• Goabul­len
    Äldre 16 Aug 09:43
    9833 visningar
    44 svar
    44
    9833

    Beställa fotobok?

    Hej brudar!
    Jag tänkte beställa en fotobok från vårt bröllop och ha och ge bort. Någon som har beställt och kan ge tips på varifrån man kan beställa? Kollar just nu på ev Photobox då de har 50% på vissa fotoböcker men vet inte hur fina de är.. Skulle helsta vilja ha en hård pärm och den som de har med hård pärm är på 100 sidor och det är lite mycket.. 50 skulle absolut räcka.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Beställa fotobok?
  • kickan­w
    Äldre 16 Aug 22:42
    #31

    Jag ÄR ju snobb eftersom detta är mitt yrke och jag bara vill leverera högsta kvalitet till mina kunder!
    Sen att folk väljer lite sämre kvalitet är helt okej för mig, men det ÄR fortfarande sämre kvalitet! :) Det är ju inte en slump att fujidirekt är billigast på marknaden liksom, utan är just tänkt som ett lågbudgetalternativ för de som inte har så höga krav.

    Jag menade inte på något sätt att fördöma er som skrev att fujidirekt är bra, utan ville väl bara just påpeka att det inte är så hög kvalitet på deras utskrifter. Själva pärmarna på böckerna vet jag inte riktigt hur de är men deras färgåtervinning och har helt enkelt inte särskilt bra utrustning för fotoutskrifter. Fujidirekt satsar mer på kvantitet än kvalitet.

    Det som utmärker sämre kvalitet på fotoutskrifter är väl generellt att färgerna inte blir exakt som de man har på datorn, att fotona snabbare bleks, att det blir sämre kontrast eller alldeles för mycket svärta osv.

    Förmodligen finns det riktigt bra fotolabb även för privatpersoner men eftersom jag bara beställt fotoböcker i egenskap av fotograf så känner jag inte till några sådana! :)

  • Äldre 16 Aug 22:58
    #32
    kickanw skrev 2012-08-16 22:42:36 följande:
    Jo men på ditt inlägg så "lät" det som att det enda godtagbara alternativet var att låta fotografen beställa fotoböcker.
    Och att allt annat var helt förkastligt.

    Självklart får man det man betalar för.
    Men som privatperson, om man vill göra ett album själv och alltså inte beställa det arbetet av någon annan så är fuji ett bra alternativ. (och även andra sidor som några rekommenderar här).
    Speciellt eftersom det är lättanvänt och billigt.
    För om det inte blev som man tänkt så slängde man ju inga stora summor i sjön och kanske har råd att göra om försöket. Flört 

    Vad gäller färgåtergivning så beror det ju lika mycket på vad man har för inställningar för skärmen också, och inte bara på deras utskrifter. 
  • kickan­w
    Äldre 16 Aug 23:27
    #33
    Chicita skrev 2012-08-16 22:58:06 följande:
    Jo men på ditt inlägg så "lät" det som att det enda godtagbara alternativet var att låta fotografen beställa fotoböcker.
    Och att allt annat var helt förkastligt.

    Vad gäller färgåtergivning så beror det ju lika mycket på vad man har för inställningar för skärmen också, och inte bara på deras utskrifter. 
    Nä, då tycker jag att du misstolkade mig rätt rejält.

    "Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)"

    Förstår inte vad jag skrev som fick det att låta så förkastligt. Det ÄR ett lågbudgetalternativ och har väldigt dålig kvalitet, det står jag fast vid. Men jag skrev ju då också att det är skillnad i hur noga man är med kvaliteten! På vilket sätt är det som om det vore förkastligt att göra på något annat sätt? Jag skrev att BÄST är nog att beställa genom sin fotograf, inte att det är det enda godtagbara!

    Tycker det är lite trist om man ska läsa det folk skriver och tolka det värsta ur det! Jag försökte verkligen att låta trevlig i min ton, därav smileyn också!

    Och självklart spelar färgkalibreringen i skärmen roll, men det är inte det jag syftar på här utan att de helt enkelt inte använder tillräckligt bra utrustning utan framkallar i jättestora skrivare i tyskland. Det är inget riktigt labb med färgprofiler.

    Jag har alltså inte gjort någon fotobok hos Fujidirekt utan bara sett deras fotoutksrifter på papper men det är fakta att det inte är något kvalitetslabb. Det var väl egentligen bara det jag ville skriva, eftersom så många skrev att de är superbra. De är superbra om man vill ha billigt, men inte annars! :)
  • Äldre 16 Aug 23:59
    #34
    kickanw skrev 2012-08-16 23:27:13 följande:
    Nä, då tycker jag att du misstolkade mig rätt rejält.

    "Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)"

    Förstår inte vad jag skrev som fick det att låta så förkastligt. Det ÄR ett lågbudgetalternativ och har väldigt dålig kvalitet, det står jag fast vid. Men jag skrev ju då också att det är skillnad i hur noga man är med kvaliteten! På vilket sätt är det som om det vore förkastligt att göra på något annat sätt? Jag skrev att BÄST är nog att beställa genom sin fotograf, inte att det är det enda godtagbara!

    Tycker det är lite trist om man ska läsa det folk skriver och tolka det värsta ur det! Jag försökte verkligen att låta trevlig i min ton, därav smileyn också!

    Och självklart spelar färgkalibreringen i skärmen roll, men det är inte det jag syftar på här utan att de helt enkelt inte använder tillräckligt bra utrustning utan framkallar i jättestora skrivare i tyskland. Det är inget riktigt labb med färgprofiler.

    Jag har alltså inte gjort någon fotobok hos Fujidirekt utan bara sett deras fotoutksrifter på papper men det är fakta att det inte är något kvalitetslabb. Det var väl egentligen bara det jag ville skriva, eftersom så många skrev att de är superbra. De är superbra om man vill ha billigt, men inte annars! :)
    "Fujidirekt är billig skit som ingen vettig människa skulle välja, beställ via din fotograf istället".

    Så tolkade jag det du skrev.
    Eftersom du talar om hur dåligt fuji är och att det är en smaksak så låter det som att folk som beställer där inte har någon smak utan nöjer sig med vad som helst och att alla väl använde proffsfotograf.

    Därav min tidigare fråga "hur gör man om man inte hade en proffsfotograf då, eller om man vill göra albumet själv".

    Och nu låter det som att jag försökt förvränga det du skrev för att kunna tolka det så illa som möjligt.
    Men det har jag inte, det var så jag uppfattade det du skrev när jag läste det första gången. 
    Utopstecken brukar tyda på ilska eller upprördhet, alternativt "punkt slut, gör som jag säger".
    Så utropstecknen efter båda meningarna där som du citerade från dig själv bidrog till min tolkning betydligt mer än smileyn som jag inte ens reagerade på att den var där.
    Utropstecknen fick mig alltså att se det som att du var arg, upprörd eller snorkig. Och därför tolkade jag innebörden därefter.
    Om vi byter ut dom mot punkter så får det en helt annan känsla.

    Vi kan debattera det i evigheter men det tänker jag inte göra, jag har förklarat vad jag menar och om inte det duger så får det vara så.
    Jag sitter inte och analyserar inläggen och bryter ner dom för att göra omtolkningar för att vara elak. Utan jag läser rakt av, och reagerar på vad jag läser och tolkar då automatiskt innehållet precis som alla andra. 
  • kickan­w
    Äldre 17 Aug 00:07
    #35
    Chicita skrev 2012-08-16 23:59:09 följande:
    Nej, vi behöver inte diskutera mer. Jag menade i alla fall verkligen inte att fördöma någon utan ville bara ge ett gott råd och eftersom hon skrev att hon kunde prata med sin fotograf så tänkte jag att det är det bästa om man vill ha en bra bok. Ber om ursäkt till alla som misstolkade.

    Och som jag skrev här ovanför: Förmodligen finns det riktigt bra fotolabb även för privatpersoner men eftersom jag bara beställt fotoböcker i egenskap av fotograf så känner jag inte till några sådana! :)
  • wahlst­rm
    Äldre 17 Aug 01:39
    #36
    kickanw skrev 2012-08-16 23:27:13 följande:
    Jag har alltså inte gjort någon fotobok hos Fujidirekt utan bara sett deras fotoutksrifter på papper men det är fakta att det inte är något kvalitetslabb. Det var väl egentligen bara det jag ville skriva, eftersom så många skrev att de är superbra. De är superbra om man vill ha billigt, men inte annars! :)
    Om du inte provat böckerna varför då uttala dig så negativt, tråden handlar ju INTE om deras fotoutskrifter?

    För mig (och de flesta andra fotografer) som har en kalibrerad skärm (Adobe RGB) så är det supersmidigt eftersom Fuji trycker sina böcker i just den profilen istället för många andra som kör sRGB, CMYK eller i värsta fall ingen profil alls..

    Men den har ju inget fint omslag i skinn eller linnetyg, vilket är lite tråkigt och den har inte heller det där riktigt tjocka pappret som man får från Sim eller Kiss. Men blidkvalitén är det verkligen inget fel på. :)
  • kickan­w
    Äldre 17 Aug 11:55
    #37
    wahlstrm skrev 2012-08-17 01:39:47 följande:
    Om du inte provat böckerna varför då uttala dig så negativt, tråden handlar ju INTE om deras fotoutskrifter?

    För mig (och de flesta andra fotografer) som har en kalibrerad skärm (Adobe RGB) så är det supersmidigt eftersom Fuji trycker sina böcker i just den profilen istället för många andra som kör sRGB, CMYK eller i värsta fall ingen profil alls..

    Men den har ju inget fint omslag i skinn eller linnetyg, vilket är lite tråkigt och den har inte heller det där riktigt tjocka pappret som man får från Sim eller Kiss. Men blidkvalitén är det verkligen inget fel på. :)
    Oavsett om jag provat boken eller inte så ÄR fujidirekt ett lågkvalitativt labb (det är ju inte ens ett labb) och det var egentligen bara det jag ville påpeka då det skrivits en massa om kvalitet. Jag förstår faktiskt inte varför det är så otroligt provocerande att skriva så. Ingen skulle väl ifrågasätta att euroshopper är lågkvalitet och budget, till exempel? :)
  • Fremm
    Äldre 17 Aug 12:49
    #38

    Jag har gjort fotoböcker åt min mor via Önskefoto men jag har egentligen inget att jämföra med så jag tyckte de va okej... hon tog dem för att de hade bra pris, bra format och fina sidor. Vi gjorde enkla sidor där fotot fyllde ut hela sidan och det blev jättebra... däremot vet jag inget om ramar eller att fixa och dona i programmet, det hade jag gjort i photoshop innan.


    När jag beställer foton så beställer jag via Crimson, de har helt klart bäst kvalité för oss amatörfotografer, enligt mitt tycke och de jag jämfört med... dock har jag inte sett att de gör fotoböcker annars hade jag nog beställt därifrån! :)


    Sparar tråden tills det blir dax och ska höra med min bröllopsfotograf som jag vet oxå gör fotoböcker vilket program han använder! :)

  • wahlst­rm
    Äldre 18 Aug 01:13
    #39
    kickanw skrev 2012-08-17 11:55:37 följande:
    Oavsett om jag provat boken eller inte så ÄR fujidirekt ett lågkvalitativt labb (det är ju inte ens ett labb) och det var egentligen bara det jag ville påpeka då det skrivits en massa om kvalitet. Jag förstår faktiskt inte varför det är så otroligt provocerande att skriva så. Ingen skulle väl ifrågasätta att euroshopper är lågkvalitet och budget, till exempel? :)
    Euroshopper vinner sällan bäst i test heller.. 

    www.fujidirekt.se/fotobok/bast-i-test.asp

    Och när du i en tråd med flera nöjda användare promt vill påpeka hur fel alla utom du (som inte ens provat själv) har, så är det din bristande ödmjukhet och respekt för andra människors åsikter som gör folk provocerade. 
  • kickan­w
    Äldre 18 Aug 01:39
    #40
    wahlstrm skrev 2012-08-18 01:13:48 följande:
    Euroshopper vinner sällan bäst i test heller.. 

    www.fujidirekt.se/fotobok/bast-i-test.asp

    Och när du i en tråd med flera nöjda användare promt vill påpeka hur fel alla utom du (som inte ens provat själv) har, så är det din bristande ödmjukhet och respekt för andra människors åsikter som gör folk provocerade. 
    Det där testet vet jag inte riktigt vad det innebär, jag misstänker rätt starkt att de inte jämfört med exempelvis SAAL, QT eller liknande produkter.

    I mitt första inlägg skrev jag att fujidirekt inte är bäst (vilket några påpekat) och tipsade om att kolla med fotografen, det var allt. Sen dess har jag ju bara försökt förklara att jag inte på något sätt menade att det är fel eller dåligt att beställa av fujidirekt, eftersom det tydligen var personer som tolkade det så. På vilket sätt är det brist på respekt för andra människors åsikter?

    Jag tycker i alla fall att det är trist att denna diskussion ska ta över tråden. Min enda mening var att ge ett råd till TS, som bad om råd. Förmodligen är fujidirekt ett jättebra alternativ för den här sortens bok, men jag ville bara sätta det i lite perspektiv! :)
  • wahlst­rm
    Äldre 18 Aug 02:06
    #41
    kickanw skrev 2012-08-18 01:39:03 följande:
    Det där testet vet jag inte riktigt vad det innebär, 
    www.tipa.com/english/the_awards.php
  • Äldre 21 Aug 09:57
    #42

    Hej,


    Jag tycker inte att innlägget Kickanw skrev var så negativt.. Men men. Personligen beställde jag en fotobok av fotografen OCH lagade en själv med gäster, tårta osv i CEWE fotobok. De har fantastisk kvalitet och du kan jobba lokalt! Jag beställer ca10 böcker i året från dem och har ALLTID varit jättenöjd. De är inte bland de billigaste, men editoren och kvaliteten håller sig i topp!


    Kan rekommendera vår fotograf på det starkaste! Ulf Michal - http://www.michal.se/


    Japanfoto leverar CEWE fotobok: http://www.japanphoto.se/cewe-fotobok/


     


     

  • Äldre 29 Aug 08:58
    #43

    Hej!

    Jag tänkte dela med mig av min goda erfarenhet av www.onskefoto.se.  

    Det går att beställa fotoböcker i flera olika storlekar och modeller, från 79 kr. Det går att skapa fotoboken både online direkt på hemsidan eller genom att ladda ner ett program till sin dator. Själv föredrar jag det nedladdningsbara programmet, då det finns mer redigeringsalternativ i det. Du kan gratis lägga till ramar, bakgrunder och andra roliga tillägg som färgade kanter och små blommor.

    Jag har skapat runt 6 fotoböcker hos Önskefoto och jag är alltid lika nöjd med resultatet. Några av de fotoböckerna jag skapat är 'Bulgarien', 'Roadtrip genom Europa' och en fotobok efter en kompis möhippa. 

    Ett extra plus är att deras kuntjänst är jättetrevlig och hjälpsam.

    De har dessutom massa exempelböcker man kan titta i för att få inspiration:
    http://www.onskefoto.se/inspiration/brollopsfotobok

    Om du inte redan har beställt hos Önskefoto tycker jag absolut att du ska testa. Fotoböckerna är verkligen jättesnygga. Speciellt om du väljer ditt eget foto på omslaget. 

    Lycka till!

     

  • 140712
    Äldre 30 Aug 08:37
    #44

    Kan tipsa om Blurb (www.blurb.com/) vars leveranser alltid imponerat på mig. Har provat mig igenom Ønskefoto, Fuji direkt och flera andra budgetalternativ, men efter att ha testat Blurb tænker jag aldrig prova något annat :)

Svar på tråden Beställa fotobok?