Chicita skrev 2012-10-01 22:45:23 följande:
Tänk på att mousse inte blöter ner bottnarna. Så sockekaksbotten tillsammans med mousse funkar faktiskt riktigt bra

Själv gillar jag inte alls såna där vanliga hemgjorda gräddtårtor med bottnar som "fuktats" (läs dränkts) i juicen från frukten på burk som alla köper till dom tårtorna, oavsett om det kommer från mandarinkyftorna eller päronhalvorna

Men till moussetårtor så blir det lätt och luftigt och passar bra tycker jag
Om du vill ha en "trappstegstårta" med så att säga osynlig ställning (såna som jag brukar göra) så kan det bli för ostadigt med bara mousse på en botten.
Man stadgar ju upp en sån tårta genom att sätta pinnar i varje våning som sen nästa våning står på (alla våningar har ett eget fat). Och om det då inte finns något som "håller fast" pinnen så kan den skära igenom moussen och hela tårtan ramlar som ett korthus.
Att täcka en ren moussetårta med sockerpasta är inte så lätt heller. Det går givetvis, men det blir sällan riktig bra. Så jag rekommenderar i alla fall att ni har bottnar mellan mousselagren för stadgans skull.
En staplad tårta får inte heller bli för tung, så om ni väljer dom tunga browniebottnarna så kan ni behöva en riktig ställning i tårtan och då blir det antagligen inte en sån där amerikansk trappstegstårta som jag antar att du menar, utan en mer svensk version med luft emellan våningarna och en centerpinne som bär upp varje våning.
Söderbärke är fint
Don't even mention it, hugaliga det är just det jag menar. Inte gott! Men tycker att sockerkaka kan bli torrt också. Har faktiskt gjort en tårta en gång till sambon när han fyllde år och gjorde en chokladsockerkaksbotten och sen nån slags chokladmousse mellan lagren och blev jättebesviken för det var för brödigt.
Okej, det var min första och enda tårta så kan väl knappast jämföra det med nån som KAN haha, men även i vanliga tårtor som inte är indränkta i nån sorts juice eller liknande så har jag svårt för bottnen. Sockerkaka i alla ära - mums - men inte i tårta. Kanske kan denna bagaren övertyga mig dock =)
Hm, njä, inte luft emellan tårtorna haha, det ska vara en sån som du gör!
Men om man har browniebotten,nåt tryffelaktigt, mousse,sockerkaksbotten,mousse? Så att det iaf blir en botten som är brownie? Fast det kanske inte spelar nån roll eftersom det ska vara iaf 2 våningar och då kanske det blir för tungt med browniebotten på den andra tårtan?
Hmmm..
Vill ju inte att tårtan ska rasa