• Jane
    Äldre 3 Nov 09:23
    15405 visningar
    33 svar
    33
    15405

    Hjälp! Vad ska jag göra med mitt hår?

    Jag har ett stort problem....Den senaste tiden har jag tappat en hel tuss varje gång jag duschar och det fastnar jättemycket i hårborsten också. Jag har nu fått så tunnt hår och på vissa ställen t.o.m kala fläckar.


    Som om det inte var nog, så blir mitt hår så ruskigt fett också. Jag brukar tvätta håret var tredje dag och då drar jag ut på tiden och går med fett hår i 2 dagar, för att inte "trötta ut" håret så mycket.


    Vad ska jag göra så att jag inte tappar så mycket hår och så att det inte blir fett?


     


    Jag har försökt att inte färga håret så pass ofta, och jag har börjat äta vitaminerna Panto-3 från hälsokostbutiken, vilken ska göra att nya hårstrån växer ut efter en månad.


    Jag försöker att inte föna håret så mycket och jag använder hårprodukter väldigt sällan. Det enda jag lägger i håret är fuktighetsgivande efter duschen, för att kunna kamma ut håret.


     


    Så snälla kom med tips!


  • Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med mitt hår?
  • Äldre 4 Nov 16:41
    #21
    Lebendig skrev 2011-11-04 16:19:31 följande:
    Chicita: Det där med volym. som sagt mitt hår var alltid platt och inte så kul. När jag tappade sjukt mycket hår så fick jag ju stubb i hårbotten när det började växa ut. Jag har aldrig haft så mycket volym som då. Min frisör konstaterade då att jag kanske borde klippa in "stödhår"= klippa ner vissa längder i håret så kort så att det står rakt ut och därmed får du mer volym utan en massa preparat. Kanske har du redan provat det eller kanske inte så intresserad av det med tanke på att du har så otroligt långt hår.
    Det är inget problem för mig, du har nog missförstått det i så fall om du uppfattade det så. Jag kan inte ha håret utsläppt när jag jobbar och de få gånger som jag vill piffa till det så kan jag använda en wolumemaster (Björn Axén) eller tupera lite i hårrötterna.
    Men för det mesta så gör jag inget annat än att ha i lite balsamspray så det inte trasslar ihop sig om jag har det utsläppt och sätter upp lite av håret i ett spänne eller använder ett snyggt diadem.

    Eftersom jag har så långt hår så skulle jag behöva klippa av ca 20 cm på längden först, för att kunna klippa upp det i olika längder / lager sen. Annars skulle det som var längst ner bli jättetunnt. Och det är inte intressant för mig Flört 
  • Äldre 4 Nov 18:46
    #22
    Jane skrev 2011-11-03 16:07:30 följande:
    Tipset om sidenörngott är bra - ska prova.
    Att undvika att borsta håret kan jag inte för det blir så trassligt.
    Jag skulle gärna vilja veta vad det var för schampoon som snowstars pratar om (tror inte det blir reklam).
    Har använt schampoo både från http://www.ljunghudvard.se och http://www.naturmagi.se/ 

    Det senare tycker jag är bättre så det är det jag har nu (björkschampoot använder jag). MItt hår blev också bättre efter att jag började använda detta. Jag var också jättestressad och sen blev jag hängig/deppig och då rasade hårstråna av mig. Vet dock inte om det kanske skulle ha blivit bättre ändå med ett vanligt schampoo, för jag började ta det lugnare ungefär samtidigt som jag bytte.

    Hoppas det blir bättre!
  • Jane
    Äldre 4 Nov 21:11
    #23
    snowstars skrev 2011-11-04 18:46:40 följande:
    Har använt schampoo både från www.ljunghudvard.se och www.naturmagi.se/ 

    Det senare tycker jag är bättre så det är det jag har nu (björkschampoot använder jag). MItt hår blev också bättre efter att jag började använda detta. Jag var också jättestressad och sen blev jag hängig/deppig och då rasade hårstråna av mig. Vet dock inte om det kanske skulle ha blivit bättre ändå med ett vanligt schampoo, för jag började ta det lugnare ungefär samtidigt som jag bytte.

    Hoppas det blir bättre!
    Tack för tipset! Ska kolla in dem och läsa lite :)
  • Evilli­na
    Äldre 5 Nov 17:26
    #24

    Här finns det lite tips på hemma gjorda schampon mot fett hår. Jag kör just nu på bikarbonat som schampo men håret blir lite extra knutigt av detta (om man inte använder balsam) så det kanske inte är att rekomendera. Du kanske borde ta en sak i taget? Börja med att reda ut håret.

    http://www.nopoo.se/har/ 

    Det finns ju trauma hårinpackningar man kan använda sig av (googla)

  • Äldre 5 Nov 19:48
    #25

    Just ja... tänk på att schampo är för hårbotten, inte för längderna. Du kan tvätta längderna med löddret men du ska undvika att schamponera det eftersom det torkar ut håret.
    Tvärt om med balsam och inpackning. Det är för topparna. Eventuellt kan man ha lite i längderna eller i nacken om man har långt hår som trasslar annars. Men man ska inte ha balsam och inpackning i hårbotten eftersom det blir fett då... 

  • Jane
    Äldre 6 Nov 15:19
    #26

    Vänta nu....schampoo i hårbotten gör håret torrare? Eller är schampoot till för hårbotten? Men balsam gör det fetare? Jag brukar smeta på både schampoo och balsam över hela håret, gnuggar in topparna mest men det hamnar i hårbotten också. Shit det visste jag ingenting om! Sen när håret torkar blir hårbotten och rötterna lätt fett, men längderna torra Skrikandes Jag men eftersom hårbotten blir fet av balsam på det, ska jag vara extra försiktig nästa gång jag tvättar håret.

    Annars provade jag faktiskt som du Chicita rekommenderade, jag lät håret självtorka och borstade ur håret efter det. Och det funkade! Det var faktiskt inte lika trassligt då. Glad Annars kan jag berätta också att vitaminerna Panto-3 från hälsokosten är skitbra! Tanten där inne sa att nya hårstrån skulle börja växa efter en månad. Nu har jag tagit vitaminerna i ungefär 3-4 veckor och jag börjar se små fjun komma upp!! JEEEEEJJJ Skrattande


  • Äldre 6 Nov 17:02
    #27
    Jane skrev 2011-11-06 15:19:14 följande:

    Vänta nu....schampoo i hårbotten gör håret torrare? Eller är schampoot till för hårbotten? Men balsam gör det fetare? Jag brukar smeta på både schampoo och balsam över hela håret, gnuggar in topparna mest men det hamnar i hårbotten också. Shit det visste jag ingenting om! Sen när håret torkar blir hårbotten och rötterna lätt fett, men längderna torra Skrikandes Jag men eftersom hårbotten blir fet av balsam på det, ska jag vara extra försiktig nästa gång jag tvättar håret.

    Annars provade jag faktiskt som du Chicita rekommenderade, jag lät håret självtorka och borstade ur håret efter det. Och det funkade! Det var faktiskt inte lika trassligt då. Glad Annars kan jag berätta också att vitaminerna Panto-3 från hälsokosten är skitbra! Tanten där inne sa att nya hårstrån skulle börja växa efter en månad. Nu har jag tagit vitaminerna i ungefär 3-4 veckor och jag börjar se små fjun komma upp!! JEEEEEJJJ Skrattande


    Schampo är egentligen till för att tvätta hårbotten och inte själva håret. Men man kan använda löddret till längderna alltså.
    Och balsamet lägger man mest i topparna och sen lite i längderna Glad 

    Bra då har du ju hittat en teknik som kan hjälpa dig att slita mindre på håret samt en vitamin som kan hjälpa dig att få håret att återhämta sig från grunden. Med andra ord så låter det som att du kan slippa stressen över håret i alla fall, vilket i sin tur kan ge positiva resultat eftersom du stressar mindre Solig 
  • Jane
    Äldre 6 Nov 23:13
    #28

    Jag hoppas! Tack för hjälpen ! :)


  • Silket­uss
    Äldre 9 Nov 10:13
    #29

    Jag tycker att du ska gå till doktorn och kolla om du har vitaminbrist. Tex zinkbrist kan faktiskt ge håravfall. Dessutom är det en väldigt vanlig biverkan till många läkemedel. Jag vet, jag har ett flertal läkemedel med den biverkan, samt  zinkbrist.

    Jag gifter mig om mindre än två månader och det känns inte direkt skoj att veta att jag har så pass tunt  hår i fram, att man kan se hårbottnen ganska lätt där i fram, ungefär där man ska ha tiaran, om  man har en.  Jag är dessutom kort, bara 165, så många ser ju "ned" på mig, sas. De ser extra tydligt, om de nu tittar där. Jag har blivt mer uppmärksam på andra som är tunnhåriga, så det kanske är som när man vill ha barn, är gravid eller nybliven mamma...man ser magar och bebisar överallt? 

     

  • Jane
    Äldre 9 Nov 14:58
    #30
    Silketuss skrev 2011-11-09 10:13:33 följande:
    Jag tycker att du ska gå till doktorn och kolla om du har vitaminbrist. Tex zinkbrist kan faktiskt ge håravfall. Dessutom är det en väldigt vanlig biverkan till många läkemedel. Jag vet, jag har ett flertal läkemedel med den biverkan, samt  zinkbrist.

    Jag gifter mig om mindre än två månader och det känns inte direkt skoj att veta att jag har så pass tunt  hår i fram, att man kan se hårbottnen ganska lätt där i fram, ungefär där man ska ha tiaran, om  man har en.  Jag är dessutom kort, bara 165, så många ser ju "ned" på mig, sas. De ser extra tydligt, om de nu tittar där. Jag har blivt mer uppmärksam på andra som är tunnhåriga, så det kanske är som när man vill ha barn, är gravid eller nybliven mamma...man ser magar och bebisar överallt? 

     
    Ingen aning, det kan ju vara ett fenomen som med gravida och magar, som du sa. Men samtidigt känner man ju sig själv finare om man har mer hår och inte ser flintis ut på vissa ställen. Vad tar du mot ditt håravfall då? Jag som sagt tar Panto-3, just nu känns det bra, jag tror att små fjun börjar komma upp, men det kanske är inbillning.

    Jag vill göra något åt håret så att det ser snyggt ut till bröllopsdagen (självklart också till resterande dagar). Jag skulle ju vilja ha någon fin håruppsättning, men kammar jag bak allt hår så syns det ovanför öronen, vid tinningen och mitt på huvudet att jag har tunnt hår. Samtidigt så finns det inte så mycket hår att leka med och kunna göra vilken håruppsättning som helst. Därför har jag nästan tänkt att köpa löshår eller liknande och ha i frisyren, men jag vill ju samtidigt inte vara "fake", utan vill se ut som jag egentligen ser ut.
  • Silket­uss
    Äldre 15 Nov 13:37
    #31
    Jane skrev 2011-11-09 14:58:01 följande:
    Ingen aning, det kan ju vara ett fenomen som med gravida och magar, som du sa. Men samtidigt känner man ju sig själv finare om man har mer hår och inte ser flintis ut på vissa ställen. Vad tar du mot ditt håravfall då? Jag som sagt tar Panto-3, just nu känns det bra, jag tror att små fjun börjar komma upp, men det kanske är inbillning.

    Jag vill göra något åt håret så att det ser snyggt ut till bröllopsdagen (självklart också till resterande dagar). Jag skulle ju vilja ha någon fin håruppsättning, men kammar jag bak allt hår så syns det ovanför öronen, vid tinningen och mitt på huvudet att jag har tunnt hår. Samtidigt så finns det inte så mycket hår att leka med och kunna göra vilken håruppsättning som helst. Därför har jag nästan tänkt att köpa löshår eller liknande och ha i frisyren, men jag vill ju samtidigt inte vara "fake", utan vill se ut som jag egentligen ser ut.
    Hej, förlåt jag har missat den här tråden. Jag har två olika slags b-vitamin, Folacin och Betolves, heter mina preparat. Dessutom tar jag Zink, jag har fått allt utskrivet av min läkare. Vad har du tänkt ha för brudfrisyr? Har du bilder? Jag är nyfiken av mig...  
     
  • Jane
    Äldre 15 Nov 14:03
    #32

     


     


    Silketuss skrev 2011-11-15 13:37:09 följande:
    Hej, förlåt jag har missat den här tråden. Jag har två olika slags b-vitamin, Folacin och Betolves, heter mina preparat. Dessutom tar jag Zink, jag har fått allt utskrivet av min läkare. Vad har du tänkt ha för brudfrisyr? Har du bilder? Jag är nyfiken av mig...  
     
    Njaa, jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket och har ingen bild. Egentligen skulle jag vilja ha utsläppt hår på något sätt, men risken finns ju att det blir för varmt då vi ska gifta oss utomlands och normaltemperaturen ligger på 35 grader. Men det blir nog löst uppsatt eller en gammeldags knut. och så vill jag ha "vågor" vid luggen. Rätt så 30-tals-aktigt. På det ska jag sedan köpa kammar med stenar på som är ca 15 cm stora och ha i håret, eller en fascinator med flor istället för slöja.

    En sådan kam med flor (som jag ska fixa själv)
    Eller liknande fascinator med flor
  • Silket­uss
    Äldre 15 Nov 14:17
    #33

    Jane, det låter som en av de frisyrer jag har funderat på, löst uppsatt, eller utsläppt, med lite stadga och ev förbättring åt mina egna lockar. Såg att jag stavade fel på en av vitaminerna, det ska vara Betolvex(kan bytas ut mot Behepan).

     

Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med mitt hår?