• Neamal­mberg
    Äldre 20 Jul 20:34
    7553 visningar
    33 svar
    33
    7553

    Bör man bli irriterad?

    Jag och min sambo kommer att gifta oss den 1 september och har bestämt att brölloppet är djurfritt (pga allergi bland gästerna) och att bröllopet är barn fritt

    Nu funderar min kära far på att han inte kommer att komma då han inte kan ta med min 7 åriga lillebror, allt detta med motiveringen "ja på inbjudan låter de ju som om dom inte vill ha oss där, då det är barn fritt"

    Börja jag bli irriterad på detta? eller bör jag gå så långt att om de är ett problem behöver dom inte komma? eller ta en hel omvänning och säga att dom kan ta med lillebror??

    Vet tusan inte hur jag ska tänka vill ju jätte gärna ha med min pappa (hans nya fru kan stanna hemma) men stället vi valt att gifta oss på är inte barn vänligt då det både är stora vägar stora åar och järnväg bara runt knuten och vill inte ha olyckor där barn är inblandade smat att föräldrarna ska kunna festa loss med oss senare på kvällen....

    Några tips på tillväga gångs sätt??? 

  • Svar på tråden Bör man bli irriterad?
  • Green
    Äldre 22 Jul 21:04
    #21

    Nu när du förklarat TS så kommer ju saken i ett helt annat läge.
    Dom får helt enkelt skaffa barnvakt!!

  • Äldre 22 Jul 22:12
    #22

    TS:


    Efter din förklaring så måste jag säga att de får skaffa barnvakt. Jag hade stått på mig om jag var du men risken finns ju att din pappa inte kommer och då är det ju bara du som kan veta vad som är viktigast.


    Jag var i en liknande situation med min pappa och hans familj. När hans sambo fick veta att det var barnfritt bestämde hon sig att var inte hennes barn välkommna så ville inte hon heller komma. Vilket jag tyckte var oartigt mot min pappa men fine by me.


    Observera att detta inte är mina syskon utan hennes barn från ett tidigare förhållande och jag har aldrig haft en stark relation till varken dem eller hans nya sambo, de blev tillsammans efter att jag flyttat ut.

  • J2012
    Äldre 23 Jul 23:28
    #23
    Neamalmberg skrev 2012-07-22 17:37:20 följande:
    Börjar med att på pekar att min pappa och hans fru är bjudna det är bara min lille bror som inte är de då vi anser att han inte kommer att ha roligt eller att det är lämpligt att han är med på det område vi valt, det är alltså inte hela min pappas sida som inte är bjuden!

    Det måste klargöras ett par saker här:  Min lille dror fyller 7 i januari och han vet inte ens om att han har syskon då min pappas fru vill de och min pappa har tydligen ingen talan i frågan

    Jag pratade med min pappa om detta innan inbjudningarna skickades ut, men minn far pratar eller komverserar sällan med sina övriga barn (vi som är vixen alltså då hans fru anser, dett ha med religon och göra, att är man vixen behöver man inte föräldrar längre, alltså har min pappa inge tidigare barn längre då vi alla är över 18) och han sa inget om detta då eller påpekade problemet, jag rådfrågade mina andra syskon och undrade hur jag skulle göra och dom ansåg att barnfritt inte var så ovanligt längre så de skulle nog inte vara några problem, jag kollade runt med vad andra gjorde på sina bröllop och de vi kännde med barn och för dom var de inte någon knepig med tanke på att vi talat om de så långt innan och de hade tid att få tag i barnvakt och så

     
    Jamen dåså, då är vi ju helt överens :) Du har redan pratat med din pappa om detta, och det skulle inte förvåna mig om detta varit något han valt att inte berätta för den nya frun utan väntat på inbjudningen så att han själv slipper ta konflikten utan kan lägga det på dig istället. Vill också tillägga att när jag skrev att du skulle be om ursäkt, så menade jag det inte som att jag tyckte du gjort fel, utan bara som artig "överslätande" ursäkt.
    I detta läga kan du bara säga som det är: Jag pratade med dig om detta redan innan jag skickade inbjudningarna, så varför har det plötligt blivit ett problem? 
  • cityal­ven
    Äldre 31 Jul 01:35
    #24

    Kära TS

    Känner helt igen mig då jag alltid har varit hos min pappa en helg en gång i månaden på nåder. Jag får aldrig vara med på fester som hans familj annordnar för jag tillhör ju inte hans "nya" familj med hans fru och hennes två vuxna barn. Jag firade en delad 15+40års fest med min pappa en sommar varav det på inbjudan bara stod att det var han som fyllde år. Enda gången jag blivit bjuden är på min brors bröllop för att han ville ha med mig och då var jag vuxen.

    Tråkigt att er familj ska behöva uppleva en likadan person som jag har fått i mitt liv. Förstår Aldrig varför pappor inte kan sätta ned foten mot sådana häxor. Jag fasar för den dagen jag gifter mig och måste bjuda båda...

  • Äldre 31 Jul 08:31
    #25

    Jag blir ledsen när jag läser detta. Usch vad jobbigt. Jag lider med dig.

    Men om din 7-åriga bror skulle följa med så kommer han ju få reda på att ni är syskon. Något tal eller någon kommer ju nämna att han är din pappa och en 7-åring är inte så dum så kan nog lägga ihop ett och annat. Kanske är detta något som din pappa hoppas på när han är för feg att säga det själv?

  • Äldre 19 Feb 12:12
    #26

    Jag har samma problem, har  två små systrar som är 9 och 10 år och jag tycker verkligen att dom ska va med på mitt bröllop i sommar. (fine på dagen) men absolut inte på kvällen, pga alkohol med i bilden samt att det INTE är en lekplats.  Men min mamma tänker säga upp kontakten med mig om de inte få va med... Och om dom nu ens ska med så kan jag inte säga nej till alla andra barn som syskonbarn tex... Allt eller inget liksom...  Vet inte vad jag ska ta mig till heller :P

  • CoG
    Äldre 19 Feb 12:53
    #27

    Barnfritt pga stora vägar och vattenderag var ngt nytt.
    Barnfritt för att brudparet vill att de vuxna ska få roa sig och kunna inta alkohol utan att ngt barn ska blandas in är mer vanligt.

    Om det bara är barnfritt pga omgivningarna kan du ju lämna över det ansvaret på din pappa. Och det är en 7åring det handlar om, inte ett småbarn.

  • inkanp
    Äldre 19 Feb 13:08
    #28

    Vilken jobbig situation du befinner dig i. Jag håller med Magenta om att din bror kommer få veta att ni är syskon om han kommer på middagen. Eftersom hans mamma inte vill att han ska veta om det (vad är hon för galning förresten?) så borde ju mamman stå på din sida i det här, att grabben inte ska följa med på bröllopet. Eftersom ni nu "inte är syskon" så finns det ju definitivt ingen anledning för att han ska komma?


     


    Några skriver att du tvingar din pappa att välja mellan dig och din lillebror, vilket jag inte tycker stämmer. Visst att han behöver välja just den dagen, men det borde väl inte vara varken svårt eller konstigt att välja sin vuxna dotters bröllop framför att umgås med sin son just den dagen? Det gör han säkert när det är andra tillställningar för endaast vuxna? Det är ju inte så att valet sträcker sig över resten av livet, utan dagen efter kommer han ju umgås med sin son igen. Jag förstår inte att det skulle vara fräckt på något sätt, ännu mindre när din situation ser ut som den gör.


     


    Om din pappa och hans nya fru fortsätter sina galenskaper så tycker att du ska säga till din pappa att din lillebror är välkommen på vigseln, men att middagen endast är för vuxna.


     


    Varmt lycka till!

  • Äldre 19 Feb 13:27
    #29

    Jag reagerar mest över frågan Bör jag bli upprörd?

    Generellt skulle jag säga Nej.
    Välj dina strider, och välj vad du lägger energin på.

    Vill du ha din pappa där - och det är värt att kompromissa så ok låt lillebror följa med då. Men det känns inte som om det är det du vill (speciellt inte om man läser resten) men bara för att slippa lägga massa energi och tankar på det...

    Istället skulle jag sagt till pappan att han ju verkar ha gjort sitt val. Det är inte du som valt bort honom. Utan det är han som väljer bort dig.
    Din lillebror kan han umgås med varje dag, men ditt bröllop kommer väl troligtvis inte att ske mer än en gång Flört
    Skulle du kunna säga att det är ok om lillebror följer med till kyrkan, men att middagen är barnfri. Hänvisa till olämpligheten för barn i lokalen och att din lillebror väl ändå inte skulle veta varför han är där då han inte vet att det är hans syster som gifter sig.  
    Var tydlig med att det är er önskan om ett barnfritt bröllop - inte ett föräldrafritt. Och att önskan om barnfritt inte har något med att det är just din lillebror att göra utan det gäller generellt för alla inbjudna. Och din pappa kan välja att respektera det och delta. Eller välja bort dig och din dag, men någon utpressning går du inte med på.
    Låt valet ligga hos honom och lägg inte massa energi och tankar på det. Det ger dig inget alls, förutom möjligtvis magsår  

  • Äldre 19 Feb 14:42
    #30

    Istället för att ge TS råd på HUR hon kan gör så skulle jag snarare fråga HUR det gick, då bröllopet gick av stapeln för nästan 1,5 år sedan

  • Äldre 19 Feb 15:28
    #31

    Eftersom Tilllan tycks ha liknande problem i nutid måste jag ju säga att OM du låter dina systrar vara med på kvällen tycker jag absolut att du fortfarande kan säga nej till andra barn. Egna barn och syskon tycker jag gott man kan ha med även om man väljer barnfritt i övrig, de är så pass 'nära' att folk faktiskt får ha förståelse för det. En annan variant är att ge dem någon typ av uppdrag i samband med vigseln, då är det också lättare att motivera varför en del får och andra inte.

    Barn i nio-tio-års ålder är ju lite lättare att sysselsätta under festen om de skulle få tråkigt också, de behöver ju inte ständig övervakning på samma sätt. Tycker också att det bör vara upp till föräldrarna att besluta om huvida barnen klarar av att vara i närheten av alkoholförtäring, det behöver inte vara speciellt dramatiskt och inget beslut man behöver ta åt andra. 

    Med det sagt så tycker jag absolut att man har rätt till ett barnfritt bröllop om man vill, det ska egentligen inte ens behöva motiveras. Barnfester, familjefester och vuxenfester är inte samma sak och nog tusan är de senare dessutom rätt trista för medsläpade barn. Fruktansvärt trist att din mor håller på så här, men orkar du inte bråka med henne så låt enbart systrarna komma just med motiveringen att de är dina systrar. Kanske går det att låta dem vara med en stund på middagen och sedan åka hem tidigare/bli hämtade? 

  • inkanp
    Äldre 19 Feb 16:02
    #32

    Hahaha, ja det var ju ett tag sedan! Full koll ;) Det vore roligt att höra hur det gick!

  • Äldre 19 Feb 16:04
    #33
    Krystal skrev 2014-02-19 14:42:03 följande:
    Istället för att ge TS råd på HUR hon kan gör så skulle jag snarare fråga HUR det gick, då bröllopet gick av stapeln för nästan 1,5 år sedan
    Tack Krystal Glad
    Det missade jag... 
    Bra fångat 
Svar på tråden Bör man bli irriterad?