• wahlstrm

Beställa fotobok?

niriel skrev 2012-08-16 11:08:25 följande:
    Vår fotograf fixade vår fotobok, så jag vet inte exakt varifrån, men det är en apple-produkt som är kanonsnygg, otroligt fina bilder och makalöst proffsigt. Jag fick min möhippe-bok från samma tryckställe, men den gjorde jag ju inte heller så jag vet inte..
    Då är den nog gjord i iPhoto på en Mac bara, man kan beställa böcker direkt i programmet på datorn.
    kickanw skrev 2012-08-16 14:29:55 följande:
    Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)
    Visst finns det finare materialkänsla att köpa, skinomslag, kartong-tjocka-sidor osv.
    Men om man bara mäter på bildkvalité så tycker jag att det är en otroligt prisvärd bok.

Har man råd så går man säkert via en fotograf, för det är ju inte bara vart man beställer boken som räknas.
    Det viktigaste är hur filerna som man skickar in är gjorda, mått, upplösning, färg, ljus osv. Skit in = skit ut.

En bok för 10 000kr blir ju inte automatiskt bättre om man inte skickar in bra material. 
  • wahlstrm
    kickanw skrev 2012-08-16 23:27:13 följande:
    Jag har alltså inte gjort någon fotobok hos Fujidirekt utan bara sett deras fotoutksrifter på papper men det är fakta att det inte är något kvalitetslabb. Det var väl egentligen bara det jag ville skriva, eftersom så många skrev att de är superbra. De är superbra om man vill ha billigt, men inte annars! :)
    Om du inte provat böckerna varför då uttala dig så negativt, tråden handlar ju INTE om deras fotoutskrifter?

För mig (och de flesta andra fotografer) som har en kalibrerad skärm (Adobe RGB) så är det supersmidigt eftersom Fuji trycker sina böcker i just den profilen istället för många andra som kör sRGB, CMYK eller i värsta fall ingen profil alls..

Men den har ju inget fint omslag i skinn eller linnetyg, vilket är lite tråkigt och den har inte heller det där riktigt tjocka pappret som man får från Sim eller Kiss. Men blidkvalitén är det verkligen inget fel på. :)
  • wahlstrm
    kickanw skrev 2012-08-17 11:55:37 följande:
    Oavsett om jag provat boken eller inte så ÄR fujidirekt ett lågkvalitativt labb (det är ju inte ens ett labb) och det var egentligen bara det jag ville påpeka då det skrivits en massa om kvalitet. Jag förstår faktiskt inte varför det är så otroligt provocerande att skriva så. Ingen skulle väl ifrågasätta att euroshopper är lågkvalitet och budget, till exempel? :)
    Euroshopper vinner sällan bäst i test heller.. 

www.fujidirekt.se/fotobok/bast-i-test.asp

Och när du i en tråd med flera nöjda användare promt vill påpeka hur fel alla utom du (som inte ens provat själv) har, så är det din bristande ödmjukhet och respekt för andra människors åsikter som gör folk provocerade. 
Svar på tråden Beställa fotobok?