Inlägg från: Chicita |Visa alla inlägg
  • Chicita

    Tips till billig buffé önskas!

    Vi brukar göra en kycklingsallad med quinoa.
    Jättegott och enkelt, så kan man ju ha flera olika såser till även om jag själv föredrar Mangoraya Flört 

    Grillad kyckling, Quinoa, körsbärstomater, majs, ärtor sallad, paprika och vilka andra grönsaker du nu känner för att ha i...
    En grillad kyckling räcker väldigt långt om man skär den i småbitar.

    Potatissallad med gurka
    Kokt kall potatis tärnad / skivad
    Vanlig gurka, tärnad / skivad
    Gräddfil och majonäs efter behag (blanda så du får den så rinnig eller kladdig du vill ha den)
    Klipp över lite gräslök 

  • Chicita

    Just ja, glömde ju... Om man vill så kan man ha i lite vitlök i potatissalladen, det blir rätt gott Glad

  • Chicita

    Prova creme fraishe istället för majonäs då. Det funkar också Flört

    Lingonkokta päron med whiskygrädde
    http://www.recept.nu/okand/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/lingonparon/

    Antingen gör ni bara laktosfri whiskygrädde, eller separat till dom som är laktosintolleranta.
    Ca 2 cl whisky / 4-5 dl ovispad grädde. Vispa ihop det, smaka av och tillsätt mer whisky om du tycker att det behövs. Det ska inte smaka jättemycket av grädden, men den där rökiga smaken i kombination med den lena grädden och päronens sötma och syrlighet är jättegott.

  • Chicita

    Det går att smaksätta grädden med annat också om ni vill slippa ha glass som står och smälter någonstans.
    Exempelvis passar lingonsaft, kanel, citron/ lime (skal, inte det vita, bara det yttersta lagret)

  • Chicita

    Jag tror inte att du behöver vara orolig för vitlöksdoften...

    Jag, min första pojkvän och en kompis till oss var bjudna på middag hem till en klasskompis (vi var väl runt 17 eller nåt) och hon lagade gryta med vitlök.
    Men hon visste inte riktigt hur stark vitlök blir. Så till 4 portioner hade hon 16 vitlöksklyftor...

    Det slutade med att vi sparade mat till dom som skulle komma på festen efter middagen och mer eller mindre tvingade dom att i alla fall smaka för att dom skulle stå ut med att vara i samma lägenhet som oss Tungan ute 

  • Chicita

    Trist daniiel... 
    Det blev så för oss till Haloween. Flera hade sagt att dom ville att vi skulle ha en fest. Men sen tackade dom ja till andra fester istället.
    Så vi ställde in.

    Ja det var kryddigt minst sagt Flört 

Svar på tråden Tips till billig buffé önskas!