• teddy

Vad ska er MAMMA ha på sig? :)

Tal om brudklännigar hit o dit... o tärnklänningar efter de, hehe, men va ska/hade er mamma/hans mamma ha på sig för nåt på bröllopet???
    Som blivande brud är de väl inte mitt problem, o inte något stort problem heller för den delen, men jag vet att min lilla mamma behöver lite tips o råd och varför itne slänga ut frågan här då?! :) 

Då tänker jag snarare något i klänningsform än i dräktform... o inget kortkort såklart! :P

Kan ni visa bilder på va hon hade på sig eller länka till nån sida där ni handlat osv...?

:) 

• Svar på tråden Vad ska er MAMMA ha på sig? :)
  • annapanna88
    teddy skrev 2012-05-22 16:36:01 följande:
    Hum... har nog hört att mörk kostym innebar långklänning... men sen å andra sidan vill vi ju inte begära att herrarna ska ha mörk kostym heller... så de kanske va så vi tänkte... hum...!
    Och jag har hört/läst att man ska ha knälång klänning till "mörk kostym". Spännande att det kan vara så olika :)
  • mjeanettek

Det med att inte ha svart på bröllop är faktisk en NY tradition. För var den vanligaste färgen på bröllopsklänningar just svart. Det var endast de rika som hade råd att köpa en färgad klänning, och då helst med flest möjligt av färger. Det var inte för drottning Victoria av England gifte sig i vitt som det blev populärt...

Enligt gammal tradition använder man sina söndagskläder när man går på bröllop och de kläderna är just svarta :)

Lite historia för det tar helt av med svart diskusion. :)

• daniiel
    teddy skrev 2012-05-22 16:36:01 följande:
    Hum... har nog hört att mörk kostym innebar långklänning... men sen å andra sidan vill vi ju inte begära att herrarna ska ha mörk kostym heller... så de kanske va så vi tänkte... hum...!
    Okej, det har jag aldrig läst. Jag har snarare läst att klänningar i den klädkoden inte ska vara golvlånga (om det inte är en större tillställning) och av ett lite finare material (inte tex bomull eller linne).

Varför väljer ni inte nivån kavaj då? Då kan herrarna ha ljusa kostymer (eller mörka om de nu vill) med färgad skjorta (istället för bara vit). Även klädkoden kavaj innebär ju kostym. Damerna kan ha lite enklare sommarklänningar från tex VILA och Gina. Nu är ju modet sådant att maxiklänningar är inne och på vårat kavaj-bröllop var det flera kvinnor som hade sådana sommarklänningar. Jättefint.

Sedan är ju klädkoden bara en rekommendation. Vill man inte följa den till punkt och pricka (eller öht) behöver man ju absolut inte göra det. Det är ju mer för att sätta en viss ton på bröllopet. Jag tänker bara för att hitta på en egen klädkod kan ju göra gästerna mer förvirrade angående klädsel.
  • Jag han

Den är beställd från bonprix. Vet inte om den finns kvar denna säsong. Känns som den borde det, för det verkade vara många tärnor som bar denna i somras. Har sett det i en del trådar :)

Min mamma är lite större, men de fanns rätt stora storlekar.

De har ju MASSOR av fina klänningar på bonprix. Min moster hade en annan därifrån när hennes dotter gifte sig som var nästan lika fin ;)

jimmyojennifer skrev 2012-05-22 16:32:18 följande:
    Vart kommer den här ifrån?? Den var gudomlig!
  • pulmonate

Jag försöker hjälpa mamma att hitta något, men det är inte helt lätt. Vilken modell är egentligen mest smickrande? Hon brukar inte ha klänning eller högklackat men hon vill gärna ha det på bröllopet.  

• teddy

Nä alltså nu blir jag helt förvirraf angående klädkod! hum!
    Men om man då skriver mörk kostym innebär det både kort o lång klänning eller?
    Och, kan min mamma då ha på sig en långklänning?  

• daniiel
    teddy skrev 2012-05-22 22:55:30 följande:
    Nä alltså nu blir jag helt förvirraf angående klädkod! hum!
    Men om man då skriver mörk kostym innebär det både kort o lång klänning eller?
    Och, kan min mamma då ha på sig en långklänning?  
    Ja, mörk kostym innebär ungefär knälång/vadlång klänning eller lång klänning, vid fler än 20 gäster, så din mamma kan absolut ha lång klänning vid den klädkoden :) För jag antar bara sådär fräckt att ni har fler än 20 gäster :P
  • teddy
    daniiel skrev 2012-05-22 23:00:25 följande:
    Ja, mörk kostym innebär ungefär knälång/vadlång klänning eller lång klänning, vid fler än 20 gäster, så din mamma kan absolut ha lång klänning vid den klädkoden :) För jag antar bara sådär fräckt att ni har fler än 20 gäster :P
    Haha ditt fräcka antagande e helt sant så anta du hur mycket du vill! :)
    Men då kanske vi gör så att vi skriver mörk kostym då istället... sen om nån frågar om de får ha en ljus kostym (vilket jag inte ens tror att nån vill egentligen då de gäller vinterbröllop!) så säger vi bara att de får ha vilken färg de vill!
    Men jag tänker nog ändå förtydliga lite om kläderna o inte enbart skriva klädkod mörk kostym för om man gogglar de hittar man lite olika alternativ om va som gäller så de kan vi ju lika bra skriva rent ut va just vi menar! :) 
  • gbg2012
    daniiel skrev 2012-05-22 18:08:39 följande:
    Okej, det har jag aldrig läst. Jag har snarare läst att klänningar i den klädkoden inte ska vara golvlånga (om det inte är en större tillställning) och av ett lite finare material (inte tex bomull eller linne).

Varför väljer ni inte nivån kavaj då? Då kan herrarna ha ljusa kostymer (eller mörka om de nu vill) med färgad skjorta (istället för bara vit). Även klädkoden kavaj innebär ju kostym. Damerna kan ha lite enklare sommarklänningar från tex VILA och Gina. Nu är ju modet sådant att maxiklänningar är inne och på vårat kavaj-bröllop var det flera kvinnor som hade sådana sommarklänningar. Jättefint.

Sedan är ju klädkoden bara en rekommendation. Vill man inte följa den till punkt och pricka (eller öht) behöver man ju absolut inte göra det. Det är ju mer för att sätta en viss ton på bröllopet. Jag tänker bara för att hitta på en egen klädkod kan ju göra gästerna mer förvirrade angående klädsel.
    vi har mörk kostym för att kavaj betyder inte kostym utan är mera valfritt, kavaj kan du enligt koden ha en udda byxa och jag har varit på bröllop där män haft jeans och kavaj när klädkoden varit kavaj. Mör kostym är mycket tydligare. 
  • Aniara4
    gbg2012 skrev 2012-05-23 12:16:33 följande:
    vi har mörk kostym för att kavaj betyder inte kostym utan är mera valfritt, kavaj kan du enligt koden ha en udda byxa och jag har varit på bröllop där män haft jeans och kavaj när klädkoden varit kavaj. Mör kostym är mycket tydligare. 
    Vad har du fått det ifrån? (Förutom från de manliga bröllopsgäster du sett som tydligen inte haft en aning om klädkoder?)

Klädkoden betyder kostym för män, och på sommarhalvåret behöver den inte vara mörk utan kan vara i någon annan färg.
  • daniiel
    gbg2012 skrev 2012-05-23 12:16:33 följande:
    Kavaj betyder ljus kostym (ville bara anmärka på det, att även i den klädkoden kan herrarna bära kostym) eller kavaj med udda byxa (om det är lite mer informellt), dock inte tex jeans, även om vi hade bröllopsgäster på vårt bröllop som hade jeans + kavaj också (vi hade klädkod kavaj) och jag har inget emot det. Huvudsaken att gästen känner sig fin och bekväm :) Sedan är det ju som sagt bara så att klädkoden är en rekommendation och det är inte så att gästerna måste följa den om de inte vill. Den är ju bara till för att sätta tonen på tillställningen.

Det finns ju dock, som teddy påpekat, flera olika tolkningar av klädkoderna beroende på vart man läser. De är väl mer eller mindre lika, men kan skilja något.

Här är en av klädkoden kavaj av Magdalena Ribbing (vilket många här på BT verkar anse vara det korrekta)
    "Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

teddy skrev 2012-05-23 12:09:52 följande:
    Haha ditt fräcka antagande e helt sant så anta du hur mycket du vill! :)
    Men då kanske vi gör så att vi skriver mörk kostym då istället... sen om nån frågar om de får ha en ljus kostym (vilket jag inte ens tror att nån vill egentligen då de gäller vinterbröllop!) så säger vi bara att de får ha vilken färg de vill!
    Men jag tänker nog ändå förtydliga lite om kläderna o inte enbart skriva klädkod mörk kostym för om man gogglar de hittar man lite olika alternativ om va som gäller så de kan vi ju lika bra skriva rent ut va just vi menar! :) 
    Därför tycker jag också att man inte behöver förtydliga och förklara klädkoden för gästerna, om det inte är så att någon specifikt frågar (vilket ett par av våra gäster gjorde och då försökte jag tipsa lite). Eftersom gästen inte måste följa klädkoden exakt, så behöver inte brudparet förklara vad de tycker är okej klädsel. Det skulle jag som gäst bara uppfatta som lite påtvingat, att brudparet verkligen förväntar sig att jag ska klä mig exakt så, som ett måste.
Svar på tråden Vad ska er MAMMA ha på sig? :)