• daniiel

    Tips till billig buffé önskas!

    Ja, jag vill gärna ha tips på enkel och billig buffémat med lite variation. Jag behöver verkligen hjälp med laktosfria alternativ, jag har ingen aning om vad som finns att göra laktosfritt osv. Inga nötter heller.

    Så kom med tips, idéer och förslag på billig (laktos- och nötfri) buffémat till ca 20 personer!


  • Svar på tråden Tips till billig buffé önskas!
  • FruNovember

    Hur många gäster ska ni ha? Min första tanke är ugnsrostade grönsaker, pastasallad och grön sallad. Bröd och ett par ostar. Alltid trevligt om man har en rätt med kött, fågel och fisk.. det behöver inte vara värre än så Laktosfritt kan man laga i princip allt, finns laktosfria alternativ till alla mejeriprodukter tror jag

  • daniiel

    Finns det laktosfri ost tex? Ingen i min familj är känslig mot sådant, så jag har verkligen noll koll på de produkterna :P Glömde skriva i TS att det måste vara kall buffé, maten ska lagas ett par dagar/en dag innan och det finns inga uppvärmningsmöjligheter där vi ska vara. Som jag skrev i TS, så blir vi ca 20 personer ;P

    Och om man gör tex pastasallad, vad ska man då ha i den?


  • Chicita

    Vi brukar göra en kycklingsallad med quinoa.
    Jättegott och enkelt, så kan man ju ha flera olika såser till även om jag själv föredrar Mangoraya Flört 

    Grillad kyckling, Quinoa, körsbärstomater, majs, ärtor sallad, paprika och vilka andra grönsaker du nu känner för att ha i...
    En grillad kyckling räcker väldigt långt om man skär den i småbitar.

    Potatissallad med gurka
    Kokt kall potatis tärnad / skivad
    Vanlig gurka, tärnad / skivad
    Gräddfil och majonäs efter behag (blanda så du får den så rinnig eller kladdig du vill ha den)
    Klipp över lite gräslök 

  • Chicita

    Just ja, glömde ju... Om man vill så kan man ha i lite vitlök i potatissalladen, det blir rätt gott Glad

  • daniiel

    Ja, det är ju sant, angående kycklingen :) Det lät väldigt gott faktiskt!

    Potatissalladen lät också väldigt god, om man skippar majonäsen ;P Varken jag eller maken äter majonäs, inte ens om den blandas med en massa annat haha

    Fler förslag någon? :)

    Även tips på dessert mottages tacksamt, laktos- och nötfri då såklart.


  • Nimrin

    Både jag och min m2b är laktosintolleranta och ville bara tipsa om att nästan alla mejeriprodukter i sverige har ett laktosfritt alternativ, arla har många LF produkter. Så även om du vill tex göra en potatissallad som har "vit sås" så borde du kunna hitta den LF varianten och det bästa är att de är ingen smakrskillnad. Måste dock förvarna om att vispgrädden som är LF är oftast mer rinnig och den är svår att få lika "fluffig" som vanlig vispad grädde ^^ lycka till!

  • Chicita

    Prova creme fraishe istället för majonäs då. Det funkar också Flört

    Lingonkokta päron med whiskygrädde
    http://www.recept.nu/okand/efterratter_och_godis/frukt_och_bar/lingonparon/

    Antingen gör ni bara laktosfri whiskygrädde, eller separat till dom som är laktosintolleranta.
    Ca 2 cl whisky / 4-5 dl ovispad grädde. Vispa ihop det, smaka av och tillsätt mer whisky om du tycker att det behövs. Det ska inte smaka jättemycket av grädden, men den där rökiga smaken i kombination med den lena grädden och päronens sötma och syrlighet är jättegott.

  • daniiel
    Nimrim - Tack :) Ja, jag har ju som börjat förstå att det finns bra med laktosfria alternativ, vilket jag ju inte hade någon aning om :P Hur skiljer det sig i priser då? Jag tänker om det är mkt dyrare? Vi har otroligt extremt ansträngd budget och bara en som är känslig för laktos, så jag tänker om det är bättre att göra laktosfria alternativ till enbart henne eller om det går att göra laktosfritt till alls. Hur stor prisskillnaden skulle bli.

    Chicita - Ja, det borde ju gå att använda sig av något annat än majonäs :) Päronen lät väldigt goda, och såg goda ut, men kanske blir med glass till då :D Jag kan inte äta (eller dricka för den delen) något med det minsta alkohol i, plus att det kommer vara med barn på middagen och de vill nog inte heller ha whiskeyn :P
Svar på tråden Tips till billig buffé önskas!