• Äldre 8 Nov 11:02
    8369 visningar
    30 svar
    30
    8369

    hur ska vi göra detta så billigt som möjligt??

    Jag skulle nog inte ha valt det alternativet som dom erbjuder när ni har en så tight budget.
    Om det är viktigt för dig och du kan spara undan pengarna (eller kanske få ett bidrag från föräldrar som bröllopsgåva om du förklarar bakgrunden) så kunde kanske ett uppdykande av dessa vara en gåva till din blivande make.
    Men annars skulle jag satsat på att hitta ett bra stycke med säckpipa och ha som utgångslåt i kyrkan eller liknande. Kolla att det går att spela CD'n bara (det funkar inte alltid med brända CD-skivor).

    Vi ville otroligt gärna ha Patrask ("det medeltida pojkbandet") både för att spela i kyrkan och under gästabudet. Men dom var inte tillgängliga.
    För oss hade det varit värt vad dom än begärde eftersom dom var viktiga för oss.
    Men vi fick ta ett par av deras låtar istället och ha som ingång + utgångsmusik. Samt att TRiX använde musik av Patrask under sin eldshow Skrattande  så vi var glada ändå.

    Och det jag menar är att du kanske kan hitta andra lösningar på saken?
    Sätt ut en annons på blocket eller i tidningen och fråga om det finns någon som spelar säckpipa i närheten av er och som skulle kunna tänka sig att spela på erat bröllop.
    Eller se om du kan få tag i musik på skiva som sagt...

    Lycka till hur du än gör Solig 

  • Äldre 13 Nov 10:51
    #14

    Jag är också så att säga "amatör-tårtbakare", vet inte om jag är lika duktig som henne. Det får i så fall andra bedöma. Men jag tar 20:- biten eftersom jag inte har ett företag och alltså inte ska tjäna på tårtbaket om jag bakar till någon annan egentligen. För om jag gör det så är det ju svartjobb...


    Förut fick personen jag bakade till betala ingredienser + om dom ville ge något för "besväret". Men nu har jag satt ett fast pris / bit (med undantag om det skulle vara något väldigt avancerat eller tidskrävande förstås Flört) Så då går jag i princip +-0 eller eventuellt får några kronor för att jag bakar. Andra ska ju inte bekosta mitt intresse liksom. Det är min filosofi.
    Så 1000:- för 20 bitar = 50:- per bit -  medan om jag hade bakat din tårta så hade den kostat 400:-. Så har du lite referenspunkter att gå efter.
    Jag är inte ute efter att få baka din eller någon annans tårta. Jag vill inte ta åt mig uppdrag via BT heller faktiskt, jag har inte så mycket tid att lägga på bakningen. Utan jag vill bara ge dig referenspunkter och perspektiv på kostnaden.

    Och om du vill se bilder på mina tårtor så du kan jämföra (jag har lagt upp alla tårtor jag gjort sen jag började utom 4, för dom bilderna är borta efter datorhaveri) så vissa tårtor är riktigt hemska då dom är test-tårtor liksom...
    smulan.webdon.nu

  • Äldre 13 Nov 13:12
    #16
    Nikkita skrev 2011-11-13 12:52:43 följande:
    Fan va snygga/häftiga tårtor du gör Solig Du skulle ju lätt kunna starta företag med tårtbakning om du haft tiden till det Flört
    Tack, men alla blir inte så lyckade Flört
    Min egen bröllopstårta som skulle slå alla rekord i höjd eftersom den hade tre lager fyllning till 4 tårtbottnar (för varje våning på tårtan alltså) istället för två lager fyllning och 3 tårtbottnar som jag brukar ha...
    Men så valde jag att göra en vit chokladmousse från grunden som jag brukar göra, den brukar bli lösare än dom andra fyllningarna men tillräckligt fast för att den ska funka i tårtan. Och det var ju bara ett av tre lager tänkte jag. Den skulle bli stabil nog ändå... Jomenvisst Skrikandes
    Den blev på tok för lös, så jag kunde inte klä tårtan med sockerpasta utan fick lov att använda den grädde vi hade fått över när jag gjorde fyllningarna till att spritsa tårtan. Så tårtan är inte ens ordentligt täckt.

    Såna misstag får man inte göra som proffs.
    jäkla tur att det var min egen tårta i alla fall och ingen annans Oskyldig
  • Äldre 13 Nov 15:08
    #21
    filibustern skrev 2011-11-13 14:18:22 följande:
    som du säger så är en del "test tårtor". och det har ju sin charm. men måste säga att förlovningstårtan och 2-våningstårtan på slutet var riktigt snygga! :) 

    jo det är ju olika på hur man tar pris. vet inte 100 vad hon här tar för pris. men jag vet att det blir MAX 1000 kr. förmodligen. men som tidigare så kan det ju bero på hur avancerad dekoration det blir. :)
     
    Det viktigaste är att du tycker att det är värt det. Eftersom hon inte hade ett företag så ville jag bara ge ett perspektiv på det. Det betyder inte att du ska välja bort henne. Hon var duktig Glad
    Hade det varit ett konditori så hade jag inte tänkt på att det kanske var dyrt, för där ska man ju betala lokalhyra, löner mm så man måste ha vinstmarginal också Glad
    Dejli skrev 2011-11-13 14:33:13 följande:
    Det kan ju bero på ingredienserna också. En god vän till mig är konditor på ett högt ansett konditori i Sthlm, och när hon gör tårtor så gör hon det bara på den finaste chokladen, med riktig vaniljstång etc. Gör man en riktigt fin chokladtårta med mycket choklad så kan det göra ett par hundra per tårta bara i bättre ingredienser också.
    Jo visst kan det bero på ingredienserna. 
    Det är ju självklart något som spelar in. Men skillnaden mellan om jag skulle ha gjort tårtan som en beställning och om hon gör tårtan på beställning är ju 600:- för 20 personer. Och jag använder inte skräp jag heller. En enkel gräddtårta kanske kostar 100 - 150:- för 20 personer beroende på vad man fyller den med. Alltså en standardtårta. Sån som de flesta gör själva till födelsedagar. Om jag gör den så blir alltså ingredienserna ca 400:- (kanske 350-400 Det borde inte vara 600:- dyrare i materialkostnad om någon annan gör samma tårta Flört om hon inte använder rent guld eller nåt då... En hundralapp mer eller mindre på en så pass liten tårta i ingredienskostnad är ju förståeligt.
    Alltså tar hon även betalt för arbetet. Så det borde innebära att hon har en enskild firma och kan ge kvitto på beställningen Flört

    Sen får jag ofta höra att jag borde ta mer betalt så jag får något för arbetet också. Men det får jag ju alltså inte göra om jag inte har en F-skattesedel och ett registrerat företag.
    Däremot är det skillnad om jag skulle säga att jag vill ha 400:- för tårtan i ingredienskostnad och du säger att "du får en 1000-lapp för jag är nöjd med jobbet och vill ge mer" men jag får inte begära det alltså...
  • Äldre 13 Nov 15:34
    #23
    Dejli skrev 2011-11-13 15:15:32 följande:
    Nej, jag håller med om att 50 kr/bit låter ganska dyrt av en amatör (även om hon är duktig) som tar betalt svart. Min vän som har detta som yrke tar i sitt jobb 4000 för en tårta för ca 20 personer, och då är det vitt och från ett konditori där folk förväntar sig att få betala rejält... då är det förstklassiga råvaror och av konditorer som vunnit allsköns priser för sitt hantverk...

    Det är inte de mest avancerade tårtorna då (de kostar mer), men det är tillräckligt mycket arbete nerlagt på dem för att inte vem som helst ska lyckas med det... Det är iofs många gånger mer i kostnad, men då får man något helt annat också. Man kan verkligen få goda tårtor för ett lågt pris, men alltså... efter att ha vant sig vid hennes bakverk så nöjer man sig inte med vad som helst, så är det bara...
    Jo och man har ju andra krav på tårtorna om man beställer från ett riktigt konditori också. Då behöver man inte acceptera att vissa saker inte gått som det ska.
    Om jag gör en tårta och sockerpastan spricker på ytan för den blev lite för torr så får dom acceptera det. Går sockerpastan sönder så lagar jag ju den, kanske genom att sätta en dekoration där. Men jag kan inte garantera perfektion. Utan man tar ju en risk när man ber en privatperson baka åt en Glad 

    En bröllopstårta är ju ett hantverk och det är många timmar man lägger ner på den. Så jag förstår verkligen varför konditorierna tar så mycket för bröllopstårtor som dom gör.
    Men jag skulle inte acceptera att betala massor för exempelvis en vit princesstårta "bara för att den var till ett bröllop" - som jag har förstått här inne att många mindre konditorier gör Obestämd
     
Svar på tråden hur ska vi göra detta så billigt som möjligt??