut an att ha battre kvalite pa clairty. Personligen har jag hellre an mindre sten med bra cut och colour an en storre sten med lag fargkvalite.

Min forlovningsring ar en cushion cut pa 0.62, farg E, clarity VS1, pa ett platina band med 3/4 micropave och knife edge. Innan jag valde denna hade jag chansen att fa en brilliant cut pa 0.76 carat, farg H och clarity kommer jag inte ihag. Men jag tyckte inte att det var nan spark och fire i stenen, den glittrade inte alls lika mycket som manga andra jag provat och jag insag att jag hellre valde en sten med basta kvalite och spark aven om den var mindre.

Du ska absolut inte ha daligt samvete for att du provar i en butik utan att kopa, jag var in till flera olika butiker och provade innan jag bestamde mig, var aven in och provade ringar som vi visste att vi inte alls hade rad med. Man maste ju prova sig fram innan man vet vad som passar. Det ar sallan man gar in till en butik, provar en dyr diamantring och koper den forsta gangen man ar dar. Sa prova pa du! & Lycka till i jakten!

Bifogar bild pa min ring ocksa.

Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?