• Fröken­Mäkelä
    Äldre 6 Oct 13:58
    12189 visningar
    47 svar
    47
    12189

    Klädkod

    Sitter och funderar lite på vad man ska ha för klädkod i inbjudningarna. Då vi båda kommer från familjer där pengar är en bristvara så vill vi inte att gästerna ska behöva handla nya kläder för vår skulle. Men vi vill ändå att de ska kanske anstränga sig lite med sin klädsel och kanske vara lite finare klädda än vi t.ex kalas osv..


    Men vad kan man då skriva som klädkod?

  • Svar på tråden Klädkod
  • Äldre 8 Oct 10:58
    #31
    CoolJen skrev 2012-10-08 10:44:40 följande:
    daniiel och chicita:
    Om man lägger till en förklaring på hemsidan då?

    Tänker såhär...jag vill inte och tycker inte att det passar sig med jeans på ett bröllop, så gärna några snygga mörka byxor eller kostymbyxor med skjorta till. Sen får gästen gärna ha hel kostym eler smoking om den vill(om det passar gästen och dens plånbok)
    Till äldre kvinnor så passar kanske inte varken långklänning eller kortklänning och en del tjejer kanske föredrar byxor med nån topp istället för klänning.
    I klänningvalet tycker jag att det är ok med vilken klänning som helst i princip. Vill man ha kort eller lång klänning så funkar det med bägge.
    Jag vill helst se att gästerna kommer såsom de har klätt upp sig till fest, därav festfin...men borde kanske tänka om?

    Vi kommer iofs ha ett höstbröllop så antar att det inte blir alltför avklätt.

    Vet inte riktigt hur jag skulle få till en kort förklaring. Det försvårar även lite att vi kommer att ha ett slottsbröllop men med buffé, vi är inte ute efter den "stela" stilen på stämmning utan mer bygdegårdskänsla fast i slottsmiljö

    Sorry TS för att jag lånar din tråd :)
    Då bör du nog ange det i inbjudan.

    Ex:
    Klädkod - Se hemsidan

    Så dom vet vart dom ska leta.
    Jag kan garantera att kanske max 60% av våra gäster kollade in vår hemsida och ändå hade vi väldigt väldigt mycket nyttig information där som vi berättat i inbjudan.

    Och jag som gillar rim kanske hade skrivit något sånt här på hemsidan sen:

    Denna bröllopsdag vår önskan är
    att vi delar dagen tillsammans här.
    På ett vackert slott vår middag vara.
    Men bara vi slipper rumpor bara
    så får ni gärna ta vad ni vill till festen
    Eller tja kanske inte själva prästen.
    Balklänning, kjol, kavaj eller frack
    Välj vad ni vill från ert eget klädrack.
    För oss är det viktigt att ni känner er fina
    Men låt plånboken styra så inte kassan sina 
  • Äldre 8 Oct 11:04
    #32
    CoolJen skrev 2012-10-08 10:44:40 följande:
    Förresten: ett tillägg.
    Det finns som sagt inget som säger att inte tjejer får komma i byxor.
    Klädkoden sätter tonen på bröllopet. Det är inte en inställningsorder där dom måste följa exakt vad som står i beskrivningen.
    Så om klädkoden är Mörk Kostym så kan tjejerna ändå komma i kortare kjol med en glittrig top. Eller dom kan komma i finare långbyxor med blus. Och dom kan faktiskt komma i jeans också...
    Man sätter en klädkod för att gästerna ska kunna sikta på att "passa in" om dom vill
  • CoolJe­n
    Äldre 8 Oct 11:08
    #33
    Chicita skrev 2012-10-08 11:04:19 följande:
    Förresten: ett tillägg.
    Det finns som sagt inget som säger att inte tjejer får komma i byxor.
    Klädkoden sätter tonen på bröllopet. Det är inte en inställningsorder där dom måste följa exakt vad som står i beskrivningen.
    Så om klädkoden är Mörk Kostym så kan tjejerna ändå komma i kortare kjol med en glittrig top. Eller dom kan komma i finare långbyxor med blus. Och dom kan faktiskt komma i jeans också...
    Man sätter en klädkod för att gästerna ska kunna sikta på att "passa in" om dom vill. 
    Jo men jag antar att folk ser det som att det är så man ska klä sig, inte bara en direktion.

    Hmm...ja, jag antar ju att alla kommer att kolla in vår hemsida flera gånger eftersom jag själv lever på nätet men visst jag förstår ju att så är det förmodligen inte.

    Jättebra rim!
  • Äldre 8 Oct 11:09
    #34

    Precis som någon tidigare skrev så innebär avsaknad av klädkod i inbjudan att gästerna förväntas bära högtidsdräkt. Så det är nog ingen vidare bra idé att inte skriva något.

  • Äldre 8 Oct 11:19
    #35
    lurigmumin skrev 2012-10-08 11:09:01 följande:
    Precis som någon tidigare skrev så innebär avsaknad av klädkod i inbjudan att gästerna förväntas bära högtidsdräkt. Så det är nog ingen vidare bra idé att inte skriva något.
    Ja, det är ju sant :)

    Och att skriva "Kostym", som jag sett många gånger också, är inte heller någon höjdare då det egentligen betyder att man ska komma utklädd, som till maskerad alltså. Även om de flesta nog tolkar det som att man ska bära just en kostym - kavaj och byxa.
  • Äldre 8 Oct 11:24
    #36
    CoolJen skrev 2012-10-08 11:08:03 följande:
    Jo men jag antar att folk ser det som att det är så man ska klä sig, inte bara en direktion.

    Hmm...ja, jag antar ju att alla kommer att kolla in vår hemsida flera gånger eftersom jag själv lever på nätet men visst jag förstår ju att så är det förmodligen inte.

    Jättebra rim!
    Du kanske kan skriva: Finhetsnivå - Kavaj
    (exempelvis) istället för klädkod. Och sen förklara mer vad ni menar på hemsidan om du tror att dina gäster kommer ta det som att man måste följa en klädkod slaviskt.
  • CoolJe­n
    Äldre 8 Oct 11:37
    #37
    Chicita skrev 2012-10-08 11:24:03 följande:
    Du kanske kan skriva: Finhetsnivå - Kavaj
    (exempelvis) istället för klädkod. Och sen förklara mer vad ni menar på hemsidan om du tror att dina gäster kommer ta det som att man måste följa en klädkod slaviskt.
    tack för tipsen...har ett tag på mig att få till nåt bra så :)
  • Äldre 8 Oct 11:42
    #38
    Aniara4 skrev 2012-10-08 09:50:03 följande:
    Jag håller inte med. Har inte hört det någonstans, mer än att du skrev att någon jag aldrig hört talas om påstod att det var så!
    TS verkar vilja ha ett ganska informellt bröllop tänker jag, då de vill ha en låg klädkod, så alla gäster ska kunna ta på sig något de har hemma redan och inte behöva köpa nya, dyra kläder. Då går det att använda en blazer och udda byxa även inom klädkoden kavaj.

    Jag kan ta ett till exempel, från självaste Ribbing (och Camilla Lindström), om det blir mer trovärdigt då.
    "Kavaj
    Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:
    Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån."

    Och angående "Etikettdoktorn" som du aldrig hört talas om, Mats Danielsson heter han.
    "Mats Danielsson, författare, föreläsare och en av Sveriges mest anlitade experter på vett och etikett samt bemötande. Ofta omnämnd som en auktoritet inom området. Hans föreläsningar är uppskattade och har bokats av hundratals kunder genom åren.
    Mats Danielsson anlitas ofta som expert av både TV bl.a. TV 4, SVT, Kanal 5 , TV 3 och radio samt en rad större vecko- och dagstidningar.Du kan hitta honom som skribent på Aftonbladet och etikettexpert på Allt om Mat."
  • Äldre 8 Oct 11:42
    #39
    CoolJen skrev 2012-10-08 11:37:42 följande:
    tack för tipsen...har ett tag på mig att få till nåt bra så :)
    Lycka till Glad
  • Angeli­caSTHL­M
    Äldre 8 Oct 12:33
    #40

    På vår inbjudan så står det

    Klädsel: Festfin

    Tycker att det räcker...det är ju trots allt ett bröllop å då förstår alla att dom ska klä upp sig lite men att man kan slippa "slirren" om man vill

  • Aniara­4
    Äldre 8 Oct 18:18
    #41
    daniiel skrev 2012-10-08 11:42:09 följande:
    Ok, där ser man. Det verkar ju praktiskt om klädkoden kavaj "sjunker" lite så att man får en nivå som är lite festligare än vardag men inte nödvändigtvis kostym - den har saknats!
  • Sofiii­z
    Äldre 8 Oct 19:52
    #42

    Vi skrev mörk kostym som klädkod på vår inbjudan.
    Och alla som inte vet vad de innebar har frågat mig vad man ska ha på sig.
    De flesta som har frågat är tjejer, killarna förstår att de ska ha kostym på sig.

    Enligt klädkoden då så ska kvinnorna ha knälång klänning. Men jag har sagt att de får vara festfina.
    Och att jag menar med de att de ska ha på sig nått de känner sig fina i, och att de inte måste ha klänning utan kan ha finbyxor om de hellre vill de.

    Men förstår att de är bökigt för många gäster att hålla koll på etikettregler och klädkoder! Speciellt om man inte är van att gå på olika tillställningar.

  • Äldre 8 Oct 20:42
    #43

    Får jag en inbjudan med klädkod "festfin" så är det skor med minst 12 cm klack, en snygg klänning, fixat hår osv.... Inte svarta byxor och piké. Det är som Chicita skrev att vad som är fint för Kalle och vad som är fint för Anna kan vara helt olika :)


    Till TS. kavaj mste ni väl kunna skriva. En kostym (minst) lär alla män ha sin garderob, men det är vad jag är van vid. Det är som att en kvinna ska ha minst en cocktailklänning i garderoben.

  • Äldre 8 Oct 21:17
    #44
    Aniara4 skrev 2012-10-08 18:18:08 följande:
    Ok, där ser man. Det verkar ju praktiskt om klädkoden kavaj "sjunker" lite så att man får en nivå som är lite festligare än vardag men inte nödvändigtvis kostym - den har saknats!
    Jag håller med. Självklart menas det ju i första hand hel kostym även till den klädkoden, men att den tydligen även kan funka med blazer och udda byxa i vissa sammanhang. Jag blev själv ganska förvånad när jag hörde talas om det första gången, för man har ju lärt sig att det inte alls är så.
    Sofiiiz skrev 2012-10-08 19:52:27 följande:
    Men förstår att de är bökigt för många gäster att hålla koll på etikettregler och klädkoder! Speciellt om man inte är van att gå på olika tillställningar.
    Jag håller även med om det här. Att det kan vara jättesvårt med klädkoder, för vissa är ju i princip aldrig på festligheter där det är klädkod. Jag tex. Då är det väldigt svårt att försöka tolka klädkoderna, även om man googlar, så kan man ju känna sig osäker.
  • Angeli­caSTHL­M
    Äldre 9 Oct 15:31
    #45
    TheD skrev 2012-10-08 20:42:45 följande:

    Får jag en inbjudan med klädkod "festfin" så är det skor med minst 12 cm klack, en snygg klänning, fixat hår osv.... Inte svarta byxor och piké. Det är som Chicita skrev att vad som är fint för Kalle och vad som är fint för Anna kan vara helt olika :)


    Till TS. kavaj mste ni väl kunna skriva. En kostym (minst) lär alla män ha sin garderob, men det är vad jag är van vid. Det är som att en kvinna ska ha minst en cocktailklänning i garderoben.


    Jag håller helt å hållet med dig!

    Jag skriver dock festfin på min inbjudan å då vet jag att alla kommer komma i snygga kläder inkl kostym på killarna men att vissa kanske skippar slipsen Men i min vänskaps krets så klär man sig snyggt å gärna kavaj även till vardags så det är ju olika vad man kan förvänta sig av gästerna när man skriver festfin. Jag vet att ingen kommer komma i piké så jag är inte orolig.
  • Sebast­iána
    Äldre 10 Oct 10:07
    #46
    AngelicaSTHLM skrev 2012-10-09 15:31:14 följande:
    Jag håller helt å hållet med dig!

    Jag skriver dock festfin på min inbjudan å då vet jag att alla kommer komma i snygga kläder inkl kostym på killarna men att vissa kanske skippar slipsen Men i min vänskaps krets så klär man sig snyggt å gärna kavaj även till vardags så det är ju olika vad man kan förvänta sig av gästerna när man skriver festfin. Jag vet att ingen kommer komma i piké så jag är inte orolig.
    Har varit på bröllop med klädkoden "festfin". Jag hade alldeles för fin klänning på det bröllopet och kände mig jättedum. Det kom till och med folk i jeans och t-shirt. Det tyckte de var festfint (eftersom de har mys-/joggingbyxor i vanliga fall). Jag var en mycket udda fågel.
  • Äldre 10 Oct 10:49
    #47
    Sebastiána skrev 2012-10-10 10:07:29 följande:
    Har varit på bröllop med klädkoden "festfin". Jag hade alldeles för fin klänning på det bröllopet och kände mig jättedum. Det kom till och med folk i jeans och t-shirt. Det tyckte de var festfint (eftersom de har mys-/joggingbyxor i vanliga fall). Jag var en mycket udda fågel.
    Precis.. Som jag skrev om min erfarenhet tidigare där vi nästan överglänste brudparet Obestämd
Svar på tråden Klädkod