• Anonym (Ont)
    Äldre 21 Mar 10:04
    27031 visningar
    34 svar
    34
    27031

    Era bästa tips mot mensvärk?

    Hej alla fina!
    Hittade en del gamla  trådar om detta, men det kanske har kommit nya grejer på marknaden eller så =)

    Vad är era bästa tips för att lindra mensvärk?
    Själv ska jag börja nytt jobb snart så därför behöver jag hitta något bra som verkligen hjälper...
    Jag får typ kramper i magen, ont i ryggen och blir trött. Rynkar på näsan

    För några år sedan åt jag Orudis med recept, de funkade bra. Men nu har jag varken tid eller lust att springa hos doktorn och hämta ut sådana.

    Så kom med era tips!! Litet som stort!
    Någon som har testat Ibuprofen Orifarm? "Det gula som man ska fråga efter på apoteket" hehe =)

    Tar tacksamt emot alla svar! =) 

  • Svar på tråden Era bästa tips mot mensvärk?
  • Anonym (Ont)
    Äldre 21 Mar 23:37
    #21
    juni12 skrev 2012-03-21 18:32:31 följande:
    Nu har du verkligen fått en massa bra tips redan men ville bara ge dig ett till! För mig har aldrig alvedon eller ipren hjälpt helt och hållet. De har dämpat smärtan men inte tagit bort den helt. Sen provade jag Naproxen och Pronaxen (typ samma sak fast olika tillverkare) och smärtan gav helt med sig och det för en hel dag!! Både jag och mina systrar är överlyckliga över denna lilla drog :) Det bästa är att de är receptfria så du kan köpa dem på vilket apotek somhelst! Hoppas nåt av alla tipsen du fått hjälper dig!
    Ja, men inget tips tackar jag nej till! =)
    Håller med där, varken alvedon eller ipren har hjälpt mig heller. Men Naproxen och Pronaxen tillsammans ska jag också testa!

    Teddy: Jag tror hon menar en av varje samtidigt =)

    Får testa någonting av alla tips varje månad och se vad som funkar bäst för mig ha ha! 
    Tusen tack igen!! 
  • juni12
    Äldre 22 Mar 09:38
    #22

    Nu va jag visst lite otydlig :) Nä, jag menar antingen Naproxen eller Pronaxen. Men min pappa, som är läkare, rekommenderade mig att ta två tabletter (av samma sort) samtidigt fast det på paketet står att man högst får ta en åt gången. Det va under de åren jag hade riktigt illa värk, nu räcker det med en tablett. Men jag vill vara försiktig med att rekommendera det till andra.. Pappa känner ju mig väl, han vet vilka allergier jag har och inte har. Dessutom är jag 170 lång och väger 65 kilo så jag är inte nån särskilt liten tjej. Det kanske skulle bli alldeles galet för mycket för någon annan som har en mindre kroppsbyggnad.

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 09:58
    #23

    Cyklo F! Finns receptfritt på apoteket! Reducerar mensen så att det blir en mindre mängd och jag upplevde även att smärtan försvann! Jag har testat allt för att bli av med min mensvärk men detta är guds gåva till kvinnan (under mens) :)

  • Anonym
    Äldre 22 Mar 10:33
    #24

    gå i trappor upp och ner eller springa och motionera burkar fungera för mig... Just när man gör det gör det oftast så ont så man inte vet vart man ska ta vägen sen tar man en varm dusch och sen bara slappna av i sängen i soffan så brukar den försvinna... 

  • Jane
    Äldre 22 Mar 10:40
    #25

    Jag brukar ta 2 ipren eller någon tablett som är just avsedd för menssmärtor, men vad jag vet har det hittills inte funnits så bra i sverige så jag hade ett par superbra tabletter (receptfria) som jag köpte utomlands.
    Men nu ska det tydligen ha kommit ut några nya tabletter på apoteket?

    Annars är mitt bästa tips att värma en vetekudde i mikron och lägga den på magen eller ryggen. Sen kanske det är olika för olika personer men just jag får mer ont om jag ligger ner, så prova med att röra på dig mer och "vila" inte när du får ont.


  • Äldre 5 May 23:40
    #26

    Hur har det gått med testandet?

  • Kattkv­innan
    Äldre 6 May 11:10
    #27

    Så länge jag äter strikt LHC-kost har jag i princip ingen mensvärk alls. Ju mer kolhydrater jag äter desto mera värk.

  • Äldre 6 May 11:11
    #28

    ja har som sällan värk numer.. men ja vet en promenad funka riktigt bra :)

  • Silent Ninja
    Äldre 6 May 11:41
    #29

    Jag har fruktansvärd mensvärk med kräkningar och diarrè, plus oerhörda smärtor Kräks 

    Jag har testat det mesta i huskursform och tabletter. Ingen effekt.

    Det som slutligen verkligen gjorde någon skillnad för mig var citodon.. Min läkare skrev ut dem åt mig.

    Så jag tar citodon 2 dagar och slipper sitta och "dö" på toa med en hink i knät.

    Jag slipper även att sjukskriva mig, för det gjorde jag varje gång, inte kul!

  • Äldre 1 Sep 09:56
    #30

    Ett tips när man har mens och känner sig ur, mår Iilla osv är ta c- vitamintablett och järn tablett för du förlorar lite blod så man blir trött.

    Sen såklart värktabletter.

  • Äldre 1 Sep 11:16
    #31

    Oj vad det knapras tabletter. Min kompis hade som ni men blev hjälp av en kiropraktor som kunde hjälpa till och i början gick hon varje månad och nu bara en gång i kvartalet och nu behöver hon aldrig missa jobb eller ta medicin längre.

  • Anonym (ingen mens alls)
    Äldre 12 Sep 11:54
    #32

    Min hormonspiral tar bort både mens och smärta + att den sparar mina ägg tills jag vill ha en bebis. Hormonerna verkar bara lokalt. Jag ÄLSKAR den

  • Anonym
    Äldre 14 Sep 05:47
    #33

    Min mensvärk har minskat med 90% sedan jag bytte bindor och tamponger mot en menskopp. Nu tar jag sällan ens alvedon längre (tidigare kunde jag bli sängliggande av smärtan om jag inte hann ta tabletter innan första smärtvågen kom). 

  • Äldre 26 Sep 10:50
    #34
    Jag rekommenderar detta butiken att köpa naproxen - http://medicineronline.net/
Svar på tråden Era bästa tips mot mensvärk?