• Anonym (fröken spara)

Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)

Jag och min m2b vill gifta oss. Vi kommer ha en väldigt liten budget, dels pga renoveringar och livets övriga kostnader men också för att vi gärna vill vara gifta men ingen av oss har haft en väldans dröm om ett stort bröllop.

Vi kommer ha en utomhusvigsel under sommaren. Efter själva vigseln blir det grillbuffé och tårta/kaffe, dans och lekar tills gästerna själva väljer att avsluta vårt grill-party-picknick-style-bröllop. Än är inte förberedelserna helt och hållet färdiga och budgeten inte 100% spikad men så här ser vårt ut än så länge:

Antal gäster: 30-35 varav 7-8 barn under 4 år (Vi har väldigt liten släkt, så därför får vi både plats med släkt och vänner i dessa siffror. Litet men mysigt. Ingen av dom dricker speciellt mycket alkohol då alla föredrar läsk och att köra bil)

Klänning: 1500:- inkl frakt, enklare kinaklänning
    Skor, smycken: 0:-Tar jag hemifrån, ingen kostnad
    M2bs kläder: 0;. Samma som ovan, hans kläder har vi hemma
    Brudbukett: 0:-, tar från svägerskans trädgård
    Hår+ smink 1000:-
    Naglar: 390:-
    Ringar: 4000:-
    Övriga blommor: 0:-, det bjuder en släkting på (florist)

Pastasallad: 300:-
    Fläskfilé, kycklingklubbor, grönsaksspett och korv med bröd till barnen: 1500:- inkl ketchup, senap, marinad mm
    Baguetter, smör, bröd: 150:-
    Kaffe/te: 100:-
    Tårtor (princesstårtor med utseende efter vårt önskemål): 1500:-
    Alkohol: 350:- (2 baginbox, en av varje, 10-15 öl, snaps och avec tar vi hemifrån)
    Övrig dryck: 350:- (3 coca-cola, 3 hallonsoda, 3 sockerdricka, 3 ramlösa, ev nåt mer)
    Fotograf: 0:-

Musik: 0:- (vi har ett bra system hemma som vi utan problem kan göra mobilt, brända skivor eller spotify haha)
    Inbjudningskort: 300:- inkl porto, jag gör korten själv så jag får dom precis som jag vill ha dom
    Vigsel och vigselförrättare: 1000:-
    Lokal: 0:-, vi är utomhus i en offentlig park
    Porslin: 0:- min mormor har ett paket hemma med tallrikar, assietter, vinglas och kaffemuggar till större fester som vi lånar
    Bröllopsresa: 4500:-, 2 nätter på spa i polen, inkl helpension och 5 st par-behandlingar
    Övrigt: 300:-, värmeljus, blockljus, servetter, socker till kaffet och andra övriga kostnader som alltid kommer!

=
    Ca 16.000 om man räknar in allt, lite drygt 8500:- om man räknar bort ringar och bröllopsresa (av någon konstig anledning gör vi det då vi anser att det inte räknas in i bröllopsbudgeten men klart det är galet)

Vad tror ni? Låter det helt galet? Vad bör ändras på och finns det något som låter uppåt väggarna fel? Vad har ni för budget? Hur gör ni för att hålla? Varför liten budget? Jag vill supergärna se bilder, höra historier och få tips och idéer!

• Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)
  • Green

Klänning kan man köpa fantastiskt billigt på e-bay eller tradera. 

Jag lämnade in två ringar till guldsmeden och betalar 3000:- för en likadan ring (men nu specialgjord till min förlovningsring) som jag sett för 5100-5900:- dvs nästan halva priset.

Ev köper jag några blommor men planerar att kapa friskt i ett par rosenbuskar jag har (dom tål det)
    Har sett brudbuketter som springer iväg något förskräckligt i pris Förvånad

Blir det hår och make up så ska man nog inte nämna ordet brud för då sticker det också iväg.

• Anonym (budget 2013)

Hänger gärna på. Vi har budget på max 20 000

• Anonym (fröken spara)
    mariajernberg skrev 2012-03-19 00:39:17 följande:

vart köper du din klänning?

Vi har också liten budget så jag skulle vilja komma över en snygg men billig klänning. Har funderat på att hyra men endel säger att det är skit dyrt å endel säger att det är billigare. själv har jag inte kikat upp det än.

http://www.lightinthebox.com/A-line-V-neck-Sweep--Brush-Train-Chiffon-Mother-of-the-Bride-Dress_p188480.html

denna klänningen har jag köpt, fast vit och med lite ändringar, lite kortare bland annat. Jag har bara kollat upp ett fåtal hyrfirmor men det är klart dyrare än detta. Ett tips är att om du går till en sömmerska eller liknande så kolla på fest/balklänning och beställ en vit istället, utan att nämna ordet "brud" så kommer du genast undan mycket billigare!

• Anonym (fröken spara)
    Green skrev 2012-03-19 10:05:08 följande:
    Får se vad det slutar på men från början var det tänkt en budget på 10 000:-
    Den kan vi nog redan glömma men 15 000:- ska vi klara oss på!

Catering (buffe) 6000-7000:-
    Tårta 600:-
    Dryck (öl, vin, läsk och övrig alkohol) 2 500:-
    Klänning 1000:-
    Inbjudningskort 230:-
    Bord och stolar hyrs ev från en lokal 200:-
    Ring 3000:-

Vigselförrättare är gratis i vår kommun.
    Partytält har svärföräldrarna.
    Blommor finns i trädgården.
    Blivande maken ska ev köpa ny skjorta men kostym finns.
    Glas, porslin och dukar finns+lånas av mamma.
    Ljus och de flesta dekorationer har jag på lager.
    Gel-naglar har jag redan så det ska bara planeras in i lagom tid men det blir ingen extrakostnad.

Hår och smink är det jag funderar på mest nu. Om jag ska försöka fixa det själv eller om jag ska betala för det och hur mycket i så fall?

Har bröllop 28/7 så än kan jag vela lite till Flört
    Vad har ni för mat på buffén? Hur många gäster? Låter jättebra om diu kan få det så billigt! Jag tänkte lite som du innan med hår och smink men sen insåg jag att jag aldrig gör sådant så då förtjänar jag faktiskt att se riktigt fin ut på min dag :)
  • M o J 2012

Vi har också tajt budget, vet dock inte hur tajt än. Vi ska gifta oss om ett år så just nu sparar vi pengar, så  beroende på hur mycket vi lyckas få ihop blir budgetens storlek. MEN om vi får ihop "för" mycket vill jag ändå inte lägga så mycket pengar på denna dag ändå, så jag passar bra in i dennna tråd!

Ett sätt jag har funderat på att göra för att få ned kostnaderna är att få släkt och vänner att vara delaktiga och bidra med hjälp i olika former istället för gåvor (fast om man inte kan/vill hjälpa till vill vi ju ändå inte ha något annat än deras deltagande ).
    T ex. så är en av min bröder mycket för att fotografera, så jag ska kolla om han kan fota oss. Sen framkallar och förstorar vi dem till bland annat tackkort.

Min syster är duktig på att baka! Så hon ska få hjälpa till och göra tårta och vi betalar "materialet" till den. Det kommer bli mycket billigare än att köpa på bageri.

Vi har tänkt oss hemmagjord veggobuffé, den ska jag, min mamma och blivande svärmor hjälpas åt att göra. Blir troligtvis billigare än att catera.

Mina föräldrar åker ofta till Tyskland,  så de har sagt att de kan handla alkohol till bra pris där åt oss. Sen så ska vi inte direkt ha massa alkohol och bar då vi kommer att ha med mycket barn på vårat bröllop.

Jag har en faster som är duktig med blommor, tänkte kolla om hon kkanske han hjälpa mig att binda ihop en fin bukett med blommor jag köper löst. Här tror jag att det kommer bli mycket billigare, såg att buketter kan kosta flera tusen. Funderar eventuellt på att beställa blommorna på artflower.se, då får jag alla de blommor jag tycker om i samma bukett utan att behöva tänka på när de har "blommningstid".

Dukning och annat jox som behöver fixas innan med lokalen ska en annan bror till mig och hans fru hjälpa till med. Här har jag dessutom inte tänkt mig en massa dekorering i något särskilt tema, utan tänkte typ låna dukar (vita), vaser och ljusstakar från släkt och vänner. Setvetter har jag tänkt köpa vanliga billiga på typ IKEA. Eventuellt ha blommor på bordet, men då plockar vi dem i mina föräldrars och fasters trädgård.

Våra ringar ska en gammal klasskompis till mig göra som är guldsmed, så just nu håller jag på att "vaska" guld hemma, hos mina och min blivandes föräldrar. Tror att vi kan komma ned en del i pris här jämför med att köpa färdiga ringar i butik.

Tänkte fråga en kompis om hon (och ev. hennes man) kan sjunga åt oss i kyrkan som present.

De är väl så här långt som planerna hittills har kommit. Jag har dock inte kommit så långt i planeringen att jag har några prislappar på något ännu... men det kommer så småningom!

• lordoz

Hejsan allesammans!

Jag passar också in här. Jag och min sambo ska gifta oss om ca 1 år, och även om vi har möjlighet att spara undan en massa pengar till ett bröllop, så vill jag inte det. Tycker det finns andra saker att lägga pengarna. Men vill i alla fall ha en stor och trevlig fest.

Vi har i dagsläget en budget på 17.000:- och då räkar vi med 55 gäster. Dock hoppas jag att jag kan dra ner den budgeten lite till. Bland annat så funderar jag på att välja en billigare vigselring (1500:- istället för 5000:- som jag har budgeterat för).

Men så har jag insett att 500:- för klänning tll bröllopet var lite väl ambitiöst (även om jag bara ska ha en enkel vit klänning), så det kommer nog att bli närmare 1000:- där.

Alkoholen köper ev. en arbetskamrat till min m2b åt oss, eller så köper vi den i Köpenhamn i sommar (vi ska dit på en mini-semester).

Maten ska vi ha buffé på kallskuret som vi lagar själva... Har hittat en hel del som kan lagas nån månad i förväg och frysas in. Alternativt så tillagar vi det under påskledigheten som passande nog är helgen innan vi gifter oss. :)

Tårtan kommer vi beställa fårn typ Citygross..

Det som är mitt lilla irritationsmoment i budgeten är dekorationen. Det är tråkiga trästolar, träbord och träväggar i den lokalen vi ska vara. Så där behöver jag minst dekorera bord och lite på väggarna. Frågan är om man kan ha vanligauppfällbara trästolar utan att det ser för 'billigt' ut, eller om det är en ide att investera i 55 'knoppa' lakan från IKEA? Vad tror ni?

• Green

Har precis varit på Ikea och köpt tyllgardinen Lill. 2st för 39:- 2,80 breda och 2,50 långa, ingen fåll utan man kan klippa och ha sig efter behag.
    Tänkte ev drapera några i taket och sen hängs dom väl lite här och var där man vill gömma något fult Flört

Min gästlista är på ca 35 st men vet ju inte hur många som faktiskt kommer än.

Buffén är än så länge på planeringsstadiet men Bittan (som har cateringfirman) är fantastiskt duktig så jag litar på att det blir bra. Hon har som specialitet att bara använda lokalproducerade råvaror så det finns ingen fast meny utan hon kör på tillgång och inspiration. Givetvis kommer vi få ett menyförslag men än känner jag inte att det brinner i knutarna.
    Första planen var att fixa buffén själv men då blir det inte lika gott och det är ju skönt om det sköter sig själv!
    Kusinen bjöd på kassler och färdigköpt potatissallad (vilket jag verkligen inte tycker är någon höjdare) så det toppar vi nog hur vi än gör?!

• Strawberry

Hej på er alla
    Även vi gör vårt bästa för att hålla nere kostnaderna inför vårt bröllop som är om två månader, jag är student och vi känner båda att vi inte behöver spendera en förmögenhet för att dagen ska bli lyckad. Viktigast är att vi blir man och fru och att gifta sig är ju gratis. Vi har inte rikigt lika begränsad budget som många av er men det beror främst på att min mamma och pappa så gärna ville bidra och de kommer att står för catering av mat och tårta för strax under 60 gäster.

Mitt bästa spartips är att utnyttja ALLA kontakter ni har och speciellt de ni inte ens visste att ni hade... ;) Vi pratade om att vi väldigt gärna ville ha någon som skulle sjunga i kyrkan och nu ska en kollega till min mamma sjunga, vi nämde för kompisar att vi behövde hjäp av någon som kan köra runt oss under dagen och en bekant hörde av sig att han gärna hjälper till om han får låna vår bil, en kusin som gått restaurang på gymnasiet hjäper oss att förbereda plockmat till minglet vid brudskålen och även med baren under kvällen. Familj och vänner hjälper till att ställa iordning, städa osv osv. Och det bästa av allt är att folk verkar vilja hjälpa till!!

Ett tips till, idag gick vi förbi dressman och hittade slipsar, riktigt fina och i mängder av olika färger, 5 för 100 kr. de hade kostat från 299 kr styck tidigare.. Så vi köpte både till min blivande och hans två marskalker, 20 kr per slips är ju inte helt fel. ;)

• Green

Gubben ska kommenderas till Dressman imorgon {#emotions_dlg.djavulsk}
    Han som aldrig har slips annars vill ju inte lägga större summor på den då den kanske bara används en gång.

Insåg nu att vi sparar lite pengar på transport eftersom vi inte kommer att behöva någon. Vigsel+fest är ju hemma och skulle det bli frisör så har jag det inom gångavstånd Glad

Jag är mest rädd att jag sparar in på något som jag ev ångrar sen.
    Vad prioriterar ni egentligen på era listor och varför?

• Strawberry

Vi har valt att lägga pengar på att ha en riktig fotograf som kan gör en porträtt fotografering, gäster som fotar i all ära men vi vill ha några bilder på oss som vi kan spara för alltid och vara nöjda med. 3000 kr kommer det kosta och då ingår alla bilder. Även ringar har vi valt att prioritera och köpa det vi verkligen ville ha eftersom vi kommer ha de för evigt, genom att lämna in gammalt guld och utnyttja 30% födelsedagsrabatt på guldfynd fick vi alla tre ringar för under 7000 kr (nypris över 15000 kr) och är riktigt nöjda!! :D

Svar på tråden Tråden för oss med mycket liten budget (ca 5-15.000)