• LyckligaBruden

Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!

Hej!

I morgon måste bagaren få svar om vad vi vill ha i tårtan eftersom han ska baka en liten bit så att vi kan provsmaka. Då vi gifter oss i Dalarna och bor i Stockholm så är det inte bara att brassa iväg till bageriet när som helst så vi tänkte slå ihop det med besöket som sker nu på lördag.

Fick inte tag i bagaren förrän idag så nu blev det bråttom!

Vi har kommit på följande:

Browniebotten
    Hallonmousse
    Chokladmousse
    Passionsfrukt (mousse där med?)

M2B pratar om vaniljkräm men blir det så bra med mousse? Hur bygga upp tårtan, alltså lager osv? Räcker de ingredienser vi pratat om redan?

Finns säkert andra tårttrådar men tänkte om ni hade lust att brainstorma lite snabbt!

• Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 23:03:07 följande:
    Om du har dubbla bottnar och inte mer än två våningar så kan det nog gå. Risken ökar med varje våning...
    Och bara så du inte blir jättebesviken om din bagare skulle vara en sån, så finns det en risk att han säger att man inte kan göra sådana tårtor. 
    Det finns nämligen flera bagare som säger att man måste göra amerikanska eller engelska varianter av tårta då. Alltså i princip utan fyllning, nästan bara botten, kanske med tunna lager av någon smörkräm emellan tjocka lager av kaka.

Det var pga att flera bagare hade sagt att man inte kunde göra såna tårtor som jag började baka tårtor. Inte då för egen skull, men för vänner som skulle gifta sig eller ville ha våningstårtor av andra orsaker Glad 
    Du tog saken i egna händer helt enkelt Glad

Ja men det är bra att du förvarnar. Får fråga bagarn i morgon om vad han tycker om idéerna som finns och om han har något förslag.

Hur tjocka brukar bottnarna vara förresten?
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 23:06:34 följande:
    Du tog saken i egna händer helt enkelt Glad

Ja men det är bra att du förvarnar. Får fråga bagarn i morgon om vad han tycker om idéerna som finns och om han har något förslag.

Hur tjocka brukar bottnarna vara förresten?
    Precis Tungan ute
    Jag är en sån där som om någon säger att "det går inte" så måste jag ju bevisa att "det gör det visst det".
    Speciellt om jag sett att andra gjort det - även om jag inte vet hur dom gjort...

Oj, dom kan vara flera cm tjocka eller bara någon cm. Det beror på om man vill använda dom för att bygga lite höjd också.
    Mina brukar i snitt vara 1-1,5 cm. Ibland gör jag botten-botten Tungan ute lite tjockare bara för att stödpinnarna ska ha mer att fästa i. Och då brukar dom vara ca 2 cm
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 23:14:51 följande:
    Precis Tungan ute
    Jag är en sån där som om någon säger att "det går inte" så måste jag ju bevisa att "det gör det visst det".
    Speciellt om jag sett att andra gjort det - även om jag inte vet hur dom gjort...

Oj, dom kan vara flera cm tjocka eller bara någon cm. Det beror på om man vill använda dom för att bygga lite höjd också.
    Mina brukar i snitt vara 1-1,5 cm. Ibland gör jag botten-botten Tungan ute lite tjockare bara för att stödpinnarna ska ha mer att fästa i. Och då brukar dom vara ca 2 cm
    Det är en bra egenskap att ha Solig

Du det är svårt det här med tårtor!

Jag får nog göra som du föreslagit och även prata med honom om olika förslag och höra om han har några idéer.

För övrigt så är jag frälst i Dalarna, alla jag/vi pratat med har varit så otroligt trevliga och hjälpsamma och blir liksom glada när de hör att någon med koppling dit (sambon då) vill "komma tillbaka" och gifta sig där.
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 23:25:23 följande:
    Det är en bra egenskap att ha Solig

Du det är svårt det här med tårtor!

Jag får nog göra som du föreslagit och även prata med honom om olika förslag och höra om han har några idéer.

För övrigt så är jag frälst i Dalarna, alla jag/vi pratat med har varit så otroligt trevliga och hjälpsamma och blir liksom glada när de hör att någon med koppling dit (sambon då) vill "komma tillbaka" och gifta sig där.
    Ja Dalarna är trevligt...
    Själv är jag egentligen från Eskilstuna Flört 
    Men fick ju hänga med hit när mamma flyttade och så blev jag kvar och hittade min andra hälft.

Tårtor är en hel vetenskap verkar det som.
    Jag har svårt att se varför vissa gör det svårare än det behöver vara. Men men, det är ju jag det *hehe* 
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 23:28:33 följande:
    Ja Dalarna är trevligt...
    Själv är jag egentligen från Eskilstuna Flört 
    Men fick ju hänga med hit när mamma flyttade och så blev jag kvar och hittade min andra hälft.

Tårtor är en hel vetenskap verkar det som.
    Jag har svårt att se varför vissa gör det svårare än det behöver vara. Men men, det är ju jag det *hehe* 
    Tur att din mamma flyttade då Flört

Tja, troligtvis för att man som jag, inte kan ett jota om tårtor men vill ha den perfekta tårtan Drömmer

Pratade med en kompis idag om detta, hon ska gifta sig nästa sommar och hon sa att tårtan är hennes minsta bekymmer, det blir vit princesstårta. Medans en annan sitter och funderar på fyllning, form och utsmyckning

Herregud, jag gillar ju inte ens tårta i vanliga fall. Kanske för att jag inte ätit någon som är riktigt god än =)
    Det brukar serveras tårta på barnkalasen hos svägerskan och de tårtorna kan jag bara inte med, sockerkaksbotten i det oändliga med sylt och vaniljkräm typ. Standardtårtan antar jag.
  • Nikkita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 22:10:45 följande:
    Nikkita: Hade ni sockerpasta i själva tårtan menar du? Hur många olika mousser kan man ha utan att det blir för mycket tro? Vad sägs om chokladbotten, typ brownie, hallonmousse, vit chokladtryffel och limemousse? För sött? Problemet är att vi inte kan åka upp på en vardag för att komma och prova flera olika, om han nu inte kan göra två bitar till på lördag då. Så måste försöka hitta på en klockren kombination.
    Vi hade sockerpasta som täcke på tårtan Glad Så att den blev vit, sen dekorerade hon den med lila rosor! 
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 23:40:29 följande:
    Tur att din mamma flyttade då Flört

Tja, troligtvis för att man som jag, inte kan ett jota om tårtor men vill ha den perfekta tårtan Drömmer

Pratade med en kompis idag om detta, hon ska gifta sig nästa sommar och hon sa att tårtan är hennes minsta bekymmer, det blir vit princesstårta. Medans en annan sitter och funderar på fyllning, form och utsmyckning

Herregud, jag gillar ju inte ens tårta i vanliga fall. Kanske för att jag inte ätit någon som är riktigt god än =)
    Det brukar serveras tårta på barnkalasen hos svägerskan och de tårtorna kan jag bara inte med, sockerkaksbotten i det oändliga med sylt och vaniljkräm typ. Standardtårtan antar jag.
    Om tårta inte är viktigt för er egentligen så skippa den...
    Annars blir det bara en kostnad som ni inte hade valt att ha på någon annan fest i samma storlek som inte var bröllop.
    Varför inte välja portionsformar med er favoritefterrätt (typ pannacotta, chokladpudding eller något annat) och ställ dom på en ställning så det blir lite tårt-likt
  • LyckligaBruden

Jo tårtan är viktig! Den är liksom en del av bröllopet. Även om jag aldrig skulle beställa en sån tårta till andra tillfällen, men det är just att det är bröllop som gör det speciellt :) Det gäller bara att hitta en bra kombination. Såna här tårtor är ju inte såna man normalt sett blir bjuden på, inte i min värld iaf, mest vanliga tråkiga gräddtårtor och dem gillar jag inte alls :)

• Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-02 10:30:50 följande:
    Jo tårtan är viktig! Den är liksom en del av bröllopet. Även om jag aldrig skulle beställa en sån tårta till andra tillfällen, men det är just att det är bröllop som gör det speciellt :) Det gäller bara att hitta en bra kombination. Såna här tårtor är ju inte såna man normalt sett blir bjuden på, inte i min värld iaf, mest vanliga tråkiga gräddtårtor och dem gillar jag inte alls :)
    Jag tycker att den låter mer som besvär Tungan uteFlört

Men ok jag förstår hur du menar...
    Försök tänk i andra banor istället då.
    Vad är er favoritdessert? Om ni får välja helt fritt (utom glass), vad äter ni hellst som efterrätt? 
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-02 10:36:45 följande:
    Jag tycker att den låter mer som besvär Tungan uteFlört

Men ok jag förstår hur du menar...
    Försök tänk i andra banor istället då.
    Vad är er favoritdessert? Om ni får välja helt fritt (utom glass), vad äter ni hellst som efterrätt? 
    Haha ja, det är besvärligt men vill ju ha tårta...

Brownies (Mina brownies för dom är himmelska)
    Faktiskt så finns det inget godare och jag skulle lätt kunna ha en tårta med bara brownies, grädde och hallon,typ. Men vet inte om det går hem hos alla. Vore ju tråkigt om jag är den enda som proppar i mig för kung och fosterland medans resten får i sig pyttelite för att det är för mycket Obestämd

Pratade med bagaren nyss och han sa att han trodde att det kunde bli mastigt med browniebotten. Han skulle göra lite olika mousser och sockerkaksbottnar som vi får smaka gratis. Om vi vill ha riktiga tårtbitar som smakprov så kostar det givetvis pengar och så måste det vara en vardag vilket blir väldigt svårt då sambon inte kan ta ledigt. Men om vi känner att vi behöver provsmaka ordentliga tårtbitar så kanske vi kan göra det här i Sthlm och sen bara skriva ned vad det är i.
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-02 15:37:22 följande:
    Haha ja, det är besvärligt men vill ju ha tårta...

Brownies (Mina brownies för dom är himmelska)
    Faktiskt så finns det inget godare och jag skulle lätt kunna ha en tårta med bara brownies, grädde och hallon,typ. Men vet inte om det går hem hos alla. Vore ju tråkigt om jag är den enda som proppar i mig för kung och fosterland medans resten får i sig pyttelite för att det är för mycket Obestämd

Pratade med bagaren nyss och han sa att han trodde att det kunde bli mastigt med browniebotten. Han skulle göra lite olika mousser och sockerkaksbottnar som vi får smaka gratis. Om vi vill ha riktiga tårtbitar som smakprov så kostar det givetvis pengar och så måste det vara en vardag vilket blir väldigt svårt då sambon inte kan ta ledigt. Men om vi känner att vi behöver provsmaka ordentliga tårtbitar så kanske vi kan göra det här i Sthlm och sen bara skriva ned vad det är i.
    Det brukar inte vara några problem att testa så.
    ni kan ju göra egna minitårtor av det. Bryt en bit botten, ta en eller två sorters mousse på en sked. tryck dit tårtbottenbiten och stoppa i munnen.

Vet du att då tycker jag att du bakar en omgång brownies i långpanna, skär upp i typ 2*2cm bitar (eller 3*3 om du har en stor långpanna eller få gäster Flört)
    Spritsar en klick grädde på varje och lägger på ett hallon och har som en extra treat till kaffet.
    Skriv gärna "brudens favorit" eller något på en lapp bredvid Solig

Och sen har ni tårta också...
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-02 20:55:10 följande:
    Det brukar inte vara några problem att testa så.
    ni kan ju göra egna minitårtor av det. Bryt en bit botten, ta en eller två sorters mousse på en sked. tryck dit tårtbottenbiten och stoppa i munnen.

Vet du att då tycker jag att du bakar en omgång brownies i långpanna, skär upp i typ 2*2cm bitar (eller 3*3 om du har en stor långpanna eller få gäster Flört)
    Spritsar en klick grädde på varje och lägger på ett hallon och har som en extra treat till kaffet.
    Skriv gärna "brudens favorit" eller något på en lapp bredvid Solig

Och sen har ni tårta också...
    Nu fick vi reda på att svägerskan inte gillar choklad samt att en kompis till mig inte är så förtjust i choklad. Så vi började spåna på att trots allt ha sån där tårta med luft emellan så kan man ha olika tårtor.

Hmm, ja det kan ju vara en idé att ha bara brownies till. Men brukar man inte ha tårtan till kaffet?

Om inte annat så kanske man kan ha browniebitar till vickningen haha. Fast jag är så kinkig så då måste den vara bakad på mitt vis Drömmer med kokosflingor i och nutella uppepå Solig

Men om vi gör så att vi har olika tårtor så kan ju jag få en med browniebotten *yay* och i såna fall kanske bara ha hallonmousse på den och inget mer förutom sockerpasta? Eller blir det too much med bara brownie och mousse?

Kanske ska ta och experimentera lite hemma Förvånad
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-02 22:18:08 följande:
    Nu fick vi reda på att svägerskan inte gillar choklad samt att en kompis till mig inte är så förtjust i choklad. Så vi började spåna på att trots allt ha sån där tårta med luft emellan så kan man ha olika tårtor.

Hmm, ja det kan ju vara en idé att ha bara brownies till. Men brukar man inte ha tårtan till kaffet?

Om inte annat så kanske man kan ha browniebitar till vickningen haha. Fast jag är så kinkig så då måste den vara bakad på mitt vis Drömmer med kokosflingor i och nutella uppepå Solig

Men om vi gör så att vi har olika tårtor så kan ju jag få en med browniebotten *yay* och i såna fall kanske bara ha hallonmousse på den och inget mer förutom sockerpasta? Eller blir det too much med bara brownie och mousse?

Kanske ska ta och experimentera lite hemma Förvånad
    Olika tårtor kan vara både jättebra, och superdåligt...
    Om man har olika smaker i tårtorna så kan det hända att det går åt mycket mer tårta än vad det skulle göra annars och även att man kanske får mer svinn.
    De flesta vill ju smaka lite av alla tårtor och oftast blir flera små bitar mer än en normal bit tillsammans. Men eftersom man är lite mätt efter maten så brukar det annars gå mindre tårta efter en rejäl middag.

Jo man brukar ha tårtan till kaffet. Men en pytteliten mumsbit av brownie går nog ner även om man äter tårta.
    Det är alltså mer som en kul grej och för att det är DU så att säga... 

Första försöket jag gjorde med tårta med sockerpasta var browniebotten, hallon och grädde och sen sockerpasta ovanpå.
    Sockerpastan är ju som att äta rent socker, så jag skulle hellre skippa sockerpastan då och göra typ en gräddtårta med hallonspegel på browniebotten. För det blev väldigt mäktigt och extremt sötsliskigt.
    Man kan inte heller lägga sockerpastan direkt på grädden, för då smälter den och börjar läcka ut vätska runt tårtan som inte ser så fräscht ut Obestämd Så du måste i så fall också få in en smörkräm på den tårtan mellan grädden och sockerpastan.

Alla gillade inte choklad på vårt bröllop heller.
    Men dom fick äta det som inte var choklad helt enkelt. Vi valde en tårta som vi gillade, det var ju faktiskt vi som gifte oss resonerade vi Flört 
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-02 23:20:35 följande:
    Olika tårtor kan vara både jättebra, och superdåligt...
    Om man har olika smaker i tårtorna så kan det hända att det går åt mycket mer tårta än vad det skulle göra annars och även att man kanske får mer svinn.
    De flesta vill ju smaka lite av alla tårtor och oftast blir flera små bitar mer än en normal bit tillsammans. Men eftersom man är lite mätt efter maten så brukar det annars gå mindre tårta efter en rejäl middag.

Jo man brukar ha tårtan till kaffet. Men en pytteliten mumsbit av brownie går nog ner även om man äter tårta.
    Det är alltså mer som en kul grej och för att det är DU så att säga... 

Första försöket jag gjorde med tårta med sockerpasta var browniebotten, hallon och grädde och sen sockerpasta ovanpå.
    Sockerpastan är ju som att äta rent socker, så jag skulle hellre skippa sockerpastan då och göra typ en gräddtårta med hallonspegel på browniebotten. För det blev väldigt mäktigt och extremt sötsliskigt.
    Man kan inte heller lägga sockerpastan direkt på grädden, för då smälter den och börjar läcka ut vätska runt tårtan som inte ser så fräscht ut Obestämd Så du måste i så fall också få in en smörkräm på den tårtan mellan grädden och sockerpastan.

Alla gillade inte choklad på vårt bröllop heller.
    Men dom fick äta det som inte var choklad helt enkelt. Vi valde en tårta som vi gillade, det var ju faktiskt vi som gifte oss resonerade vi Flört 
    Ja alltså det är ju jättesvårt att få fram en smak som alla gillar. Nu måste vi ha ett alternativ till choklad ändå eftersom svägerskans ena dotter är nötallergiker så hon kan inte äta choklad.

Hmm, nej vill ju inte att det ska bli sötsliskitgt, egentligen är sockerpastan mest till för att det ska bli fint. Jag tycker att såna där spegeltårtor ser rätt tråkiga ut om man jämför med de typiska bröllopstårtorna. Är nog lite insnöad kanske.

Ja herregud, brownie kan man väl få i sig oavsett hur mätt man är Och vill ingen ha blir det mer över till mig haha!

Detta var ju svårare än väntat måste jag säga. Jag har liksom lite drömt om att göra en tårta med brownie i, har spånat på det från och till innan bröllop ens kom på tal, bara för att jag tycker det verkar kul och väldigt gott.

Det dumma med mousse är väl att det inte går att lägga en till botten på, om det inte är en luftig sockerkaksbotten. Får se vad bagaren hittat på, kanske är jättegott vad vet jag =)

Kanske kan man göra så att personalen skät upp tårtan, så att folk inte smäller på med jättestora bitar som de sen inte orkar äta upp, just med tanke på att man kommer vilja smaka av båda tårtorna.
  • Sara 120707

jag vill bara göra det lilla tillägget att man kan ha en tårta med browniebotten och flera sorters mousse som är staplade direkt mousse på mousse så att säga, det hade vi på vårt bröllop.

När man sedan ska klä en sådan moussetårta med sugarpaste så brukar man lägga en mycket tunn sockerkaksbotten ovanpå, spackla med smörkräm och sedan täcka.

Vill man ha tårtan direkt staplad så måste man ju ha sugarpaste el likn. men annars skulle jag vilja slå ett slag för moussetårta med spegel och chokladband som jag personligen tycker är jättefint (även om de står på ställning)

• Chicita

Ett annat alternativ är att göra en moussetårta som Sara120707 beskriver med browniebotten och mousse på mousse och sen pensla med vit choklad ovanpå i ett tunnt lager.
    Då blir det lite liknande intryck med vita tårtor, eller tja dom blir väl mer ivory-vita då eftersom vit choklad är lite gulaktig.

Men med sådana tårtor så är ställning det bästa alternativet ändå. Speciellt som den vita chokladen blir skör och det är ju inte så snyggt om den spricker pga tyngden från våningarna ovanifrån. 

Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!