• Anonym (fröken spara)

Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.

Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:

Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)

Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)

Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!

=
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)

Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

• Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • M o J 2012
    hsmamma skrev 2012-03-26 12:06:45 följande:
    Nån mer som ska ha sk tebröllop? Vi ska ha frallor, tårta, kakor och frukt
    Jag har inte direkt tänkt ha det, men försöker på alla sättt fundera ut en billig vegetarisk buffé i all enkelthet.
    Jag tycker ett "tebröllop" låter som en kanon bra idé! För tusen år sedan hade en av mina bröder det på sitt bröllop. Flera släktningar hjälpte till att baka som bidrag, så jag kan tänka mig att de blev billigt och bra.
    Kanske har ni  släkt och vänner som kan hjälpa er?
  • Anonym (fröken spara)
    M o J 2012 skrev 2012-03-26 19:38:30 följande:
    Lokalen ligger i Göteborgs norra skärgård, mitt i en hembyggdsgård och brevid en fin liten kyrka. Väldigt fin miljö.
    Gifter ni er i denna kyrka? Har du någon länk? Helt klart intressant om det är så billigt. Hur många gäster har ni?
  • hsmamma

Min mamma ska baka min favvotårta, ska be svärmor baka bullar, be mormor baka en kaksort, så fixar jag resten

• M o J 2012
    Anonym (fröken spara) skrev 2012-03-26 19:56:45 följande:
    Gifter ni er i denna kyrka? Har du någon länk? Helt klart intressant om det är så billigt. Hur många gäster har ni?
    Lokalen är ganska liten, vi kommer att bli 60 personer och det är vad lokalen tar som max.  Här är en länk till lokalen: www.hembygd.se/index.asp
    och här är kyrkan : www.imcweb.nu/imc_kyrkan/www/start.asp&unit=

Vet inte än om vi ska gifta oss i kyrka, men om vi vill det blir det den ovan.
    hsmamma skrev 2012-03-26 19:57:00 följande:
    Min mamma ska baka min favvotårta, ska be svärmor baka bullar, be mormor baka en kaksort, så fixar jag resten
    Låter ju jätte bra!
  • Bewi

Det har blivit lite ändrade planer för mitt o min m2b. Vi kommer gifta oss på Gotland (bor i Stockholm). Mina föräldrar har landställe där och känner massa folk som kan hjälpa till med allt från chafför + bil och servering/disk/städ. Vi ska åka dit över påsk och kolla på två kyrkor som ligger nära lokalen, som vi får hyra fred-sönd för 400kr! Och då ingår allt stolar, bord, tallrikar, glas, ja allt! När mamma berättade för sina vänner så ville alla hjälpa till så det känns så kul och nu kommer vi nog absolut kunna hålla budgeten på 7000 :)

• 123ost

Hej! Jag har hängt här på BT ett bra tag, tanken var att vi skulle gifta oss i sommar men till slut ändrade vi oss. Det blev för stressigt och vi kände att våra sista sparpengar inte skulle gå till bröllopsfesten (för det är ju faktiskt den som kostar mest).

Vi la bröllopsplanerandet på hyllan och tänkte att vi gifter oss om några år när vi sparat mer pengar. Nu, några månader senare känner både jag och sambon att vi inte vill sätta så mycket pengar på bröllopsfesten.

Så vi går alltså från lokal, catering, tema-dukning till bröllopsfest utomhus i sambons by, där finns det en gammal skola (väldigt liten) och på gården finns det en scen om man kanske får dit något liveband eller så.
    Tanken är då att hyra ett tält (tror det finns där i skolan då dom brukar ha sommarfest där), men min stora fråga är...

Hur ska man göra för att det inte ska bli en vanlig "sommarfest"? Vi vill inte längre ha någon dyr mat, utan kan tänka oss att ha några som står och grillar osv istället. Grillbuffé, vad kan man ha som ändå känns lite mer bröllopsaktigt?

Dekoration eller liknande som gör det lite mer "bröllop"?

Snälla brudar, kom gärna med tips!

• Anonym (poor student)
    123ost skrev 2012-03-30 08:30:14 följande:
    Hur ska man göra för att det inte ska bli en vanlig "sommarfest"? Vi vill inte längre ha någon dyr mat, utan kan tänka oss att ha några som står och grillar osv istället. Grillbuffé, vad kan man ha som ändå känns lite mer bröllopsaktigt?

Dekoration eller liknande som gör det lite mer "bröllop"?

Snälla brudar, kom gärna med tips!
    vigsel innan gör en liten skilnnad ^^ (var tvungen förlåt)

toastmaster är en bra grej om ni kan ha en sådan. Mycket handlar om upplägg och planering. Dekorationer har inte så stor betydelse så läng det är genomtänkt. Och om du kollar runt här på forumet så finns det alla möjliga typer av bröllops fester och tillställningar. så själva grejen är att göra det sin egna dag

• Green

Vigsel, bröllopstårta och vals, sen är ni nog i hamn?!

Vi ska ha vigsel, snygg dukning med vita dukar och levande ljus. Tror inte det behövs så mycket mer.

• 123ost

Är det någon här som ska ha ca 100 gäster? Jag känner just nu att det är omöjligt att ha så många gäster med så liten budget..

• Lillkrissan

Hej! :)
    Jag försöker hålla mig till en budget på ca 15.000-20.000 och har 100 gäster, dock ca 25 barn :P
    Det blir dock lättare att få en mindre budget med den här tråden! :D

123ost skrev 2012-03-31 09:36:31 följande:
    Är det någon här som ska ha ca 100 gäster? Jag känner just nu att det är omöjligt att ha så många gäster med så liten budget..
Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)