• daniiel

    Tips till billig buffé önskas!

    Ja, jag vill gärna ha tips på enkel och billig buffémat med lite variation. Jag behöver verkligen hjälp med laktosfria alternativ, jag har ingen aning om vad som finns att göra laktosfritt osv. Inga nötter heller.

    Så kom med tips, idéer och förslag på billig (laktos- och nötfri) buffémat till ca 20 personer!


  • Svar på tråden Tips till billig buffé önskas!
  • Chicita

    Det går att smaksätta grädden med annat också om ni vill slippa ha glass som står och smälter någonstans.
    Exempelvis passar lingonsaft, kanel, citron/ lime (skal, inte det vita, bara det yttersta lagret)

  • frida o björn

    Örtmarinerad kall fläskfilé är riktigt gott och är något som jag fått på flera bufféer, men det är väl iofs inte det billigaste alternativet...

    En vanlig efterrätt nuförtiden är ju pannacotta med något gott till, om man har kylmöjlighet så det räcker. Har inte provat att göra det med laktosfri grädde dock, måste man nog testa innan kanske.

  • Nimrin
    daniiel skrev 2012-07-29 19:02:31 följande:
    Nimrim - Tack :) Ja, jag har ju som börjat förstå att det finns bra med laktosfria alternativ, vilket jag ju inte hade någon aning om :P Hur skiljer det sig i priser då? Jag tänker om det är mkt dyrare? Vi har otroligt extremt ansträngd budget och bara en som är känslig för laktos, så jag tänker om det är bättre att göra laktosfria alternativ till enbart henne eller om det går att göra laktosfritt till alls. Hur stor prisskillnaden skulle bli.

    Chicita - Ja, det borde ju gå att använda sig av något annat än majonäs :) Päronen lät väldigt goda, och såg goda ut, men kanske blir med glass till då :D Jag kan inte äta (eller dricka för den delen) något med det minsta alkohol i, plus att det kommer vara med barn på middagen och de vill nog inte heller ha whiskeyn :P
    beroende på produkt men ibland kan det vara dubbla priset så skulle rekomendera att göra enskilt till den laktosfria, vi är vana vid det i alla fall ;) 
  • Nimrin
    frida o björn skrev 2012-07-29 19:11:33 följande:
    Örtmarinerad kall fläskfilé är riktigt gott och är något som jag fått på flera bufféer, men det är väl iofs inte det billigaste alternativet...

    En vanlig efterrätt nuförtiden är ju pannacotta med något gott till, om man har kylmöjlighet så det räcker. Har inte provat att göra det med laktosfri grädde dock, måste man nog testa innan kanske.
    Går kanon med LF grädde ;) då de nuförtiden bara "tar bort" laktosen från grädden så den är i princip exakt liadam som vanlig grädde men -Laktos :P
  • daniiel

    Helst skulle jag vilja ha någon dessert som inte är i portioner som tex pannacotta (som jag själv älskar faktiskt!). Först hade jag tänkt göra en enkel version vår bröllopstårta, som var vit prinsesstårta. Det funkar ju dock inte med marsipanen för hon som varken tål laktos eller nötter.

    Jag och maken har klurat på en meny hela kvällen och hur vi än vrider och vänder på det, så kommer vi tillslut fram till samma sak. Vi vet ju på ett ungefär vad våra gäster tycker om och vad barnen brukar gilla, ja samt vi själva. Vi hade tidigare funderat på den här menyn, men var lite osäkra. Blir nog så att vi kör på den ändå..

    Kallskuret kött (rostbiff el fläskytterfilé) och kyckling
    Ost- och skinkpaj (ev, någon annan sorts paj också)
    Pastasallad (eller någon annan form av "matsallad")
    Potatissallad
    Grönsallad
    Fruktfat
    Bröd och smör

    Sedan någon efterrätt också.


  • tinaalpfält

    Ett tips på efterrät som är lätt och som folk ta ta själva är en pavlova...så länge man använder laktosfri grädde på toppen är den både laktos- och glutenfri. 

    T.ex. http://www.recept.nu/lucy_eriksson/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/pavlova__marangtarta_/

    Jag gjorde den igår men bredde ut lemon curd först och sen blandade jag vispgrädden med hackad mörk choklad och toppade med jordgubbar och blåbär.  

  • daniiel
    tinaalpfält skrev 2012-07-29 20:47:25 följande:
    Ett tips på efterrät som är lätt och som folk ta ta själva är en pavlova...så länge man använder laktosfri grädde på toppen är den både laktos- och glutenfri. 

    T.ex. www.recept.nu/lucy_eriksson/efterratter_och_g...

    Jag gjorde den igår men bredde ut lemon curd först och sen blandade jag vispgrädden med hackad mörk choklad och toppade med jordgubbar och blåbär.  
    Det lät gott, sött, men gott :) Är marängen svår att göra?
  • tinaalpfält

    Det är bara att vispa äggvitorna ordentligt med elvisp, tillsätta de andra ingredienserna och bre ut på bakplåtspapper. Plus gräddning i ugnen såklart Skrattande. Hur söt den blir kan man justerna ganska mycket med olika smaksättningar på grädden och vilka frukter man lägger på toppen. Jag blandade t.ex. i choklad i grädden bara för att jag är en gottegris Skrattande

  • tinaalpfält

    Behöver du någon sås ifall både potatissalladen och pastasalladen är ganska krämiga? Det kanske passar bättre då med någon dressing till grönsalladen istället.

  • daniiel

    Njä, vi ska inte ha en krämig pastasallad, det är vår dotter som önskat hennes favorit och det är en "torr" variant. Potatissalladen kommer vara med en salladsdressing, inte krämig med någon vit sås sådär.  Pajen är utbytt mot minipizzor på begäran av maken och en av gästerna :P Eventuellt så blir det både paj och pizzor.

    Kanske en tsatsiki kunde vara något?


  • tinaalpfält

    Tzatziki var det första jag tänkte på innan Skrattande Jag älskar tzatziki! Det är jättegott och är enkelt och snabbt att göra. Den enda nackdelen är ju att man luktar ganska mycket vitlök efter att ha ätit det, fast om alla gästerna tar sig en klick spelar det kanske ingen roll Flört

    Andra såser som är goda kalla är ju någon typ av aioli, fast då blir det samma princip som med tzatzikin med vitlöksdoften, eller en klassisk bea.

  • daniiel

    Ja, både jag, maken och även dottern gillar det. Vi vet också att många av gästerna är förtjusta i det. Plus att det är enkelt att göra och precis som du säger, om majoriteten av gästerna äter lite av det, så luktar vi ju alla lika ;P haha


  • daniiel

    Jag har bestämt mig för att göra prinsesstårta till efterrätt, för att anknyta till bröllopet :) Tjejen som varken tål laktos eller nötter får en egen liten bakelse som är laktosfri och med sockerpasta istället :)


  • Darling Daisy

    Det låter gott, Daniiel!
    Och ta tzatziki, det är alltid mumsigt!!

    Det är mycket och god mat som ni planerar, så ni ska absolut inte känna er "snåla"!! Det kommer att bli en toppenmiddag! 

  • Chicita

    Jag tror inte att du behöver vara orolig för vitlöksdoften...

    Jag, min första pojkvän och en kompis till oss var bjudna på middag hem till en klasskompis (vi var väl runt 17 eller nåt) och hon lagade gryta med vitlök.
    Men hon visste inte riktigt hur stark vitlök blir. Så till 4 portioner hade hon 16 vitlöksklyftor...

    Det slutade med att vi sparade mat till dom som skulle komma på festen efter middagen och mer eller mindre tvingade dom att i alla fall smaka för att dom skulle stå ut med att vara i samma lägenhet som oss Tungan ute 

  • daniiel

    Tyvärr börjar det droppa in ganska många som inte kan komma nu. Vi hade ju räknat med en hel del bortfall, men inte riktigt såhär många. Speciellt med tanke på att denna festen nästan är på begäran av kompisarna, så vi trodde väl att när de nu hade önskat en fest, så skulle de kunna komma också. Nåja... vi får väl se hur det blir. Än är det några kvar som inte svarat. Just nu är det bara 11 vuxna och 3 barn och blir det inte fler, så ställer vi nog in skiten (alternativt har en liten middag hemma bara). Måste dock göra det senast fredag, annars måste vi betala för lokalen ändå. Vi hade bjudit in 35 vuxna och 7 barn och hade räknat med att bli ca 20 vuxna och 4 barn.

    Chicita - Hahaha det lät ju som en... smakrik gryta iaf ;P


  • Chicita

    Trist daniiel... 
    Det blev så för oss till Haloween. Flera hade sagt att dom ville att vi skulle ha en fest. Men sen tackade dom ja till andra fester istället.
    Så vi ställde in.

    Ja det var kryddigt minst sagt Flört 

  • daniiel

    Väldigt trist när det blir sådär, ja. Jag har börjat känna att jag nästan vill ställa in, men jag är trött idag, så skyller på det. Nu är det iaf 16 vuxna och 2 barn, så det tar sig :P


Svar på tråden Tips till billig buffé önskas!