• LyckligaBruden

Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!

Hej!

I morgon måste bagaren få svar om vad vi vill ha i tårtan eftersom han ska baka en liten bit så att vi kan provsmaka. Då vi gifter oss i Dalarna och bor i Stockholm så är det inte bara att brassa iväg till bageriet när som helst så vi tänkte slå ihop det med besöket som sker nu på lördag.

Fick inte tag i bagaren förrän idag så nu blev det bråttom!

Vi har kommit på följande:

Browniebotten
    Hallonmousse
    Chokladmousse
    Passionsfrukt (mousse där med?)

M2B pratar om vaniljkräm men blir det så bra med mousse? Hur bygga upp tårtan, alltså lager osv? Räcker de ingredienser vi pratat om redan?

Finns säkert andra tårttrådar men tänkte om ni hade lust att brainstorma lite snabbt!

• Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 21:52:31 följande:
    Ett alternativ som brukar vara enklare för bagaren är att han gör några olika mousser (oftast använder man samma bas och bara smaksätter så det brukar inte vara så stor ansträngning att göra fler än en smak).
    Dessa kan han bara klicka ner i nån burk eller plastglas eller nåt. Och märka med vad varje smak är för nåt.
    Sen kan han skicka med några olika bottnar. Typ en browniebotten, en sockerkaksbotten, en choklad-sockerkaksbotten och kanske något till alternativ.

Om ni inte ska ha staplade tårtor (trappstegstårta utan ställning) så behöver ni inte ha bottnar emellan mousserna men då brukar man inte täcka tårtorna med något heller, eller möjligtvis göra en kant av choklad. Vilket kan bli grymt snyggt det också om det görs på rätt sätt Glad 
    I så fall skulle jag kanske valt en sockerkaksbotten med lime eller citronsmak för att bryta av den lite, sen hallonmousse om ni gillar det, chokladmousse ovanpå och toppa med en spegel av passionsfruktsgelé. (Då funkar chokladmoussen som en "buffert" mellan hallonen och passionsfrukten)

Sockerpasta går att färga i alla tänkbara färger. Frågan är om bagaren har den färg du vill ha bara  
  • LyckligaBruden

Fast kom på nu att vi pratade om chokladmousse och det blir ju lite mycket med 3 olika, kanske? Så, vad passar till brownie/kladdkakabotten och chokladmousse? eller ska man strunta i att ha mer choklad?

• Chicita

Hehe man kan aldrig ha för mycket choklad (om du frågar min make Tungan ute)

Vår tårta var (det som står längst ner var längst ner i tårtan)
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten¨
    Hallonmousse med hallon
    Chokladsockerkaksbotten med chokladbitar 
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp

• Chicita

Förresten, vart i Dalarna gifter ni er? Jag bor ju här så jag blev lite nyfiken nu Tungan ute

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:12:34 följande:
    Ett alternativ som brukar vara enklare för bagaren är att han gör några olika mousser (oftast använder man samma bas och bara smaksätter så det brukar inte vara så stor ansträngning att göra fler än en smak).
    Dessa kan han bara klicka ner i nån burk eller plastglas eller nåt. Och märka med vad varje smak är för nåt.
    Sen kan han skicka med några olika bottnar. Typ en browniebotten, en sockerkaksbotten, en choklad-sockerkaksbotten och kanske något till alternativ.

Om ni inte ska ha staplade tårtor (trappstegstårta utan ställning) så behöver ni inte ha bottnar emellan mousserna men då brukar man inte täcka tårtorna med något heller, eller möjligtvis göra en kant av choklad. Vilket kan bli grymt snyggt det också om det görs på rätt sätt Glad 
    I så fall skulle jag kanske valt en sockerkaksbotten med lime eller citronsmak för att bryta av den lite, sen hallonmousse om ni gillar det, chokladmousse ovanpå och toppa med en spegel av passionsfruktsgelé. (Då funkar chokladmoussen som en "buffert" mellan hallonen och passionsfrukten)

Sockerpasta går att färga i alla tänkbara färger. Frågan är om bagaren har den färg du vill ha bara  
    Smart!

Vi vill ha en tårta som är i 2 eller 3 våningar och som är helt täckt med sockerpasta Skrattande Får fråga vad för färger han kan få fram =)

Om vi kan göra så som du föreslog så kan jag ju be honom göra lite olika mousser och bottnar och sen komponerar vi bara ihop det som blir bäst.

Jag älskar ju choklad så för min del är det nog inga problem med chokladbotten och chokladmousse, men vill ju inte att det ska bli för mastigt och som du sa, något syrligt är nog bra.

Nu vet inte jag hur andra gör brownies, har ett recept som jag tänker på och liksom får smak i munnen av när jag tänker på det haha. Men just att det är lite kladdigt gillar jag, som Nikkita sa så tycker jag också att sockerkaksbotten kan bli soggigt liksom.

Det får ju inte bli för sött heller. Bagaren som min sambo pratade med sa nåt om bärmousse, vet inte om han menade en kombination av bär kanske. Får fråga i morgon.
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:31:31 följande:
    Förresten, vart i Dalarna gifter ni er? Jag bor ju här så jag blev lite nyfiken nu Tungan ute
    Nähä vad kul! Vi ska gifta oss i Söderbäke Kyrka Glad
  • TheD
    LyckligaBruden skrev 2012-10-01 21:53:19 följande:
    Haha jaha du är en marsipanälskare

Jag gillar marsipan men vill inte ha det i tårtan, tänkte att man kan kanske ha sockerpasta eller vad det heter, som överdrag. OM det går att få i den färg jag tänkt.
    Japp! Tårtan var sååå fiiin! Tackar Chicita för den :)
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-10-01 22:23:30 följande:
    Hehe man kan aldrig ha för mycket choklad (om du frågar min make Tungan ute)

Vår tårta var (det som står längst ner var längst ner i tårtan)
    Sockerkaksbotten
    Vit chokladmousse
    Sockerkaksbotten¨
    Hallonmousse med hallon
    Mörk chokladmousse med chokladcrisp
    Jesus! Det var mycket choklad. Fast det kommer jag ihåg från den andra tråden med bilder på tårtor Solig
  • LyckligaBruden
    TheD skrev 2012-10-01 22:35:50 följande:
    Japp! Tårtan var sååå fiiin! Tackar Chicita för den :)
    Vad sko! så det var Chicita som gjorde den?
  • LyckligaBruden

Nej, det var SKOJ inte SKO!

Svar på tråden Mata mig med förslag på ingredienser till bröllopstårtan!