• Januaribruden

Kan man göra sin egen bruduppsättning?

Vi har ingen stor budget så att lägga 2000 kr på mitt hår har hela tiden kännts lite onödigt. Men nu har jag med hjälp försökt provgöra mitt hår men det har båda gångerna blivit en katastrof!!!
    Jag har långt, spikrakt hår och på bröllopet vill jag för en gång skull ha mjuka hollywoodlockar. Efter mitt försök så ser håret bara ut som ett enda kaos. Endel lockar är bra medans andra inte lockats alls.
    Efter tips har jag köpt värmespolar, locktång och svindyr hårspray. Men det har inte hjälpt!
    Som det ser ut nu så måste jag ändå gå till frisören och försöket att komma undan billigt blev istället 1000 kr kastade i sjön + 2000 för en bruduppsättning.
    Nu sitter jag hemma och gråter och hoppas på något annat tips här, nåt jag inte tänkt på.
    Jag önskar att jag ine varit så snål från början utan direkt hade bokat in mig hos frisören...

Vill tillägga att jag funderat på att bara göra en "vanlig" uppsättning och inte en bruduppsättning men kommit fram till att mitt långa spikraka hår behöver den extra tiden och fixet som man får på en bruduppsättning.

Så vad gör man? Sparar in på allt annat för att tjäna in pengarna som detta kostat/kommer kosta? Eller ska jag försöka (med hjälp såklart) locka mitt hår igen?

• Svar på tråden Kan man göra sin egen bruduppsättning?
  • Brummelisa

Vad är det nu för fel på frisörskolor? ^^

• alexandra01

Jobbar som frisör och har lite små tips.. Värmespolar är katastrof att använda på ett svårlockat hår då de ej ger till täckligt med spänst, Jag skulle ta och volymmastrat dit hår först för att "rugga" upp de lite sedan ta en locktång locka en slinga och ta clips och fästa locken tills håret svalnat göså i hela håret och låt clipsen sitta tills de ärkallt! Om du tycker de är jobbigt ta och testa med värmespolar kan ju gå bra:) Om du ringer till salong tycker jag duska vara helt ärlig och berätta vad du ska göra och att du ej vill ha en 3 timmars uppsättning... Då kan priset hamna runt 700 kr/ tim ca... Även om skolorna i te har öppet å Så finns de fullt med elever som jobbar som lärli g och tar refucerade priser

• Rosi

Jag håller med TS mitt hår är med spikrakt...

Det spelar ingen roll om jag tuperar håret för efter en halvtimme ligger det rakt ner igen. Inget medle funkar i mitt hår. så jag kommer be min kompis att bara sätta upp luggen på något snyggt sätt så det blir något iaf.. men det sitter väl där först tiden. tråkigt nog. Men man vill ju vara fin en stund.

• 120530

Min frisör tar timmpris på bruduppsättning, lättare frisyr= billigare. Håller med de övriga att du borde kolla runt, och meddela din budget.

• Melton85
    Krystal skrev 2011-10-31 12:59:11 följande:

Vet ju inte riktigt vilken typ av frisyr du vill ha, om du nu vill ha allt utsläppt eller bara en del. Jag funderar också på att själv fixa min frisyr (och mest pga budgeten), har också långt hår och jag har köp en sådan här grej att sätta upp håret med. Testade här om dan, och det var jätte lätt.

Har inte riktigt bestämt mig hur jag mer vill ha det..men jag funderar på att kombinera detta med lite lösa hängade lockar i nacken. Jag ska nog ha slöja med så jag skulle sätta skrullen högre upp på huvudet är hon på bilden. Sen kanske sticka i hårnålar med pärlor eller bling-bling i själva bollen för att piffa till det mer.

Vart har du köpt denna? Eller vad kallas de? Funderar nämligen också på att fixa håret själv och med lite detaljer kan denna frisyren bli riktigt snygg :)
  • pernillaochhenrik

Tack för tipset på att köpa en bun.. Har nu vunnit hem en oöppnad förpackning på tradera.. Väntar med spänning med att dom ska komma hem!!

• Monica89

Kostar en bruduppsättning 2000 i Stockholm?

Jag bor i jönköping och har kollat runt och det billigaste jag hittat hitills (hos frisörer jag hört talas om) är 3000 inkl make och 2500 bara håret.
    3 timmar hos frisörskola? var hos hudoteket och frågade igår de tar 3200 med frisyr och smink, och det kommer ta 4 timmar (och då har jag inte ens sagt vad jag ska ha för frisyr)?

Svarade inte på dina frågor men blev bara förvånad över när folk skriver här att 2000 är dyrt?
    Jag som fått en mindre chock nu när jag hört att det ligger över 3000 kr (med smink då iförsej), då kanske jag borde kolla rnt lite mer innan jag bokar.

• Krystal

Melton85 På Tradera. Sök på "Brud" eller "Smart gummiband" (vilket är en liten konstig beskrivning då den är en invaderad ståltråd..)

• Brummelisa
    Monica89 skrev 2011-11-02 09:42:50 följande:
    3 timmar hos frisörskola? var hos hudoteket och frågade igår de tar 3200 med frisyr och smink, och det kommer ta 4 timmar (och då har jag inte ens sagt vad jag ska ha för frisyr)?
    Jag gjorde min frisyr på John Bauer gymnasiet i Jönköping, det ingår provuppsättning och tar ungefär tre timmar. Sen kan de även göra make-up som jag förstod de, de frågade nämligen om jag ville ha det också, vilket jag inte ville.

Sen har de även floristprogram.

Jag är supernöjd!
  • Brummelisa
    Monica89 skrev 2011-11-03 08:15:59 följande:
    Vad betalade du för det?
    Jag skickade ett gb till dig.
  • MalinÄlskarAndreas91

Jag kommer nog att be min pappas tjej att hjälpa mig med den biten då hon är frisör:)
    Ska klippa mig ngn vecka innan och lägga lite ljusa slingor i mitt hår:)

• jenniejummie

Jag har precis samma problem...Jag ska också göra min uppsättning själv och har spiiiikrakt tjockt hår.
    Här kommer ngr tips;
    *Gå in på ebay och kolla på; rullar, dessa har jag köpt två paket av, de är snorbilliga. Jag rullade mitt hår när det var nytvättat och lite fuktigt och så kramade jag in en massa skum. Jag tog ganska lite hår på varje rulle. Detta gör man på kvällen, eller em innan. Låt de sitta över natten. Iom att de är mjuka så funkar de att sova på.
    Dagen efter så rullar du ur rullarna och kramar i lite mer mousse och ev sprayar lite. Mitt hår brukar bli spikrakt efter ngn timme, men mitt hår var lockigt till dagen efter.

*Sök på youtube på hair tutorial eller hair tutorial wedding så får du en massa bra förslag på uppsättningar att göra själv. Den
    ">här
     ska jag göra, den är jättelätt att göra, ska dock inte ha ngt hårsmycke utan jag har ropat in hårnålar med pärlor och bling på ebay som jag ska använda.

Stort lycka till!
    {#emotions_dlg.flower}

• Jane
    jenniejummie skrev 2011-11-04 08:38:37 följande:
    Jag har precis samma problem...Jag ska också göra min uppsättning själv och har spiiiikrakt tjockt hår.
    Här kommer ngr tips;
    *Gå in på ebay och kolla på; rullar, dessa har jag köpt två paket av, de är snorbilliga. Jag rullade mitt hår när det var nytvättat och lite fuktigt och så kramade jag in en massa skum. Jag tog ganska lite hår på varje rulle. Detta gör man på kvällen, eller em innan. Låt de sitta över natten. Iom att de är mjuka så funkar de att sova på.
    Dagen efter så rullar du ur rullarna och kramar i lite mer mousse och ev sprayar lite. Mitt hår brukar bli spikrakt efter ngn timme, men mitt hår var lockigt till dagen efter.

*Sök på youtube på hair tutorial eller hair tutorial wedding så får du en massa bra förslag på uppsättningar att göra själv. Den
    ">här
     ska jag göra, den är jättelätt att göra, ska dock inte ha ngt hårsmycke utan jag har ropat in hårnålar med pärlor och bling på ebay som jag ska använda.

Stort lycka till!
    {#emotions_dlg.flower}
    åhhh! Hon var grym! tack för tipset, ska kolla igenom alla frillor hon gör Glad ser ju busenkelt ut
  • Januaribruden

Efter mycket funderande så har jag nu bestämt mig för att gå til en frisör och locka håret för att sedan bara sätta upp det enkelt med ett fint hårspänne. Pratade länge med en trevlig tjej som har en salong precis vid vår festlokal nästan. Hon skulle ta 500-800 kr beroende på hur lång tid det tar osv. Känns skitbra!

Tack för alla bra tips och idéer för att fixa själv. Jag vill gärna locka håret när vi ska på fest nästa gång.

Trevlig helg!

• thegedinstudio

låter ju bra! :) lycka till med bröllopet!

Svar på tråden Kan man göra sin egen bruduppsättning?