• Cattis77

Vad tycker ni om min bröllopstårta?

I går gjorde jag ett första test på min bröllopstårta. Våra tema färger går i grönt, vitt och lila. Min brudbukett kommer innehålla liljekonvalj och ljuslila rosor. Kommer att ha en tårtställning så att det blir tre på höjden.
    Är en glad amatör, så nu undrar jag alltså...vad säger ni, duger det här, eller ser det FÖR amatörmässigt ut? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om min bröllopstårta?
  • Cattis77
    FrökenSnartFru skrev 2012-05-10 20:12:55 följande:
    Finns massa bra tips att ta till sig, men det kan bli dyrt när man får för sig att köpa massa utstickare för att göra speciella blommor och så vidare Glad
    Ja, jag har varit inne på kakburken och tårtdecor etc, och de är verkligen inte billiga!! Jag får helt enkelt nöja mig med mina fingrar och knivar så länge...men vem vet, jag kanske avancerar med lite hjälpmedel vid något senare tillfälle...det ska ju firas många bröllopsdagar i framtiden! ;)
  • FrökenSnartFru

Spana in e-bay om du ska handla något sånt i framtiden, då kan man komma ner i pris lite.
    Finns många tårt-tillfällen, allt från storhelger till födelsedagar (eller bara en vanlig lördag) Flört

• Chicita

Att sträcka marsipanen / SP går bara om tårtan är riktigt fast.
    Fyllningen måste vara skärfast och ha hunnit "satt sig".

Jag rekommenderar inte att ha grädde runtom tårtan heller för både marsipan och SP kan börja smälta i kontakt med grädden.
    En god smörkräm exempelvis

1/3 vit choklad
    1/3 smör
    1/3 philadelphiaost

Smält vit choklad och smör och vispa ner philadelphian i röran och bred tunnt runt och på tårtan 

Jag brukar bygga ihop tårtan "upp och ner" i bakformen.
    Jag lägger gladpack i formen (låter den vara ca 25 cm utanför kanten) och lägger sen i locket, fyller i med översta fyllningen, på med nästa botten, nästa fyllning och sista botten. Om formens kanter är för låga så kan man göra dom lite högre genom att sticka ner remsor av lite mjukare kartong mellan plastfolien och formen.
    Vik ihop plasten så tårtan är inbakad och ställ in i kylen över natten.
    Dagen efter vänder man på den och tar ut den ur formen, täcker med smörkräm och sen marsipan/ sp.
    Marsipan / SP får inte vara för tunnt men inte heller för tjockt. Ca 4-5 mm är lagom.
    Släta till lite lätt uppepå tårtan och sen lyft marsipanen utåt medans du slätar ut den neråt sidorna, gör lite i taget, du går alltså flera varv runt och slätar ut nån cm på höjden i taget tills du kommit till botten.

Hoppas du förstod min förklaring Glad 

• Cattis77
    Chicita skrev 2012-05-10 20:33:59 följande:
    Att sträcka marsipanen / SP går bara om tårtan är riktigt fast.
    Fyllningen måste vara skärfast och ha hunnit "satt sig".

Jag rekommenderar inte att ha grädde runtom tårtan heller för både marsipan och SP kan börja smälta i kontakt med grädden.
    En god smörkräm exempelvis

1/3 vit choklad
    1/3 smör
    1/3 philadelphiaost

Smält vit choklad och smör och vispa ner philadelphian i röran och bred tunnt runt och på tårtan 

Jag brukar bygga ihop tårtan "upp och ner" i bakformen.
    Jag lägger gladpack i formen (låter den vara ca 25 cm utanför kanten) och lägger sen i locket, fyller i med översta fyllningen, på med nästa botten, nästa fyllning och sista botten. Om formens kanter är för låga så kan man göra dom lite högre genom att sticka ner remsor av lite mjukare kartong mellan plastfolien och formen.
    Vik ihop plasten så tårtan är inbakad och ställ in i kylen över natten.
    Dagen efter vänder man på den och tar ut den ur formen, täcker med smörkräm och sen marsipan/ sp.
    Marsipan / SP får inte vara för tunnt men inte heller för tjockt. Ca 4-5 mm är lagom.
    Släta till lite lätt uppepå tårtan och sen lyft marsipanen utåt medans du slätar ut den neråt sidorna, gör lite i taget, du går alltså flera varv runt och slätar ut nån cm på höjden i taget tills du kommit till botten.

Hoppas du förstod min förklaring Glad 
    Tackar så mycket för väldigt bra förklaring!
     Är även tacksam för tipset om smörkrämen! Jag har nu bakat bottnarna, både chokladen och sockerkakan och de är mycket högre/fastare än de tråkiga "köpebottnarna" jag använde till provtårtan. Jag hoppas på ett bra resultat inför dagen D! Tack tjejer :)
  • Chicita
    Cattis77 skrev 2012-05-10 20:43:41 följande:
    Tackar så mycket för väldigt bra förklaring!
     Är även tacksam för tipset om smörkrämen! Jag har nu bakat bottnarna, både chokladen och sockerkakan och de är mycket högre/fastare än de tråkiga "köpebottnarna" jag använde till provtårtan. Jag hoppas på ett bra resultat inför dagen D! Tack tjejer :)
    Ja mina tårtor blir ca 10-12 cm höga.
    Så bara det gör ju att dom ser speciella ut.

Dina dekorationer var jättefina också. Så jag tror nog säkert att du kommer bli nöjd.

Men om du skulle misslyckas med utseendet, så kom ihåg att det är smaken som är viktigast.
    (jag misslyckades med min egen tårta, men har inte misslyckats så grovt med någon annans än i alla fall tack och lov) 
    Min fick jag paniktäckamed grädde och jag hade inte grädde så det täckte ordentligt, fick spritsa den så gott det gick helt enkelt.
    Bilden är mörk, men det är med flit så att säga eftersom jag inte gillar resultatet Tungan ute
    Hur som helst fick jag massor med beröm och det kommer du också att få. Så slappna av och ha roligt med din tårta Solig

• viqueur

jättesöt, det enda jag kan se är att den är lite veckig i marsipanen/sp. mitt bästa tips är en sådär plast spackelspade eller vad man ska kalla det för. heeeeelt fantastisk! sen är det ju en smaksak: men jag gillar inte ritkigt den lila färgen.. är den köpt färdig färgad? eller har du blandat till den själv? kul att du gör din egna tårta. :)

• Cattis77
    viqueur skrev 2012-05-10 21:15:35 följande:
    jättesöt, det enda jag kan se är att den är lite veckig i marsipanen/sp. mitt bästa tips är en sådär plast spackelspade eller vad man ska kalla det för. heeeeelt fantastisk! sen är det ju en smaksak: men jag gillar inte ritkigt den lila färgen.. är den köpt färdig färgad? eller har du blandat till den själv? kul att du gör din egna tårta. :)
    Jag har färgat marsipanen själv. Är det nyansen du inte gillar? Skulle den varit ljusare, eller mörkare? Antar att det är en smaksak i vilket fall....
    Den veckiga marsipanen har vi just diskuterat i tråden, och jag har fått fina tips som säkert kan hjälpa mig att fixa till det. 
  • FrökenSnartFru

Kortet är väl taget med blixt? Det är därför den lila färgen drar mot det gråa hållet. Misstänker att färgen är klarare i verkligheten.

En annan sak som jag funderat på; kommer det komma någon nötallergiker till bröllopet? Är själv allergisk mot mandel så därför gör jag aldrig tårtor med marzipan. Tycker att sockerpasta är för sött, så jag brukar göra marshmallow fondant (MMF) för att täcka tårtor. Däremot är den inte vegetarisk (vilket marzipan är) eftersom marshmallows innehåller gelatin.

• Chicita
    FrökenSnartFru skrev 2012-05-11 11:00:28 följande:
    Kortet är väl taget med blixt? Det är därför den lila färgen drar mot det gråa hållet. Misstänker att färgen är klarare i verkligheten.

En annan sak som jag funderat på; kommer det komma någon nötallergiker till bröllopet? Är själv allergisk mot mandel så därför gör jag aldrig tårtor med marzipan. Tycker att sockerpasta är för sött, så jag brukar göra marshmallow fondant (MMF) för att täcka tårtor. Däremot är den inte vegetarisk (vilket marzipan är) eftersom marshmallows innehåller gelatin.
    Det är stor skillnad på att vara allergisk mot mandel och att vara allergisk mot nötter. 
    Det finns många med nötallergi som kan äta mandel och mandelmassa. Dessutom brukar dom kunna låta bli att äta marsipanen helt enkelt om dom är lite känsliga. 
Svar på tråden Vad tycker ni om min bröllopstårta?