gbg2012 skrev 2012-05-23 12:16:33 följande:
vi har mörk kostym för att kavaj betyder inte kostym utan är mera valfritt, kavaj kan du enligt koden ha en udda byxa och jag har varit på bröllop där män haft jeans och kavaj när klädkoden varit kavaj. Mör kostym är mycket tydligare.
Kavaj betyder ljus kostym (ville bara anmärka på det, att även i den klädkoden kan herrarna bära kostym) eller kavaj med udda byxa (om det är lite mer informellt), dock inte tex jeans, även om vi hade bröllopsgäster på vårt bröllop som hade jeans + kavaj också (vi hade klädkod kavaj) och jag har inget emot det. Huvudsaken att gästen känner sig fin och bekväm :) Sedan är det ju som sagt bara så att klädkoden är en rekommendation och det är inte så att gästerna måste följa den om de inte vill. Den är ju bara till för att sätta tonen på tillställningen.
Det finns ju dock, som teddy påpekat, flera olika tolkningar av klädkoderna beroende på vart man läser. De är väl mer eller mindre lika, men kan skilja något.
Här är en av klädkoden kavaj av Magdalena Ribbing (vilket många här på BT verkar anse vara det korrekta)
"Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån. Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".
Magdalena Ribbing"
Jag skulle alltså tolka det som att är det tex ett bröllop med middag i en lokal osv, så förväntas herrarna bära kostym. Är det dock enklare fika efteråt eller tex trädgårdsbröllop, så funkar kavaj/blazer med udda byxa. Men det är ju bara en tolkning av den klädkoden. Det finns säkerligen flera andra också. Och jag personligen tycker faktiskt inte att det är så himla noga som sagt.
teddy skrev 2012-05-23 12:09:52 följande:
Haha ditt fräcka antagande e helt sant så anta du hur mycket du vill! :)
Men då kanske vi gör så att vi skriver mörk kostym då istället... sen om nån frågar om de får ha en ljus kostym (vilket jag inte ens tror att nån vill egentligen då de gäller vinterbröllop!) så säger vi bara att de får ha vilken färg de vill!
Men jag tänker nog ändå förtydliga lite om kläderna o inte enbart skriva klädkod mörk kostym för om man gogglar de hittar man lite olika alternativ om va som gäller så de kan vi ju lika bra skriva rent ut va just vi menar! :)
Därför tycker jag också att man inte behöver förtydliga och förklara klädkoden för gästerna, om det inte är så att någon specifikt frågar (vilket ett par av våra gäster gjorde och då försökte jag tipsa lite). Eftersom gästen inte måste följa klädkoden exakt, så behöver inte brudparet förklara vad de tycker är okej klädsel. Det skulle jag som gäst bara uppfatta som lite påtvingat, att brudparet verkligen förväntar sig att jag ska klä mig exakt så, som ett måste.