• Cattis77

    Vad tycker ni om min bröllopstårta?

    I går gjorde jag ett första test på min bröllopstårta. Våra tema färger går i grönt, vitt och lila. Min brudbukett kommer innehålla liljekonvalj och ljuslila rosor. Kommer att ha en tårtställning så att det blir tre på höjden.
    Är en glad amatör, så nu undrar jag alltså...vad säger ni, duger det här, eller ser det FÖR amatörmässigt ut? 


  • Svar på tråden Vad tycker ni om min bröllopstårta?
  • Cattis77

    Åh tack tjejer, vad skönt att höra. Det är mango Mousse och hallonmousse i den. Den ska provsmakas i eftermiddag :)

  • Cattis77
    Shayla skrev 2012-04-09 09:54:11 följande:
    Se jättefin ut och väldigt härliga färger!
    Det enda jag skulle råda dig till är att göra en annan tårtbotten som är lite högre och "hårdare" så får du ett ännu proffsigare utseende...

    Denna använder alltid jag och blir jättehög och fin!
    cutecakes.blogg.se/2010/april/tartbotten.html#comment
    Jag förstår vad du menar, men jag gjorde mest provet för att testa om jag kunde få till liljekonvaljer på något vis, och rosorna, så bottnarna är köpta på ICA ;) Tack för tipset! Kram
  • Cattis77

    Tack vad snälla ni är!

    Botten längst ner är en chokladtårtbotten, sen är det ett tunt lager hallonsylt, på det en hallonmousse. Nästa lager är vanlig sockerkaksbotten, på den en mangomousse, och sen en sockerkaksbotten på det. Grädde med vaniljsmak runt om hela, och sen marsipanen på....jag tyckte att den dög gott o väl i smaken...synd att den liknar en hatt! ;) haha...
    Nästa gång jag gör den så ska jag försöka att få den mer "platt" på toppen, och mer rak i kanterna om ni förstår vad jag menar.
    Någon duktig tårtmakare där ute som kan tipsa mig om hur man sträcker marsipanen så att den blir riktigt slät och fin ut och ned i kanterna? Som ni ser på bilden så blir min marsipan lite veckad i kanterna...
     

  • Cattis77
    FrökenSnartFru skrev 2012-05-10 19:57:53 följande:

    Lättast om du kollar på klipp på youtube, tycker att det är så svårt att förklara i text.


    How to cover a cake with marzipan


     


    Tack! Har inte ens tänkt på att man kan hitta så mycket fina tips på YouTube! Nu ska jag plugga på lite ;)
  • Cattis77
    FrökenSnartFru skrev 2012-05-10 20:12:55 följande:
    Finns massa bra tips att ta till sig, men det kan bli dyrt när man får för sig att köpa massa utstickare för att göra speciella blommor och så vidare Glad
    Ja, jag har varit inne på kakburken och tårtdecor etc, och de är verkligen inte billiga!! Jag får helt enkelt nöja mig med mina fingrar och knivar så länge...men vem vet, jag kanske avancerar med lite hjälpmedel vid något senare tillfälle...det ska ju firas många bröllopsdagar i framtiden! ;)
  • Cattis77
    Chicita skrev 2012-05-10 20:33:59 följande:
    Att sträcka marsipanen / SP går bara om tårtan är riktigt fast.
    Fyllningen måste vara skärfast och ha hunnit "satt sig".

    Jag rekommenderar inte att ha grädde runtom tårtan heller för både marsipan och SP kan börja smälta i kontakt med grädden.
    En god smörkräm exempelvis

    1/3 vit choklad
    1/3 smör
    1/3 philadelphiaost

    Smält vit choklad och smör och vispa ner philadelphian i röran och bred tunnt runt och på tårtan 

    Jag brukar bygga ihop tårtan "upp och ner" i bakformen.
    Jag lägger gladpack i formen (låter den vara ca 25 cm utanför kanten) och lägger sen i locket, fyller i med översta fyllningen, på med nästa botten, nästa fyllning och sista botten. Om formens kanter är för låga så kan man göra dom lite högre genom att sticka ner remsor av lite mjukare kartong mellan plastfolien och formen.
    Vik ihop plasten så tårtan är inbakad och ställ in i kylen över natten.
    Dagen efter vänder man på den och tar ut den ur formen, täcker med smörkräm och sen marsipan/ sp.
    Marsipan / SP får inte vara för tunnt men inte heller för tjockt. Ca 4-5 mm är lagom.
    Släta till lite lätt uppepå tårtan och sen lyft marsipanen utåt medans du slätar ut den neråt sidorna, gör lite i taget, du går alltså flera varv runt och slätar ut nån cm på höjden i taget tills du kommit till botten.

    Hoppas du förstod min förklaring Glad 
    Tackar så mycket för väldigt bra förklaring!
     Är även tacksam för tipset om smörkrämen! Jag har nu bakat bottnarna, både chokladen och sockerkakan och de är mycket högre/fastare än de tråkiga "köpebottnarna" jag använde till provtårtan. Jag hoppas på ett bra resultat inför dagen D! Tack tjejer :)
  • Cattis77
    viqueur skrev 2012-05-10 21:15:35 följande:
    jättesöt, det enda jag kan se är att den är lite veckig i marsipanen/sp. mitt bästa tips är en sådär plast spackelspade eller vad man ska kalla det för. heeeeelt fantastisk! sen är det ju en smaksak: men jag gillar inte ritkigt den lila färgen.. är den köpt färdig färgad? eller har du blandat till den själv? kul att du gör din egna tårta. :)
    Jag har färgat marsipanen själv. Är det nyansen du inte gillar? Skulle den varit ljusare, eller mörkare? Antar att det är en smaksak i vilket fall....
    Den veckiga marsipanen har vi just diskuterat i tråden, och jag har fått fina tips som säkert kan hjälpa mig att fixa till det. 
  • Cattis77

    Jag kommer att göra 1 st liten gräddtårta i fall någon inte kan äta marsipan, men ingen har anmält någon allergi.

  • Cattis77

    Tänkte att jag skulle visa hur slutresultatet blev. Med tanke på tiden jag hade på mig och hur stressad jag var, så får jag nog ändå säga att jag är nöjd. Sparade många slantar på att göra den själv i alla fall :)


  • Cattis77
    CoG skrev 2012-06-19 19:29:04 följande:
    Otroligt fint slutreslutat!!!

    Då kanske det finns hopp för mig med som är där du var i början :)

    Anv du smörkrämen du fick tips om?
    Tack vad gulligt sagt :)
    Nej, jag använde faktiskt helt vanlig grädde. Är säker på att smörkrämen är jättebra, men jag tror det var tidsbristen som gjorde att jag i min stressiga stund slog bort tanken på att göra den, var liksom lättare att bara vispa upp lite grädde och dra runt :) Funkade ju fint det med, tack o lov :) 
  • Cattis77

    Jag använde som sagt inte smörkräm, utan bara grädde och jag lade ihop tårtan på torsdagskvällen, garnerade den Fredagen och åt den på Lördagen. Gick hur bra som helst. Använde dock inget tjockt lager med grädde, för jag hade mousser invändigt så tyckte inte att det behövdes. Mest för att sockerkakan skulle bli saftig och "hålla ihop". 
    Smörkrämen är säkert kanon annars. 

  • Cattis77

    Invändigt:
    Browniebotten, hallonsylt,hallonmousse, sockerkaka, mangokräm, mango och passionfruktsmousse, sockerkaka, grädde (medvaniljstång i).
    Allt ovanpå är marsipan. 

Svar på tråden Vad tycker ni om min bröllopstårta?