lilja01 skrev 2012-01-12 14:16:00 följande:
Inbjudan har vi tänkt formulera något i stil med:
"Välkomna på bröllopsfest för att fira vigseln mellan
YY & XX
på AA bygdegård
Lördagen den 14/7 kl. 17.30.
Efter välkomstdrinken bjuder vi på middag med tillbehörande dryck,
är ni törstiga efter maten finns bar till självkostnadspris.
Vigselakten sker tidigare under dagen med den närmaste familjen som vittnen.
OSA senast 1/6 till
YY tel
XX tel
Hoppas att ni vill dela vår kväll med oss!"
Dessutom kommer vi nog att skicka med ett infoblad eller göra en hemsida med vägbeskrivning, betalningssätt och priser i baren, ev anledning till intim vigsel.
Om det vore jag som enbart blev bjuden till fest, skulle jag känna mig mer hedrad än om jag enbart blev bjuden till vigsel - en fest är det ändå massor av planering och kostnader som ligger bakom.
Att brudparet faktiskt betalar för att ha mig där, skulle glädja mig väldigt mycket.
Tänker jag konstigt?
Jag tycker det låter som en väldigt trevlig formulering, och jag skulle bli glad över att få komma och uppvakta brudparet under festen. Eftersom ni skriver att vigselakten sker med närmaste familjen som vittnen tror jag inte att någon kan tänkas illa upp.
Vad gäller detta med att känna sig hedrad som gäst så håller jag med Chicita. Hon skrev så bra att jag helt enkelt kopierar rakt av!
Chicita skrev 2012-01-12 17:26:38 följande:
Åter till TS i denna tråd...
Din formulering var jättebra, likaså tanken om ett infoblad eller mer info på hemsida.
Och apropå att bli hedrad... Tja allt beror på hur personen tolkar saken. Vissa kan ta en positiv sak som kritik. Alltså kommer säkert vissa att bli lite sura över att dom inte får komma på vigseln för dom tycker att det är viktigaste delen. Å andra sidan skulle vissa som bara blev bjudna på vigsel att bli sura för att dom inte får komma på festen eftersom dom tycker att det är det roligaste.
Hur man än vänder sig så har man röven bak

Det är alltid någon som har åsikter, även om man kör ett standardupplägg...
Bröllop är ett brännbart ämne och man kan inte göra alla glada. Men man kan undvika att trampa på allt för många tår genom att formulera sig så bra man kan (
vilket jag tycker att du har gjort) och att anpassa sig lite efter dom man bjuder också

Instämmer! Lycka till, TS!