• CharliesChoice

Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?

Hej alla blivande brudar!

Jag undrar om det finns nån mer därute som är på gång att leta sten utomlands? Eller kanske du redan har beställt en och vill dela med dig?

Själv funderar jag just  nu på hur jag ska välja och prioritera de kära små "c:na".

Jag har fastnat för James Allen och kommer nog beställa därifrån.

Hur har du tänkt? Vad av kriterierna värderar du högst/lägst? Själv är jag inne på att välja excellent cut och neråt H-I i färg och VVS2 i klarhet.

• Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?
  • Willow

Jag provade en valdigt tunn alliansring, typ 1,5mm med stenar runt om och det var jattefint, men kandes inte ratt for mig och sa kostade den alldeles for mycket tyckte vi.

Det ar lite sa jag tankte ocksa med den enkla slata vigselringen, att det ar bra att ha en som ar enkel liksom. Vi ska ut och resa i 6 manader, var 'forlangda' brollopsresa. Och da far ju forlovningsringen stanna hemma och da ar det bra att ha en enkel vigselring som inte drar sa mycket uppmarksamhet till sig. Ar man pa semester eller reser sa vet man ju aldrig vad eller vilka man stoter pa, da ar det battre att det sakra for det osakra. 

• Any76
    CharliesChoice skrev 2012-10-30 17:59:28 följande:
    Wow, nu ville jag plötsligt ha större sten igen.. INTE bra detta! Otroligt fin solitär du har! Hur är skenan/fattningen, är den doserad? Av nån anledning har jag fått för mig att jag vill ha en helt slät skena utan dosering, (tänk klassisk svensk förlovningsring) och sen en fattning "uppepå". Postar bild i separat inlägg hur jag menar då det inte verkar funka när jag citerar.

Jag känner mig mer o mer trygg med kankse H-I-färg nu, eftersom så många är nöjda med sina J-K. Man får ju också tänka att H&A-cuten gör att stenen är mer förlåtande för färg, om jag fattat det rätt. Jag har också tänkt tanken när jag surfat runt på JA, att en inneslutning utanför bordet kanske inte är helt fel. Alltså en sån som jag kan se om jag tittar nog men som inte grannen ser från sin balkong liksom.. Det sparar ju mååånga pengar och man kan ju vara filosofisk och tänka på att äktenskapet inte är fritt från skavanker men att man ju njuter av det varje dag ändå, och då kan väl stenen få visa det?

Om du vill.. Vad tänkter du dig för ct på nästa? (Som man vet hur stor upgrade man kommer drömma om sen.. ) Och hur tänker du med allians?
    Jo, min skena är "doserad", eller det är en slät skena med fattningen ovanpå, fast det ser ut som om fattningen är en del av skenan som går upp mot stenen. Hmm jättesvårt att förklara, den kallades tapered cathedral tror jag. Ska se om jag hittar en bild från sidan. Ah, här:

• Any76
    CharliesChoice skrev 2012-10-30 18:00:59 följande:
    Any 76, nån sån här fattning/skena är jag inne på:

Som du kanske förstått så gillar jag lite "nättare" fattningar :) Men den är fin! Bara inte på mig ;) Fick jag drömma så slulle jag få en ca 2ct old european cut eller Antique Cushion Cut (en äldre, "chunkigare" slipning) med nån flådig pavéfattning av Leon Megé *drömmer*
    www.artofplatinum.com/vault/halo-antique-cushion-diamond-ring
    Han är verkligen mästaren på delikata, nätta fattningar med massa ytte-pytte-stenar *kär*

Men jag är helt klart drabbad av fenomenet "diamond shrinkage", dvs diamanter krymper verkligen på ditt finger och du vill ha större :P Hoppas du slipper det viruset!
  • Any76
    Kaffegrus skrev 2012-10-31 08:41:06 följande:
    Men Willow, din förlovningsring är ju ursnygg. Jag klarar inte sluta titta på den. Kan jag fråga vart den är beställd från? Och pris?
    Håller med! Ursnygg :)
  • Willow
    Kaffegrus skrev 2012-10-31 08:41:06 följande:
    Men Willow, din förlovningsring är ju ursnygg. Jag klarar inte sluta titta på den. Kan jag fråga vart den är beställd från? Och pris?
    Any76 skrev 2012-10-31 20:58:59 följande:
    Håller med! Ursnygg :)
    Ah Tack! Glad
    Den ar fran en liten butik i Hatton Gardens, diamant distriktet i London. Jag ar bosatt i London, sa vi gick runt till en massa olika butiker och tittade och provade, fastnade for nagra ringar i just denna butiken och vi designade den sjalv och dem gjorde den helt efter mina val. Priset vill jag inte ge ut pa ett oppet forum, men jag kan saga att ringar med stenar i ar betydligt billigare dar an i Sverige, i alla fall nar jag jamfort priser med t.ex Schalins. Sa det kan vara vart att planera in en resa till London och ringkop samtidigt
  • CharliesChoice
    Any76 skrev 2012-10-31 20:58:29 följande:
    Som du kanske förstått så gillar jag lite "nättare" fattningar :) Men den är fin! Bara inte på mig ;) Fick jag drömma så slulle jag få en ca 2ct old european cut eller Antique Cushion Cut (en äldre, "chunkigare" slipning) med nån flådig pavéfattning av Leon Megé *drömmer*
    www.artofplatinum.com/vault/halo-antique-cush...
    Han är verkligen mästaren på delikata, nätta fattningar med massa ytte-pytte-stenar *kär*

Men jag är helt klart drabbad av fenomenet "diamond shrinkage", dvs diamanter krymper verkligen på ditt finger och du vill ha större :P Hoppas du slipper det viruset!
    Ja, vi har verkligen helt olika smak! Ändå tycker jag din ring och den du länkar till är helt fantastiska, men som du säger, inte till mig! Jag har sett en sån där "gammelslipning" en gång, en riktig jätte på 1,5ct, så coolt! Det är ju nåt helt annat än en modernt slipad princess liksom. Alltså jag menar man kan ju inte sätta dem brevid varandra och försöka jämföra, det är ju som att jämföra kuddar och morötter! Som sagt är jag impad o tycker dessa sirliga gamla damer (så sa ägaren!) är ljuvliga men jag kör på cleant, supersafefattning med mycket guld runt stenen.

Oj oj, den där sjukan får man passa sig för..
  • CharliesChoice

Vet ni vad? VET NI VAD??? Jag har köpt en sten! :-O

Efter typ tio timmar på James Allen senaste veckorna så slog jag till i kväll. Det blev inte alls vad jag tänkt mig, men jag är så lycklig och glad och förväntansfull!

Jag hade tänkt på en siffra som max kostnad, men sen slog vi till på ett hus i dag och blev ett antal miljoner fattigare.. Så jag bestämde sonika att nästan haövera budgeten för stenen, för det kommer bli så mång akostnader med huset. Därför blev det mindre och "sämre" än jag tänkt, men jag är redan kär i min sten som förhoppningsvis snart är på väg over the sea!

Nu är ni bra nyfikna va? Här är specen:

Shape: Round Carat Weight: 0.46 Cut: Hearts & Arrows Ideal Color: H Clarity: VS2 Certificate: AGS   Depth: 61.9% Table: 55.5% Polish: Ideal Symmetry: Ideal Girdle:     Culet: None Fluorescence: Negligible Measurements: 4.96*4.99*3.08 Crown Angle: 34.8 Crown %: 15.50 Pavilion Angle: 40.7 Pavilion %: 43.00
    Please säg att jag köpt en ok sten!

• CharliesChoice

Jag måste bara uppdatera om hur det går med James Allen. De är verkligen så försiktiga i varje steg! Detta har hänt:

Jag chattade med supporten i går för att bolla lite om stenen. Allt gick bra och jag bestämde mig för att köpa. Det var en del steg genom köpproceduren, men allt var väldigt tydligt. Jag hade velat använda bank wire, man får ju 1,5% rabatt då men gav snart upp den idén, den är nog bara riktad till inhemska köpare.

Någonstans i orderflödet fick jag frågan om jag ville att de skulle skriva ut summan av köpet på fraktsedeln, vilket jag såklart inte ville.. :innocent:.

När jag var klar och hade angett kreditkortsnummer osv fick jag en orderbekräftelse via mail. Tidigt i morse drogs pengarna från kontot och samtidigt fick jag ett kvitto via mail på att de dragit pengarna. Fick en hyfsad kurs på dollarn.

Nån timme efter att de dragis pengarna får jag ett mail från customer service att de behöver "additional information regardning the transaction". När jag loggade in på min ordersida på JA möttes jag av ett ursäktande brev där det stod att min "affär" hade blivit slumpvis utvald för granskning. De angav skälen till att en order granskas som att det beror på summa, shipping destination osv. Garanterat handlade det om att jag köper från utanför USA. De ville verifiera att jag var ägare till Visakortet helt enkelt.

De erbjöd två sätt hur jag kunde verifiera mig, antingen kunde jag ladda upp en bild av mitt visa brevid mitt körkort på min odersida eller så kunde jag ange en "valid business e-mail". Jag laddade upp en bild och angav min jobbmail.

Direkt fick jag ett mail till jobbmailen där det stod att jag skulle svara på det med en kommentar om vem jag var. Mailet kom från "order analysis" på JA. Jag svarade direkt och bifogade samma bild på körkortet och Visakortet. Då jag har en bild på sonen på Visa-kortet skrev jag typ "som ni kan se är mamman på körkortet väldigt lik barnet på Visa-kortet, så ni ser att det är en match. ". (Hoppas att de inte stämplar mig som fraud när jag bara försöker vara rolig, haha!)

Nu sitter jag och väntar spänt på vad som ska hända!

• Any76

Kul! Blev det en ring också eller köpte du stenen för sig?

Svar på tråden Nån mer som är på gång att beställa sten från USA?