• Cattis77

    Vad tycker ni om min bröllopstårta?

    I går gjorde jag ett första test på min bröllopstårta. Våra tema färger går i grönt, vitt och lila. Min brudbukett kommer innehålla liljekonvalj och ljuslila rosor. Kommer att ha en tårtställning så att det blir tre på höjden.
    Är en glad amatör, så nu undrar jag alltså...vad säger ni, duger det här, eller ser det FÖR amatörmässigt ut? 


  • Svar på tråden Vad tycker ni om min bröllopstårta?
  • Heddan0
    Cattis77 skrev 2012-06-19 19:30:57 följande:
    Tack vad gulligt sagt :)
    Nej, jag använde faktiskt helt vanlig grädde. Är säker på att smörkrämen är jättebra, men jag tror det var tidsbristen som gjorde att jag i min stressiga stund slog bort tanken på att göra den, var liksom lättare att bara vispa upp lite grädde och dra runt :) Funkade ju fint det med, tack o lov :) 
    Måste bara fråga, la du ihop tårtan dagen före? Jag hade tänkt göra min tårta på fredagen och gifter mig på lördagen. Är dock osäker på så att det inte rinner ut och så ur tårtan.
  • Chicita
    Heddan0 skrev 2012-06-19 19:34:31 följande:
    Måste bara fråga, la du ihop tårtan dagen före? Jag hade tänkt göra min tårta på fredagen och gifter mig på lördagen. Är dock osäker på så att det inte rinner ut och så ur tårtan.
    Om du spacklar tårtan med smörkräm så rinner det inte ut... Eller tja då ska du ha väldigt blöt fyllning då, men har du det så blir ju hela tårtan en enda stor smet efter bara några timmar.

    (enkelt recept: 1/3 smält vit choklad + 1/3 smält smör + 1/3 philadelphiaost som man vispar ihop och brer på tårtan innan man lägger på marsipanen / sockerpastan)  
  • Cattis77

    Jag använde som sagt inte smörkräm, utan bara grädde och jag lade ihop tårtan på torsdagskvällen, garnerade den Fredagen och åt den på Lördagen. Gick hur bra som helst. Använde dock inget tjockt lager med grädde, för jag hade mousser invändigt så tyckte inte att det behövdes. Mest för att sockerkakan skulle bli saftig och "hålla ihop". 
    Smörkrämen är säkert kanon annars. 

  • Cattis77

    Invändigt:
    Browniebotten, hallonsylt,hallonmousse, sockerkaka, mangokräm, mango och passionfruktsmousse, sockerkaka, grädde (medvaniljstång i).
    Allt ovanpå är marsipan. 

  • Chicita
    Cattis77 skrev 2012-06-19 20:29:30 följande:
    Jag använde som sagt inte smörkräm, utan bara grädde och jag lade ihop tårtan på torsdagskvällen, garnerade den Fredagen och åt den på Lördagen. Gick hur bra som helst. Använde dock inget tjockt lager med grädde, för jag hade mousser invändigt så tyckte inte att det behövdes. Mest för att sockerkakan skulle bli saftig och "hålla ihop". 
    Smörkrämen är säkert kanon annars. 
    Grädde brukar kunna smälta marsipanen eller sockerpastan om man har otur. Så då hade du tur Flört
    Men sockerpasta är känsligare än marsipan, så om man använder det så måste man nästan använda något som är rent fett istället för fukt om det inte ska bli "sirap" av hela täcket
  • Pluppe

    Jag brukar med köra med grädde utanpå och marsipan, använder aldrig smörkräm, lägger ihop tårtan dagen innan och det brukar alltid funka, så jag har nog med tur Flört

    Tårtan blev suuuuper fin!!!

  • 8september2012

    Har gjort en massa tårtor med marsipantäcke,aldrig haft smörkräm nder,och dom har hållt sig snygga i 2-3 dgr

    Superfina tårtor ts!   Du bor möjligtvis inte i Göteborg?

  • MySweetShadow

    Fin tårta TS! Bra gjort!

    Det är om inte sugarpasten/marsinpanan innehåller gelatin som den smälter i kontakt med grädde. Vissa fördigköpta innehåller inte gelatin. Jag som gör sugarpaste själv vet ju vad jag har i den (bla gelatin alltså), o de funkar o spackla med grädde. Men för att få en mer hållbar tårta o en snyggare finnish använder jag alltid smörkräm när jag spacklar mina tårtor.

    Hoppas det var till hjälp för någon som kanske vill testa att göra sin egna bröllopstårta Solig

  • Heddan0
    MySweetShadow skrev 2012-06-24 09:42:28 följande:
    Fin tårta TS! Bra gjort!

    Det är om inte sugarpasten/marsinpanan innehåller gelatin som den smälter i kontakt med grädde. Vissa fördigköpta innehåller inte gelatin. Jag som gör sugarpaste själv vet ju vad jag har i den (bla gelatin alltså), o de funkar o spackla med grädde. Men för att få en mer hållbar tårta o en snyggare finnish använder jag alltid smörkräm när jag spacklar mina tårtor.

    Hoppas det var till hjälp för någon som kanske vill testa att göra sin egna bröllopstårta Solig
    Vad har du för recept på sugarpaste?
  • Chicita

    Min poäng var att det kan smälta om man spacklar med grädde. Och jag själv skulle inte riskera det på en bröllopstårta... Jag har varit med om att "täckena" på minst tre av mina tårtor börjat smälta innan jag började med att alltid använda smörkräm nämligen.
    Och som jag skrev så är det större risk med sockerpasta än marsipan. (vilket ju ni alla som skrivit att det funkar jättebra med marsipan har "bevisat" också) Flört

    Så därför rekommenderar jag aldrig någon att hoppa över smörkrämen eftersom det kan skita sig rejält om man har otur.
    Om någon ändå väljer att göra det så är det ju en medveten risktagning Glad

    Gelatinet används bland annat för att göra marsipan / sockerpastan mer elastisk. Men sockerpasta är så elastisk i sig själv att det inte alltid behövs.
    För det mesta så används det i marsipan dock, eftersom marsipan kan bli lite "smulig" annars. 

Svar på tråden Vad tycker ni om min bröllopstårta?