• Annamolly

"Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?

Det ar jattemanga yngre som har fragat mig rent ut nu: Varfor gifter ni er inte borgerligt?
    Varfor fragar man sa, egentligen? Ar det for att dom sjalva ar ateister, och darfor tror att alla rund deras alder (25-30) ocksa ar det?
    Ar det for att dom inte tycker att vi har ratt att gifta oss i kyrkan eftersom vi inte brukar ga dit till vardags?

Jag ar inte ateist, men jag passar inte heller under etiketten "kristen" och jag gar inte i kyrkan om det inte ar nagon hogtid eller speciellt tillfalle. Jag ar val en sadan person som tycker att det passar sig att blanda in Gud vid stora handelser men att resten av tiden ar min tro personlig for mig och inget jag behover dela med andra.
    Jag ar dopt, konfirmerad och min farmor var en djupt kristen manniska. Jag har aldrig ens haft tanken att vigas borgerligt. Men jag tycker inte jag ska behova saga allt detta till de som fragar. Hittills har jag bara sagt: "For att vi inte ar ateister". Ar det ett bra svar? Eller later det som att jag domer dom for att dom ar det? 

• Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?
  • Annamolly

Ja det ar val bara att ignorera... Jag tankte bara om nagon annan hade fatt liknande fragor. Och det har ni ju tydligen! :)

• majflicka

Fast jag uppfattar det inte som en dum fråga utan tvärtom ngt man bör ha tänkt till kring och ha ett bra svar. Det är trots allt ett ställningstagande även om orsakerna till varför man gifter sig där skiljer sig åt. Sen så behöver man ju i te diskutera det med nära på främlingar.

• Silme
    majflicka skrev 2012-08-24 18:45:40 följande:
    Fast jag uppfattar det inte som en dum fråga utan tvärtom ngt man bör ha tänkt till kring och ha ett bra svar. Det är trots allt ett ställningstagande även om orsakerna till varför man gifter sig där skiljer sig åt. Sen så behöver man ju i te diskutera det med nära på främlingar.
  • Soldemor
    Daludd skrev 2012-08-22 11:34:29 följande:
    Prästen frågar vanligtvis sådant också under prästsamtalet när man viger sig i svenska kyrkan - så det är inte en så konstig fråga tycker jag utan en helt legitim fråga som det nog är vettigt att ha ett svar på för sig själv. Sen är det klart att man inte måste dela med sig av det till främlingar eller bekanta ens, men ändå, frågan är inte konstig.

Nej, det frågar vanligtvis prästen inte! Jag frågar aldrig det och har aldrig hört någon kollega göra så heller. Det är nog ganska ovanligt skulle jag vilja säga!
  • Annamolly
    majflicka skrev 2012-08-24 18:45:40 följande:
    Det ar val inte direkt en dum fraga men om man ser sin tro som nagot personligt sa kanske man inte riktigt passar in i den kyrkogaende kristna mallen, och da kanner jag nastan att jag maste forsvara att jag gifter mig religiost aven om jag inte nodvandigtvis gar i kyrkan ofta eller tror pa vartenda ord som star i Bibeln. Jag tycker liksom att jag har ratt att tolka min religion pa mitt satt. Det ar ju trots allt en trosfraga och inte en faktafraga. Jag tycker kyrkan ar en vacker plats dar jag alltid har kant mig trygg, kanske just darfor att jag forknippar den med min kara Farmor. Den ar for mig en symbol for min spiritualitet och tro, inte en symbol for kvinnofortryck, korstag, konservatism eller nagot annat som religion i vissa personers ogon star for. Men jag tycker liksom inte att det angar andra vad religion betyder for mig, jag orkar inte debattera om pedofili i vatikanen, krig och annat som manga haller kyrkan direkt ansvarig for. Det finns pedofili och krig oberoende av religion! En av min blivande mans kusiner drog ett skamt om just pedofil-praster som jag tyckte var lite olampligt just eftersom han fragat nagra dagar tidigare varfor vi gifter oss i kyrkan och jag forsokt svara arligt. 

• Pyttsan

Jag brukar ställa den frågan, för jag är verkligen nyfiken på vilka val människor gör och personligen tycker jag att kyrkan kunde sluta viga folk och låta myndigheter sköta den biten. Sen kan kyrkan välsigna familjer och äktenskap för dem som vill det, men det rent juridiska ser jag ingen orsak till att just kyrkan ska hålla på med. Det är alltså min högst personliga åsikt.

Vi gifter oss i kyrkan för att det är viktigt för min sambo och för mig spelar det ingen roll. Vi gifter oss i kyrkan där jag är döpt, han konfirmerad och vi bor grannar med kyrkogården så vi är ofta där. Jag har stark anknytning till den kyrkan. Jag har dessutom varit församlingsanställd många år och känner mig hemma i församlingen fast jag inte ser mig som troende. Dock ser jag mig som kristen! Uppfostrad av kristna föräldrar i en kristen församling och med kristna traditioner, jag hör också till församlingen eftersom de gör ett fantastiskt arbete och jag är mycket intresserad av andliga frågor. Det är självklart att betala kyrkoskatt eftersom jag vill utnyttja deras tjänster och jag känner samhörighet med den kristna församlingen och traditionerna. 

Jag tycker det är oerhört intressant att veta hur andra ser på sin tro/andlighet och hur de tycker att samhället borde/kunde vara organiserat.

"För att vi vill" tycker jag att är ett bra svart som också talar om att man inte vill diskutera mer. Jag själv är inte ute efter att ifrågasätta folks val, jag är mer nyfiken på varför folk gör de val de gör.  

• Principisessan

folk ställer ju lite märkliga frågor ibland. ofta så är det ju deras personliga uppfattningar som skiner igenom. Tex så gifte jag mig borgerligt på en herrgård, när jag gifte mig första gången. Nu när jag och min nuvarande partner ska gifta oss så förväntade sig folk nästan att jag inte skulle ha vit klänning, att vi bara skulle passa på en dag när det var ledigt och att vi definitivt skulle gå till rådhuset. När jag förklarade att vi inte vill ha en stor fest med gäster, utan bara har med familjen, men vi kommer att vara i en kyrka och jag dessutom tänkt ha både vit klänning och slöja, så verkar det vara jättesvårt för vissa att ta in. 

Jag är inte heller troende, men kyrka och stat har inget med varandra att göra i sverige. Som jag förstått det betalar kyrkan själv allt underhåll när det kommer till kyrkorna och jag är gladeligen med i kyrkan för att hjälpa till att förvalta och ta hand om dem. Det har ju ett kulturhistoriskt värde. Sen tycker jag att en vigsel i kyrkan känns mer högtidlig och på något sätt "större än mig själv" än i en annan miljö.  

• Daludd
    Shining skrev 2012-08-24 16:49:06 följande:
    För att ni vill så klart!
    Men frågan är ju varför man vill, naturligtvis.
  • Daludd
    Soldemor skrev 2012-08-24 19:37:28 följande:
    Ditt citat föll bort för att din text blev konstigt när du själv citerade... men:

både vi och två par vi känner har fått den frågan från sin vigselförrättare. det verkar inte vara helt ovanligt. 
  • CoolJen

Det enda rätta svaret är väl "för att vi är troende"
    Antingen kristna, muslimer, judar etc.

Jag förstår verkligen inte de som inte är troende men ändå använder sig av olika religioners utövanden.

Svar på tråden "Varfor gifter ni er inte borgerligt?" - Vad svara pa det?