• Annamolly

    "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?

    Det ar jattemanga yngre som har fragat mig rent ut nu: Varfor gifter ni er inte borgerligt?
    Varfor fragar man sa, egentligen? Ar det for att dom sjalva ar ateister, och darfor tror att alla rund deras alder (25-30) ocksa ar det?
    Ar det for att dom inte tycker att vi har ratt att gifta oss i kyrkan eftersom vi inte brukar ga dit till vardags?

    Jag ar inte ateist, men jag passar inte heller under etiketten "kristen" och jag gar inte i kyrkan om det inte ar nagon hogtid eller speciellt tillfalle. Jag ar val en sadan person som tycker att det passar sig att blanda in Gud vid stora handelser men att resten av tiden ar min tro personlig for mig och inget jag behover dela med andra.
    Jag ar dopt, konfirmerad och min farmor var en djupt kristen manniska. Jag har aldrig ens haft tanken att vigas borgerligt. Men jag tycker inte jag ska behova saga allt detta till de som fragar. Hittills har jag bara sagt: "For att vi inte ar ateister". Ar det ett bra svar? Eller later det som att jag domer dom for att dom ar det? 

  • Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?
  • Annamolly

    Ja, vi har sagt att vi ska dopa vara framtida barn i Sverige (eftersom vi gifter oss i Grekland). Da har vi faktiskt aven fatt fragan: "Varfor ska ni dopa barnet? Det ar val inte nodvandigt?" Aven detta fran en yngre kusin till min M2B.

    Det ar ju lite som nar TheD sager att hon argumenterade mot de kyrkliga typerna som kom och knackade dorr. For mig ar det inte speciellt konstruktivt att argumentera om religion och tradition darfor att dessa baserar sig inte pa logik eller rationalitet. Darfor kan man egentligen inte ha en vettig debatt mellan en person som tror och en person som inte gor det. For man talar inte om samma sak. En icke-troende som vill peka ut hur ologiskt det ar att ga i kyrkan och dyrka nagot man inte har bevis for pratar fran en icke-troende synvinkel. Fran andra sidan heter det ofta att tro inte har nagot med bevis att gora. Detta ar bara ett exempel.

    Men min poang ar att "Varfor ska ni dopa barnet?" liksom "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" ar en ganska overflodig fraga eftersom det inte nodvandigtvis handlar om nagot man kan rationalisera pa ett satt som tillfredsstaller en person som bara ar intresserad av fakta och logik. Religion och tradition (liksom karlek, kanske) har inget med fakta eller logik att gora. 

     

  • snowstars
    Annamolly skrev 2012-09-24 14:09:03 följande:
    Ja, vi har sagt att vi ska dopa vara framtida barn i Sverige (eftersom vi gifter oss i Grekland). Da har vi faktiskt aven fatt fragan: "Varfor ska ni dopa barnet? Det ar val inte nodvandigt?" Aven detta fran en yngre kusin till min M2B.

    Det ar ju lite som nar TheD sager att hon argumenterade mot de kyrkliga typerna som kom och knackade dorr. For mig ar det inte speciellt konstruktivt att argumentera om religion och tradition darfor att dessa baserar sig inte pa logik eller rationalitet. Darfor kan man egentligen inte ha en vettig debatt mellan en person som tror och en person som inte gor det. For man talar inte om samma sak. En icke-troende som vill peka ut hur ologiskt det ar att ga i kyrkan och dyrka nagot man inte har bevis for pratar fran en icke-troende synvinkel. Fran andra sidan heter det ofta att tro inte har nagot med bevis att gora. Detta ar bara ett exempel.

    Men min poang ar att "Varfor ska ni dopa barnet?" liksom "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" ar en ganska overflodig fraga eftersom det inte nodvandigtvis handlar om nagot man kan rationalisera pa ett satt som tillfredsstaller en person som bara ar intresserad av fakta och logik. Religion och tradition (liksom karlek, kanske) har inget med fakta eller logik att gora.

    Fast jag kan tycka att även om andra inte har rätt att lägga sig i de val man gör så har man ändå rätt att fråga. Om inte annat för att man kanske vill ha lite "vägledning" eller hur man ska säga. Naturligtvis ska man inte vara otrevlig men jag har inga problem att berätta för folk att jag vill gifta mig borgerligt eftersom det känns fel att gifta sig i kyrkan när man inte är troende. Sen om andra väljer att gifta sig i kyrkan ändå har jag ju inte med att göra. De kanske kan förklara för mig att de tycker det är en fin tradition, t.ex.


     


    Men det kanske är jag som blivande lärare som tycker att man ska kunna motivera sina val här i livet, om inte annat så för sig själv

  • Annamolly
    snowstars skrev 2012-09-24 14:49:08 följande:

    Fast jag kan tycka att även om andra inte har rätt att lägga sig i de val man gör så har man ändå rätt att fråga. Om inte annat för att man kanske vill ha lite "vägledning" eller hur man ska säga. Naturligtvis ska man inte vara otrevlig men jag har inga problem att berätta för folk att jag vill gifta mig borgerligt eftersom det känns fel att gifta sig i kyrkan när man inte är troende. Sen om andra väljer att gifta sig i kyrkan ändå har jag ju inte med att göra. De kanske kan förklara för mig att de tycker det är en fin tradition, t.ex.


     


    Men det kanske är jag som blivande lärare som tycker att man ska kunna motivera sina val här i livet, om inte annat så för sig själv


    Man har absolut ratt att fraga!! Men ofta verkar det som att man kanske inte fragar med oppet sinne, for att man ar nyfiken over hur andra tanker, utan mer som en slags fordomande over nagot man anser vara en uraldrig tradition som inte hor hemma i moderna, upplysta tider dar vi handlar efter logik och inte tro. Det ar i den andan jag tror mig ha fatt dessa fragor. Mer som en anklagelse an en fraga, liksom. Men sjalvklart far man fraga, aven i den andan! Man ska inte ga omkring och halla tyst om saker for att man tror att man ska forolampa nagon, da skulle man val aldrig lara sig nagot nytt! :)

     
  • majflicka
    Annamolly skrev 2012-09-24 14:09:03 följande:
    Det ar ju lite som nar TheD sager att hon argumenterade mot de kyrkliga typerna som kom och knackade dorr. For mig ar det inte speciellt konstruktivt att argumentera om religion och tradition darfor att dessa baserar sig inte pa logik eller rationalitet. Darfor kan man egentligen inte ha en vettig debatt mellan en person som tror och en person som inte gor det. For man talar inte om samma sak. En icke-troende som vill peka ut hur ologiskt det ar att ga i kyrkan och dyrka nagot man inte har bevis for pratar fran en icke-troende synvinkel. Fran andra sidan heter det ofta att tro inte har nagot med bevis att gora. Detta ar bara ett exempel

    Men min poang ar att "Varfor ska ni dopa barnet?" liksom "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" ar en ganska overflodig fraga eftersom det inte nodvandigtvis handlar om nagot man kan rationalisera pa ett satt som tillfredsstaller en person som bara ar intresserad av fakta och logik. Religion och tradition (liksom karlek, kanske) har inget med fakta eller logik att gora. 

     
    Klarar visst tekniskt inte av att dela upp svaret;)

    Man måste ju kunna diskutera religion med troende!? Känns som det blir en väldigt torftig diskusson om den bara förs med likasinnade....

    Mina mest givande religiösa diskussioner har vait med mina judiska vänner  som jag själv inte delar kultur eller rewligion med...

    Håller med om ditt sista stycke!=)
  • majflicka
    majflicka skrev 2012-09-24 17:20:47 följande:
    Klarar visst tekniskt inte av att dela upp svaret;)

    Man måste ju kunna diskutera religion med troende!? Känns som det blir en väldigt torftig diskusson om den bara förs med likasinnade....

    Mina mest givande religiösa diskussioner har vait med mina judiska vänner  som jag själv inte delar kultur eller rewligion med...

    Håller med om ditt sista stycke!=)
    Beklagar stavning ¨skäms^ Skrev med ett skrikande barn på armen;)
  • TheD
    Soldemor skrev 2012-09-24 13:16:31 följande:
    Dop har inget alls att göra med namnet. Det är en sak som skattemyndigheten sköter om. Man döps till en gemenskap, exempelvis till medlemskap och kristen gemenskap i Svenska kyrkan, om det är enligt svenska kyrkans ordning man döps.
    För mig så har det med namnet att göra. Punkt! Har redan förklarat hur jag ser/känner :) Sen att det finns en annan sida, visst men det är inte min åsikt ;)
  • darkHorse
    TheD skrev 2012-09-24 21:26:50 följande:
    För mig så har det med namnet att göra. Punkt! Har redan förklarat hur jag ser/känner :) Sen att det finns en annan sida, visst men det är inte min åsikt ;)
    Jag tycker faktiskt det är ganska respektlöst mot den kristna kyrkan att hävda att för dig så har dopet bara med namnet att göra. Förutom att det är objektivt fel (och jag är en sådan person som helt enkelt gillar när folk har fakta klara för sig) underkänner du ett av kyrkan sakrament, nämligen dopet som är "början på den kristna livsvägen.".

    Jag önskar att präster skulle vägra döpa barn vars föräldrar inte ser dopet som den kristna handling det är. Dopet är centralt i kristen tro och inte någon slags leksak för föräldrar som tycker det är gulligt och fint.

    Kristen livsväg
    Dopet är början på den kristna livsvägen. Genom dopet förs vi in i kyrkan. Vi får inte vårt namn, men Guds namn – Fadern, Sonen och Den helige Ande – nämns tillsammans med vårt eget namn. Vi får bli en del av Jesu liv, död och uppståndelse, och därmed också en bland alla som döpts genom tiderna. Jesus sa till sina lärjungar ”vänner kallar jag er”. (Johannesevangeliet 15:15)


    Dopet är varje människas påsk, vändpunkten från mörker till ljus. Varje människa går genom smärta och mörker i livet. I Gamla testamentet var vattnet ett uttryck för de makter som hotar livet, som skapar kaos. Därför är det vanliga vattnet som används i dopet ett uttryck för att Gud går med människan genom mörker till ljus, genom död till liv, genom skuld till förlåtelse, till något nytt. 

  • snowstars
    darkHorse skrev 2012-09-24 23:48:27 följande:
    Jag tycker faktiskt det är ganska respektlöst mot den kristna kyrkan att hävda att för dig så har dopet bara med namnet att göra. Förutom att det är objektivt fel (och jag är en sådan person som helt enkelt gillar när folk har fakta klara för sig) underkänner du ett av kyrkan sakrament, nämligen dopet som är "början på den kristna livsvägen.".

    Jag önskar att präster skulle vägra döpa barn vars föräldrar inte ser dopet som den kristna handling det är. Dopet är centralt i kristen tro och inte någon slags leksak för föräldrar som tycker det är gulligt och fint.

    Kristen livsväg
    Dopet är början på den kristna livsvägen. Genom dopet förs vi in i kyrkan. Vi får inte vårt namn, men Guds namn – Fadern, Sonen och Den helige Ande – nämns tillsammans med vårt eget namn. Vi får bli en del av Jesu liv, död och uppståndelse, och därmed också en bland alla som döpts genom tiderna. Jesus sa till sina lärjungar ”vänner kallar jag er”. (Johannesevangeliet 15:15)


    Dopet är varje människas påsk, vändpunkten från mörker till ljus. Varje människa går genom smärta och mörker i livet. I Gamla testamentet var vattnet ett uttryck för de makter som hotar livet, som skapar kaos. Därför är det vanliga vattnet som används i dopet ett uttryck för att Gud går med människan genom mörker till ljus, genom död till liv, genom skuld till förlåtelse, till något nytt.


  • Soldemor
    TheD skrev 2012-09-24 21:26:50 följande:
    För mig så har det med namnet att göra. Punkt! Har redan förklarat hur jag ser/känner :) Sen att det finns en annan sida, visst men det är inte min åsikt ;)

    Det må vara din uppfattning, men väljer du dop i kyrkan, så har det inget med namnet att göra, så är det!


    Kan för övrigt bara hålla med Dark Horse!

  • TheD
    Soldemor skrev 2012-09-25 11:19:52 följande:

    Det må vara din uppfattning, men väljer du dop i kyrkan, så har det inget med namnet att göra, så är det!


    Kan för övrigt bara hålla med Dark Horse!


    Men jösses det vet jag väl! Lugna ner dig.
  • anne på grönkulla

    För att återgå till TS - jag förstår att du känner dig ifrågasatt och det är trist, men lite glad blir jag också för att folk frågar "varför" också om kyrkbröllop - då min erfarenhet mest är att folk ifrågasätter valet av borgerliga vigslar, eller avfärdar dem med att de inte är "riktiga bröllop". Det var vår upplevelse, iallafall, även om jag nu är gift sen rätt många år. Var och en har rätt att få respekt för sitt val och båda är lika riktiga, beroende på vad man själv vill se för innehåll och  inramning för sin vigsel - som ju är en juridisk handling och ett personligt löfte i unegfär lika delar.

    Om jag representerade kyrkan på något sätt skulle jag också uppskatta att folk såg på kyrkliga handlingar som trosakter just, alternativet måste vara ganska trist för dem som står för innehållet i dem.

  • TheD

    Har barn någon undervisning inom den "kyrkliga världen" numera? Kommer inte ihåg om jag hade det på mellanstadiet... vi läste om olika religioner men jag kommer inte ihåg om man gick igenom svenska kyrkan osv....

  • Soldemor
    TheD skrev 2012-09-25 21:18:22 följande:
    Men jösses det vet jag väl! Lugna ner dig.
    Jag är fullkomligt lugn, men med tanke på vad du skrev i ditt inlägg, kändes det som om jag behövde förtydliga vad jag skev.
Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?