• Chicita

    Klädkod

    Ett tillägg:
    Om man väljer att göra som Aniara4 så är det väldigt viktigt att ha en tydlig förklaring med till klädkoden.

    Om man bara skriver "festfin" eller liknande så kan det lätt misstolkas eller skapa mer förvirring. 

    Klädkoden Kavaj tycker jag är ett bra alternativ, annars kanske ni helt enkelt kan skriva "Klädkod - Något fint ur garderoben" 

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-10-06 16:27:01 följande:
    Absolut ska man inte ha en påhittad klädkod om man inte förklarar ordentligt vad man menar, men jag tror vi var tillräckligt tydliga med vår beskrivning.
    Jag tyckte inte att det framkom riktigt att förklaringen var med vid inbjudan. Därför tyckte jag att det var värt att förtydliga det Glad
  • Chicita
    annagustafson89 skrev 2012-10-06 17:06:34 följande:
    Jag tänkte sätta: Festligt och färgrannt.. typ :) För att min fotograf har sagt att hon märkt att bröllop med striktare klädkod också tenderar att bli stelare :P Men någon klädkod måste man ju ha :P
    Stelt blir det om man sätter en klädkod där gästerna känner sig obekväma.
    Exempelvis så är man kanske rätt van vid aftonklänning och frack om man rört sig i universitetskretsar. Och alltså känns det inte så konstigt och man kan slappna av och vara sig själv ändå.
    Men om ens gäster brukar ha rena jeans och en hel T-shirt som finkläder i vanliga fall så skulle dom ju antagligen känna sig hemskt obekväma och stela om dom tvingas ha kostym, för att inte tala om hur dom skulle känna sig i frack...

    Om man tänker på vilka ens gäster är och hur dom brukar klä sig på finare tillställningar så brukar nivån på klädseln lösas väldigt enkelt.
    Hur färgglatt det är vet jag inte om det påverkar så mycket för en uppsluppen stämning. Det kan nog vara samma där. Om dom inte är vana att klä sig i färg så kan dom känna sig obekväma och då blir det stelt.

    Det kan också hända att någon tar det som att det är "maskerad-aktig" form på klädseln och kommer i illgröna byxor med ceriserisa skjorta och blå kavaj *typ*.
    Så som sagt... Förklara om ni har en klädkod som inte hör till dom vanliga vedertagna för att undvika alla "hur menar ni med det?" eller rena missförstånd...
  • Chicita
    frida o björn skrev 2012-10-06 23:41:25 följande:
    På de bröllop jag varit på har det alltid stått antingen kavaj eller valfri klädsel, nångång stod det sommarfin, vilket ju tolkas som valfritt.
    Och alla är inte bekväma med "valfri klädsel" för dom är så rädda att dom inte ska passa in.

    Klädaffären jag jobbar i har bara haft öppet i drygt en månad. Jag jobbar 50% så jag är alltså inte där varje dag eller ens hela dagar men ändå har jag hunnit ha 8 st tjejer som är helt förtvivlade för dom inte vet vad dom ska ha på sig.
    "Festfin", "höstfin", "valfritt" osv... Jaha, kan jag ha en snygg tunika och tights eller måste jag ha klänning, och var hittar jag en passande nu? Eller kan jag till och med ha jeans? Är den här kjolen för kort? Är det här för glittrigt/uppklätt?
    Och vad svarar man på det? "Ta vad du vill ha"...
    Jamen dom vill ju passa in. Jag kan ju inte veta hur resten av bröllopsgästerna tänker liksom... 
  • Chicita
    frida o björn skrev 2012-10-07 10:48:20 följande:
    Jag kan absout förstå att alla inte vet vad valfri klädsel menar. När jag skrev det utgick jag från de bröllop jag varit på, vilket är ganska många. Nästan alla de bröllopen har varit "frikyrkobröllop", oftast inom missionskyrkan, och där vet alla vad man menar... Det har blivit som en egen kultur där vi som är med förstår vad man menar. Ingen har varit för lite finklädd, men ingen har heller klätt sig "för fint" utan alla vet vad som förväntas. Ville bara förtydliga lite ang min kommentar... :)

    Om man inte vet att sina gäster vet vad man menar med valfri klädsel, eller sommarfin eller liknande så är det ju jättebra att skriva en mer riktig klädkod för att, som du skriver Chicita, undvika att folk känner sig osäkra. Läste här uppe att vid Kavaj ska mannen, om han har en mörk kostym, ha en skjorta i färg. De flesta killar jag sett brukar ha vit skjorta till sin kostym fast med färg på slipsen eller flugan, så folk kanske inte alltid går och kollar upp vad man menar exakt med sin klädkod... Men det är väl kanske inte det viktigaste den dagen att alla har stenkoll på vad exakt som klädkoden säger? Huvudsaken folk trivs i det de har på sig, det tror jag är det viktigaste, så de slappnar av och har roligt.
    Ni har väl kanske en "bröllopsuniform" om man kan kalla det så... Alltså en viss nivå som man vet att de flesta lägger sig på, utan att alla behöver tala om vad som gäller.
    Och då är det väl inte så viktigt att specificera.

    Visst är det inte viktigt att alla har stenkoll på vad som gäller.
    Men om man använder dom vedertagna klädkoderna så kan man ju googla dom eller fråga någon som har mer koll än man själv om man är osäker och känner att det är viktigt att följa klädkoden för den som är gäst.
    Det är alltså av omtanke mot gästen som man använder dom vanliga koderna, eller är övertydlig om man hittar på någon. 
  • Chicita
    CoolJen skrev 2012-10-07 17:50:10 följande:
    Jag kommer att skriva klädkod- festfin
    Hur tycker ni andra att detta uppfattas?

    Jag vill att folk ska kunna klä sig efter sin egen smak och plånbok.
    Festfin för mig är kanske inte samma som för någon annan.
    Om några kommer överklädda och några underklädda så blir inte kvällen så rolig för dom. Man jämför sig ju med andra även om det är omedvetet.
    Att stå där och känna "varför valde jag inte....." är inte kul.
    Ett bröllop jag och maken var på i Sthlm för några år sen var en sån grej... Ingen klädkod, men när vi frågade så var det typ "festfin".
    Jag valde en axelbandslös ljusgrön klänning med svartprickig tyll över. Lite lagom sådär, typ "kavaj-stuk" och maken tog sin ljusa kostym och så matchade vi honom med en smalrandig skjorta åt det gröna hållet och slips ton i ton.
    Vi var ungefär lika finklädda som brudparet och några kom i joggingdräkt till och med. Det var inte roligt, inte alls. Vi kände oss som om vi försökte "bräcka" brudparet och stjäla uppmärksamheten från dom och vi åkte hem tidigt för folk glodde på oss...
     
  • Chicita
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-07 19:04:32 följande:

    Tack alla för era svar!


    Känns som jag/vi kommer skippa att skriva klädkod i inbjudningarna då koden Kavaj känns helt fel. Har gäster som aldrig skulle ta på sig kostym och det är inget vi skulle vilja kräva av dem heller.


    Att skippa klädkod helt är ännu sämre än att skriva en egen - men med förklaring.

    Om det inte är så att ni vill att alla gäster ringer er och frågar vad det är för klädkod förstås Flört 
  • Chicita
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-07 19:30:40 följande:

    Tror du verkligen det?


    Finns väl inget som säger att en bröllopsinbjudan måste innehålla en klädkod... Fast vad vet jag är inte så insatt i ämnet.


    Tar hellre den chansningen att vi blir ner ringda än att flertalet av gästerna får en klädkod kavaj och de googlar vad den betyder och av den anledningen kommer ringa och fråga om de verkligen måste ha kostym för de är obekväma med den klädseln.


    Ska prata med sambon och se vad han tycker.


    Du kan gå många olika vägar.

    Skriv klädkod Kavaj - men med förklaring "det du känner dig fin i även om det inte är kavaj" (eller liknande).
    Eller hitta på en egen - och förklara den
    Eller låta bli helt.

    Av dom tre skulle jag hellre välja en egenpåhittad med förklaring.
    Bara för att det är så mycket enklare för gästen när denne får inbjudan i handen.
    Vissa vill inte ringa och störa, utan chansar och kommer sen i helt fel kläder (se min erfarenhet ovan som exempel bland annat). Andra frågar, men missförstår och känner sig dumma när dom kommer i "fel" kläder, andra frågar och får ett bra svar och följer dom reglerna. Men när dom ser andra (som inte frågade eller som missförstod) så känner dom sig lurade för att dom har för fula/ fina kläder mot dom andra...

    En klädkod finns för att hjälpa gästerna.
    Den är inte ett krav, och måste inte följas.

    Jag skulle valt att skriva
    Klädkod: Kavaj, dvs den lägsta klädkoden. För er som inte har varken kavaj eller kostym så funkar det lika bra med andra kläder som ni känner er fina i.

    Eller:
    Vi väljer att lägga klädkoden på den lägsta nivån, dvs Kavaj som en hjälp till er så ni vet "finhetsnivån". Men vi blir precis lika glada om ni kommer i Jeans, bara ni kommer.

    Eller:
    Klädkod: Något fint som redan finns i garderoben, gärna Kavaj om ni har. 

    Eller något liknande. 
  • Chicita
    CoolJen skrev 2012-10-08 10:44:40 följande:
    daniiel och chicita:
    Om man lägger till en förklaring på hemsidan då?

    Tänker såhär...jag vill inte och tycker inte att det passar sig med jeans på ett bröllop, så gärna några snygga mörka byxor eller kostymbyxor med skjorta till. Sen får gästen gärna ha hel kostym eler smoking om den vill(om det passar gästen och dens plånbok)
    Till äldre kvinnor så passar kanske inte varken långklänning eller kortklänning och en del tjejer kanske föredrar byxor med nån topp istället för klänning.
    I klänningvalet tycker jag att det är ok med vilken klänning som helst i princip. Vill man ha kort eller lång klänning så funkar det med bägge.
    Jag vill helst se att gästerna kommer såsom de har klätt upp sig till fest, därav festfin...men borde kanske tänka om?

    Vi kommer iofs ha ett höstbröllop så antar att det inte blir alltför avklätt.

    Vet inte riktigt hur jag skulle få till en kort förklaring. Det försvårar även lite att vi kommer att ha ett slottsbröllop men med buffé, vi är inte ute efter den "stela" stilen på stämmning utan mer bygdegårdskänsla fast i slottsmiljö

    Sorry TS för att jag lånar din tråd :)
    Då bör du nog ange det i inbjudan.

    Ex:
    Klädkod - Se hemsidan

    Så dom vet vart dom ska leta.
    Jag kan garantera att kanske max 60% av våra gäster kollade in vår hemsida och ändå hade vi väldigt väldigt mycket nyttig information där som vi berättat i inbjudan.

    Och jag som gillar rim kanske hade skrivit något sånt här på hemsidan sen:

    Denna bröllopsdag vår önskan är
    att vi delar dagen tillsammans här.
    På ett vackert slott vår middag vara.
    Men bara vi slipper rumpor bara
    så får ni gärna ta vad ni vill till festen
    Eller tja kanske inte själva prästen.
    Balklänning, kjol, kavaj eller frack
    Välj vad ni vill från ert eget klädrack.
    För oss är det viktigt att ni känner er fina
    Men låt plånboken styra så inte kassan sina 
  • Chicita
    CoolJen skrev 2012-10-08 10:44:40 följande:
    Förresten: ett tillägg.
    Det finns som sagt inget som säger att inte tjejer får komma i byxor.
    Klädkoden sätter tonen på bröllopet. Det är inte en inställningsorder där dom måste följa exakt vad som står i beskrivningen.
    Så om klädkoden är Mörk Kostym så kan tjejerna ändå komma i kortare kjol med en glittrig top. Eller dom kan komma i finare långbyxor med blus. Och dom kan faktiskt komma i jeans också...
    Man sätter en klädkod för att gästerna ska kunna sikta på att "passa in" om dom vill
  • Chicita
    CoolJen skrev 2012-10-08 11:08:03 följande:
    Jo men jag antar att folk ser det som att det är så man ska klä sig, inte bara en direktion.

    Hmm...ja, jag antar ju att alla kommer att kolla in vår hemsida flera gånger eftersom jag själv lever på nätet men visst jag förstår ju att så är det förmodligen inte.

    Jättebra rim!
    Du kanske kan skriva: Finhetsnivå - Kavaj
    (exempelvis) istället för klädkod. Och sen förklara mer vad ni menar på hemsidan om du tror att dina gäster kommer ta det som att man måste följa en klädkod slaviskt.
  • Chicita
    CoolJen skrev 2012-10-08 11:37:42 följande:
    tack för tipsen...har ett tag på mig att få till nåt bra så :)
    Lycka till Glad
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2012-10-10 10:07:29 följande:
    Har varit på bröllop med klädkoden "festfin". Jag hade alldeles för fin klänning på det bröllopet och kände mig jättedum. Det kom till och med folk i jeans och t-shirt. Det tyckte de var festfint (eftersom de har mys-/joggingbyxor i vanliga fall). Jag var en mycket udda fågel.
    Precis.. Som jag skrev om min erfarenhet tidigare där vi nästan överglänste brudparet Obestämd
Svar på tråden Klädkod