Sara 120707 skrev 2012-07-12 21:41:13 följande:
Och liiite serpentiner har väl aldrig skadat någon.... 
Som sagt, målet var mest att få TS att skratta. Och det uppnådde jag enligt vad jag förstod av hennes "haha".
Kommer man dit så kan man oftast tänka mer sansat och med lite distans än man gör när man är irriterad och upprörd.
Jag ger ingen rådet att "slå stekpannan i huvudet på kärringen" eller något annat sånt. När det är relativt oskyldigt så tycker jag inte att man behöver vara supertydlig och skriva ut exakt allt.
Det "värsta" som skulle hänt om TS följde alla mina råd slaviskt var att mamman skulle fått en papperstallrik. Hur svårt är det att byta ut den liksom...
Bröllopsdagen är väl inte kanske rätt dag att prata allvar på, och inte så här nån vecka innan heller skulle jag tycka. Då sitter jag hellre och känner mig liiiite skadeglad på bröllopsdagen (samtidigt som jag vet att barnen har kul och mår bra) och tänker att jag nog ska ta svägerskan mellan 4 ögon när allt är över.
Inget skadar svägerskan. Och om hon inte vill sitta med sina barn så kan man ju undra vem hon tycker hade varit lämpligare att göra det i så fall...
Insisterar man på att ta med barnen på en barnfri tillställning så ingår det ju liksom att man tar hand om dom själv också.
Jag skulle inte tveka på att ringa upp (eller besöka) svägerskan några dagar eller veckor (om man ska resa nåt emellan) och säga att man behövde prata om vad som hände på bröllopet, för att så där kan man inte ha det i fortsättningen. Det bäddar inte för bra relationer i framtiden om inte hon och kanske andra, kan respektera ens önskemål på en så viktig dag.
Speciellt när man möts på halva vägen och låter barnen komma till kyrkan när svägerskan tar fram "tycka synd om och gråta sig till -kortet".
Man kan ju dra paralleller till vårat bröllop.
Vi skrev tydligt att klädseln påverkade bordsplaceringen. Och alltså fick mina jobbarkompisar som kom i adels-kläder bättre placering än makens morbror och några till som valde vanliga finkläder.
Dom hamnade längst bort från honnörsbordet. Men inte som straff, utan självvalt.
Svägerskan här väljer att ta med barnen, utan barnvakter på det barnfria bröllopet så får hon ju acceptera att ta hand om sina egna barn. Om det anses som straff och förnedring - då är det synsättet självvalt.