filibustern skrev 2011-11-13 14:18:22 följande:
som du säger så är en del "test tårtor". och det har ju sin charm. men måste säga att förlovningstårtan och 2-våningstårtan på slutet var riktigt snygga! :)
jo det är ju olika på hur man tar pris. vet inte 100 vad hon här tar för pris. men jag vet att det blir MAX 1000 kr. förmodligen. men som tidigare så kan det ju bero på hur avancerad dekoration det blir. :)
Det viktigaste är att du tycker att det är värt det. Eftersom hon inte hade ett företag så ville jag bara ge ett perspektiv på det. Det betyder inte att du ska välja bort henne. Hon var duktig

Hade det varit ett konditori så hade jag inte tänkt på att det kanske var dyrt, för där ska man ju betala lokalhyra, löner mm så man måste ha vinstmarginal också

Dejli skrev 2011-11-13 14:33:13 följande:
Det kan ju bero på ingredienserna också. En god vän till mig är konditor på ett högt ansett konditori i Sthlm, och när hon gör tårtor så gör hon det bara på den finaste chokladen, med riktig vaniljstång etc. Gör man en riktigt fin chokladtårta med mycket choklad så kan det göra ett par hundra per tårta bara i bättre ingredienser också.
Jo visst kan det bero på ingredienserna.
Det är ju självklart något som spelar in. Men skillnaden mellan om jag skulle ha gjort tårtan som en beställning och om hon gör tårtan på beställning är ju 600:- för 20 personer. Och jag använder inte skräp jag heller. En enkel gräddtårta kanske kostar 100 - 150:- för 20 personer beroende på vad man fyller den med. Alltså en standardtårta. Sån som de flesta gör själva till födelsedagar. Om jag gör den så blir alltså ingredienserna ca 400:- (kanske 350-400

Det borde inte vara 600:- dyrare i materialkostnad om någon annan gör samma tårta

om hon inte använder rent guld eller nåt då... En hundralapp mer eller mindre på en så pass liten tårta i ingredienskostnad är ju förståeligt.
Alltså tar hon även betalt för arbetet. Så det borde innebära att hon har en enskild firma och kan ge kvitto på beställningen
Sen får jag ofta höra att jag borde ta mer betalt så jag får något för arbetet också. Men det får jag ju alltså inte göra om jag inte har en F-skattesedel och ett registrerat företag.
Däremot är det skillnad om jag skulle säga att jag vill ha 400:- för tårtan i ingredienskostnad och du säger att "du får en 1000-lapp för jag är nöjd med jobbet och vill ge mer" men jag får inte begära det alltså...