• Anonym (fröken spara)

    Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

    Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.


    Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:


    Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)


    Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)


    Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

    Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!


    =
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)


    Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

  • Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • Anonym (E-bay)

    Hej hej i tråden =)


    Jag och min blivande kommer ha ett minibröllop tillsammans med våra barn och två vittnen, så kostnaderna har inte varit så otroligt svårt att hålla nere men ändå, såhär långt har vi kommit hittills:


    Brudklänning: 352:-


    Jacka till brudklänningen (kommer att vara kyligt ute): 140:-


    Vigselringar till oss båda: 1973:- (titan)


    Förlovningsring till mig: 133:- (oxå titan)


    Skjorta och byxor till sonen: 150:-


    Finskor till sonen: 60:-


    Bröllopsresa, byxor och kavaj till sambon, skor till oss båda: 0:- (det har vi sedan tidigare och resan får vi i present). Smink och hår kommer jag att fixa själv. Ena vittnet kommer att fotografera.


    Kvar att handla är kläder och skor till dottern, väst och kravatt till sonen och sambon, kavaj eller jacka till sonen, några tjusiga underkläder till oss vuxna.


     


    Har säkert glömt något nu Men hittills kan vi iaf inte klaga på priserna, allt vi handlat har vi fyndat nytt via nätet på reor eller från utlandet och priserna som jag angett är inkl frakt, bla e-bay som är en riktig guldgruva


     

  • Elin86

    Intressant tråd :) Jag håller på att "filar" för fullt på ideer och tips på budgetbröllop och ändrar mig hundra ggr om ;)

    Det är mycket småsaker man inte tänker på.

    Tänkte ha hemma överraskningsbröllop för familjen.

    Höst/Vinter om jag får fingrarna ur ******* ;)

    Färger: Silver, rött och vit  ( inte bestämt än )

    Mat : Catering varmrätt eller buffe

    Tårta : ICA Maxi. Men dekoration spånar jag på

    Kläder : Barnen HM Skjorta, chinos osv. Sambon ? Jag ? ( Vill ha en enkel vit klänning med romantiskt stuk. )

    Smink och hår gör jag själv.

    Lagerhaus har häftiga silver papptallrikar och bestick. Sen servetter och plastglas hitta fint ngn stans.

    Ring gör silversmed efter egen desig. Älskar silver ;)

    ÄR DET NÅGON SOM HAR BRA TIPS? Eller åsikter ;)

  • Js Fästmö

    Vi handlar lite då och då så vi tar kostnaderna som det kommer; Klänning 600 kr ( kort fin i spets vi gifter oss borgligt) Skor 500 kr Väska - gratis Hår och smink -1500 kr Naglar 59 kr Strumpeband 50 kr Underkläder typ 300 kr Halsband typ 150 kr Vigselring kanske 5000 kr Vigselring herr kanske 5000 kr vi köper inte dessa samtidigt nödvändigtvis. Gravering 400 kr Fästmannens kläder typ 600 kr kanske Skor 500 kr Tårta vi köper fina mousse från konditori 2 st 400 kr st Caketopping 200 kr Mousserande/champange 400 kr Papptallrikar, servetter, plastglas, platsbestick, typ 300 kr Vill så gärna ha en riktig fotograf, men är ju svindyrt, släkten är inte så bra på att ta kort tyvärr.:/ Just när man står vid vigselförrättaren och utanför rådhuset och när vi skär tårtan. Får fundera på det. Klart. Möjligen att vi sover på hotell på natten, jag hoppas det. 3000 kr där vi tänkt. Det dyraste blir resan, men den ingår intr i budgeten. Vi vill gärna åka till Karibien.

  • Juni 2012

    Vi kom också 'undan' med ca 15000 inklusive ringar och resa. Klänning 0 kr. Mamma hade en oanvänd klänning köpt på Myrorna som jag fick av henne. Makens kläder, kostym och finskor hade han sen tidigare. Ny skjorta och slips från Dressman. Blommor 0 kr, plockade själv. Inbjudningar, tackkort och porto 500 kr. Transport 36 kr, vi åkte buss och eftersom vi har tioresorskort så blev det billigare. Fika, bakade allt själv inklusive tårtan. Eftersom vi har frys kunde jag börja i god tid och slapp stressa. Lokal 0 kr, vi var hemma. Frisyr och naglar gjorde jag själv. Köpte en hårmunk för ca 30 kr och nagelstickers på ica för 17 kr. Fotografen var gratis, en vän till maken som jobbar med det. Ringarna fick vi 30% rabatt på hos Guldfynd då maken är medlem i deras kundklubb och vi nyttjade den födelsedagsrabatt han fick. Resan blev två nätter på hotell nere i Stockholm. När maken fyllde jämnt för några år sen fick han den övernattningen som en upplevelsepresent som vi hade sparat tills nu. Tåg t.o.r Stockholm 400kr för oss båda. Övriga smågrejer som tyg från IKEA som jag sydde en ny duk av, några fler champagneglas till brudskålen, servetter och dylikt för kanske 500-600 kr. Makens efternamnsbyte kostade 1800 kr, medan mitt var gratis. Det var det näst dyraste med hela bröllopet efter ringarna, haha!

  • SaraJoakim
    Linda L skrev 2012-04-03 23:03:16 följande:
    Nej de va en jättedum idé som är skrotad :) TACK
  • Nimrin

    Vi har ej bestämt lokal men antingen blire det nån from av bygdegård eller i mina föräldrars ladugård(den används som föråd just nu) eller kanske partytält i vår sommarstuga men det blir ca 80 pers så vi måste fortsätta klura på denna bit. MEN, hur har andra löst det mer porslin? vi har inte porslin till 80 pers liggandes (tar vi bygdegården finns detta) och vill gärna inte använda engångsgrejor. Hur har andra löst detta?

  • Juni 2012

    Vi var inte fler gäster än att vi hade porslin så det räckte.

    Kan man inte be några av gästerna att ta med porslin? Okej att det blir olika sorter, men det kan ju vara charmigt också. Det behöver ju inte vara de slitnaste repiga vardastallrikarna heller, de flesta har väl nån uppsättning porslin som är lite "finare".

  • Nimrin

    Vi funderade faktiskt att kolla runt på loppisar för lite udda gör inget då vi tänkt lite rustikt/lantligt men sen att ha 80 av allt kännt lite.. ja Solig  känns som att vi har tagit oss lite vatten över huvudet med 80 gäster och liten budget men vad gör man när m2b har stooor familj och då är det endå bara hasn närmaste familj Skrikandes

  • Eleya

    Wow..jag är jätteimponerad! Jag trodde jag hade liten budget, pengarna känns som om de flyger ut ur händerna när man planerar bröllop med 65 gäster. Jag ska följa ert exempel till dem mån det passar oss. Tack <3


    *Sträva efter att vara tilfreds med livet, så kommer lyckan smygande när du minst anar det*
  • M4R13
    Hej hej!

    Jag hänger med i den här tråden jag också, ska gifta mig i juli och har en budget på 10.000:- som vi verkar kunna hålla enligt budgetverktyget här på "torget" :)

    Vi gifter oss borgerligt i stadhuset här i sundsvall, har redan bokat lokal och vigselförrättare.
    Min klänning köpte jag på Facebook via tradera för 250:- med frakt!

    Vi kör på ett litet bröllop med 13 personer inbjudna, inte så fasligt mycket sprit men en väl en riktigt god måltid.

    Ni verkar ha så mycket bra tips i den här tråden, och allt jag läser får mig att bli superinspirerad.
    Väntar med spänning på fler små tips :)
  • L och J
    Nimrin skrev 2012-08-26 23:05:45 följande:
    Vi har ej bestämt lokal men antingen blire det nån from av bygdegård eller i mina föräldrars ladugård(den används som föråd just nu) eller kanske partytält i vår sommarstuga men det blir ca 80 pers så vi måste fortsätta klura på denna bit. MEN, hur har andra löst det mer porslin? vi har inte porslin till 80 pers liggandes (tar vi bygdegården finns detta) och vill gärna inte använda engångsgrejor. Hur har andra löst detta?
    Liknar mitt problem. Vill absolut inte ha engångsgrejjer. Om vi har festen i partytält på tomten så hyr vi porslinet av cateringfirman  
Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)