• Jane

    Hjälp! Vad ska jag göra med mitt hår?

    Jag har ett stort problem....Den senaste tiden har jag tappat en hel tuss varje gång jag duschar och det fastnar jättemycket i hårborsten också. Jag har nu fått så tunnt hår och på vissa ställen t.o.m kala fläckar.


    Som om det inte var nog, så blir mitt hår så ruskigt fett också. Jag brukar tvätta håret var tredje dag och då drar jag ut på tiden och går med fett hår i 2 dagar, för att inte "trötta ut" håret så mycket.


    Vad ska jag göra så att jag inte tappar så mycket hår och så att det inte blir fett?


     


    Jag har försökt att inte färga håret så pass ofta, och jag har börjat äta vitaminerna Panto-3 från hälsokostbutiken, vilken ska göra att nya hårstrån växer ut efter en månad.


    Jag försöker att inte föna håret så mycket och jag använder hårprodukter väldigt sällan. Det enda jag lägger i håret är fuktighetsgivande efter duschen, för att kunna kamma ut håret.


     


    Så snälla kom med tips!


  • Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med mitt hår?
  • Jane

    tack för svar! Ja jag kan förklara lite bättre....jag har en ganska stressig period just nu, men även tidigare har jag tappat hår, fast inte lika mycket som nu. Jag vet inte heller om det finns något samband, men jag har akne också som jag inte kan bli av med så lätt, så då kanske det kan vara pga hormoner? Jag vet att det kanske är bra att kontakta läkare, men jag testar med dessa vitaminer jag tar nu och ska se om det händer någor. Händer det inte något så ska jag kontakta läkare. Men jag tänkte att det kanske fanns någon annan metod som någon vet om?

    Tipset om sidenörngott är bra - ska prova.
    Att undvika att borsta håret kan jag inte för det blir så trassligt.
    Jag skulle gärna vilja veta vad det var för schampoon som snowstars pratar om (tror inte det blir reklam).


  • Jane

    Thean: ja jag har just kala fläckar ovanför öronen och vid virveln mitt på huvudet. Chicita: att man aldrig ska borsta håret när det är blött har jag aldrig hört, och det låter vettigt. Jag har då alltid boorstat det direkt efter tvätten och jag masserar alltid in "leave-in"produkter, annars hade det aldrig gått att kamma. Hårinpackningar är jag usel på, jag tycker det tar för lång tid och jag är lat. Men det får väl bli ändring på det. Förlåt för ev. Stavfel, skriver från mobilen


  • Jane

    ja, alltid när jag borstar håret (när det är blött) så fastnar en hel tova i hårborsten. men jag ska absolut testa att inte borsta håret idag efter duschen, så får vi se vad som händer Glad Annars brukar jag alltid låta håret självtorka, men jag fönar det lite så att det torkar helt och för att jag ska få lite volym i det. Om jag inte fönar håret alls och låter det självtorka helt, då blir det platt och trist.


  • Jane

    Du är ju bara full med tips! Glad Volympulver har jag hemma och har använt det några gånger, men håret blir degigt och klibbar ihop, det ger ju volym men efter ett tag så syns de kala fläckarna Skrikandes Det är ju skitfult.
    Men jag tuperar håret alltid, utsläppt som uppsatt. Saltvattenspray har jag hört talas om men jag visste inte att det kunde ge volym? Då får jag testa det också, ska testa med hårspray på fingertopparna också!


  • Jane

    Ja jag kan tänka mig att det är just stressen jag har nu för tiden och hormonerna som spökar. Jag tappar ju hår och har problemhy och akne, så jag är nog nästan bombis på det. Jag är emot p-piller så det är ju inte något sånt. Jag är lite skraj för att kontakta läkare också, eftersom jg kan tänka mig att det är något allvarligt fel eller liknande. Men jag ska göra det.

    Klippa stödhår?? haha lät roligt och vilken bra idé egentligen!


  • Jane
    snowstars skrev 2011-11-04 18:46:40 följande:
    Har använt schampoo både från www.ljunghudvard.se och www.naturmagi.se/ 

    Det senare tycker jag är bättre så det är det jag har nu (björkschampoot använder jag). MItt hår blev också bättre efter att jag började använda detta. Jag var också jättestressad och sen blev jag hängig/deppig och då rasade hårstråna av mig. Vet dock inte om det kanske skulle ha blivit bättre ändå med ett vanligt schampoo, för jag började ta det lugnare ungefär samtidigt som jag bytte.

    Hoppas det blir bättre!
    Tack för tipset! Ska kolla in dem och läsa lite :)
  • Jane

    Vänta nu....schampoo i hårbotten gör håret torrare? Eller är schampoot till för hårbotten? Men balsam gör det fetare? Jag brukar smeta på både schampoo och balsam över hela håret, gnuggar in topparna mest men det hamnar i hårbotten också. Shit det visste jag ingenting om! Sen när håret torkar blir hårbotten och rötterna lätt fett, men längderna torra Skrikandes Jag men eftersom hårbotten blir fet av balsam på det, ska jag vara extra försiktig nästa gång jag tvättar håret.

    Annars provade jag faktiskt som du Chicita rekommenderade, jag lät håret självtorka och borstade ur håret efter det. Och det funkade! Det var faktiskt inte lika trassligt då. Glad Annars kan jag berätta också att vitaminerna Panto-3 från hälsokosten är skitbra! Tanten där inne sa att nya hårstrån skulle börja växa efter en månad. Nu har jag tagit vitaminerna i ungefär 3-4 veckor och jag börjar se små fjun komma upp!! JEEEEEJJJ Skrattande


  • Jane
    Silketuss skrev 2011-11-09 10:13:33 följande:
    Jag tycker att du ska gå till doktorn och kolla om du har vitaminbrist. Tex zinkbrist kan faktiskt ge håravfall. Dessutom är det en väldigt vanlig biverkan till många läkemedel. Jag vet, jag har ett flertal läkemedel med den biverkan, samt  zinkbrist.

    Jag gifter mig om mindre än två månader och det känns inte direkt skoj att veta att jag har så pass tunt  hår i fram, att man kan se hårbottnen ganska lätt där i fram, ungefär där man ska ha tiaran, om  man har en.  Jag är dessutom kort, bara 165, så många ser ju "ned" på mig, sas. De ser extra tydligt, om de nu tittar där. Jag har blivt mer uppmärksam på andra som är tunnhåriga, så det kanske är som när man vill ha barn, är gravid eller nybliven mamma...man ser magar och bebisar överallt? 

     
    Ingen aning, det kan ju vara ett fenomen som med gravida och magar, som du sa. Men samtidigt känner man ju sig själv finare om man har mer hår och inte ser flintis ut på vissa ställen. Vad tar du mot ditt håravfall då? Jag som sagt tar Panto-3, just nu känns det bra, jag tror att små fjun börjar komma upp, men det kanske är inbillning.

    Jag vill göra något åt håret så att det ser snyggt ut till bröllopsdagen (självklart också till resterande dagar). Jag skulle ju vilja ha någon fin håruppsättning, men kammar jag bak allt hår så syns det ovanför öronen, vid tinningen och mitt på huvudet att jag har tunnt hår. Samtidigt så finns det inte så mycket hår att leka med och kunna göra vilken håruppsättning som helst. Därför har jag nästan tänkt att köpa löshår eller liknande och ha i frisyren, men jag vill ju samtidigt inte vara "fake", utan vill se ut som jag egentligen ser ut.
  • Jane

     


     


    Silketuss skrev 2011-11-15 13:37:09 följande:
    Hej, förlåt jag har missat den här tråden. Jag har två olika slags b-vitamin, Folacin och Betolves, heter mina preparat. Dessutom tar jag Zink, jag har fått allt utskrivet av min läkare. Vad har du tänkt ha för brudfrisyr? Har du bilder? Jag är nyfiken av mig...  
     
    Njaa, jag har faktiskt inte tänkt på det så mycket och har ingen bild. Egentligen skulle jag vilja ha utsläppt hår på något sätt, men risken finns ju att det blir för varmt då vi ska gifta oss utomlands och normaltemperaturen ligger på 35 grader. Men det blir nog löst uppsatt eller en gammeldags knut. och så vill jag ha "vågor" vid luggen. Rätt så 30-tals-aktigt. På det ska jag sedan köpa kammar med stenar på som är ca 15 cm stora och ha i håret, eller en fascinator med flor istället för slöja.

    En sådan kam med flor (som jag ska fixa själv)
    Eller liknande fascinator med flor
Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med mitt hår?