• teddy

Vad ska er MAMMA ha på sig? :)

Tal om brudklännigar hit o dit... o tärnklänningar efter de, hehe, men va ska/hade er mamma/hans mamma ha på sig för nåt på bröllopet???
    Som blivande brud är de väl inte mitt problem, o inte något stort problem heller för den delen, men jag vet att min lilla mamma behöver lite tips o råd och varför itne slänga ut frågan här då?! :) 

Då tänker jag snarare något i klänningsform än i dräktform... o inget kortkort såklart! :P

Kan ni visa bilder på va hon hade på sig eller länka till nån sida där ni handlat osv...?

:) 

• Svar på tråden Vad ska er MAMMA ha på sig? :)
  • Jag han

denna hade min mamma, i en lila färg.
  • Millan1984

Vi gifter oss inte förrän i augusti, men mamma har panik redan nu...hon har letat efter klänningar i Stockholm och i hemstaden men hittar ingenting. Hon har tom letat i min klädkammare :p Mamma funderade på att låna den bruna klänningen som jag har på mig på profilbilden, men hon kunde inte ha den. Svärmor äger ingen klänning och kommer aldrig att ha på sig sånt så för henne blir det nog finbyxor med nån tunika...

• 1700tal
    1700tal skrev 2012-05-21 18:33:41 följande:

Vi har klädkod mörk kostym.
  • FelizLane

Vad tycker ni om svart på bröllop som svärmor eller mamma?

• thean

Hej, min mamma provade 100 klänningar innan hon hittade en som hon tyckte passade och satt bra! Det blev en dimturkose Noa Noa klänning i ett lite böljande material (vad det nu kan va?) tunn med en fastsydd underklänningen under, V ringad med lite rynk under bysten och tunna axelband med strass stenar... till det har hon en blommmönstrad sjal (NoaNoa) med samma turkos i... jättefin! Plus ett par somriga kilklackar!

Min svärmor har en hemlig klänning! *nyfiken!

Pappa fick köpa sig en ny kostym och såklart en slips som lyckades både matscha mamma och vårt färgtema (turkosblå slips med rosa detaljer) =)

• daniiel
    FelizLane skrev 2012-05-21 20:16:20 följande:
    Min makes mamma hade ju svart, inte helsvart, men svart ändå. Det är en enkel färg, något som hon hade i garderoben och som hon känner sig bekväm i. Jag hade väl tyckt att det var lite tråkigt om hon hade kommit i helsvart, men tex som hon hade - en svart kofta, kavaj, bolero eller en svart kjol, svarta byxor eller liknande tycker jag är helt okej. Flera av männen, inklusive maken och brudföljet, bar ju svarta kostymer. Jag tycker det är fint :)
  • Aniara4
    FelizLane skrev 2012-05-21 20:16:20 följande:
    Nej. Det har man inte. Om man inte vill demonstrera att man är så djupt olycklig över bröllopet att man bär sorg och klär sig till begravning.

En svart detalj, eller delvis svart klädsel kan man ha, men inte helsvart.

Strängt taget ska inte män ha helsvart kostym heller, men den regeln har luckrats upp så mycket på senare tid att ingen bryr sig längre utom de allra mest stockkonservativa.

Men på kvinnor, nej, det är fel.
  • FelizLane

Personligen tycker jag det känns lite fel. Det gäller svärmor och en svart klänning med vita prickar på... Men samtidigt vill jag inte säga NEJ du får inte ha det på dig. Vi är ju som sagt i 2000 talet. Och vi gör ganska mycket som vi vill redan och följer inte alla traditioner och då känns det lite knepigt om jag ska påpeka detta...:-/ 

• daniiel

Jag hade faktiskt inte brytt mig. Jag tvivlar väldigt starkt på att det skulle vara någon sorts "protest" från hennes sidan och att hon var i sorg, utan jag hade bara sett det som att hon tycker om den klänningen och känner sig fin i den. Vilket för mig var/är det viktigaste angående gästerna, att de kände sig bekväma och fina :)

• Aniara4

Är det vita prickar på är det ju inte lika illa, det hade varit värre om den var helsvart. Knäckfrågan är väl om det är något hon skulle kunna tänkas ha på sig på en begravning.

Försök få henne att piffa upp den med någon färgdetalj, skor och scarf i samma starka färg, typ, och kanske stora örhängen i samma färg också.

Svar på tråden Vad ska er MAMMA ha på sig? :)