• Anonym (hm)

    Vad är en "normal" bröllopsbudget?

    Vi har lagt undan en rejäl slant till vårt bröllop och när vi räknar ihop allt (fest för 75 pers, kläder, fotograf, ev. transport, tårta osv) hamnar vi på ca 100 000 kr. Bröllopsresan är ej inräknad.

    Är detta en normal budget? Eller spenderar vi vansinniga summor (ja egentligen gör vi nog det men jag tycker det är värt)?

  • Svar på tråden Vad är en "normal" bröllopsbudget?
  • minttus

    Jag tror att det är en ganska normal budget. Vi hade också tänkt 100.000 men tyvärr hamnar vi nog på 130.000. Men man gifter sig oftast bara en gång i livet.

    Det är ju själva festen med middag för 70 pers. som kostar. men vi har i för sig valt att ha festen på ett litet slott och vi vill slippa göra nåt själva just den dagen, så man får ju skylla sig själv lite.

  • evigtkär

    För mig är det helt otrologt mkt pengar att spendera på en enda dag. Det är ju en bra handpenning på ett hus ju :)


    För mig så handlar det om att jag ska vara med min man resten av livet så att spendera så mkt pengar på en dag finns inte, när vi kan ha så mkt glädje av de pengarna sedan.


    Så över 50.000kr tycker jag är vansinnigt (inte ens det skulle jag spendera). Men det beror ju på vad du har för ekonomi i övrigt. Ni kanske har lika mkt till på ett sparkonto, vad vet jag :)

  • Anonym (hm)
    evigtkär skrev 2012-02-10 20:45:30 följande:

    För mig är det helt otrologt mkt pengar att spendera på en enda dag. Det är ju en bra handpenning på ett hus ju :)


    För mig så handlar det om att jag ska vara med min man resten av livet så att spendera så mkt pengar på en dag finns inte, när vi kan ha så mkt glädje av de pengarna sedan.


    Så över 50.000kr tycker jag är vansinnigt (inte ens det skulle jag spendera). Men det beror ju på vad du har för ekonomi i övrigt. Ni kanske har lika mkt till på ett sparkonto, vad vet jag :)


    Hus har vi redan, och barn. ;)  Båda vill ha en hejdundrande fest och en underbar dag då vi slipper tänka på ngt annat  än att njuta och ha det bra med vår släkt och våra vänner. Jag vill slippa allt ansvar för jag är ett sånt kontrollfreak att jag inte kan njuta om jag måste fixa & ha koll på en massa saker.

    Vi har råd att ha det här bröllopet och jag är så sparsam i vanliga fall att jag inte vill behöva snåla på mitt bröllop.

    Tack för alla svar.
  • Protexblue

    Jag och min blivande man kommer lägga ca 25 000 på vårt bröllop och då har vi ca 60 gäster. Jag har aldrig drömt om något stort och pampigt bröllop utan jag vill ha en cermoni i kyrkan och sen blir de en fest efter för att fira att vi hittat varandra. Men tycker jag lyckas få in de mesta i vår lilla budget. Klänning till mig, kostym till mannen, brudklänningar, skjortor till marsalkerna, festlokal, buffé, fotograf på bröllop och fest, band, sprit, tårta, inbjudningar och alla dekorationer, en svit för mig och mannen att spendera natten i. Känns som de kommer bli som jag vill ha det, helt underbart =D

  • Mariem

    Vi har satt en budget på 120.000 men går det på 150 så känns det inte som om det är hela världen... Huvudsaken att vi får vår bröllopsdag + fest som vi vill! För oss är det festen som kostar. (klänning 0 kr, ärvt min systers, ring 8.800 kr) Jobbigt om man skulle ångra sig för att man snålat in på att bjuda vissa tex... Vi tycker att det är mycket pengar, men vi sparar och kommer använda oss av våra besparingar. (Skulle aldrig lägga så mkt pengar på en bröllopsfest om vi inte kände att vi hade råd) Sen kommer vår bröllopsresa gå på 100.000 till, minst.

  • Tiara

    Jag håller med dig Protexblue! Ni har verkligen fått med allt som man kan tänka sig, utan att spendera en hel förmögenhet. Jag tror det gäller att kolla runt på priser och inte alltid välja första bästa, då blir det lätt mycket dyrare. Det är upp till var och en, men dock är min åsikt att 100.000 kr är för mycket att spendera på en endaste dag, jag lägger hellre det på insatsen till ett hus till mig och min blivande i så fall ;).  

  • sollan

    Vårat bröllop exl resa kommer kosta ca 65.000:- och vi har bjudit 50 gäster.  Vi kommer bjuda på bla förrätt, huvudrätt från restaurang,amerikansk bröllopstårta, gratis sprit,Skål bekostat brudföljets kläder mm
    Jag har köpt min absoluta favoritklänning en Forever Yours och har fått de finaste Schalins ringarna jag vill ha en solitär och en allians.Visserligen inga stora carat, 0.50 men precis så stora som jag önskar :) 
    Kommer även bli bortskämd hela bröllopsdags fm då jag bara ska sitta och njuta av att nån annan tar hand om mitt hår och smink på en atalje.  En ljuvligt vacker droppformad bukett kommer jag även kosta på mig.{#emotions_dlg.flower}

    Billigare hade vi inte klarat de men absolut dyrare...haha ;) 
    Finns väl alltid något mer man skulle velat lägga pengar på trots att man nog ändå är nöjd.
    Finns ju så mycket att köpa så man får själva sätta sin egen ekonomiska gräns.


    Blivande vårbrud
  • Anonym (Över Budget)

    Vi tänkte oss först en budet på 50 000. Vi är nu uppe på ca 150 000, med vår bröllopsresa inkluderat. Vi ha inte fått bidrag ifrån någon. Vi har båda välbetalda jobb, så det är inget problem. Personligen tycker jag att vi kanske ligger lite väl högt, men då vi inte vill kompromissa, så är det där vi hamnar.

    I vår budget ingår allt såsom ringar, kläder både till oss och till brudföljet. 4 rätters middag inkl fint vin. En bra fotograf hela dagen. Stället vi ska vara på med serveringspersonal. Bröllopsresa med flyg och hotell osv.

    Kan väl tillägga att vi bor centralt i en av sveriges största städer i en bostadsrätt och har bil. Så 100 000 räcker inte långt till någon handpenning till hus.

    Så långe som man har råd så kan man väl spendera hur mycket pengar som man själv vill. 

  • gbg2012

    Det handlar om vad du prioriterar, du kan ha dyrare och billigare.

    Vi prioriterat att slippa göra så mycket själva och vi vill ha trerätters och fin lokal(utan att behöva dekorera så mkt) och då blir det dyrare. Nu har jag precis fått ett nytt jobb som jag ska pendla till och det är mycket i början eftersom jag är ny. Vi gifter oss om 3 1/2 månad och jag har en månad uppsägningstid på mitt gamla jobb vilket gör att jag dubbelarbetar dag och natt nu i några veckor. Kan ju säga att just nu är det verkligen värt alla pengar för har tillräckligt att stå i. =)

    Vi kommer ha sparat i två år och stor del av den tiden var jag student, eftersom jag tog min examen för några månader sedan. Eftersom jag äntligen fått jobb så är vår budget inga problem, vi kan lägga undan mer nu och på ett sätt är det tur att jag inte fått jobb tidigare då hade vi säkert börjat "slösa" =)

    Vi har en budget på ca 110 000 och det är för 65 gäster. Sedan kommer vår bröllopsresa gå på ca 60 000 eftersom vi troligtvis kommer åka till maldivierna eller västindien(inte bestämt oss än, åker först i november).

  • Italia08

    Vi hamnar också på strax över 100 000, exklusive bröllopsresan. Men det är ju, som minttus säger, middagen som kostar. Vi hade gärna lagt mindre pengar så klart, men eftersom vi har festen i en lokal som inkluderar allt: servering, mat, dryck, tårta, dekoration, så kostar bara det uppemot 60 000 för 60 gäster.

    Förutom middagen så är våra större poster:
    Fotograf, som vi ska ha hela dagen och dessutom köper upphovsrätten till bilderna av = vi får ALLA bilder på skiva, vilket känns jättebra.
    Ringarna (valde att ta var sin vigselring utöver förlovningsringarna) blev lite dyrare än vi först tänkt eftersom det kändes värt att lägga lite mer på något som man ska ha hela livet plus att vi pimpar min förlovningsring lite också.

    Det handlar ju som sagt om vad man prioriterar. Visst är 100 000 mycket pengar, men vi har sparat i två år och har så det räcker till just det ändamålet. Och det är väl det som är poängen, har man råd att lägga en viss summa och att det känns vettigt för en själv så är det ju inget problem - oavsett vad andra tycker eller har som budget.

  • wiii
    minttus skrev 2012-02-10 20:43:03 följande:
    Jag tror att det är en ganska normal budget. Vi hade också tänkt 100.000 men tyvärr hamnar vi nog på 130.000. Men man gifter sig oftast bara en gång i livet.

    Det är ju själva festen med middag för 70 pers. som kostar. men vi har i för sig valt att ha festen på ett litet slott och vi vill slippa göra nåt själva just den dagen, så man får ju skylla sig själv lite.
    Tror att det kanske är en ganska normal budget här på BT, där många är väldigt engagerade i hur dom vill ha sitt bröllop, men ute i "vanliga världen" är det nog en ganska så hög budget.
    Vårt bröllop kostade 35 000 för 55 personer, kändes lagom för just oss, vi saknade ingenting :) 
  • LitenSandra

    Vår budget landar nog på 35-40.000. Det är jag nöjd med, vi får det som vi vill ha det på vår dag och det är det viktigaste. Jag skulle inte vilja spendera upp mot 100.000, men vi är ju alla olika och inget är rätt eller fel. :)  

  • Anonym

    Vi hamnar nog på ca. 120.000 inklusive resa. Vi hade räknat med 90.000 från början.

  • Aniara4
    Chicita skrev 2012-02-10 16:10:49 följande:
    Den här frågan kommer upp nån gång i månaden.

    Och svaret är:
    Hur långt är ett snöre?

    Alltså det är egentligen omöjligt att svara på.
    Du kan klara dig med ett par tusenlappar (ring och kanske ny klänning, samt tårta och kaffe) och du kan kosta på dig en miljon...
    Det ni ska fråga er själva är - är det värt det för oss?
    Vad som är lagom mycket pengar avgörs av två saker:
    1) Hur mycket pengar har ni?
    2) Vad är viktigt för er?

    Man får helt enkelt väga ihop hur man vill ha det med sin ekonomi och se vad som verkar rimligt.

    Vi hade rätt mycket pengar sparade, så vi hade kunnat bränna flera hundra tusen om vi hade velat, men det ville vi inte. Det finns ju andra saker i livet som vi också vill ha. Jag tror vårt bröllop kostade sammanlagt runt 75000, då fick vi våra kläder betalda, så vi själva la kanske 60 000. Då prioriterade vi vad som var viktigt och inte, så att vissa saker fick kosta medan vi snålade på andra. Eftersom vi inte ville ha ett jättelitet bröllop utan runt 60 gäster (inte jättestort heller alltså) valde vi ett billigare alternativ för lokal+mat istället för en tjusig herrgård.

    Hade det känts väldigt viktigt för oss med en riktigt fantastiskt tjusig fest, ja, då hade vi kunnat lägga mer pengar eftersom vi hade det. Hade vi inte haft så mycket pengar, ja då hade vi fått ha en mindre och enklare fest oavsett vad vi hade föredragit.
Svar på tråden Vad är en "normal" bröllopsbudget?