GustavB skrev 2012-10-30 09:23:14 följande:
Blivande brudgum, hoppas det går bra ändå ;)
Jag beställde min fästmös ring via James Allen och kan inte vara mer nöjd faktiskt. Fick otroligt bra personlig service från en tjej som hette Stacy. Svarade på alla frågor osv som dök upp via.
Det mesta hänger väl på budget, jag ville att hon skulle få maximal "fire" i ringen och då blev det en Hearts & Arrows cut. Color kändes viktigare än Clarity, så prioriterade det. Färgen på ringen blev E, vilket gör sig väldigt bra mot platinan i ringen. Clarity blev en VS1 då det ändå inte finns en chans att man kan se det med ögat, jag ser det t ex inte själv med luppen dom skickade med. För mig kändes det inte värt att betala upp för VVS2 då det skulle bli några 1000 extra.
Ska du ha själva ringen i guld så spelar färgen mindre roll då ev "gul"het syns mindre mot guld än mot t ex vitguld eller platina.
Hoppas det var till hjälp och kom ihåg att det är bara mina preferenser :) Svarar gärna på fler frågor!
Men oj vad klumpigt av mig att bara vända mig till brudar!
Vad roligt att höra att du är nöjd med James! Jag har också chattat med dem och de är verkligen otroligt tillmötesgående.
Jag kommer att ha en ring i vitguld. Kanske jag borde fokusera lite mer på color än clarity då..
Fast samtidigt har jag sett en ring i så "dålig" färg som K och jag gillade den väldigt mycket. Den satt i palladium/platina (minns ej, men en vit metall som skiftade mot grått; som orhodierat vitguld ungefär.) Den som hade den ringen sa att hon kunde se en vis "värme" (finare ord för gulhet?) i vissa ljus, men jag såg absolut inget annat än en vit sten med mitt otränade öga. Därför känner jag mig inte rädd för tex I-färg.
I dag har mitt ringletande kommit helt på ända, jag trodde tills i dag att the bigger the better, men inser att jag har fel bild av hur stort tex 0.5 är! Jag hade hoppats kunna hitta nån uppåt 0.7 till bra pris och sänka kvaliten lite, men i dag var jag i en butik och tjuvprovade olika stenar. (Alltså jag stal inget,

men det känns sååå oetiskt att ta upp deras tid i en timme och sen köpa en sten på nätet.. )
Hursomhelst funderar jag på att välja en mindre sten nu.. Typ 0.5.
Får jag fråga hur stor din sten är? Har du fattat den ännu? Vad blir det för fattning? Vet den lyckliga tjejen nåt ännu?