• Anonym (Arg är förnamnet)

    Jag har en svägerska som använder oss som personlig bank...

    Jag väljer att posta detta anonymt för att inte hänga ut de inblandade. Man vet aldrig vilka som läser här. 

    Nu är jag så arg att jag måste få skrika och gnälla lite grann, och förhoppningsvis få lite råd om hur jag ska bete mig här.

    Min sambo är en stor jäkla mes som låter folk behandla honom hur som helst för att han inte vågar säga emot. Till exempel så går han med på all idioti som hans syster kommer med. 

    Nu berättade han att hans syster ringde och bad att få låna vårt mediamarkt-kort för att de behövde köpa en kamera. Den kostar 15.000. H-vete heller! För ett år sen köpte de en kamera på vårt kort, den kostade också 15tusen. Den kameran, knappt ett år gammal, sålde de i veckan! För att de behövde pengar! 

    Bara det var en sån sak som gjorde mig förbannad. Här har vi lånat ut pengar till en kamera som ska hålla, karln i huset skulle fota vårt bröllop, och så går de och säljer kameran! Och nu, 4 dagar senare, vill de låna till en ny kamera. Påpekade för sambon hur dålig stil jag tycker det är, bara det att ens sälja kameran. Så respektlöst. Han höll inte med mig utan försvarade dem och tyckte att det var okej, de har ju haft det så dåligt med pengar på senare tid. Ja, det tror jag fan. Till att börja med är det bara en i familjen som jobbar (typ 3 jobb har han, plus de hobbyverksamheter han har som ger lite pengar). Varför hon inte jobbar har jag aldrig fått någon klarhet i. Hon har ju inget funktionshinder, varken på det fysiska eller psykiska planet, hon är inte sjuk på något vis... så jag har dragit slutsatsen att det säkert beror på lathet. 

    Nå, utöver den otillräckliga inkomsten, så envisas de med att skaffa sig helt onödiga utgifter. De köper nya datordelar, dyra leksaker i present, telefoner, spel och allt möjligt till ungarna. Helt utan att de gamla har använts slut på, bara för att liksom... så, för att finansiera sin livsstil så har de lånat tiotusentals kronor från svärfar för att kunna betala räkningar och gå runt öht. om de nu har så dåligt med pengar så kanske hon skulle börja jobba lite grann? Jösses! När jag morrar detta åt sambon så kommer han med ursäkter och dåliga förklaringar. Nä, men hon har ju varit inskriven i någon vikariepool förut, men det gav inte speciellt mycket, så vad ska hon göra? Ehhh... Söka ett annat jobb? Söka många jobb? Söka tills hon hittar ett! Som alla andra! Nu är ju inte jag den som tycker att alla ska jobba ihjäl sig och så, det är ju trevligt att kunna vara hemmafru. Men när det är så jäkla uppenbart att en inkomst inte räcker, så måste man ju ta fram huvudet och tänka lite praktiskt. 

    Så, inte nog med att de nylige har utnyttjat sambons oförmåga att säga nej till att ge dem ett lån, att de vill ta ett nytt lån, så har de ju redan stora skulder till sambon. För något år sedan, innan vi var ett par, så tog sambon ett banklån till dem på 165.000. Detta för att kunna betala av allt skit de dragit på sig som skulle gå till kronolle. Inte kan ju hans syster ha skulder hos kronofogden, så han tog ett lån till dem. Nu ligger den på 120.000 ungefär. Utöver detta så har svägerskan tagit nya telefoner och abonnemang till sig och sonen, i min gubbes namn. Nu står han för samtliga deras telefoner och abonnemang. Sambon har låtit dem köpa en ny säng (för att den gamla var ful) och nån soffa till deras dotter på vårt Ikea-kort. Inget som är färdigbetalt ännu. Vi betalade även deras juklapp till min svärfar. Jag tror inte att vi har fått tillbaka de pengarna heller. 

    Jag blev så jävla förbannad när sambon berättade att hans syster hade bett om ett nytt lån. Även om det är krediter på diverse kort de utnyttjar så är det illa. Jag försökte på alla sätt jag kunde att förklara för honom att det är INTE OKEJ att låna ut mer pengar till dem. Och de är definitivt inte okej att de ens ber om det!! De utnyttjar honom (och oss) bara. de vet att han inte säger nej och så kommer de och ber om pengar. Det är så jävla respektlöst. Vi behöver ju fan ha våra pengar själv. Det är inte så att vi simmar i dem. 

    Sambon förstår inte alls mitt synsätt här. Han tycker att det är ju okej, de betalar ju tillbaka. Ja, NU ja. Men vad händer sen när de inte betalar? När de har slut på kameror att sälja och när de har skrapat det sista ur svärfars plånbok? När de åter hamnar i den sits som var grunden till banklånet. Då sitter vi där med 6-7000 i ökade månadskostnader! Och då måste vi sälja allt vi äger för att ha råd med skulder som sambons syster har sagt sig betala...Han menar att jag lägger över andras handlingar på hans syster och tror att alla agerar likadant. Ja, jag har erfarenheter av att sitta i skiten just på grund av att ha litat på någon alldeles för mycket och har lånat ut pengar, det är just därför jag är så orolig i den här situationen. Sambon säger att det aldrig kommer att hända att de inte betalar sin månadskostnad till oss... Jag ser dock ett väldigt tydligt mönster här... 

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte hur jag ska få sambon att förstå att vi kan inte hålla på att låna pengar till dem, oavsett av vilken anledning de behöver pengarna. 

  • Svar på tråden Jag har en svägerska som använder oss som personlig bank...
  • Anneli256

    ps.. Comviq kompis är ett kontantkort som har den funktionen där man kan prata gratis med varandra... o d finns flera sådana. Lite dyrare dock att ringa andra abonnemang.Flört

  • ElinFalk85

    Klipp alla mediamarkt och ikeakort osv och så eller göm dom.
    din sambo får nog ta sig i kragen tycker jag!!!

  • Anonym (upprörd)
    Anneli256 skrev 2012-01-22 12:54:02 följande:
    ps.. Comviq kompis är ett kontantkort som har den funktionen där man kan prata gratis med varandra... o d finns flera sådana. Lite dyrare dock att ringa andra abonnemang.Flört
    Japp halebop har också sånt avtal för det har vi så det vet jag och som du sa det finns andra som också har det, så hennes argument om abonemang är skitsnack rent ut sagt. (förlåt mitt språk, jag blir så upprörd för eran räkning)

    Och hennes jäkla komentar om att ni inte behöver bo i hus, men va faaan på ren svenska. Är hon 4 år eller??? Ja det vet jag att hon inte är men vad ego trippad hon är. Om man vill bo i hus eller inte är ju upp till var och en och det ska väl inte syskon ha rätt att säga till om.

    Och som Elinfalk 85 skrev klipp alla mediamark, ikea kort mm så att hon inte kan använda dem. Eller för som det gamla beprövade dom visar på lyxfällan, ta en burk lägg i korten och fyll på med vatten och in i frysen då kan han ju inte bara ta kortet och ge det till henne. Men det bästa är nog att klippa dem.

    Hoppas verkligen att det ordnar sig för er.
    styrke kramar i massor för det behöver både du och din sambo.  kram kram
  • brideo

    Håller verkligen med ALLA tidigare talare, vilket faktiskt aldrig har hänt mig tidigare på BT. 

    Det är helt uppenbart att detta måste få ett slut idag. Ni riskerar ju hela er framtid, både ekonomiskt men framförallt på relationsplanet er själva emellan.

    Måste säga en sak till, jag känner faktiskt för din sambo. Det du beskriver, hans "toffliga" beteende, låter som en form av medberoende. Precis som i alkoholistfamiljer etc. Ett onormalt beteende har blivit normaliserat och okej. Efter lång tid (typ hela hans relation med sin syter sedan barnsben) så kan han inte längre själv sätta tydliga gränser, eftersom de har en gränslös relation vad gäller pengar. Han är helt enkelt inte kapabel till granssättning.  

    VIlken tur att han har dig på sin sida! Fortsätt på den kurs som du har stakat ut för er två och ge dig inte förränn detta upphör. Men snälla, gör det med varlig hand. Skäll inte på honom, din envishet och övertygelse kommer ge effekt. 

    Lycka till! PS. Berätta gärna hur det går.   

  • Marylojs

    Detta hade jag ALDRIG accepterat. Din sambos flathet mot sin syster påverkar er kreditvärdighet negativt så till den gräns att ni inte kan ha det boende ni vill och annars skulle kunnat ha. Herregud, det är ju sjukt!

    Låt honom läsa allas reaktioner här om han har så svårt att se det ur din synvinkel.  

  • Denise0007
    Anonym skrev 2012-01-22 02:48:05 följande:
    Men va fan! Anmäl dom till lyxfällan, hon måste ju öppna ögonen.. Trist om ni skulle få ekonomiska problem pga dom..
    Precis vad jag tänkte. Om inte detta tar stopp kommer ni själva att få rejäla ekonomiska problem, säg det till sambon. Jag såg ett program i Lyxfällan där de hamnat i skiten just på grund av att de lånat ut pengar till andra.
  • Anonym
    Anonym (upprörd) skrev 2012-01-22 11:04:23 följande:
     det sorgliga är att om din sambo fortsätter och lånar ut pengar till henne och hon slutar betala så kan ju ni bli tvingade att anmäla er själva dit för att få hjälp.
    Så tänkte jag också när jag läste TS.
  • Anonym (Arg är förnamnet)

    Allting känns så mycket bättre när jag får läsa era tankar om detta. En stund började jag fundera om det var jag som var konstig eftersom jag tycker att detta inte är okej. Men nu har jag återfått lite tro på mig själv och styrka att hålla kvar vid min ståndpunkt. 

    Jag tänkte också på att just visa honom denna tråd, så att han ser att det inte bara är jag som tycker att det är så fel att låna ut pengar på det där viset.

    Det märks ändå att sambon har funderat mycket på mina åsikter och på det jag sa igår. Han berättade att han hade sagt till sin syster att vi vill inte använda mediamarkt kortet mer, utan betala av det sista som är där och sedan hålla det tomt. Jag undrade om hon förstod att det betydde att vi säger nej till att låna ut till dem. Det tyckte han att hon gjorde, så vi får ju hoppas det. 

    Nu var det inte det där " Nej! Vi VILL INTE låna ut mer pengar till er", som sannolikt hade haft lite kraft. Men det är ju helt klart bra att han har sagt ifrån, om än på ett väldigt luddigt sätt.  Jag har funderat på att jag skulle säga till svägerskan att hon inte ska be sambon om lån mer, eftersom han inte kan säga nej, men det känns som att det skulle vara lite övertramp och nedvärderande mot sambon... 

    Ja, det är nog bäst att klippa korten.  

    Tack igen för era synpunkter och peppande svar. :)  

  • Anonym (Smålänning)
    brideo skrev 2012-01-22 17:33:32 följande:
    Måste säga en sak till, jag känner faktiskt för din sambo. Det du beskriver, hans "toffliga" beteende, låter som en form av medberoende. Precis som i alkoholistfamiljer etc. Ett onormalt beteende har blivit normaliserat och okej. Efter lång tid (typ hela hans relation med sin syter sedan barnsben) så kan han inte längre själv sätta tydliga gränser, eftersom de har en gränslös relation vad gäller pengar. Han är helt enkelt inte kapabel till granssättning.  
    Bra att tänka lite längre. Kanske är det två steg som ska till, ett där han verkligen förstår hur inte-ok hennes beteende är, och ett där han också klarar att stå för det, dra gränsen och säga nej.

    En bra grundregel är väl att man betalar tillbaka ett lån innan man ber om nästa. Jag tänker på en bekant vars mamma hade en hel del problem, levde på soc och lånade pengar varje månad. Han införde regeln att hon bara kunde ha ett lån i taget, hon var tvungen att betala tillbaka det gamla lånet innan hon kunde få låna nåt igen. Visserligen blev det ofta så att hon betalade tillbaka i början av månaden för att genast låna igen i slutet av samma månad, men skulden blev åtminstone inte större utan rullade liksom på, och det kunde han väl leva med.

    Å andra sidan var ju din svägerskas första lån sjukt stort, så där funkar ju inte den principen. Hur kan man ens få för sig att be nån annan ta ett banklån åt en?! Det kanske är en sak om ens släktingar har väldigt gott om pengar och kan låna ut en del av det de har, men att begära att folk ska låna ut pengar som de inte ens har själva, och ta lån och sabotera sin egen ekonomi för deras skull? Barockt!

    Man rättar mun efter matsäcken. Har man bara en inkomst får man leva därefter, tills man har lyckats skaffa sig större inkomst. Ja, jag tycker också din man beter sig som en "enabler", och han behöver hjälp att sätta gränser om han värderar ert gemensamma liv och er ekonomi. Sen verkar syrrans familj också behöva hjälp, men det blir nog svårt att få dem att förstå innan Lyxfällan knackar på dörren (tycker de låter som kandidater redan). Eller fogden.

    MVH en gnetig smålänning som levt under fattigsomsstrecket men ändå aldrig missat en enda räkning.
  • Lilique
    Anonym (Arg är förnamnet) skrev 2012-01-22 11:51:12 följande:
    Gällande abonnemangen, så har sambons syster förklarat för sambon att det måste de ju ha, för annars kan de inte utnyttja familjetjänsten där alla kan ringa gratis till varann. Och hur skulle det bli om ungarna behöver ringa till dem och inte kommer fram? Det är, enligt sambon, ett helt giltigt skäl till att ge dem abonnemang. Pfft! 
    Det kan man ju visst? Jag har haft kontantkort (Telenor) i alla år fram till förra året, men att vara med i familjetjänsten fungerade ju trots det. Det innebar att jag kunde ringa mina föräldrar om jag så hade tömt kortet.
  • Anonym (upprörd)
    Lilique skrev 2012-01-23 09:43:20 följande:
    Det kan man ju visst? Jag har haft kontantkort (Telenor) i alla år fram till förra året, men att vara med i familjetjänsten fungerade ju trots det. Det innebar att jag kunde ringa mina föräldrar om jag så hade tömt kortet.
    Precis, det är bara en fånig ursäkt från systerns sida.

    Ts. Vad skönt att din sambo har börjat o säga ifrån, eftersom han inte gjort det tidigare måste det varit väldigt tufft för honom, men säkert skönt i efterhand.  =)

    All lycka till önskar jag er båda.
  • TheD

    Klipp korten som de andra har skrivit.... Kan ju anmäla de till Lyxfällan.....


     


    Det var är fan på tiden att den där syrran med karl vaknar och inser att det finns en verklighet! sätt inte den donnan före er själva. Här är det rätt att vara ego.

  • Anonym

    Herregud jag blir så upprörd så jag tror jag svimmar! Höjden av fräckhet!

    Om jag hade varit som du, hade jag sagt till sambon att det faktiskt är ERA pengar och han har ingen som helst rätt att låna ut DINA pengar för att systern ska leva lyxliv. Förklara att hans beteende och hennes begär sätter stopp för dina drömmar och i längden för er framtid ihop. Då borde han ju börja fundera på vad som är viktigast, du eller syrrans mobilabonnemang.

    Hade inte det hjälpt hade jag gett ett ultimatum: antingen förklarar han hur det ligger till med era drömmar om hus, er relation och er ekonomi och att Ni vill ha tillbaka era pengar snarast och att hon inte kommer få en krona till, eller så gör du det.

    Sätt dig ner ensam med henne och sätt ner foten på en gång. Försöker hon skratta bort det, säg att det fan inte är nåt skämt utan er ekonomi. För ärligt talat, kan det inte vara värt att göra sig osams med en svägerska för sin egen ekonomiska säkerhet? Det hade jag tyckt.

    Min blivande var på väg in i ett ganska svårt spelberoende för några år sedan och enda vägen att rätta ut sådana destruktiva beteenden är att sätta jävligt hårt mot hårt. Jag började kolla av hans utposter på internetbanken och konfronterade honom med hur mkt han spelat bort på väldigt kort tid och vad vi hade kunnat köpa eller vart vi hade kunnat resa för de pengarna. Det tog hårt på honom att se det svart på vitt. Jag ställde hårda ultimatum, drog gråtvalsen, alla knep jag kunde komma på, jag köpte inte en enda av hans undanflykter eller förklaringar och än idag går jag ibland in och kollar utposterna för att försäkra mig om att det inte går några pengar till spelbolagen. Jag tror att din situation nästan kan jämföras med ett spelberoende, som många andra tidigare sagt. Bekämpa det då också som du skulle bekämpa ett spelbereonde!

    Lycka till!

  • Anonym (lyxfällan?)

    Säg åt honom att titta på några avsnitt av lyxfällan så kanske han tänker om.
    Din svägerska låter som ett riktigt ärkepucko, om de behövde pengar var det väl ovanligt klantigt att sälja en kamera som de uppenbarligen ändå vill (behöver?) ha bara för att sen köpa en ny. Vadå pengar i sjön.
    Kan inte din sambo fatta det åtminstone?

    Samtliga inblandade behöver en örfil för att vakna upp från sitt idiotiska beteende.

Svar på tråden Jag har en svägerska som använder oss som personlig bank...