• Anonym (besviken)

Svägerskan...

... kom IDAG och sa att hon inte löst det med barnvakt. Lösningen? Att ta med barnen. Det är alltså två större barn (över fem men under tio) som vi inte räknat med. Hon visste sedan ett år tillbaka att vi ville ha en barnfri fest (hon grät och tjöt när vi önskade helt barnfritt, vi backade och sa att de var välkomna på vigseln, hon accepterade nöjt) men har inte tagit tag i detta ännu. Vi gifter oss alltså nästa lördag.

Känns liksom lite planerat, hon vet att min BM inte kan säga nej. Nu fick jag göra om hela bordsplaceringen och måste ringa vårt festställe och arrangera barnmat också. FAN FAN FAN. Så. Jävla. Respektlöst.

• Svar på tråden Svägerskan...
  • Anonym (besviken)
    Sara 120707 skrev 2012-07-12 21:43:22 följande:
    Kanske någon sorts barnfrågesport som har de två barnen som tävlande men kräver en vuxen för att läsa frågorna hade varit en idé ??
    Absolut! Kom gärna med bra förslag på (riktigt TRÅKIGA) tidskrävande, tålamodsprövande barnspel.
  • 987654321
    caruba skrev 2012-07-12 21:10:52 följande:
    Känner du dig riktig ond så kanske du kunde skaffa barnvakt till barnen. ;0) Finns ju företag som hyr ut etc. (och om man vore riktig riktig ond så skickar man räkningen till svägerskan. hehe)
    Haha snacka om förvånad :D Först "du jag hittade en barnvakt" och sen "här är räkningen" :D
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-07-12 21:41:13 följande:

Och liiite serpentiner har väl aldrig skadat någon....

Flört

Som sagt, målet var mest att få TS att skratta. Och det uppnådde jag enligt vad jag förstod av hennes "haha".
    Kommer man dit så kan man oftast tänka mer sansat och med lite distans än man gör när man är irriterad och upprörd.
    Jag ger ingen rådet att "slå stekpannan i huvudet på kärringen" eller något annat sånt. När det är relativt oskyldigt så tycker jag inte att man behöver vara supertydlig och skriva ut exakt allt.
    Det "värsta" som skulle hänt om TS följde alla mina råd slaviskt var att mamman skulle fått en papperstallrik. Hur svårt är det att byta ut den liksom... Flört

Bröllopsdagen är väl inte kanske rätt dag att prata allvar på, och inte så här nån vecka innan heller skulle jag tycka. Då sitter jag hellre och känner mig liiiite skadeglad på bröllopsdagen (samtidigt som jag vet att barnen har kul och mår bra) och tänker att jag nog ska ta svägerskan mellan 4 ögon när allt är över.
    Inget skadar svägerskan. Och om hon inte vill sitta med sina barn så kan man ju undra vem hon tycker hade varit lämpligare att göra det i så fall...
    Insisterar man på att ta med barnen på en barnfri tillställning så ingår det ju liksom att man tar hand om dom själv också.

Jag skulle inte tveka på att ringa upp (eller besöka) svägerskan några dagar eller veckor (om man ska resa nåt emellan) och säga att man behövde prata om vad som hände på bröllopet, för att så där kan man inte ha det i fortsättningen. Det bäddar inte för bra relationer i framtiden om inte hon och kanske andra, kan respektera ens önskemål på en så viktig dag.
    Speciellt när man möts på halva vägen och låter barnen komma till kyrkan när svägerskan tar fram "tycka synd om och gråta sig till -kortet". 

Man kan ju dra paralleller till vårat bröllop.
    Vi skrev tydligt att klädseln påverkade bordsplaceringen. Och alltså fick mina jobbarkompisar som kom i adels-kläder bättre placering än makens morbror och några till som valde vanliga finkläder.
    Dom hamnade längst bort från honnörsbordet. Men inte som straff, utan självvalt.
    Svägerskan här väljer att ta med barnen, utan barnvakter på det barnfria bröllopet så får hon ju acceptera att ta hand om sina egna barn. Om det anses som straff och förnedring - då är det synsättet självvalt. 
  • Sara 120707
    Chicita skrev 2012-07-12 21:59:12 följande:
    Bröllopsdagen är väl inte kanske rätt dag att prata allvar på, och inte så här nån vecka innan heller skulle jag tycka. Då sitter jag hellre och känner mig liiiite skadeglad på bröllopsdagen (samtidigt som jag vet att barnen har kul och mår bra) och tänker att jag nog ska ta svägerskan mellan 4 ögon när allt är över.

Återigen så är det ju en smaksak men jag själv hade tyckt det var jättejobbigt att ha konflikter hängande i luften på bröllopsdagen.

Nu är det ju inte så mkt att göra för de e bara en vecka kvar o de e ju absolut inget man tar så nära bröllopet ifa det skulle bli en explosion.

Nä jag tycker också det är fullt rimligt att mamman får agera "barnvakt" på bröllopet, hon var informerad så hon får stå sitt kast när hon tar med barnen

• Anneli256
    ElinFalk85 skrev 2012-07-12 21:11:25 följande:
    haha jo, men jag hade nog faktiskt gjort det som du föreslår tyvärr hihi =D

jag hade nog oxå gjort som chicita säger.. o vem kan tycka att det är elakt och förnedrande att pynta lite extra vid barnens bord och placera dom i utkanten. Det är ju av respekt för andra gäster som kanske inte vill ha barn springande fram och tillbaka bakom deras rygg och kanske tar på fina kläder med fingrar kladdiga efter maten.

Målarböcker och kritor visar ju bara på omtanke egentligen om barnen iaf.. sen om mamman tycker att det är jobbigt att bli "förvisad" dit.. so what det var hon som valde att ta med barnen. Dessutom så ska hennes make vara toastmaster så han har ju inte tid att ta hand om barnen..Alla andra gäster som valt att lämna sina barn hos barnvakt ska väll inte behöva drabbas av att hon tagit med sina... Tycker inte jag iaf.

Sen att man kanske inte gör det av bara omtanke utan lite smått elakt oxå .. det är bara så vi människor är- väldigt få som erkänner det öppet dock :)

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-07-12 22:16:52 följande:

Återigen så är det ju en smaksak men jag själv hade tyckt det var jättejobbigt att ha konflikter hängande i luften på bröllopsdagen.

Nu är det ju inte så mkt att göra för de e bara en vecka kvar o de e ju absolut inget man tar så nära bröllopet ifa det skulle bli en explosion.

Nä jag tycker också det är fullt rimligt att mamman får agera "barnvakt" på bröllopet, hon var informerad så hon får stå sitt kast när hon tar med barnen

Sara 120707 skrev 2012-07-12 22:17:24 följande:
    Skulle va en tumme på de :-P
    Misstänker att det var därför TS kom in hit och ventilerade lite... 
    För att hon tycker att situationen är jobbig och lite av ett status quo. Speciellt som det låter som att hon har försökt tidigare och nästan gett upp hoppet om att kunna få till en bra dialog.
    Och att känna sig sviken av sin blivande make gör ju inte saken bättre.

Sen är ju inte alla likadana som sagt.
    Men att känna sig överkörd på sitt eget bröllop är ingen bra start. Att ta tillbaka kontrollen (hur lite man än gör, ändrar bordsplaceringen och sätter "den elaka" brevid halvdöva faster Agda, låter henne ta hand om sina egna barn eller något annat) kan vara ett sätt att släppa det under den dagen och att kunna slappna av och kanske även förlåta personen för dennes klumpighet och själviskhet för att man känner att man själv har kontrollen och makten.

Jag tror vi är på samma bana, vi bara uttrycker det på olika sätt Glad
  • Chicita
    Anonym (besviken) skrev 2012-07-12 21:46:57 följande:
    Absolut! Kom gärna med bra förslag på (riktigt TRÅKIGA) tidskrävande, tålamodsprövande barnspel.
    Yatsy (kan vara roligt för mamman också, beroende på hur gamla barnen var).

Snakes & ladders

Plockepinn 
  • Lenblo

Hade jag varit TS hade jag gjort varenda ett av Chicitas förslag! Inklusive övertala cateringfirman att duka med mina inköpta Barbie-tallrikar. Om svägerskan inte står ut med att vara barnvakt så skulle hon fixat en själv...

• Cicci90

Jag är riktigt imponerad över dig TS som ändå accepterar detta.
    Själv hade jag, tyvärr, sagt något om att "Jag har ringt cateringfirman och tyvärr är det försent för att göra ändringar i beställningen, så ni får ta med egen mat som serveringspersonalen enkelt kan värma till barnen.".

Jag kanske ses som elak och hård. Men det verkar som sagt som att hon har planerat detta och då hade jag blivit galen.. Bröllopsdagen är brudparets dag, ingen annan ska få styra över deras önskemål. Och om det hade varit jag och min blivande som hade önskat barnfritt så hade jag aldrig accepterat barn om det inte hade funnits riktigt bra själ för att barnen skulle behöva vara med förståss.

• Anonym (Samma sits)

Vi är i precis samma sits. BM's bror fick reda på i okt att vi ska gifta oss den 21/7. De sa att de skulle lämna bort sonen till bröllopet. I veckan så ringde de och sa att de troligen inte gått någon barnvakt för att sonen hade bara varit själv med mormor och farmor. Farmor ska ju själv gå på bröllopet och mormor jobbar natt den 21:a. Så nu kanske se måste ta med sonen. De har fortfarande inte ringt och gett besked och vi vägrar ringa dem. Blir det så att de tar med sonen så vägrar jag sätta dit en till stol, han får sitta i mammans knä. Jag ringer inte om mat till honom, då de sa att han äter ju ändå inte så mycket. De får allt höra att all matbeställning är klar. Vi har gjort små festhäften med pyssel i till mina syskonbarn som kommer + att vi köpt kritor till dem. Deras son får inget då allt redan är tryckt. ( Mina syskonbarn kommer då de måste åka 80 mil för att komma till bröllopet, så det blir en resa på 4 dagar för dem). Lite långt att lämna bort barnen då anser vi. Hans bror och familj bor 5 min bort. Nu tror ju vi att allt är tjejens verk. Hon vill ALDRIG träffas. Har vi bokat in en middag och vi kommer hem till dem så har hon i stället åkt och träffat kompisar. Hon valde att inte gå påvert annat bröllop samma dag för lite ont i magen. På midsommar i år drog hon hem innan middagen ens börjat. Så vi tror hon ligger bakom allt för att kunna åka hem så snabbt som möjligt alternativt tacka nej till allt pga att sonen är sjuk eller något annat. Vi erbjöd dem boende på feststället men det tacka de nej till. Jag har mailat svågern att det är lunch dagen efter bröllopet och att vi måste få in anmälan om de ska gå. Jag har mailat tre gånger och sms:at en gång. MB har ringt ca tre gånger om det. Jag sa i mitt sms att idag måste jag veta om ni ska gå för jag ska ringa och boka bord. Inget svar som alla andra gånger från honom. Blev jätte ledsen och kände att han verkligen dissade mig. BM ringde honom en vecka efter mitt sms och frågade om de verkligen inte skulle gå på lunchen. Då fick han till svar: Vi trodde det var för sent att anmäla sig. Ja så nu helt plötsligt så ska alla tre gå på lunchen. Det roliga är att de tacka nej till att bo över för att det skulle bli dyrt (1200 kr). Nu måste de ta en bil till feststället á 5 mil. Hon kommer köra hem med sonen, han får ta taxi hem. Och sedan ska de köra tillbaka till feststället dagen efter för lunch á 5 mil igen. Totalt 20 mil och en taxi resa på 5 mil. Samma pengar!!!! Är så arg och bara grät härom kvällen för att de visar NOLL respekt. Ja ursäkta mig men jag faktiskt hatar dem. Hårda ord men sååå sant. Det finns så mycket att berätta om detta och dem så det är en massa annat som ligger bakom mina känslor för dem. Jag tror inte de fattar vilket jobb vi lagt på bröllopet och som dom mer eller mindre bara trampar på. Brorsan ska även vara marskalk och har inte ställt upp något för min BM. Min kille frågade om han kunde följa med och prova kläder (vid tre tillfällen) och alla gånger så brorsan att han inte kunde. Då kunde han väl kommit med ett nytt datum då? Vi erbjöd att hyra kläder till honom men nej, han skulle gå och köpa sig en ny kostym. 6 dagar kvar till bröllopet och han har fortfarande inte köpt kläder. Nu fråga han min BM om han kunde följa med och prova kläder på tisdag med honom. Fy fan alltså hur kan man göra så och 4 dar innan bröllopet som om vi inte har annat att göra? Nej nu får jag sluta skriva, annars blir jag bara sååå arg. Förlåt TS vill inte stjäla din tråd, men jag ville bara berätta att du inte är ensam!

• Anonym (Inte överraskad)
    Anonym (besviken) skrev 2012-07-12 18:06:01 följande:

... kom IDAG och sa att hon inte löst det med barnvakt. Lösningen? Att ta med barnen. Det är alltså två större barn (över fem men under tio) som vi inte räknat med. Hon visste sedan ett år tillbaka att vi ville ha en barnfri fest (hon grät och tjöt när vi önskade helt barnfritt, vi backade och sa att de var välkomna på vigseln, hon accepterade nöjt) men har inte tagit tag i detta ännu. Vi gifter oss alltså nästa lördag.

Känns liksom lite planerat, hon vet att min BM inte kan säga nej. Nu fick jag göra om hela bordsplaceringen och måste ringa vårt festställe och arrangera barnmat också. FAN FAN FAN. Så. Jävla. Respektlöst.

Jag har också en svägerska får helvetet. Min svägerska har bråkat och surat över att vi inte ringde till henne och kolla så hon  och hennes familj var lediga den dagen som bestämt till vår dag. Och så är hon jättteupprörd över att vi inte bjudit folk som är viktiga för henne till vårt bröllop! Men vi låter henne sura och gör det här till vår dag! Flört 
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Samma sits) skrev 2012-07-15 11:17:26 följande:
    Vi är i precis samma sits. BM's bror fick reda på i okt att vi ska gifta oss den 21/7. De sa att de skulle lämna bort sonen till bröllopet. I veckan så ringde de och sa att de troligen inte gått någon barnvakt för att sonen hade bara varit själv med mormor och farmor. Farmor ska ju själv gå på bröllopet och mormor jobbar natt den 21:a. Så nu kanske se måste ta med sonen. De har fortfarande inte ringt och gett besked och vi vägrar ringa dem. Blir det så att de tar med sonen så vägrar jag sätta dit en till stol, han får sitta i mammans knä. Jag ringer inte om mat till honom, då de sa att han äter ju ändå inte så mycket. De får allt höra att all matbeställning är klar. Vi har gjort små festhäften med pyssel i till mina syskonbarn som kommer + att vi köpt kritor till dem. Deras son får inget då allt redan är tryckt. ( Mina syskonbarn kommer då de måste åka 80 mil för att komma till bröllopet, så det blir en resa på 4 dagar för dem). Lite långt att lämna bort barnen då anser vi. Hans bror och familj bor 5 min bort. Nu tror ju vi att allt är tjejens verk. Hon vill ALDRIG träffas. Har vi bokat in en middag och vi kommer hem till dem så har hon i stället åkt och träffat kompisar. Hon valde att inte gå påvert annat bröllop samma dag för lite ont i magen. På midsommar i år drog hon hem innan middagen ens börjat. Så vi tror hon ligger bakom allt för att kunna åka hem så snabbt som möjligt alternativt tacka nej till allt pga att sonen är sjuk eller något annat. Vi erbjöd dem boende på feststället men det tacka de nej till. Jag har mailat svågern att det är lunch dagen efter bröllopet och att vi måste få in anmälan om de ska gå. Jag har mailat tre gånger och sms:at en gång. MB har ringt ca tre gånger om det. Jag sa i mitt sms att idag måste jag veta om ni ska gå för jag ska ringa och boka bord. Inget svar som alla andra gånger från honom. Blev jätte ledsen och kände att han verkligen dissade mig. BM ringde honom en vecka efter mitt sms och frågade om de verkligen inte skulle gå på lunchen. Då fick han till svar: Vi trodde det var för sent att anmäla sig. Ja så nu helt plötsligt så ska alla tre gå på lunchen. Det roliga är att de tacka nej till att bo över för att det skulle bli dyrt (1200 kr). Nu måste de ta en bil till feststället á 5 mil. Hon kommer köra hem med sonen, han får ta taxi hem. Och sedan ska de köra tillbaka till feststället dagen efter för lunch á 5 mil igen. Totalt 20 mil och en taxi resa på 5 mil. Samma pengar!!!! Är så arg och bara grät härom kvällen för att de visar NOLL respekt. Ja ursäkta mig men jag faktiskt hatar dem. Hårda ord men sååå sant. Det finns så mycket att berätta om detta och dem så det är en massa annat som ligger bakom mina känslor för dem. Jag tror inte de fattar vilket jobb vi lagt på bröllopet och som dom mer eller mindre bara trampar på. Brorsan ska även vara marskalk och har inte ställt upp något för min BM. Min kille frågade om han kunde följa med och prova kläder (vid tre tillfällen) och alla gånger så brorsan att han inte kunde. Då kunde han väl kommit med ett nytt datum då? Vi erbjöd att hyra kläder till honom men nej, han skulle gå och köpa sig en ny kostym. 6 dagar kvar till bröllopet och han har fortfarande inte köpt kläder. Nu fråga han min BM om han kunde följa med och prova kläder på tisdag med honom. Fy fan alltså hur kan man göra så och 4 dar innan bröllopet som om vi inte har annat att göra? Nej nu får jag sluta skriva, annars blir jag bara sååå arg. Förlåt TS vill inte stjäla din tråd, men jag ville bara berätta att du inte är ensam!
    Oj, jag förstår att du är upprörd, men... snälla, straffa inte barnet? Det är ju inte han (ännu iaf) som saknar folkvett...
  • Anonym (Samma sits)

Nej jag vet. Men han är så liten så han förstår ändå inget. Hoppas jag(?) Han är 1½ år.

Men om jag ska vara ärlig så tycker jag det är de som straffar barnet och inte vi. Det är inte precis som att gå på Mc Donalds och beställa mat som alltid finns tillgänglig. Jag mailade alla matuppgifter i fredags då de behövde dem. Och vi vet ännu inte om pojken kommer. Eftersom de inte bestämt sig så räknar vi inte med honom eftersom han inte är anmäld till festen. Vi får betala en straffavgift om vi ändrar personantalet nu. Tycker inte vi ska behöva göra det om jag ska vara ärlig. Usch så dålig respekt av dem!

Anonym (besviken) skrev 2012-07-15 15:44:20 följande:
    Oj, jag förstår att du är upprörd, men... snälla, straffa inte barnet? Det är ju inte han (ännu iaf) som saknar folkvett...
  • ElinFalk85
    Anonym (Samma sits) skrev 2012-07-15 16:51:28 följande:

Nej jag vet. Men han är så liten så han förstår ändå inget. Hoppas jag(?) Han är 1½ år.

Men om jag ska vara ärlig så tycker jag det är de som straffar barnet och inte vi. Det är inte precis som att gå på Mc Donalds och beställa mat som alltid finns tillgänglig. Jag mailade alla matuppgifter i fredags då de behövde dem. Och vi vet ännu inte om pojken kommer. Eftersom de inte bestämt sig så räknar vi inte med honom eftersom han inte är anmäld till festen. Vi får betala en straffavgift om vi ändrar personantalet nu. Tycker inte vi ska behöva göra det om jag ska vara ärlig. Usch så dålig respekt av dem!

nej är de så veliga kan de väl ta med mat till honom. jag skulle gått i taket om någon gjort så på vårt bröllop. vi valde barnfritt och alla föräldrar som ingår i kretsen blev överlyckliga över en barnfri dag =D. en enda liten följde med och det var lille Fröken Wendela som då var en månad gammal =).
  • Anonym (besviken)

Har för övrigt fler problem angående gästlistan, som dök upp idag. Min bror och hans ex (som blev mamma till hans barn för några dagar sedan) skulle kommit, men nu fick jag en preliminär avbokning då de inte är sams med varandra och brorsan har sin son plötsligt (fast han visste att det är barnfritt och vilket datum det var..!).

SUCK. Önskar att vi tog rådhuset istället.

Svar på tråden Svägerskan...