Chicita skrev 2012-10-01 22:12:34 följande:
Ett alternativ som brukar vara enklare för bagaren är att han gör några olika mousser (oftast använder man samma bas och bara smaksätter så det brukar inte vara så stor ansträngning att göra fler än en smak).
Dessa kan han bara klicka ner i nån burk eller plastglas eller nåt. Och märka med vad varje smak är för nåt.
Sen kan han skicka med några olika bottnar. Typ en browniebotten, en sockerkaksbotten, en choklad-sockerkaksbotten och kanske något till alternativ.
Om ni inte ska ha staplade tårtor (trappstegstårta utan ställning) så behöver ni inte ha bottnar emellan mousserna men då brukar man inte täcka tårtorna med något heller, eller möjligtvis göra en kant av choklad. Vilket kan bli grymt snyggt det också om det görs på rätt sätt
I så fall skulle jag kanske valt en sockerkaksbotten med lime eller citronsmak för att bryta av den lite, sen hallonmousse om ni gillar det, chokladmousse ovanpå och toppa med en spegel av passionsfruktsgelé. (Då funkar chokladmoussen som en "buffert" mellan hallonen och passionsfrukten)
Sockerpasta går att färga i alla tänkbara färger. Frågan är om bagaren har den färg du vill ha bara
Smart!
Vi vill ha en tårta som är i 2 eller 3 våningar och som är helt täckt med sockerpasta

Får fråga vad för färger han kan få fram =)
Om vi kan göra så som du föreslog så kan jag ju be honom göra lite olika mousser och bottnar och sen komponerar vi bara ihop det som blir bäst.
Jag älskar ju choklad så för min del är det nog inga problem med chokladbotten och chokladmousse, men vill ju inte att det ska bli för mastigt och som du sa, något syrligt är nog bra.
Nu vet inte jag hur andra gör brownies, har ett recept som jag tänker på och liksom får smak i munnen av när jag tänker på det haha. Men just att det är lite kladdigt gillar jag, som Nikkita sa så tycker jag också att sockerkaksbotten kan bli soggigt liksom.
Det får ju inte bli för sött heller. Bagaren som min sambo pratade med sa nåt om bärmousse, vet inte om han menade en kombination av bär kanske. Får fråga i morgon.